1

Onderwerp: trainen voor 1/4

Hier heb ik terug een vraag,voor mij een interessante en hopelijk voor anderen ook.
Mijn schema globaal gezien in 1 week :

2x zwemmen
2x lopen
2x fietsen
2x kracht

Zondag maak ik mijn schema op voor de ganse week maar de maandag staat zowieso vast met een zwem -en looptraining.

Nu zit het zo.

-Zwemmen doe ik per sessie 1,5kilometer crawl (dus 2x per week)
Ik zou 1sessie houden van 1,5km maar zou het niet beter zijn om een andere sessie in interval te doen ofzo?bv. 2keer 4x100meter?
Iemand die daar raad bij weet?

-fietstraining doe ik een lange en korte sessie.
1x op de weg een 70tal km aan 31gemiddeld ongeveer.
Een korte sessie van 1uur op de rollen =>kort gesproken 4 minuten op hoog tempo en 3 minten op laag tempo,met warm up en cooling down natuurlijk.
Zit deze goed of moet ik het anders doen?

-looptraining doe ik 1 lange sessie van nu 12km(wekelijks opbouwend in aantal km's).
1korte sprint sessie (wekelijks opbouwend in tijd,startend met 24 minuten en iedere week 10% bij).
Goed of moet ik er intervalsprintjes van maken met een bepaalde periide rust?of gewoon eens een loopsessie inlassen op lage intensiteit?

-2x kracht stelt niet veel voor,is om te spieren wat soepel te houden.

-minimum 2 dagen totale rust (geen enkele sport dus ook geen kracht)

-er volgen geen 2 trainingsdagen na elkander die beide lange sessies zijn tenzij er een dag rust tussen zit.dus niet maandag lange loopsessie en dinsdag lange fietssessie,wel vb maandag lange loopsessie met dinsdag rust en woensdag lange fietssessie.

Dus bij deze als er iemand mij kan helpen als ik qua lange of korte sessies goed zit,moeten mijn lange sessies anders of mijn korte anders?

Ik heb vlug ezn klein voorbeeldschematje gemaakt om aan te tonen

Dank alvast

2

Re: trainen voor 1/4

Hey,

Ziet er vrij goed uit hoor !

-Zwemmen: Ik zou toch zeker 1training langer maken tot 2-2,5km/sessie. Maar net zoals bij lopen en fietsen niet zomaar je afstand zwemmen. Deel het op in kortere en langere stukken, met/zonder pullboy, ook enkel de benen trainen met je armen op een plankje. Ook intervallen ( niet alleen 4x100, ook kortere hoor) , versnellingen, enz...inlassen

- Fietsen: die 31 gem. is....stevig :-) Hoeft niet altijd zo snel te zijn.

-Lopen: ook dat zit goed, niet overdrijven qua duur. Als je nu al aan 12km zit en je wil het nu nog verder opbouwen, wat ga je dan doen binnen enkele maanden?  Verder gewoon voldoende variëren, de ene training wat kortere blokken de andere langere. Ook de rustige LSD trainingen behouden natuurlijk.

Hopelijk ben je er iets mee.

Grtz

3

Re: trainen voor 1/4

Dank voor je reactie!ben ik zeer veel mee!
Wat ik nog kan doen qua lopen oo langere afstand is mijn gemiddelde omhoog proberen te brengen (nu 13,4 gemiddeld en zou graag 14 kunnen lopen)
Ik zou dan kunnen van het zwemmen 1x de duur houden en de andere zwemsessie meer variatie insteken zoals u zegt met pullboy en plankje etc.
En qua blokken trainen bedoel je dan 4min lopen en 1 min rust en zo herhalen ?dan de andere keer vb 3min lopen en 30sec rust enzovoort?
Zoals intervalfietsen op de rollen?
Enige tips voor zo'n intervals tijdens het lopen en fietsen?want daar heb je ook verschillende soorten in,want welk is dan het beste voor triathlon he.

Veel dank en ik maak er deze week al werk van!

4

Re: trainen voor 1/4

Hey,

Na een opwarming kan je zeker blokjes doen van +/- 4', ik zou de rust wel iets langer nemen dan 1'. Ik zou dat wel deze periode niet doen.
Het is moeilijk om dat specifiek voor jou mee te delen. Hoelang sport je al ? Hoe is het met je conditie ? Wanneer heb je wesdtrijden gepland ?
Maar zeker in deze periode ( als je doelen liggen vanaf mei), zou ik beginnen met LSD ( tempo waarin je een nog een heel verhaal kan vertellen) trainingen. Daarna langere extensieve (  +/- 10 slagen hoger dan je LSD zone) blokken met even lange stukken in je LSD zone, bvb.  10' ext en 10' LSD. Tegen dat je bijna je wedstrijdperiode nadert kan je kortere, hevigere blokken doen met een onvolledig herstel ( dus herstelblokken korter dan intervalblokjes).
Je kan gerust wat variëren qua duur van die blokken, dat maakt het wat aangenamer.
Maar hou het nu nog maar effe rustig :-)
Grtz