1 Laatst bewerkt door kolibrie (15-12-14 22:07:35)

Onderwerp: Blessure onder de voet, maar wat?

Hoi,

ik heb de zoekfunctie gebruikt, geen resultaat.
Ik weet dat dit geen medisch forum is, ik verwacht via dit forum ook geen genezing via handoplegging, dat scheelt.

Ik heb pijn onder mijn voet, maar dit is voor mij niet acuut genoeg om naar de dokter te stappen. Met rust zal het wel helen, zo schat ik in. Toch vraag ik mij af wat heb ik opgelopen, en of anderen zich hierin herkennen.

mijn casus:

In juni 2014 het hardlopen weer opgepakt met twee doelen:
- in september een kwart triathlon lopen
- in december een halve marathon lopen

in de maanden juni, juli en augustus heel langzaam het lopen weer opgepakt. Met een goede basis(fiets)conditie was ik bang dat ik anders te snel, te lang zou gaan lopen met een (overbelasting)blessure op de loer.
In september 2 maal een 10 kilometer gelopen in een triathlon. Geen noemenswaardige problemen opgelopen.
Daarom begonnen met een schema op basis van souplesse methode. Dus veel interval, maar niet heel intensief. 3 maal lopen in de week. Dit gericht op het volgende doel: Halve marathon in december 2014

Half oktober een 10 kilometer gelopen, op basis hiervan mijn schema toch wat bijgesteld qua intensiteit van intervallen.

Op 19 november tijdens een wisselduurloop de kolder in de kop gekregen, en in plaats van 1 uur WD heb ik toen 21km gelopen. Daarna nog niets aan het handje.
Op 23 november een wedstrijd 10 EM gelopen. Na het lopen merkte ik dat ik pijn had aan mijn linker voet. Ik zal de pijn later definiëren.

na 4 hele dagen rust (niet lopen, wel fietsen) weer 5 kilometer gelopen op lage intensiteit. Geen last van de voet.
2 dagen daarna 12 kilometer gelopen (6x1000) en na het lopen weer last van de voet.
een week rust genomen (de halve kwam nu erg dicht bij) en de bruggenloop (15km) in Rotterdam gelopen. Pijn was in het begin weg maar na een paar km begon deze weer op te spelen. Na de finish weer veel pijn in de voet.

Weer een week rust en afgelopen zaterdag de Adventurerun op Ameland gelopen. Halve Marathon.
tevreden over het resultaat, jammer dat ik weer last van mijn voet heb. (dik PR gelopen, namelijk 10 minuten sneller,  op de halve marathon, en dat onverhard!)

ik loop trouwens afwisselend op twee paar schoenen, een paar saucony ride 5 en ride 6. Het maakt niet uit op welke schoenen ik loop voor de pijn.

Veel gelezen over marsfracturen, hielspoor etc. Maar de symptomen komen niet overeen.

De pijn die ik ervaar is een doffe pijn, aanwezig aan de buitenkant van de linkervoet en de onderkant, ongeveer waar de voetboog begint. Ik voel een ietsts verdikte plekje en als ik daar op druk dan doet dat wel pijn.
Verder is de pijn continue (op de achtergrond) aanwezig. In de ochtend niet erger dan in de middag.
Als ik mijn gewone schoenen aan doe lijkt het net of het schoenzooltje dubbel zit op dat plekje.

Nogmaals ik weet dat rust waarschijnlijk de beste optie is, maar ik ben gewoon benieuwd of iemand dit ook heeft ervaren en of er tips te geven zijn.

2

Re: Blessure onder de voet, maar wat?

Ik zou toch maar naar een dokter gaan. Klinkt als een fractuurtje. Een foto kan in ieder geval uitsluitsel geven.

3

Re: Blessure onder de voet, maar wat?

Of gelijk naar de fysio. Maar dan wel een die een echo apparaat heeft.
Op een röntgen foto is er aan mijn hiel ook niets te zien, maar nu bij een dergelijke fysio, toch een verstoring in de pees te zien met een echo.
Zij kunnen dan ook heel gericht behandelen nu.

