1

Onderwerp: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Dit jaar staat voor mij m'n 1e 1/2e triathlon (Challenge Almere) op de agenda.... Nu lees ik dat er tijdens het fietsen bevoorrading is, echter vroeg ik me af hoe jullie dit doen? staan deze mensen met spullen langs de kant en probeer je dit aan te pakken? Is het zoals met wielrennen dat je een tasje kan aanpakken? Of dien je even te stoppen en je voorraden aan te vullen? In het laatste geval, is dit dan wel fijn dat je uit je ritme raakt?? Laatste optie is natuurlijk zelf voldoende voedsel meenemen...

#enjoylife

2

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Er staan een stuk of tien vrijwilligers per post. Een paar met een bidon sportdrank, paar met water en een paar met repen, gels etc. Dit gebeurt in een vaste volgorde die je van tevoren kunt opzoeken.
Bidon pakken lukt vaak wel met rond de 30 per uur. Gaat soms mis en dan moet je het direct bij de volgende vrijwilliger weer proberen.
Als je een meter of tien voor je iets aanpakt even roept wat je wilt, doet de vrijwilliger die datgeen heeft vaak een stapje naar voren en pak je altijd het juiste. Ik wijs in de laatste meters ook altijd even naar de fles die ik ga pakken zodat het duidelijk is dat ik die ga pakken. Dan wordt de bidon vaak ook iets losser vastgehouden. Heb ik een grotere kans om de bidon te krijgen, en heeft de vrijwilliger een grotere kans dat de arm er niet half af wordt gesleurd.
Reepjes en gels aanpakken moet je vanuit bijna stilstand doen. Anders krijg je die nooit.
Als het druk is, moet je vaak meer afremmen omdat vrijwilligers niet snel genoeg bidons kunnen aanreiken.
Ik neem gels en eten mee tijdens het fietsen. Is volgens mij makkelijker en sneller. En ik neem altijd twee bidons mee tijdens het fietsen en dan hoef je er eigenlijk nog maar eentje aan te nemen tijdens een halve.
Het belangrijkste is dat als je niks aanneemt, dat je van het ligstuur af gaat en de handen zoveel mogelijk aan het stuur houdt. Het is een goede plek om bidons, medeatleten of zelfs vrijwilligers voor je wiel te krijgen. Het is altijd super uitkijken in verversingsposten op de fiets. Vooral als er nog wat atleten kort voor je rijden.

3

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Rinke, ik deed vorig jaar ook voor het eerst mee op de halve in Almere en ik kan bevestigen dat de bevoorrading tijdens het fietsen (en ook lopen) perfect is geregeld. Er staan mensen op een lang stuk parcours, ik dacht wel een meter of 50, met stukken banaan en sinaasappel, met bidons water en sportdrank en met gelletjes gereed. Je hoeft maar een beetje gas van het pedaal af te nemen en het uit hun handen te pakken, dat ging bij mij op een enkele misgreep na prima. Hier hoe je je echt geen zorgen over te maken. Ik had genoeg aan mijn eigen 3 bidons drinken en heb een paar keer een gelletje en wat banaan aangepakt.

4

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Maar eh.............op een halve heb je toch aan 3 (eigen) bidons genoeg? Ik ga er even van uit dat je wel de 30 gemiddeld haalt.
Dan heb je 3x 750 ml energydrink (1 per uur) en je pakt een kleine bidon water aan voor je "gel + 250 ml water".

Heb je toch geen "aanvulling" nodig verder? Wat wil je nog allemaal in een tasje hebben dan?
Als je graag repen eet doen je die in zo'n klein tasje op je horizontale buis.

Afgezien van water heb ik tijdens het fietsen de organisatie niet nodig voor voeding.

5 Laatst bewerkt door Roy W (04-01-15 15:06:10)

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

En als je dan je bidonhouders vol hebt?
Mag je ook ergens langs de route bidons droppen?

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

6

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Voor een halve kun je makkelijk je eigen drank/eten meenemen dan kun je gebruiken wat je gewoon bent. En meestal voor of achter de bevoorradingszones heb je de dropzones voor je bidon en afval weg te gooien. Zelfs voor het lopen gebruik ik mijn feul belt,heb al gehad dat je anders zo flauw aangelengd water krijgt dat je gewoon niet wegkrijgt en gelletjes die je niet gewoon bent.

7

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Snap niet waarom je op de fiets bidons moet weggooien, tenzij je 4x 750 ml weet weg te tanken aan sportdrank binnen de 3 uur
Volgens mij heeft elke triatleet die half of heel doet plek voor 4 bidons, eentje voor materiaal en 3x om te drinken.

