1 Laatst bewerkt door eric (23-04-07 22:57:16)

Onderwerp: hed 3 wielen

Ik doe aanstaande juni mee met de ironman van Zürich en zit eraan te denken om daarvoor hed 3 wielen aan te schaffen. Ik vraag me alleen af of ze de investering waard zijn. Weegt het extra gewicht op tegen de winst die je boekt door de betere aerodynamica? Het parkoers kent een hoogteverschil van zo'n 300 meter.

Daarnaast hoorde ik dat ze nogal slap zijn wat bij het klimmen voor problemen zou kunnen zorgen omdat je dan nogal aan eens aan je stuur staat te trekken en ze dan zouden kunnen gaan aanlopen.

2

Re: hed 3 wielen

De Hed 3 wielen wegen 1940 gram per stuk dat scheelt ten opzichte van een 'standaard' lichtgewichtwielen ongeveer 1 kg. Naarmate het parcours heuvelachtiger is, gaan dit soort dingen natuurlijk steeds zwaarder meewegen. Daarnaast is de stijfheid van HEd 3 met 35/36 (N/mm) matig. Een goed wiel heeft een stijfheid hoger dan 50 (N/mm) Ik heb hier een test uit het Duitse blad tour (6/2006) daar staat alles in. Als je het wilt hebben, kan ik het je wel e-mailen.

3

Re: hed 3 wielen

Kan je verzekeren (als trotse eigenaar van een set) dat H3 toch echt niet bijna 2 kilo per stuk zijn.

Wat mij betreft zijn het de beste wielen die je kan kopen als je geen stayerwedstrijden doet. Het zijn wielen die ijzersterk (zgn bombproof) zijn en die altijd (al 10-tallen jaren) hoog in aerodynamica tests staat. Verbazingwekkend genoeg staat er altijd een ander wiel boven dat bij voorkeur van de organiserende fabrikant is. Misschien is een setje 808 of 909 sneller, maar ik twijfel er aan dat een gemiddelde AG-er daar iets van merkt. Waar je wel wat van merkt is het prijsverschil in het voordeel van HED.

Ik verwijs terloops even naar alle toptriathleten die er op rijden ondanks dat HED vrij weinig aan sponsoring doet (in tegenstelling tot Zipp). En natuurlijk naar Lance. Want die reed er ook veel en graag op.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: hed 3 wielen

Het verschil tussen een HED H 3 en een Zipp 808 is dat de Zipp spaken heeft en mocht daarmee iets gebeuren dat er een bv een spaak kapot gaat dan kan zoiets altijd gerepareerd worden
Bij een HED H 3 wat volledig van carbon is kan zoiets niet bij schade is het wiel afgeschreven
Wat zijwindgevoeligheid betreft denk ik dat Zipp beter scoort dan de HED H 3
Notie: Wat uiterlijk betreft moet ik wel zeggen dat de HED H 3 ( voor tubes ) mooie wielen zijn
Lance reed zijn tijdritten met een dicht achterwiel wat gemaakt was door de firma ZIPP

5

Re: hed 3 wielen

Het verschil tussen een HED H 3 en een Zipp 808 is dat de Zipp spaken heeft en mocht daarmee iets gebeuren dat er een bv een spaak kapot gaat dan kan zoiets altijd gerepareerd worden
Bij een HED H 3 wat volledig van carbon is kan zoiets niet bij schade is het wiel afgeschreven
Wat zijwindgevoeligheid betreft denk ik dat Zipp beter scoort dan de HED H 3
Notie: Wat uiterlijk betreft moet ik wel zeggen dat de HED H 3 ( voor tubes ) mooie wielen zijn
Lance reed zijn tijdritten met een dicht achterwiel wat gemaakt was door de firma ZIPP

Zonder er een HED-ZIPP discussie van te willen maken (want dat is door anderen al veel eerder, uitgebreider en beter gedaan).

