1

Onderwerp: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Hallo,

Afgelopen december zat ik voor de televisie de lokale tv zender l1 te bekijken.
Hier werd aangekondigt dat er in 2015 hoogstwaarschijnlijk een ironman zou gaan plaats vinden in Maastricht.
Ik had nog nooit van een ironman gehoord en ook met de triathlon was voor mij buiten het feit dat je moest zwemmen, fietsen en hardlopen een onbekende sport.

Nu het nieuwe jaar is aangebroken en ik nog geen sportieve ambitie voor 2015 op mijn lijstje had staan, zat ik na te denken over de ironman in Maastricht.
Iedereen om mij heen (en vermoed op dit forum ook) verklaarde mij voor gek dat ik op 2 augustus 3,86 Km wilde gaan zwemmen, 180,2 Km fietsen en 42,195 Km hardlopen.
Maar helaas ben ik een eigenwijs beestje en zal er nu alles aan gaan doen om deze missie te gaan voltooien.

Echter waar begin je met zoiets 0,0 ervaring 0,0 materiaal.
Mijn enigste sport achtergronden zijn dat ik op zondag ochtend een uurtje voetbal en 2 a 3 maal in de week in de sportschool te vinden ben.
Niet echt sporten waar je je voordeel bij uithaalt.
Het enigste voordeel is dat ik 7 jaar op zwemles heb gezeten en hierbij al mij diploma´s die er te behalen waren in mijn pocket heb.
Met de techniek van de borstcrawl zit het dus wel goed.

Maar goed, dan heb je zoeits in je kop gepland maar waar ga je beginnen.
Op internet veel verhalen en tips en wat je allemaal wel en allemaal niet moet doen, maa, er echt goed uitkomen doe je niet.
Ik ben nu afgelopen maandag begonnen met fietsen in de sportschool maar heb hier nog niet echt een goed schema voor kunnen vinden.
Hardlopen ben ik afgelopen dinsdag mee gestart, vorig jaar al een paar keer kleine afstanden gelopen tot 10 km binnen het uur, maar nu gestart met runkeeper marathon.
Zwemmen wil ik volgende maand pas mee beginnen aangezien ik nu nog niet goed uitkom met werk planning.

Ik heb dus nog wel een x aantal vragen, ik zal ze niet allemaal tegelijk stellen maar om mee te beginnen.

Welke horloge kan ik het best kopen voor de metingen bij alle onderdelen, tijd,afstand,hartslag,gemiddelde snelheid enz enz.
Is er ook een app net zoals runkeeper voor het zwemmen/wielrennen waarbij je schema in de app zit gemonteerd. (dus niet zoals strava waar je geen schema´s kunt selecteren)
Zowiezo zijn goede schema´s voor ongeveer 6 maanden training van harte welkom.
Gebruiken jullie ook shakes om sneller te herstellen na een training, zo ja welke zijn aanbevolen?
Aanstaande vrijdag ga ik nieuwe hardloopschoenen kopen zijn hier nog tips voor.

Zoals jullie zien zijn het misschien vragen die je kunt vergelijken met wat is buitenspel, maar ik wil proberen vanaf het begin de goede keuzes en materiaal te kiezen.
Alvast bedankt mochten jullie reageren en ik zal zeker blijven posten om mijn vooruitgang te tonen.

2

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Als je het echt wil kun je veel maar vanaf 0 jezelf naar een volledige IM klaarstomen op 8 maand is wel een uitdaging. Ikzelf zou het niet zien zitten eerlijk gezegd roll

3

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Ik ben in 2003 begonnen met triathlon en had mezelf als doel gesteld om een hele te doen...ooit. Ben daar nu echt nog niet aan toe. Ik wil je ambities natuurlijk niet in de weg zitten, maar ik zou overwegen om dit jaar dan eerst eens te kijken of je een halve kunt doen.