8

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Voor de halve heb je ook ruim genoeg aan 3 bidons. Ik denk dat vooral degenen die de hele deden, die een uurtje eerder gestart waren, vooral bidons aanpakten.

9

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Bedankt voor de reacties allemaal smile denk dat ik inderdaad maar een hulpstuk achter m'n zadel moet zetten zodat ik 2 bidons extra kan meenemen. Heb er sowieso 1 tussen m'n stuur en 1 in de houder. Krijg dan ruimte voor nog 2, 1tje voor drank en 1tje voor pechonderwegattributen. Eten / gelletjes kunnen idd in m'n zadelbuistasje mee. Volgens mij ben ik er wel uit en ga ik de fietsposten alleen gebruiken in geval van enorme hitte. Drink dan makkelijk een liter per uur weg namelijk..

#enjoylife

10

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Gebruikt iemand van jullie zo'n racebelt met kleine bidons tijdens het lopen?

11

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Nico0105 schreef:

Gebruikt iemand van jullie zo'n racebelt met kleine bidons tijdens het lopen?

Alleen tijdens mijn trainingen. Tijdens een wedstrijd zijn er genoeg verzorgingsposten om voldoende vocht binnen te krijgen. Ik vind het lopen met een belt toch minder prettig.

12

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Ik gebruik het zowel op training als op wedstrijd.

13

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Alleen tijdens duurlopen van langer dan ca.  1 1/2 uur.
Tijdens wedstrijden niet, dan pak ik wat ik te pakken kan krijgen.
Verzorgingsposten genoeg. Geeft mij mentaal ook een boost om van post tot post te lopen.

14

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Ik gebruik gewoon graag mijn eigen drank/voeding. In Luxemburg dacht ik ook het komt wel goed en was het van die powerbar drank dat op niks trok en van die dikke gelletjes,bah heb het direcht terug uitgespuwd en enkel nog cola en water aangenomen.

15 Laatst bewerkt door petitmas (05-01-15 19:57:34)

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Volgens mij heb je max 4x 170 ml dan bij je. heb dus geen enkel idee wat je daar mee moet...................anders dan voor een training van 1 uur of minder.

Ik loop alles tot een uur met 1 grote bidon. je kent de riem wel met een houder voor 1 bidon.
Alles langer loop ik of met een camelback dan wel loop ik rondjes zodat ik meer bidons kan klaar zetten.

Die 4x 170 zit misschien beter verdeeld, maar om het kwartier drink je er denk ik 1 leeg en dus heb je steeds gewicht om je lijf hangen wat ongelijk verdeeld is.

Persoonlijke voorkeur dus  wink


Emiel, jouw opmerking snap ik echt niet.................je gebruikt die 4x 170 ALLEEN bij een training langer dan 1½ uur? En als je 5 kwartier gaat lopen dan?

16

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

quote 
Emiel, jouw opmerking snap ik echt niet.................je gebruikt die 4x 170 ALLEEN bij een training langer dan 1½ uur? En als je 5 kwartier gaat lopen dan?
unquote

Ik denk dat Emiel net als ik gewoon geen drank nodig heeft bij duurlopen tot 1,5uur. Ik drink tot een half uurtje voor het lopen, plas dan na de warming up nog een keer en voila, genoeg vocht zo tot 5 kwartier/max 1,5 uur, weliswaar voor een rustige duurloop. Bij wedstrijdjes tot 10 mijl heb ik ook niets nodig, hoogstens een klein slokje water wat je onderweg een keer kan pakken.
Bij een halve marathon heb ik soms wel de band met 2 kleine flesjes mee, maar dat doe ik vooral om dat gedrang en daarmee gepaard gaand ritmeverlies te voorkomen.

17

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Jack..............waarschijnlijk nog nooit gehoord van eht feit dat na 30 minuten je prestatieniveau daalt  tongue
Maar die discussie ga ik heir niet weer beginnen.

Doen waar je je goed bij voelt............stijg ik weer een paar plaatsen in de uitslag  tongue

18

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Idd vocht en KH bijtanken tijdens training en/of wedstrijd verkort tevens ook het herstelproces+je traint er je eet en drinkgewoontes mee voor lange afstands wedstrijden. Maar zoals je zegt ieder zijn ding. Ikzelf geef er niks om om met die dingen rond me te lopen ik ben dat gewoon. Tevens zijn het flesjes van 250ml en die van nathan zijn 300ml

19

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Ronnyke..............met 4x 250 heb je nog steeds maar voor een uur bij je  wink  Zeker in de zomer kom je dus op een duurloopje van meer dan een uur dus al te kort. Maar als gezegd.............no discussion about that.