Dan wil ik het verschil nog aandragen dat een HED3 praktisch bombroof (ik ken mensen die nog op de specialized versie rijden, minimaal 10 jaar oud) en dat dat van ZIPP velgen nou niet bepaald gezegd kan worden (notoire velgscheurders). Ik ben benieuwd naar de schade die een H3 wiel zou vernielen maar een ZIPP 808 velg alleen een spaakbreuk zou opleveren en geen velgproblemen. Trouwens is het via HED goed mogelijk om bij schade tegen zwaar gereduceerd tarief een nieuw wiel aan te schaffen.

Ik denk niet dat je kan zeggen dat ZIPP per defenitie beter scoort dan een H3(C). Dat is een lang en ingewikkeld verhaal met yaw-angles en windsnelheden, waar ik te weinig zinnigs kan zeggen op het moment. Mijn opmerkingen mbt wieltesten in mijn eerdere schrijven blijven staan.

Notie: H3 clinchers zijn ook gewoon mooi. En Lance heeft ook met H3 voor en achter gereden, en hij heeft met H3 clinchers gereden. (in wedstrijden nog wel).  Ook reed (en rijdt) Chris Mccormack met H3's, alsook Bjorn Andersson. Geen verkeerde fietsers lijkt me.

Uiteindelijk komt het neer op 1 ding; geld en voor de gewone triatleet verwaarloosbare verschillen. Zipp is misschien iets sneller (misschien!) en HED is een stuk goedkoper. En sympathieker wat mij betreft.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: hed 3 wielen

Bedankt voor alle goede raad. Ik denk dat ik ze ga aanschaffen. Ik zal wel laten weten of ze tijdens de wedstrijd bevallen.

7

Re: hed 3 wielen

via www.snellewielen.nl kan je zo ook huren... misschien handig om ze eerst eens goed uit te proberen voordat je ze aanschaft...

8

Re: hed 3 wielen

@ Jacob Er zijn nog diverse cyclocrossers die met Zipp 404 de crosswedstrijden rijden en bij de profs gaat het nou niet bepaald rustig dus Zipp lijkt me toch sterk genoeg
Ik ga niet blindelings geloven wat de adverteerders zeggen maar de Zipp 808 is zelfs zo sterk dat er bij wijze van spreken ( niet mogelijk ) geen spaken nodig zouden zijn

9

Re: hed 3 wielen

De H3 zijn topwielen voor bijna alle wedstrijden, want aerodynamica is meestal superieur aan gewichtsbesparing. De IM Swiss valt qua klimwerk ook wel mee volgens mij, je rijdt vooral rond het meer. De stijfheid is niet top
Wat de vergelijking Zipp-Hed betreft. Zipp zijn inderdaad mooie wielen als je gesponsord wordt, maar ik hoor, lees en zie te veel problemen met gescheurde velgen om er zelf geld aan uit te geven. Al schijnen de velgen de laatste jaren wel verbeterd te zijn, maar het probleem is dat het allemaal zo licht mogelijk moet natuurlijk. Het is allemaal de schuld van WW wink
Wat windgevoeligheid betreft, ben ik wel benieuwd naar het verschil. Hopelijk komt m'n Stevens 85mm voorwiel snel binnen (net als de rest van de fiets wink), dan kan ik hem vergelijken met een Specialized trispoke en een Lew 46 mm velg. Wat aerodynamica betreft denk ik dat de H3/Trispoke het wint bij zijwind.

10

Re: hed 3 wielen

Ha, ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen.

Ik denk dat die HED3's een prima keuze is voor een atleet die geen enorme zak met geld heeft voor meerdere wielensets en een allround set wil hebben voor 5mstayerwedstrijden. Maar dat verhaal kennen we al.
Ik wil nog wel iets anders toevoegen.