Anyway, welkom op het forum en uiteraard zullen de mensen je hier heel graag helpen. Ik zou zeggen, kijk eerst eens naar een fiets, loopschoenen en een zwembroek. Trainingsplannen zijn er in alle soorten en maten. Als je googled of hier op het forum een beetje rondsnuffelt kan je al een hoop vinden. Probeer je er een beetje in te verdiepen, dan worden dingen snel duidelijk.

Verder heeeeel veel succes met je doelstellingen.

4

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Zo via het internet zou ik zeggen niet doen. Ik weet natuurlijk niet of je een natuurtalent bent of niet maar om in deze korte tijd goed te kunnen trainen voor een volledige afstand is niet te doen. Het is in mijn ogen ook een kleine belediging naar de mensen die hier jaren voor trainen om echt het beste uit je zelf te halen en echt te knallen op een hele afstand. Hier laten mensen soms complete jaren familie werk en vrienden zitten om dit ultieme doel te halen.  Als je nu qua werk niet uit komt gaat dat niet mee vallen met een serieus trainingsschema.

In mijn ogen kan je na 8 maanden niet zeggen dat je in zo'n vorm bent dat je kan zeggen. "Ik heb alles er aan gedaan om mijn beste tijd neer te zetten." Of je kan finishen na 8 maanden training hangt van je aanleg af en is wel mogelijk.

Zelf heb ik pas over een aantal jaar een hele afstand gepland.

Om de hele afstand te finishen zou ik zeggen trainen trainen en nog eens trainen. Om te beginnen met hele rustige trainingen, in de sportschool zullen de grote spieren wel getraind worden, bij het zwemmen en lopen en in mindere maten op de fiets heb je ook talloze kleine spiertjes nodig die waarschijnlijk wat minder getraind zijn. Mocht het goed gaan langzaam de de afstand uit bouwen maar zeker niet de snelheid. Je doel zal op een zo'n efficiënt mogelijke vetverbranding moeten liggen. Dit is te trainen door langzaam en steeds langer te trainen.

Probeer ook wat kleine wedstrijden te doen om te kijken hoe het met de snelheid zit en de onderdelen na elkaar te oefenen.

Succes met trainen.

5

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Van 0 naar Ironman in 8 maanden lijkt me geen recept voor succes en het lijkt me voornamelijk gewoon niet leuk. Wat voor prestatie je ook gaat neerzetten in Maastricht, met een langere voorbereiding denk ik dat je er veel meer bevrediging uit gaat halen.

Maar goed, uitgaande van je wens om toch door te zetten denk ik niet dat het onmogelijk is. Ik weet niet wat de tijdslimiet gaat zijn in Maastricht, maar ik denk dat de meeste redelijk fitte mensen in een paar maanden naar een Ironmanfinish in 17 uur kunnen toetrainen. Uitgaande van je zwemverleden zal je dat gedeelte wel overleven. En zelfs als je hier vanaf 0 zou beginnen, 2 uur schoolslag kan altijd nog. Het fietsen is verre van vlak. Tijdens de Amstel Gold Races die ik ooit heb gedaan zag ik vaak mensen bij de eerste de beste heuvel afstappen en met de fiets aan de hand omhoog lopen. Dat wil je niet (hoop ik).

Dus als je het zwemmen en fietsen redt binnen de limiet dan rest nog een marathon. Laten we ervan uitgaan dat je hier nog 7 uur voor hebt. Met veel wandelpauzes tussen het 'hardlopen' door moet je dit wel redden. Als je gemiddeld 6 km/u loopt dan betekent dit dat je gewoon niet stil moet gaan staan.

Kortom, het zal allemaal best wel haalbaar zijn, maar het lijkt mij totaal niet bevredigend. Ik zou eerst wat korter werk doen en aan de hand hiervan bepalen hoe je het langere werk wilt aanpakken. Zelf heb ik in mijn tweede triathlonjaar mijn eerste hele gedaan, maar dat kwam na jaren fietsen.

