1

Onderwerp: stagnatie progressie na een jaar

Ik ben in sep 2013 vanuit het niets begonnen bij een triatlonclub met zwemmen. Eerste weken/maanden natuurlijk reuzestappen gezet. Echter daarna heb ik het idee dat er geen progressie meer in zit. Heb tijdens mijn eerste halve triatlons gezwommen tussen de 38 en 40 min wat ik respectabel vond. Voor mijn idee zit er ook niet veel meer in. Technisch zit er veel rek in maar merk dat doordat andere leden die gelijktijdig begonnen zijn veel sneller en veel verder zijn. Kan natuurlijk kwestie van aanleg zijn. Hierdoor is ook de motivatie voor de zwemtrainingen beetje afgenomen. Mensen die hier ook tegenaan zijn gelopen en wellicht weer de motivatie hebben teruggevonden door e.e.a?

2

Re: stagnatie progressie na een jaar

38 minuten op 1,9km is niets om je voor te schamen. Bij een triathlon valt er nu eenmaal meer te halen op het fietsen omdat je daar relatief het langste mee bezig bent dus in dat licht zou je je af kunnen vragen of je uberhaubt nog veel progressie wenst in het zwemmen. Het belangrijkste is dat je het zwemmen op zich leuk vind en er ook van kan genieten (ikzelf ben helemaal gek van openwaterzwemmen en dat maakt het gelijk een stuk makkelijker). Voor een hoop triathleten is het zwemmen een noodzakelijk kwaad, dan wordt het vinden van motivatie ook steeds lastiger. Ik zou niet naar andermans progressie kijken. Ik kan zelf heel behoorlijk zwemmen en dat zal voor een deel aanleg zijn, maar ik fiets bijvoorbeeld als een natte krant. Als ik dan mijn prestaties moet spiegelen aan clubgenoten of andere deelnemers aan wedstrijden dan kan ik er beter mee ophouden. Doe ik niet want ik vind fietsen wél heel leuk om te doen. Dan maar wat langzamer, daar ben ik recreant voor.

3

Re: stagnatie progressie na een jaar

De moeite waard om even te lezen:
http://triathlete-europe.competitor.com … -can-i-get

4

Re: stagnatie progressie na een jaar

Haha Bros herkenbaar verhaal. Ik heb in aug 2013 voor eerst deelgenomen aan 1/8 triathlon uit niets.
Ik zwom destijds 12.40 min grotendeels schoolslag. En met wat techniek training en wat les zit ik nu rond 9 min, en in wetsuit rond 8.30min.
Ik merk ook doordat ik geen aanleg heb dat er niet heel veel meer inzit. Ik ga dit jaar ook deelnemen aan een halve en dan ben ik blijf als ik ook na 38-40 min uit water kom.

Mijn hoop is niet zozeer dat ik veel sneller word tijdens zwemmen word (want denk niet dat er heel veel meer inzit) alleen anderzijds wil ik wel graag frisser uit water komen zodat ik meer energie overhoud voor fietsen en lopen.

Dus het zijn allemaal afwegingen.

En zoals Dorter zegt, kijk bij de halve ook naar de duur van elk onderdeel. 3 min sneller zwemmen is mooi, maar deze pak je in verhouding veel eerder terug tijdens 90 km fietsen

5

Re: stagnatie progressie na een jaar

Hier ook herkenning. Ik ben drie jaar geleden begonnen met borstcrawlen. Eén van de eerste keren dat ik 1 km achter elkaar kon zwemmen, deed ik dat in ongeveer 23,5 minuut. Ik deed toen maar wat, technisch. Sindsdien heb ik twee cursussen gevolgd bij TriExperience, er ging een hele wereld aan techniek voor me open, en als dat maar enigszins kon, zwom ik 3 keer per week. Ik had verwacht echt wel onder die 20 minuten te kunnen komen, maar niet dus. Ik heb vorig jaar om deze tijd een keer 20'34" gezwommen, maar daarna werd ik alleen maar trager.

