1

Onderwerp: 2-zijdig ademhalen

Ik zwem nu een goed jaartje. Heb me in die tijd niet aangeleerd om aan beide kanten adem te halen. Ik haal normaal adem aan de rechterzijde. Gister tijdens de training maar eens geprobeerd om aan beide kanten adem te halen om te zien wat het effect op de zwemtijd is. Dat was dus geen onverdeeld succes. Ik ging schommelend het water door. Maar het kloterigste was het niet links kunnen ademen. Hebben jullie tips en tricks? En in een 50 meterbad duurt het dan even voor je over bent. Zo lang lukt het niet mijn adem in te houden. Ik zwem normaal bij een zwemvereniging, waar het gros van de zwemmers al sinds hun jeugd lid is.

2

Re: 2-zijdig ademhalen

Gewoon regelmatig een paar niet al te woeste baantjes 1 op 3 ademen. Dan wissel je het mooi af. Op een zeker moment gewoon eens wat baantjes aan de linkerkant ademen. Niet naar de tijd kijken, het is een techniekoefening. Bij zwemmen met 1 arm kijk je ook niet wat het effect op je tijd is.

Er komt een moment dat je niet beter weet dan aan beide kanten ademen en in de praktijk komt het zeker nog wel eens van pas. Als er in een wedstrijd in open water iemand aan je rechterzijde ligt te malen is het toch we handig als je links gewoon kunt blijven ademhalen en je gang kunt houden.

3

Re: 2-zijdig ademhalen

Is het inderdaad nuttig om bilateraal te kunnen ademen? Volgens alle boekjes en dergelijke wel, maar zijn er hier mensen die de tijd hebben genomen om dit aan te leren en hier een duidelijke mening over hebben?

4

Re: 2-zijdig ademhalen

Ja.

5

Re: 2-zijdig ademhalen

Maca, in mijn ogen zeker nuttig. Als je het goed onder controle hebt geeft het in mijn ogen meer stabiliteit. Ook ontlast je je nekspieren aanzienlijk omdat je nu nog maar eens per 6 slagen je nek dezelfde kant opdraait ipv eens per 2 slagen, dit scheelt dus een factor 3...

#enjoylife

6

Re: 2-zijdig ademhalen

Dorter schreef:

Ja.

Dank.

7

Re: 2-zijdig ademhalen

Ik heb van jongs af aan gezwommen, en nooit anders gedaan dan 1-zijdig ademhalen. Ik merk dat mn lichaam hierdoor uit balans is, er zit een groot verschil in flexibiliteit tussen mn nek en schouders links/rechts. Hierdoor zou ik zeker aanraden om 2-zijdigige ademhaling aan te leren.
Sinds kort probeer ik dit zelf ook, maar dat valt me nog vies tegen..

8

Re: 2-zijdig ademhalen

Bij alle snelheden t/m wedstrijdsnelheid kan ik nu zonder enig probleem aan beide zijden ademhalen. Alleen bij volle sprint val ik terug op mijn voorkeurszijde (bij mij links) om adem te halen.

9

Re: 2-zijdig ademhalen

Vind het vooral handig in een grote groep, in een wedstrijd zwem ik toch altijd 1:2 maar het is wel handig dat je dat zowel links als rechts kan.

10

Re: 2-zijdig ademhalen

Dorter schreef:

Bij alle snelheden t/m wedstrijdsnelheid kan ik nu zonder enig probleem aan beide zijden ademhalen. Alleen bij volle sprint val ik terug op mijn voorkeurszijde (bij mij links) om adem te halen.

Zelfde probleem bij mij... meestal lukt me +/- 30% 1 op 3 en daarna ga ik over op 1 op 2. Eigenlijk zou het dan beter zijn om direct 1 op 2 te starten en zodoende minder diep in mijn reserves te komen (vaker ademen is meer zuurstof).

#enjoylife

11

Re: 2-zijdig ademhalen

Voordeel is dat ik toen ik vorig jaar begon met zwemmen eigenlijk niks kon en mijn zwemtrainer me direct links en rechts heeft laten ademen om de 3 slagen. Niks anders gewend dus heb dit (gelukkig) erg makkelijk opgepikt. Vooral in open water lijkt me aan 1 kant ademen heel erg onhandig met boeien e.d.

12

Re: 2-zijdig ademhalen

ik heb het idee dat ik minder goed roteer als ik links moet ademen. Ben al niet super flexibel. Waardoor het ademmoment korter is dan aan de rechter kant. Op moment dat ik dan toch probeer door te ademen links, krijg ik een hogere slagbeweging(til de linkerarm hoger dan normaal) en ga ik schommelen, kom dan wat uit het water.