6

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Eens met Maca, je kunt het best halen (als je heel blijft in trainingen), maar het afbrand risico is enorm. Maar je bent eigenwijs...In ieder geval zou ik een tussenstap inbouwen middels een kwart of olympische afstand ergens eind mei / begin juni. En daarna pas beslissen en evt inschrijven voor Maastricht. Inschrijfgeld zal toch circa 400-500 euro zijn en dat lijkt me vrij veel om 'weg te gooien'. Bovendien verwacht ik niet dat Maastricht snel uitverkocht zal zijn. Vraag me uberhaupt af of die wel doorgaat...(ondanks de aankondiging, het gaat duidelijk niet echt soepel daar in Limburg).

7

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Hey Breurske,

Ik ga het eens positief benaderen. Het is een fantastische uitdaging om het te proberen te volbrengen. zoals Maca zegt, als de limiet 17 uur is zul je het zeker halen (als je geen blessures krijgt). Reken er op dat je tenzij je stiekum heel getalenteerd bent, de marathon deels zult moeten wandelen.

Loopschoenen in Maastricht koop je bij Ron for Run (www.ronforrun.nl), top inhoudelijk advies en ze waaien niet met alle hypes mee... In Sittard, Wilma running en verder noordelijk in Limburg houd mijn kennis op.

Apps weet ik niet of ze er zijn, maar volgens qua training heb je drie mogelijkheden, waarvan ik alleen de eerste twee aanraad. 1. Sluit je aan bij een triathlon verening (Maastricht, Stein zijn de clubs in het zuiden. 2.ga op zoek naar een goede persoonlijke coach/trainer. Bijvoorbeeld Edo v/d Meer, http://www.edosports.nl/ zit in het zuiden en Trivelo in eindhoven. Daar kun je volgens mij terecht voor alle vormen van begeleidng. alleen schema's of een compleet coachings pakket.

De derde mogelijkheid is een puur online schema. Daar zijn veel mogelijkheden voor Ironman.com bijvoorbeeld biedt het zelf aan. Dat is de mogelijkheid die ik afraad voor een onervaren atleet.

Als je lichaam heel blijft in de voorbereiding zou het kunnen lukken, wie weet zelfs op een fatsoenlijke manier. Succes en hou ons op de hoogte!

8

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Ik zal eerlijk zeggen, ik houd wel van dit soort impulsieve dingen smile Wellicht ook omdat ik ook een IM ga doen dit jaar met zeer beperkte triathlon ervaring. Maar wel met veel duursport ervaring. Een aantal dingen is belangrijk denk ik. Zorg dat je heel blijft allereerst! Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard. Dit houdt in niet elke training op standje terror uitvoeren, sterker nog, bijna alles zal op standje tranquilo gaan (behalve het zwemmen). Je zegt dat je nu zo'n 2-3x in de week sport, dit zal voor een IM toch minstens richting de 10x moeten gaan, en dan overdrijf ik zeker niet. Dagen waarop je 2 sessies afwerkt zullen eerder regel dan uitzondering zijn. Een veel voorbijkomende tekst van Joe Friel luidt als volgt: beginnende triatleten moeten zich concentreren op de frequentie van het trainingen, de wat meer gevorderde triatleten moeten zich concentreren op de duur van de trainingen, en de ervaren triatleten moeten zich concentreren op de intensiteit van de trainingen. Zoals met wel meer dingen is hier wel het een en ander op aan te merken maar het is in ieder geval iets om over na te denken.

Betreffende je specifieke vragen, herstelshakes doe ik niet aan eigenlijk, chocomel schijnt een prima hersteldrank te zijn en niet zo duur wink Schoenen is zeer persoonlijk en kunnen wij hier moeilijk wat over zeggen. Schema's zijn er wel op bijvoorbeeld beginnertriathlete.com , maar vanuit jouw positie zou ik eerst eens proberen om een maand lang bijv 3x per week elke sport te beoefenen, dit is toch wel zo'n beetje het minimale instapniveau voor de meest basale trainingsschema's die niet persoonlijk op iemand zijn toegespitst. Horloge is helemaal afhankelijk wat je wil en wat je ervoor over hebt. Je kunt een simpel hartslaghorloge met bijv een lap-functie voor 50 euro kopen (wel handig als je bijv achteraf iets kan uitlezen) of een van 300 euro met GPS en kaartfunctie, wifi mogelijkheden etc.