Ik had vorig jaar ook een stevige motivatiedip met het zwemmen, toen ik alleen maar achteruitging. Bij wat ik had beoogd als seizoenspiek qua zwemmen, een kwart triathlon in het zwembad, was ik 1 minuut langzamer dan die snelste kilometertijd. Dus ik balen, maar.... vervolgens fietste en liep ik toch een dijk van een PR bij elkaar. Dus hopelijk ben ik wel 'energiebesparender' gaan zwemmen. Maar toch. Ik zwem technisch best wel okee, heb ik begrepen, maar het frustreert me dat dat zo traag blijft en dat ik zo weinig progressie zie - heel anders dan bij die andere twee sporten. 

Dus voor mij is de vraag nu hoe ik moet trainen, of ik nog sneller kan worden, of dat ik me alleen maar ga richten op het 'overleven' van 3,8 kilometer. Dat moet op zich wel lukken, trouwens, ik heb ook al wel langer dan 2 kilometer gezwommen en ben inmiddels ook happy in buitenwater (dat duurde ook wel even).

Ik ben nu bezig met alweer een cursus, bij Zwemanalyse.nl, erg leuk trouwens, de 'elite-cursus' met videoanalyse, en na afloop daarvan wil ik samen met hen kijken wat nog realistisch is om naar te streven. Misschien zit ik al wel aan mijn plafond, ik ben bepaald niet sterk in mijn bovenlijf en natuurlijk veel te laat begonnen - al was ik altijd wel een aardige en enthousiaste schoolslagzwemmer. In de tussentijd zwem ik maar twee keer per week, om mezelf voor motivatieproblemen te behoeden. En op dit moment bijna alleen maar techniek. Vorig jaar heb ik waarschijnlijk ook te vroeg te zwaar getraind.

Er zit ook wel een grens aan wat ik wil doen - in dat stuk van die link gaat het over zeven of meer uur per week zwemmen - ja, dahag. Niet alleen zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten redden qua beperkte openingstijden van de zwembaden en ook nog werken en dergelijke, en ik weet ook niet of ik het fysiek zou trekken qua belasting, maar zeker ook: er is voor mij met het lopen nog veel meer winst te boeken dan die paar minuutjes korter of langer zwemmen. Dus mijn zwemtraining mag zeker niet ten koste gaan van het lopen, dat staat als een paal boven (zwembad-)water!

In elk geval fijn om te horen dat er meer met de zwemprogressie tobben - ik lees toch vooral verhalen over hoe de minuten eraf vliegen, zeg maar, en dan denk ik: wat doe ik fout?  wink

Louise

6

Re: stagnatie progressie na een jaar

Goed al om te lezen dat ik niet de enige ben. Vaak wel dat gevoel als iedereen weer van me wegzwemt in de langzaamste baan op de club  tongue

Wil er nog aan toevoegen dat ik open water zwemmen 10x leuker vind dat dat ellendige op en neer gedoe in het zwembad. Helaas hebben we hier in dit land maar een erg korte periode waarin open water mogelijk is en dan ook nog moet je goed zoeken om dit (veilig) te kunnen doen.

Dat ik niet veel sneller meer wordt heb ik me eigenlijk al bij neer gelegd. Oorspronkelijke doel was borstcrawl leren om ooit een hele ironman te kunnen volbrengen. Dat niveau heb ik inmiddels wel bereikt. Snelle zwemtijden zal ik dan maar uit mijn hoofd zetten. Nu alleen wel motivatie genoeg houden om minimaal 1x in de week het niveau wat ik heb te onderhouden.

7

Re: stagnatie progressie na een jaar

Bwa qua tijd maak ik ook geen progressie zit ook nog boven de 20min de km. Maar zoals andere ook al aangeven kom ik fris uit het water terwijl ik in het begin even moest bekomen voor ik verderkon. Ik heb wel al gemerkt dat het soms aan kleine dingen kan liggen,je elleboog wat vroeger plooien of wat verder uitduwen of strekken kan een enorm verschil maken in snelheid.