4

Re: Blessure onder de voet, maar wat?

De klachten welke jij omschrijft passen goed bij de pijnklachten welke ik de laatste maanden ook heb gehad.

Het begon allemaal na één van de laatste duurlopen (2.30 uur) ter voorbereiding van de hele in Almere. Vage pijn aan de buitenkant van de linkervoet. De meeste pijn leek zich te lokaliseren rond het uitstekende botje in het midden van de voet.

Ik heb vervolgens tot aan Almere nauwelijks gelopen (was nog 2 weken). De pijn was bij mij ook aanwezig tijdens het fietsen. Tijdens de marathon kwam de pijn op maar niet zo erg dat het mij heel erg hinderde.

De volgende dag had ik meer last van mijn voet dan van andere spierpijn. Vervolgens twee weken niet gelopen. Na twee weken deelgenomen aan het clubkampioenschap en de pijn kwam tijdens de 5km lopen weer terug.

Vervolgens afspraak gemaakt bij de fysiotherapeut. Hij kon eigenlijk geen duidelijke diagnose stellen. Het leek erop dat het botvlies rondom het botje geïrriteerd is geraakt. In totaal 4 keer bij hem geweest waarbij hij de voet behandeld heeft. Van hem het advies gekregen om gewoon te blijven lopen.

De pijnklachten namen niet toe maar gingen ook niet weg. Uiteindelijk heeft de fysio mij geadviseerd een foto te laten maken. De foto liet echter geen bijzonderheden zien. Vervolgens op het advies van de fysio gewoon doorgelopen.

Vanuit het één op het andere moment is de pijn bij mij verdwenen. Het toeval wil dat ik ook op de saucony ride 5 loop. Ik heb drie paar van deze serie gebruikt in de aanloop naar Almere.

Als mogelijk oorzaak heb ik bij mijzelf nog gedacht aan de wissel van zooltjes in mijn fietsschoenen. Ik had daar een iets corrigerend zooltje in van specialized. Omdat dit zooltje niet meer op voorraad was heb ik een zooltje genomen met nog meer ondersteuning in de voetboog. Misschien is er hierdoor teveel druk gekomen op de buitenkant van de voet.

Succes met je zoektocht. Misschien gaat het gewoon vanzelf weer over.

5

Re: Blessure onder de voet, maar wat?

klinkt als iets waar ik ook wel eens last van heb gehad als ik onvoldoende aan trainingsopbouw had gedaan. Een peesschede ontsteking. Dat gaat over met rust. Gelukkig ben ik geen dokter of fysio, dus zou ik daar eens langs gaan.

6

Re: Blessure onder de voet, maar wat?

Ik heb deze zomer een hielpeesbladontsteking opgelopen in Lommel met over gladde kasseitjes te lopen. Dezelfde week nog laten behandelen met cortisone en nu neem ik al een klein half jaar pilletjes dus maar het is nog steeds niet over. Tijdens het trainen voel ik er eigenlijk niks van maar als ik thuiskom moet ik meestal direcht met ijs onder mijn voet zitten. Heb eens in een loopbladje gelezen dat deze blessures meestal tot 9 maanden aanslepen dus tja nog even dus.....

7

Re: Blessure onder de voet, maar wat?

wilagro schreef:

Of gelijk naar de fysio. Maar dan wel een die een echo apparaat heeft.
Op een röntgen foto is er aan mijn hiel ook niets te zien, maar nu bij een dergelijke fysio, toch een verstoring in de pees te zien met een echo.
Zij kunnen dan ook heel gericht behandelen nu.

Nee!
Eerst naar een arts. Uitsluiten van een breuk doe je met een rontgenfoto en niet met een echoapparaat van een fysiotherapeut. Bovendien kan een arts gericht doorverwijzen voor verdere diagnostiek of behandeling indien nodig.

8

Re: Blessure onder de voet, maar wat?

Kan van alles zijn dat bobbeltje... botvorming, littekenweefsel etc.

Gewoon even naar Huisarts, die kan eventueel foto laten maken of doorverwijzen naar fysio. bij twijfel is huisarts altijd eerste aanspreekpunt...

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800