9

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Ik sprak toevallig van de week nog iemand die vorig jaar had geprobeerd zichzelf in 4 maanden van 0 af klaar te stomen voor een marathon. Kort gezegd: ze is nog aan het revalideren, kan net weer een beetje hardlopen. Maar als je heel blijft en het leuk blijft vinden, kun je altijd een poging wagen natuurlijk. Maar zoek maar niet naar een app met een ingebouwd trainingsschema voor zoiets, die bestaat niet  wink 

Louise

10 Laatst bewerkt door Livio Livius (08-01-15 12:41:40)

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

High level trainingsplan http://www.ironman.com/triathlon/news/a … z3OE1XnFgv of deze http://www.triradar.com/training-advice … ing-plans/

Maar!!! Zoek aansluiting bij een club of trainer, alles kan maar de kans op blessures is erg groot zelfs als je een redelijke endurance achtergrond hebt.

11

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Tsja het meest is al gemeld. Je komt voor een heel lastige uitdaging te staan, waarbij het grootste risico een blessure zal zijn.
Ik ben het dan ook met iedereen eens dat je dit niet alleen kunt, en dus op zoek moet naar begeleiding. Als je perse een app wilt voor je schema, dan kan ik trainingspeaks aanraden, er werken ook veel trainers via die app, zoek daar maar eens op.
Verder ga op zoek naar begeleiding.
Schoenen, kleding en ander materiaal schaf je aan in een winkel waar ze daar verstand van hebben.
Is er eigenlijk al gemeld dat het verstandig is naar een begeleider te zoeken, want alleen is het helemaal een hachelijke onderneming.

12

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Mijn eerste gedachte was: die is gek, maar ik hou wel van mensen die dingen doen die anderen niet voor mogelijk houden.
Zoals anderen ook aangeven moet je trainingstijd drastisch omhoog. Eigenlijk moet je je sociale leven even aan de kant zetten.
In Belgie is een paar jaar terug een programma op tv geweest waar mensen in een jaar voor de hele van Lanzarote werden klaargestoomd. Het heette volgens mij: ik wordt triathleet. Misschien kan je de afleveringen nog wel vinden op internet.

In jou geval zou ik zeker je geld steken in een trainer. Er zijn verschillende trainers via internet te raadplegen. Kost je een paar centen, maar zij kunnen je wel volgen en je van schema's voorzien die bij jou passen.

Ik wens je veel succes bij deze onderneming en hoop dat je af en toe je ervaringen via dit forum deelt.
Een tip, bij veel trainen hoort ook voldoende rusten.

13

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Het is natuurlijk een mooie sportieve uitdaging. Zeker als je kijkt wat je op het moment doet. Een hele triathlon is een duursport, en daarbij zal 2-3 keer sportschool en een potje voetbal op zondag ochtend niet passen.

Ikzelf ben na vele jaren van hardlopen overgestapt op triathlon en heb mezelf 1,5 jaar de tijd gegeven voordat ik wil starten op de hele triathlon. Waarmee ik niet zeg dat het niet mogelijk is om te finishen. Maar het zal een uitdaging worden om aan de start te verschijnen en om te finishen. 

Laat over enkele weken/maanden je vorderingen weten, Succes!

14

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

leuk idee !

kijk eens op
http://www.triathlongeek.com/
een redelijk behoudend schema voor een hele die bewezen werkt.
met 10 uur in de week trainen moet het prima lukken zo'n ironman als je het slim aanpakt
en als je wat te besteden hebt dan zijn de Polar V800 en de garmin 920xt leuke gadgets om dingen bij te houden.
een eenvoudige stopwatch op je horloge en wat gezond verstand wil ook vaak voldoen.

15

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Iemand de entry fee gezien euro 480!

16

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Livio Livius schreef:

Iemand de entry fee gezien euro 480!

Tsja, dat is ook Ironman.

17

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Tja, da blijf ik toch ontzettend duur vinden...