8

Re: stagnatie progressie na een jaar

Zomaar wat ideeen.
1. blijf ver weg van negatievelingen die dingen zeggen als: 'ik kan mijn tijd beter in het fietsen stoppen.' Of: 'sneller zwemmen gaat toch niet meer, maar zolang ik maar fris op mijn fiets stap is alles best.'
Een zwembad vol bejaarden die de haren niet nat willen krijgen is een motiverendere omgeving dan een baan vol triathleten die het zwemmen al hebben opgegeven. Dit geldt ook voor triathlonforums  wink
2. lees punt 1 nog eens
3. maak alles simpeler. Als je met beenslag en plankje niet makkelijk pratend rondgaat, heeft benen op de zij zwemmen geen zin. Als je niet met twee armen kan zwemmen, heeft een oefening om met één arm te zwemmen geen zin. Als je niet gewoon kan zwemmen, heeft bijleggen geen zin. En ga zo maar door. Zwemtrainers zijn bijna zonder uitzondering goed in oefeningen bedenken waarbij de langzaamste banen een half zwembad leeg drinken zonder aan de overkant te geraken.
4. je zwemt niet genoeg meters
5. als je over punt 5 twijfelt, moet je zeker veel meer meters zwemmen. En anders ook!
6. zwem eens een tijdje alleen conditie setjes. Als je 25m kan zwemmen zonder dat je techniek slechter wordt, zwem dan eens alleen 25'jes met 10sec rust. Als het 50m is, zwem dan alleen 50'jes met bijvoorbeeld 15 sec rust. Gewoon alleen dat, zo vaak als maar gaat in de tijd die je hebt. Als je voor de tijd op is echt kapot gaat, doe je nog 500m en dan ga je naar huis.
Langere sets zijn belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat je ook lange intervallen moet doen. Ik zwem zelden langer dan 100m aan een stuk, meestal maar 50. (zwemmen, ik ga wel verder maar dan alleen met pull buoy omdat dit de techniek beter houdt)
7. Terugkomend op punt 4 en 6, neem een hele dikke pull buoy en zwem alles behalve sprints met buoy. Als gewoon zwemmen moeilijk is, maakt een buoy alles makkelijker. Wedden dat zwemmen veel leuker is als je drijft en vooruitgaat ipv dat je half verdrinkt. Wedden dat je meer gaat zwemmen omdat je het leuker vindt. Wedden dat, zolang je af en toe een paar snelle 50'jes doet, het geen moer uitmaakt dat je alles met buoy zwemt. Voor wetsuit wedstrijden mogen zelfs de snelle 50'jes wel met buoy. De conditie die je met buoy kunt trainen is meer waard dan het zogenaamde negatieve effect dat dit op je techniek zou hebben.
8. ik heb altijd meer vooruitgang geboekt in bejaardenuurtjes dan bij triathlonclubs.

9

Re: stagnatie progressie na een jaar

bros1987 schreef:

Ik ben in sep 2013 vanuit het niets begonnen bij een triatlonclub met zwemmen. Eerste weken/maanden natuurlijk reuzestappen gezet. Echter daarna heb ik het idee dat er geen progressie meer in zit. Heb tijdens mijn eerste halve triatlons gezwommen tussen de 38 en 40 min wat ik respectabel vond. Voor mijn idee zit er ook niet veel meer in. Technisch zit er veel rek in maar merk dat doordat andere leden die gelijktijdig begonnen zijn veel sneller en veel verder zijn. Kan natuurlijk kwestie van aanleg zijn. Hierdoor is ook de motivatie voor de zwemtrainingen beetje afgenomen. Mensen die hier ook tegenaan zijn gelopen en wellicht weer de motivatie hebben teruggevonden door e.e.a?