Een merk heeft een bepaalde marketingstrategie. Door een goede marketingstrategie te kiezen kun je je merk een 'goede naam' geven, terwijl je objectief gezien helemaal niet zo veel beter hoeft te zijn dan de concurrent. Alles draait om de perceptie van diegene die je potentiele klant is.
Neem bijvoorbeeld Volvo; misschien wel niet de meest mooie auto die er rond rijdt; maar wel de veiligste, de degelijkste enz. Daar kan geen Japanner tegenop bij wijze van spreken.
Hier kan ook wel sprake van zijn bij bijvoorbeeld Zipp. Dat bedrijf sponsord zich een slag in de rondte om een 'naam' te krijgen bij het publiek. Als prof moet je ook geld verdienen, en als jij een zak met geld krijgt om met wielA te rijden (en wiel A rijdt aardig goed) dan rij je lekker met wiel A.
Ullrich en Armstrong hadden hier blijkbaar een andere regeling in getroffen; in bergetappes reden ze beiden met Lightweight wielen waar toevalligerwijs geen sticker op zat. Het zal me ook niet verbazen dat ze die wielen gewoon hebben moeten kopen.
Duurzaamheid is iets waar niet heel veel aandacht aan besteed wordt bij dat soort producten, want als het slijt, dan wordt het wel vervangen. 
Bedrijven met zo'n marketingstrategie zijn een fortuin kwijt aan marketing en berekenen dat door aan de klant. Kwaliteit en prijs zijn daardoor ook niet altijd evenredig; misschien is Zipp niet die honderden euro's beter dan Hed's...
Ik rij op Reynolds Stratus DV, prima wiel; licht en aerodynamisch. Als ik specifiek wielen had moeten hebben voor 5mstayerraces, dan had ik H3's gekocht (en een dicht achterwiel).
En als Mavic/Campagnolo/Easton/Pro enz enz nog iemand willen sponsoren;
laat ze maar komen,
ik kan altijd mijn mening nog bijstellen.
En Coq,
gaan we nog Batabier drinken morgenavond?

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

11

Re: hed 3 wielen

Geen Batabier veur mien.
Heb wel een groep getraind voor de Bata, maar ben er zelf niet bij (2 weekenden Enschede, nee...). Zal de dames die vonden dat de coach toch minstens naar het feest moet komen wel doorverwijzen naar die andere blonde kerel wink

12

Re: hed 3 wielen

ik sta vooraan morgen smile doen we een biertje!!

13

Re: hed 3 wielen

Jammer Coq, dan maar hopen dat de ta volgende week ook nog stroomt.
Gelukkig is Willem er wel..
Dondersch mooi die Bata.

14 Laatst bewerkt door Sibet (30-04-07 13:15:49)

Re: hed 3 wielen

Peter Eindhoven schreef:

De Hed 3 wielen wegen 1940 gram per stuk dat scheelt ten opzichte van een 'standaard' lichtgewichtwielen ongeveer 1 kg. Naarmate het parcours heuvelachtiger is, gaan dit soort dingen natuurlijk steeds zwaarder meewegen. Daarnaast is de stijfheid van HEd 3 met 35/36 (N/mm) matig. Een goed wiel heeft een stijfheid hoger dan 50 (N/mm) Ik heb hier een test uit het Duitse blad tour (6/2006) daar staat alles in. Als je het wilt hebben, kan ik het je wel e-mailen.

Een setje HED 3 wielen ligt nu rond de 1800 gram dacht ik.

Ik ben trouwens best wel benieuwd wat die "standaard" lichte wielen zijn van ongeveer 1 kg. Ik koop ze direct. Zelfs lightweights komen nauwelijks onder 1 kg, maar daar betaal je ook wat voor. 1800 gram is acceptabel, zelfs voor een heuvelende parcours. Xentis wielen zijn ook +- 1800 gram.

Wat betreft die stijfheid, voor een tijdrit is stijfheid van veel minder belang. In een sprint of als je veel hard uit de bocht moet optrekken kan dit wat schelen, maar voor gewoon rechtuit rijden zal het wel lukken hoor. wink

HED3 is een prima koop denk ik. Service van snellewielen is uitstekend. Ik heb er onlangs een aerobar gekocht.

