1

Onderwerp: UTT

Deze week is de laatste mogelijkheid om in te schrijven voor de THALES UT-Triathlon op zondag 6 mei. Op zondag 29 april sluit de inschrijving.

Minimaal 15 verenigingen uit Nederland maken gebruik van de mogelijkheid om de eerste bonuspunten voor de verenigingscompetitie te verzamelen door met één of meerdere teams aan de start te staan.
Daaronder ook het winnende team van voorgaand jaar dat met Dennis Looze, Freek de Boer Casper van den Burgh en Joost de Boer dit jaar ook weer de grote kanshebber voor de overwinning zal zijn. Zij krijgen daarbij concurrentie uit eigen land van Tritanium dat met een zeer sterk team aan de start zal staan en ook de thuisclubs Aloha en TCT hebben een zeer sterk team afgevaardigd.
Zij zullen echter geduchte concurrentie uit Duitsland krijgen van Asics Team Witten dat twee jaar geleden de wedstrijd wist te winnen en dit jaar weer met een sterk team naar Enschede wil komen.

Ook bij de dames staat een sterk deelnemersveld aan de start. Met Team Groningen (Danne Boterenbrood, Stefanie Bouma, Sanne Buisman en Esther de Vries) zijn alle vrouwelijke kleppers uit het Noorden verzameld in één team dat het menig mannenteam nog lastig zal gaan maken.

Aanmelden kan nog tot zondag via www.ntbinschrijvingen.nl of www.uttriathlon.nl
(Jan Manenschijn)

2

Re: UTT

Lees net op de site van de UT Triathlon dat 'normale' opzetsturen tijdens de teamtriathlon niet zijn toegestaan.
Alleen die sturen die ook zijn toegstaan tijdens stayerwedstrijden.

Aan de ene kant snap ik deze beslissing wel: je stayert immers met je team.

Aan de andere kant doen tijdens deze teamtriathlon veel triathleten mee, die normaal niet aan stayerwedstrijden meedoen.
Deze triathleten kunnen dus voor deze wedstrijden hun stuur verwijderen (en later monteren) en vervolgens in een normale fietshouding gaan fietsen.

Wat vinden jullie hiervan?

3 Laatst bewerkt door Jacob (25-04-07 16:16:15)

Re: UTT

Enerzijds vind ik het terecht,immers de regels schrijven het voor.

Anderzijds is dit inderdaad weer niet erg "atleetvriendelijk". Nu ben ik in het bezit van een trainingsfiets, dus ik pas er wel een mouw aan. Maar er zijn ongetwijfeld (veel) atleten die alleen een triathlonfiets hebben.
Nu wordt het nog gecompliceerder als je een triathlonfiets hebt met een basebar zonder traditionele stuurbocht of een tijdritstuur.
Moet men voor 1(!) wedstrijd dan een gewoon stuur+ ITU-style clip-on gaan aanschaffen (de laatsten zijn tot mijn grote verbazing duurder dan hun grotere broertjes). Zoals gezegd, niet erg atleetvriendelijk.

Misschien dwaal ik teveel af, maar dit doet mij weer in herinnering brengen het hele tijdritstuur verhaal van de afgelopen jaren. En ik maar denken dat triatlon een sport van vrijbuiters was. Overigens wil nog even opmerken dat ik dit volledig als een NTB aangelegenheid zie en niet een beslissing van de organisatie.

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: UTT

Jacob schreef:

Overigens wil nog even opmerken dat ik dit volledig als een NTB aangelegenheid zie en niet een beslissing van de organisatie.

Hierover heb ik de organisatie vorige week gemaild. Toen was er nog niks bekend wat betreft het reglement. Jan zou overleg hebben met de NTB.
Ik vind het logisch dat het op deze manier beslist wordt (triatleten zijn nou eenmaal geen coureurs), maar ik snap ook dat het voor sommige triatleten lastig is.

5

Re: UTT

In mijn visie is er nog wel een verschil tussen peloton rijden (geen triatlonstuur) en in 4-en rijden. Ies natuurlijk mening, maar ik kan me niet voorstellen dat het evenement hier populairder van wordt.