20

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Hmm ik begin normaal gezien al goed gehydrateerd aan mijn training dus echt vanaf de eerste minuut hoef ik nu niet beginnen te drinken. Maar als je de theorie volgt kom ik idd tekort. Al vind ik 1L per uur wel veel ik dacht dat het 500ml was ong,is ook wat afhankelijk van hoeveel vocht je verliest natuurlijk.

21

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Ronnyke.................dit kan je overal vinden op internet, deze is van duursport.nl

Het is dus zaak om gedurende de inspanning van meet af aan te zorgen voor een optimalisatie van de vochtbalans. Je moet jezelf dus trainen/aanwennen stelselmatig te drinken, dorst of geen dorst. Uit voorgaande onderzoeken is gebleken dat het lichaam trainbaar is in optimalisatie van opname van vocht. Drink tijdens de inspanning minimaal 200 ml water of isotone sportdrank per 20 minuten. Bij voorkeur in tegelijkertijd en niet verdeeld met kleine slokken over de 20 minuten.

22

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

3x200ml is 600ml per uur. Dan was ik er toch het dichste bij al heeft deze hoeveelheid ook met de omstandigheden en de persoon zelf te maken. Ik veronderstel dat je bij warm weer wel meer vocht tot je moet nemen dan in fris regenachtig,je hebt er in elk geval meer behoefte aan dan.

23

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

petitmas schreef:

Drink tijdens de inspanning minimaal 200 ml water of isotone sportdrank per 20 minuten. Bij voorkeur in tegelijkertijd en niet verdeeld met kleine slokken over de 20 minuten.

Dat is dus uiteindelijk maar 600 ml per uur :-P

Interessante discussie. Ik drink tijdens het (loop-)trainen eigenlijk helemaal niets tot plm. 1u30 of 1u45, in elk geval nu in de winter. Op het gevoel heb ik daar eigenlijk weinig last van, en als je kijkt naar het HR-verloop over mijn laatste lange duurloop) valt dat ook wel mee dacht ik. Toegegeven, ik liep bepaald niet voluit op wedstrijdtempo, maar rustig in Z1 (met aan het begin een paar steile duintjes en verder ieder kwartier een korte versnelling).

Bij wat hogere temperaturen ligt dat inderdaad wel anders. Boven de 20 graden gaat het duidelijk minder, al weet ik dat tot nu toe altijd meer aan (het niet gewoon zijn aan) de warmte dan aan vochtgebrek. Als het warm is les ik wel regelmatig mijn dorst bij een van de openbare kranen van de Haagse duinwaterleiding (zie handige kaart). Meenemen van flesjes heb ik tot nu toe niet nodig gevonden (want teveel gedoe), maar misschien moet ik het eens gaan proberen.

Tijdens wedstrijden pak ik onder het lopen wel alles aan wat ik krijgen kan, al krijg ik dan meestal niet meer binnen dan 1 slok per waterpost/bekertje.

/Herman

24

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

Goed lezen heren, er staat MINIMAAL. Als jij wedstrijden wilt doen met "minimale" voeding moet je dat vooral doen.
Ik kan nog wel een aantal andere artikelen en studies opzoeken hoor waar wel staat dat je een liter per uur moet nemen, geen probleem hoor  tongue

Maar ook hier............ga de discussie niet (meer) aan. Als je vindt dat je met minimale voeding moet trainen dan wel wedstrijden kunt doen, moet je dat gewoon lekker doen.

25

Re: Eten / drinken tijdens 1/2e triathlon

petitmas schreef:

Goed lezen heren, er staat MINIMAAL. Als jij wedstrijden wilt doen met "minimale" voeding moet je dat vooral doen.

Goed lezen, mja... Volgens mij ging de discussie niet over wedstrijden en niet over voeding, en was jij degene die begon met te beweren dat je minimaal 1 liter nodig hebt tijdens het lopen (wat je natuurlijk niet kunt onderbouwen met een quote die zegt dat minimaal 600 ml nodig is (en dan ook nog zonder bronverwijzing, tsk))... Sorry hoor :-P

Vraagje over dat prestatieverlies: Stel dat je niet zou drinken tijdens een halve marathon bij een temperatuur van max 18 graden. Hoeveel scheelt dat volgens jou dan voor je eindtijd?

/Herman