De zwemtrainer geeft aan dat het grote voordeel van het tweezijdig ademen, een grotere stabiliteit is, een betere lijn in het water.
Dat is puur bezien vanuit het korte baan zwemmen. Het liefste ademen ze daar 2 of 3 keer per 25 meter.

Zoek nu om het beter en bewuster te kunnen trainen wat handvatten. Die mij in het water de rust geven om het goed door te kunnen oefenen. Komend seizoen in het open buitenwater zie ik de grote voordelen van het twee tijdig ademen in. Denk daarbij ook dat het door een grotere stabiliteit en betere lijn gaat zorgen voor snellere zwemtijden.

13

Re: 2-zijdig ademhalen

De enige reden dat ik op beide kanten wil kunnen ademhalen is om aan beide kanten precies goed schuin naast iemands heupen te kunnen stayeren. Ik heb verder nog helemaal nooit meegemaakt dat ik niet 1 op 2 op rechts kon ademen. Ik heb me ook nog nooit kunnen orienteren tijdens het ademen (behalve dan in het geval dat ik schuin naast iemand stayer).

14

Re: 2-zijdig ademhalen

Het heeft mij ontzettend geholpen. Eerst ook altijd alleen rechts ademen.. niet alleen belast je dan steeds dezelfde spieren voor die toch wat rare beweging die je slag onderbreekt, maar ook ben je dan gedwongen elke twee slagen te ademen of elke vier. Vier is waarschijnlijk te lang zonder adem als je fanatiek door zwemt, en twee kan net wat te kort zijn.
Het geeft een enorme vrijheid als je gewoon aan beide kanten kan ademen. Zo kun je netjes om de 2, 3 of 4 slagen ademen, het maakt niet uit! Dit gaf mij rust in mijn slag en heeft mij geholpen mijn duurvermogen enorm te vergroten. Gewoon door de extra rust en ontspanning in het water, wat voor zwemmen toch wel belangrijk is.
Ook maakt het je flexibeler met onvoorziene omstandigheden, zoals de muur waar je keren moet. Je hebt het niet goed ingepland en je komt niet goed met je slagen en kan niet in je vaste ritme ademhalen. Of je slag wordt onderbroken door een zwemmer die je afsnijdt of een golf die je slag of je ademhaling doorbreekt, door subtiel je mond in te stromen. Je slag is onderbroken, je vaste ademhaling verhindert, en nu moet je twee slagen wachten voor je weer een poging kan doen, wat funest kan zijn. Maar, stel dat je comfortabel aan beide kanten kan ademhalen.
Dan kom je elke omstandigheid te boven. Je ademt gewoon van te voren aan de andere kant als je het aan ziet komen, zodat je goed uitkomt voor het keerpunt, of je mislukte ademhaal-poging herhaal je direct in de volgende slag.

Verschillende voordelen dus, alleen maar pluspunten! Kost alleen een paar rustige zwemsessies om te oefenen, maar je hebt het zo onder de knie. Als je maar rust en de tijd neemt.
Ga snel oefenen!

15

Re: 2-zijdig ademhalen

MACA.....jij schreef......... volgens de boekjes wel aan 2 kanten ademhalen
Volgens meerdere trainers NIET doen en zeker niet in een wedstrijd

1 van de simpelste redenen om het in de triathlon niet te doen is : wat is (indirect) de belangrijkste "voeding' voor je spieren?
Precies, zuurstof en dan ga je dus expres 1 keer overslaan terwijl je het juist zo hard nodig hebt
(Zeggen andere trainers dus hè  tongue  )

16

Re: 2-zijdig ademhalen

petitmas schreef:

MACA.....jij schreef......... volgens de boekjes wel aan 2 kanten ademhalen
Volgens meerdere trainers NIET doen en zeker niet in een wedstrijd

1 van de simpelste redenen om het in de triathlon niet te doen is : wat is (indirect) de belangrijkste "voeding' voor je spieren?
Precies, zuurstof en dan ga je dus expres 1 keer overslaan terwijl je het juist zo hard nodig hebt
(Zeggen andere trainers dus hè  tongue  )

zoals ik al zei:
Eigenlijk zou het dan beter zijn om direct 1 op 2 te starten en zodoende minder diep in mijn reserves te komen (vaker ademen is meer zuurstof).

#enjoylife

17

Re: 2-zijdig ademhalen

Ik denk dat het handig is als je het kunt maar of het een echte meerwaarde is op gebied van snelheid???? Vaak pushen de trainers het omdat je dan je concurenten in het oog kunt houden maar bij helder water zie je die zowiezo dus tja? Ikzelf adem meestal langs 1 kant maar ik zou best wel wat vlotter zowel links als rechts willen kunnen ademen. Wat ik wel ondervind als ik wat vermoeid begin te geraken dat ik minder doorrol naar de zijde waar ik niet adem.