De NTB heeft (in mijn ogen) wel vaker laten zien dat het niet altijd even "atleet-minded" is.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: UTT

Ik doel vooral op de stuurvaardigheid in mijn vergelijking van triatleten met coureurs. De meeste triatleten zijn niet heel stuurvaardig en liggen graag op het stuur, daarnaast zijn ze niet gewend aan het rijden in een groep. Denk dat ze vooral naar veiligheid gekeken hebben ipv naar de fietsen die de meeste triatleten in de schuur hebben staan.
Ik had m'n mini Sub al gemonteerd, dus dat komt wel goe wink

7

Re: UTT

Dat begrijp ik ook wel.

Ik ben het alleen niet eens met de gedachtengang dat bepaalde setups meer "schadelijk" zouden zijn dan andere. Bijvoorbeeld het hele verbonden uiteindes verhaal.

Misschien dat iemadn die het weet kan toelichten hoeveel ongevallen (die te wijten waren aan de fiets) er zijn voorgevallen bij de vorige edities van de teamtriathlon.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

8

Re: UTT

Jacob schreef:

Ik ben het alleen niet eens met de gedachtengang dat bepaalde setups meer "schadelijk" zouden zijn dan andere. Bijvoorbeeld het hele verbonden uiteindes verhaal.

Tuurlijk dat verbonden uiteindes verhaal is behoorlijk achterlijk en typisch een regel verzonnen door personen die zelf niet op niveau fietsen en al helemaal niet begrijpen wat de 'laatste trends' op fietsgebied zijn...

9

Re: UTT

ach, met een ploegentijdrit in de tour wordt er toch ook gewoon met triathlon/tijdrit fietsen/sturen etc gereden ?
hoeveel ongelukken zijn er nu eigenlijk gebeurd dan met opzetsturen en stayeren ?

en volgens mij zijn er genoeg atleten die prima in een wiel kunnen rijden (zie niet-stayer triathlons hahahaha)

cool

10

Re: UTT

Wel mooi dat er rugcrawlvlaggetjes voor de keerpunten worden opgehangen smile

11

Re: UTT

Potverdriedubbeltjes!!!

Vorig jaar koerste ik ook braaf op m'n dranghek (trainingsfiets) op wielen m'n rondjes, maar zag tijdens de race enorm veel 'illegale' opzetsturen ed, terwijl ik een waar tijdritmonster in de schuur heb staan. Heb toen al een mailtje gestuurd of daar voor dit jaar geen andere regel aan kan worden verbonden (geen regel; zodat je ook op een tijdritfiets mag rijden). Ik zal eens kijken of ik foto's van vorig jaar kan vinden die mijn bewering ondersteunen.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

12

Re: UTT

Hmm,
d'r staan foto's zat van dat soort sturen van de utt in 2006.

Als je dus iemand ziet fietsen op een fiets waar JanJansen in 1964 ofzo de Tour mee won; dat ben ik.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

13

Re: UTT

Ik kwam nog wel een foto tegen van een zatte dolle Drent die de Bata-overwinning van Groningen had binnengehaald.  Toen wist ik meteen wat ik gemist heb. Je doet toch wel verslag aan je Japanse vrienden?

Maar HJ, hoe zit dat nou? Wordt die 4e UTT-man stiekum geheim gehouden...

14

Re: UTT

HJ schreef:

Potverdriedubbeltjes!!!

Vorig jaar koerste ik ook braaf op m'n dranghek (trainingsfiets) op wielen m'n rondjes, maar zag tijdens de race enorm veel 'illegale' opzetsturen ed, terwijl ik een waar tijdritmonster in de schuur heb staan. Heb toen al een mailtje gestuurd of daar voor dit jaar geen andere regel aan kan worden verbonden (geen regel; zodat je ook op een tijdritfiets mag rijden). Ik zal eens kijken of ik foto's van vorig jaar kan vinden die mijn bewering ondersteunen.

Die regel van stayerstuurtjes is toch alleen op de Team triathlon van toepassing? Niet op de normale 1/4? aangezien daar ook niet gestayerd mag worden.

zoniet smile dan heb ik een probleem komende zondag, haha big_smile, ik rij er gewoon met een full TT config. en heb ook zo 1 2 3 geen oplossing paraat.