Ironman Zürich is trouwens redelijk plat als ik mij niet vergis. Enkel heartbreak hill op het einde. 2 van in mijn club doen dit jaar mee. Ik hopelijk volgend jaar, hoewel ik eigenlijk zoek naar een meer klimmend fietsparcours in de buurt ...

15

Re: hed 3 wielen

Klopt, wielen lichter als een kilo zijn er nauwelijks te vinden. Wat ik bedoel met het hierboven genoemde gewichtverschil is het verschil t.o.v. twee lichtgewichtwielen. Sorry voor de verwarring!

16

Re: hed 3 wielen

Nou zo moeilijk is dat niet wielen onder 1 kilo te vinden,neem bv de Zipp 808 die wegen 1400 gram per stel
De reeks die onder de 808 zit zoals de 606 en de 404,303 en de 202 wegen zelfs nog lichter
Zelfs een combinatie met een dicht achterwiel bv de Zipp 999 die wegen in totaal 1700 gram
Verder komen diverse sets van Campagnolo en Lightweigt ook dik onder de 1 kilo per wiel de HED H 3 ook
De wielen die ik heb opgenoemd zijn wel tubes dus niet voor draadbanden dus dat scheelt wel behoorlijk in gewicht

17

Re: hed 3 wielen

Hans van Vlijmen schreef:

Nou zo moeilijk is dat niet wielen onder 1 kilo te vinden

We praten wel over wielsetjes. roll

18

Re: hed 3 wielen

hmm. ik twijfel smile net vakantiegeld gehad + overuren etc....

Ik heb momenteel een setje HED.3 wielen voor de wedstrijden, maar twijfel of ik een Corima Disc zal halen (kost wel weer 750 euro excl tube) aangezien de tijdwint minimaal zal zijn. Wat denken jullie ervan?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

19

Re: hed 3 wielen

Steek dat geld in een goede trainer/begeleiding ipv een wiel.

20

Re: hed 3 wielen

le Coq schreef:

Steek dat geld in een goede trainer/begeleiding ipv een wiel.

!!

Bovendien; zoals je zelf al aangeeft, je winst hieruit zal minimaal zijn...

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

21

Re: hed 3 wielen

Scighera schreef:

een Corima Disc zal halen (kost wel weer 750 euro excl tube) aangezien de tijdwint minimaal zal zijn. Wat denken jullie ervan?

als je zelf al twbegint te twijfelen over de aanschaf en de te behalen tijdwinst, zou ik zeker geen 750 euri uit gaan geven, kan je zoals Le Coq al zei:

Le Coq schreef:

Steek dat geld in een goede trainer/begeleiding ipv een wiel.

big_smile

22

Re: hed 3 wielen

ok smile dan zie ik er voorlopig van af smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

23

Re: hed 3 wielen

Daarnaast zelf net weer ondervonden dat een (nieuwe) Corima Disc niet altijd recht is, maar als je pecht hebt zwabbert ie, dus mijne moet weer terug...

24

Re: hed 3 wielen

hmm, vreemd dat ze dat niet controleren alvorens ze verstuurd worden naar de distribiteurs.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

25

Re: hed 3 wielen

Hierbij een afsluitend berichtje van degene die deze discussie is begonnen.
Afgelopen zondag 24 juni heb ik met de Ironman van Zürich meegedaan en ik ben uiteindelijk gefinischt in 11 uur en 51 minuten . Het fietsen ging erg goed zowel op het vlak als bij het klimmen en ik heb zeker geen last ondervonden van mijn Hed 3 wielen bij het klimmen. Vooral tijdens het klimmen haalde ik juist veel mensen in. Dit kan ook te maken gehad hebben met het feit dat ik tijdens mijn voorbereiding gebruik heb gemaakt van een Alti Power om een hoogtestage te kunnen stimuleren. (Maar dat is een ander verhaal)
In ieder geval bedankt voor al de goede raad. Ik zal zeker nog wel een keer een beroep op jullie doen.