18

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Maca944 schreef:
Livio Livius schreef:

Iemand de entry fee gezien euro 480!

Tsja, dat is ook Ironman.

Niemand zegt idd dat je je in moet schrijven. Schijnbaar zijn er genoeg gegadigden. Maar on-topic: ben benieuwd of je na de meeste van de voorgaande commentaren je je plannen voor dit jaar door wilt zetten. Denk dat het goed is om kritisch naar jezelf te kijken of je dit aan kunt en eigenlijk ook wel echt wil. Een trainer/coach in de hand nemen, een sporttest, lid worden van een triatlonvereniging etc lijken me meer dan goede adviezen voor je. Begin augustus is al over minder dan 7 maanden. 2016 of 2017 kan ook!

Heb me vanmiddag overigens ook al ingeschreven. Worden dit jaar 2 hele triatlons na goed overleg met de trainer.

19

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Louise slaat de spijker op de kop : ALS je het leuk blijft vinden !!!

Ik ben een old school triatleet en mijn eerste MOCHT ik van de trainer pas doen na 1 jaar uitsluitend OD, in het 2e jaar een paar halve en in het 3e jaar de hele. ZO heb ik eht ook gedaan en ik heb 12 uur lang lopen lachen in Almere, geen centje pijn.

Ik vind het wel bewonderenswaardig dat je het wilt proberen, maar hou rekening met de kans dat je ZO ERG kapot gaat dat je direct stopt met de sport. Als dat risico het je waard is............vooral doorgaan.

Ik zou als ik jou was NU beginnen met gestructureerd te trainen, in Almere de halve Challenge doen en als je daar fris en fruitig over de finish komt je meteen inschrijven voor de IM Maastricht 2016

Succes met de keuze

20

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Zo ben ik ook ooit begonnen. Blessures opgelopen de weg er naar toe. Trainer gezocht (en gevonden). Met mijn trainer de trainingen geherstructureerd, en begonnen met opbouwen. 1e jaar, OD's, 2e jaar (afgelopen seizoen) mijn eerste halve (challenge almere), die boven verwachting goed ging. Dit jaar er toch voor gekozen om op de halve te blijven: Amsterdam en Challenge Almere.

Mijn eerste halve was genieten, even afzien op de fiets met wind tegen richting lelystad, maar daarna was het volop genieten. Lijkt me zoveel mooier dan een "de dood of de gladiolen" poging om te finishen.

2016 moet mijn eerste hele gaan worden. Welke race dat gaat worden weet ik nog niet.

21

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Hoi breurske,
Het is een hele uitdaging die je wil aangaan maar in mijn ogen niet onmogelijk. Kijk eens op www.testentrain.nl wij zijn een Limburgs bedrijf en begeleiden sporters op veel gebieden en ook op triathlon gebied. Onze trainer heeft zelf al meer dan 20 jaar triathlon ervaring en zelf al diverse Ironmans volbracht. Een goed oriënterend gesprek is sowieso gratis.
We staan in ieder geval samen aan de start.

22

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Herkenbaar verhaal. Ik ben zo'n 3 jaar geleden met triathlon begonnen. Ik was al wel wat bekend met de sport, maar dan via de hardloopsport waar ik vroeger wel eens wat aan gedaan had. Maar daarvoor eigenlijk alleen badminton. Via mijn vriendin bij de triathlonclub wezen kijken. Toen besloten dat het een mooie sport was. Maar ik vond wel dat als ik aan "triathlon" deed, ik ook echt een "triathlon" (lees: hele afstand) moet doen. Dus direct ambitieus doel gesteld: binnen een jaar zou ik Almere doen. Daarom direct ook maar eens een marathon gelopen (Rotterdam), want dat had ik ook nog nooit gedaan. Na een klein jaartje, waarin ik een racefiets kocht en en mezelf zwemmen leerde (borstcrawl), heb ik Almere in 2013 gedaan. Vond het erg leuk, en ben voornemen om dit jaar de Frysman te doen.