18

Re: 2-zijdig ademhalen

Ik adem enkel op rechts, maar merk dat na loop van tijd m'n linkerschouder sneller vermoeid raakt. Waarschijnlijk is m'n techniek niet goed genoeg. Maar is het qua belasting niet gewoon beter om beide kanten te ademen?

Sinds kort probeer ik ook op links te ademen, maar wil nog niet lukken. Gek genoeg krijg ik dan ook water in m'n oor...

19

Re: 2-zijdig ademhalen

Vroeger altijd links geademd in het water, maar merkte na een aantal jaren dat mijn lichaam daardoor assymetrische getrained raakt en soms last kreeg van mijn rugspieren. Heb afgelopen jaar bilateraal ademen getraind en heb nu een meer symmetrische lichaam en minder last van mijn rug. Maar als ik naar beneden kijk zie ik dat mijn buikspieren nog steeds assymetrisch zijn.

Met om de 3 ademen ipv 2, heb je ook beter stroomlijn en heb het gevoel iets sneller te gaan. Ook altijd handig om van de andere kant te kunnen ademen als de omstandigheden dat dicteren.

20

Re: 2-zijdig ademhalen

Bilateraal ademen is vanuit zuurstofvoorzieningsbehoefte niet bepaald een adequate strategie. Je reduceert je ademfrequentie met 50%. Dat zijn per minuut liters kostbare zuurstof.
Ik zie het zwemmers ook nauwelijks doen.
Ik kan zowel links als rechts ademen, heb echter een voorkeur voor links. Tijdens wedstrijden, onder welke windomstandigheden dan ook, adem ik altijd links. Nooit last van golven oid.
De enige reden om naar rechts te ademen is om me te orienteren als dat nodig is.
In een trainingssituatie kan ik mij voorstellen dat het nuttig kan zijn, om een symmetrische slag aan te leren (een snorkel is m.i. trouwens beter...) en om 'gevoel voor water' (wat dat dan ook maar is...), te onwikkelen.
Bij een redelijk goede techniek hoef je namelijk alleen maar je hoofd opzij te draaien, verder niets. Als dat namelijk ten koste gaat van je stroomlijn of je krijgt overbelastingsklachten,  zijn er andere technische aspecten aan de orde (bijv. crossing over, scharen met je benen, enz).

21

Re: 2-zijdig ademhalen

Volgens mij gaan er 2 zaken een beetje door elkaar.

1] is het handig om aan 2 zijden te kunnen ademen met hetzelfde gemak? Ja, dat is wel makkelijk.
2] moet je dan ook altijd 2-zijdig ademen? Nee. Natuurlijk niet. De inspanning dicteert om de hoeveel slagen je ademt. En dan is het prettig als je (afhankelijk van omgevingsfactoren) de mogelijkheid hebt om dat aan 2 kanten te doen.

22

Re: 2-zijdig ademhalen

Ynsnits schreef:

Bilateraal ademen is vanuit zuurstofvoorzieningsbehoefte niet bepaald een adequate strategie. Je reduceert je ademfrequentie met 50%. Dat zijn per minuut liters kostbare zuurstof.

Niet helemaal mee eens. Dat is ook afhankelijk van hoeveel je tussen door uitademt onderwater. Iemand zei ooit tegen mij dat als ik om de twee slagen moet ademhalen, ik waarschijnlijk niet goed genoeg uitadem. Zij had gelijk. Heb je je longen nog niet leeg, maar adem je weer in. Dan gebruik je dus maar een deel van je long capaciteit. Let dus voor je adem frequentie ook of je voldoende uitademt. Onnodig veel ademen levert ook meer weerstand op.

23

Re: 2-zijdig ademhalen

Racechinees.................hoe je het wendt of keert...................als je om en om adem halt KRIJG je minder zuurstof binnen.
Als jij niet ALLES kan uitademen wat je inademt doe je iets niet goed  tongue

Ronnyke...............als jij de concurrentie kan zien onder water dan is de houding van je hoofd niet goed :-)
Je moet naar beneden kijken.

Doe ff een oefening waarom je dat moet doen : Ga maar eens rechtop staan en doe je hoofd in je nek. Maak nu met je armen een vlinderslag beweging.

Doe hetzelfde nog eens maar nu met je hoofd gewoon recht vooruit kijkend. Et voila, een giga verschil in bewegingsruimte in je schouder.

24

Re: 2-zijdig ademhalen

petitmas jij bent wel heel vrij met je woordje MOET tegenwoordig. Recht naar beneden kijken is niet voor iedereen de goede of juiste positie.

25

Re: 2-zijdig ademhalen

Dit is afhankelijk van zwemmer tot zwemmer, zie o.a. https://www.youtube.com/watch?v=iDlvwyOMDPE Ik zwom vroeger echt met mijn gezicht naar de bodem om mijn benen omhoog te krijgen maar dit is ook geen goede tactiek.