Zo te lezen heb je nu je plateaufase bereikt.Hoe vaak zwem je eigenlijk? En hoelang/hoeveel meters? En is in dat jaar het zwemprogramma wel aan jouw toegenomen zwemprestaties aangepast? Of zwem je nog steeds in grote lijnen hetzelfde programma/ afstanden etc.
Wil je beter, sneller, harder, dan zul je meer, langer, harder en intensiever moeten trainen.
met konsekwent 3x per week 3000-3500 m zul je na een jaar toch een aardig eind kunnen komen. wink

10

Re: stagnatie progressie na een jaar

Ik ben er ook zo één, op latere leeftijd mezelf een beetje crawlen geleerd, en eigenlijk zwem ik nooit sneller dan 19 a 20 minuut per km. De halve in Almere 40 minuutjes, wel rustig achter elkaar doorzwemmend, maar simpelweg te langzaam. Ik vind zwemmen in de winter in het chloorbad verschrikkelijk maar ik zet me er toch toe om 1 x per week met een clubje te zwemmen en wat techniekoefeningen te doen. Vanaf april in buitenwater vind ik heerlijk en dan geniet ik met volle teugen. Zodoende zit ik al een paar jaar op hetzelfde niveau.

11

Re: stagnatie progressie na een jaar

@Thijs

Vandaag voor het eerst kennisgemaakt met de pullboy,
De eerste 100 m schrok ik me de pleuris, dit gaat hem niet worden Indraaien van onderlichaam voelt raar, de pullboy gaat wegschieten, wat moet ik nu met mijn voeten, ik snap niet wat ik met mijn armen moet, haha al deze vragen riep het bij mij op de eerste 100 m.

Daarna kwam ik tot rust en kon ik lekker op techniek zwemmen. Je ervaart meer rust dus leuke setjes van 50/100 m kunnen afwerken met 10-15sec rust tussendoor.
Mijn valkuil is vooral dat bij vermoeidheid ik intensiever ga bewegen met de benen.

Van de week daarom maar weer de pullboy mee

12

Re: stagnatie progressie na een jaar

Hey,

Ik heb maar een beperkt ervaring in de triathlon sport (3x een 1/4),
Maar heb wel veel ervaring in het openwaterzwemmen, en het geven van training daarvoor.

Als je wilt kan ik wel een keer naar de trainingsschema's kijken die je zwemt en een paar adviezen geven.

gr, Alex

13

Re: stagnatie progressie na een jaar

Ynsnits schreef:
bros1987 schreef:

Ik ben in sep 2013 vanuit het niets begonnen bij een triatlonclub met zwemmen. Eerste weken/maanden natuurlijk reuzestappen gezet. Echter daarna heb ik het idee dat er geen progressie meer in zit. Heb tijdens mijn eerste halve triatlons gezwommen tussen de 38 en 40 min wat ik respectabel vond. Voor mijn idee zit er ook niet veel meer in. Technisch zit er veel rek in maar merk dat doordat andere leden die gelijktijdig begonnen zijn veel sneller en veel verder zijn. Kan natuurlijk kwestie van aanleg zijn. Hierdoor is ook de motivatie voor de zwemtrainingen beetje afgenomen. Mensen die hier ook tegenaan zijn gelopen en wellicht weer de motivatie hebben teruggevonden door e.e.a?

Zo te lezen heb je nu je plateaufase bereikt.Hoe vaak zwem je eigenlijk? En hoelang/hoeveel meters? En is in dat jaar het zwemprogramma wel aan jouw toegenomen zwemprestaties aangepast? Of zwem je nog steeds in grote lijnen hetzelfde programma/ afstanden etc.
Wil je beter, sneller, harder, dan zul je meer, langer, harder en intensiever moeten trainen.
met konsekwent 3x per week 3000-3500 m zul je na een jaar toch een aardig eind kunnen komen. wink

In het begin heb ik fanatiek 3x in de week gezwommen. Gedurende wedstrijdseizoen (april-sep) werd dat gemiddeld 2x en nu ben ik al blij als ik 1x in de week ga. Dan zal zeker bijdrage aan het niet vooruit gaan/gelijk blijven.

Inhoudelijk verschillen de lessen. Beetje afhankelijk van de dag dat je gaat of er wat sets worden gedaan (10x75, 20x50 of een piramide van 2-3-4-5-6-7-8-9-10-9-8... e.d.) of een techniekles met specifieke aandacht voor bepaalde zaken.