23

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Zie hier voorbeelden van wat schema's. Zelf gebruik ik dit schema als basis en heb hem aan de hand van de boeken van Joe Friel  Going Long en Triathlete's Training Bible ge-finetuned naar mijn persoonlijke situatie en doelstellingen.

http://www.beginnertriathlete.com/discu … s-list.asp

Tevens veel praten met mensen op de triathlon club en lezen op dit forum om zo veel mogelijk informatie in te winnen.
Zelf ga ik over een half jaar voor mijn eerste hele. Heb hier 2 jaar voor uitgetrokken. Na 1 jaar trainen een halve gedaan en na 2 jaar moet het gebeuren op de hele. Zelf kom ik hiervoor uit het marathon lopen en liep al jaren lang een aantal marathons per jaar. Uit ervaring kan ik je zeggen kijk uit voor blessures bij het lopen zoals hierboven ook al aangegeven door andere!

Zelf ben ik blij het zo te doen en het niet te overhaasten. Afgelopen september tijdens mijn eerste halve in Almere heb ik
continue met een big smile rondgelopen en kwam zo fris als een hoentje over de finish.
De weg er naar toe zie ik met mijn trainingsopbouw als een groot feest van 2 jaar met als de wedstrijd "the cherry on top".

Succes met je keuze.
gr, Emiel

24

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Bedankt voor de vele tips en afraders, maar tot nu toe heb ik er nog steeds alle vertrouwen in.
We zullen zien waar het schip gaat stranden, mijn doel is inderdaad om gewoon de finish te behalen voor mijn part kruipend.
Oftwel met de olympische gedachten, meedoen is belangrijker dan winnen.
Ik snap best dat het voor je lichaam stukken beter is om een ironman gedurende een aantal jaren voor te bereiden.
Echter voor mij zal het hoogswaarschijnlijk een 1 malige deelname zijn, zodat ik volgend jaar mijn sportieve doelen weer ergens anders op kan richten.
Ik heb een aantal jaren de 4-daagse van nijmegen gelopen waar mensen om 10 uur s´ochtens alweer aan de finish stonden, maar totaal niets hebben meegekregen van de entourage eromheen.
En om mij heen zag ik mensen met blaren, pijn, ongetrainde lichamen maar de vreugde bij deze mensen was velen malen groter, als ze via de gladiolia richting eindstreep trokken dan de mensen die flierend fluitend over de streep wandelde.
Voor mij is Ironman een soort gelijk evenement alleen een heel stuk zwaarder, maar iedereen die de finish haalt is een winnaar of je nu 1 ste of laatste bent, je hebt je doel volbracht. (Bij de amateurs dan wel te verstaan he)

Bedankt voor de tip voor loopschoenen bij ronforerun.
Aardige man met ook ironman ervaring, die zich uitgebreid de tijd heeft genomen om verschillende schoenen te laten passen en middels de loopband en camera de juiste schoen te vinden.
Uiteindelijk is het deze geworden:

http://www.holabirdsports.com/karhu-str … blue.html#

En ben vanmorgen de eerste keer met ze gaan lopen en ik moet zeggen ze zaten heerlijk.
Ik loop voorheen nog op oude assics wandelschoenen en hoe het nu aanvoelt is alsof je zweeft over de grond.
Heb ook maar meteen een herstelshake vanille van het merk Born erbij gepakt, maar dit is mij toch wat minder goed bevallen.
Morgen eens proberen om het ipv water/melk te mengen met een soort van Yogi drank voor de smaak wat te verbeteren.

Voor de horloge moet ik nog gaan kijken wat ik ga doen aangezien ze toch vrij prijzig zijn.
Dus voorlopig nog maar gebruik maken van gps via gsm.

Morgen weer een duurloop van 12.9 Km gepland dus dan kunnen we eens echt zien hoe de schoenen zich houden.
Zal jullie van tijd op tijd op de hoogte houden hoe het gaat met mijn vorderingen of de opgelopen blessures  wink

25

Re: Breurske Ironman 2015 Maastricht

Succes en alvast tot 2-8!