Ja, idd, ik start er, wordt dus mijn eerste race van het seizoen en ben alles behalve in vorm, maar heb groen licht van de fysio, ben benieuwd smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

15

Re: UTT

Heb trouwens zojuist een mailtje hierover gestuurd naar de organisatie.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

16

Re: UTT

lezen:

Ligsturen bij de teamtriathlon 24 April
In de middagserie van de teamtriathlon zal de NTB het niet toestaan dat er gestart zal worden met een traditioneel ligstuur. De sturen dienen te voldoen aan het regelement, zoals dat geldt bij stayerwedstrijden. De sturen dienen dus niet voor de remgrepen uit te komen en de stuurelementen dienen met elkaar verbonden te zijn. De NTB zal hier streng op toezien.

bron: website uttraithlon

17

Re: UTT

Dit is idd bevestigd door de UTT organisatie. De individuele 1/4 mag gewoon worden gereden met tijdritmateriaal smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

18

Re: UTT

le Coq schreef:

Maar HJ, hoe zit dat nou? Wordt die 4e UTT-man stiekum geheim gehouden...

Toch wel een eer dat ik gister de topfavoriet (alhoewel hij dat zelf natuurlijk ontkende) van de ochtendserie aan de telefoon had met de vraag of ik in vorm ben. De vorm is aardig, maar ik heb al een team....

19

Re: UTT

vandaag dus meegedaan, voor mij de 1e race van dit seizoen (Wageningen verviel, Horst afgemeld ivm blessure):

0:21:27 1km zwemmen
0:03:47 T1
1:03:49 41km fietsen
0:01:45 T2
0:39:10 ??km lopen
2:10:35 eindtijd

ja:P ik heb erg relaxed gewisseld (moest nog lange kous aan ivm die zwakke kuit/enkel en die dingen gaan moeilijk met natte benen big_smile). Ook Armstukken aamgedaan gezien de twijvelachtige temp. Maar goed. gezien de omstandigheden niet eens zo slecht gegaan:

zwemmen:
rustig gezwommen; te rustig als ik zo naar mijn zwemtijd kijk, kwam ook 100% fris het water uit (PR in een training is 0.18.30 op 1000m)

fietsen:
ging wel goed. alleen af en toe even wat gas terug moeten nemen omdat ik de kuit dan wel enkel ging voelen. Helaas wel mijn bidon verloren dus moest het stellen met de 0.5L in mijn aerodrink. eerste drie ronden nog te voorzichtig gereden in de bochten, daarna ging het wel soepeler en durfte ik de bochten sneller door te gaan

lopen:
eerste halve ronde moeizaam; enkel pijnlijk en wat stijve benen,  maar toch snel ritme kunnen pakken en mooi negatief gesplit gelopen, begon met 8min/ronde, na drie rondes 22minuten als tussentijd en de laatste drie ronden dus <18minuten gelopen.  Vervolgens zeer fris gefinished.
Het lopen ging soepel en geluidroos, ademhaling ook mooi rustig.

Achteraf:
Best wel tevreden. ondnaks de slechte vorm en dat ik me niet fit voelde (oa door die enke/kuit blessure) toch vrij stabiel gereden en gelopen. Wel spijt dat ik niet sneller heb gezwommen (besloten om achter iemand te blijven al in de eerste rond, maar daardoor behoorlijk wat oponthoud gehad omdat ik er op den duur ook niet voorbij kwam. Ook de wissels waren onnodig lang, maar durfde geen risico te nemen ivm temperatuur die toen vij laag was en de zwakke kuit/enkel. Tijdens de tweede wissel ook nog even wezen rekken. Tijdens het lopen ook nog een sanitaire stop.
Bij het lopen wilde ik in eerste instantie bij iemand blijven, maar na een halve ronde al  van weg gelopen omdat de benen soepel werden.

Bij nader inzien denk ik dat ik te relaxed was dit keer. Betrapte me er te vaak op dat ik techniek verwaarloosde wat me ook weer snelheid koste. Beter focussen voortaan.
Geen spijt van het feit dat ik mijn HR band in de tas heb laten gezichten, bewust voor gekozen om op gevoel te werken ipv mij te richten op de HR. Wat me erg goed is bevallen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20 Laatst bewerkt door MSE (07-05-07 10:44:30)

Re: UTT

ik heb ook meegedaan gisteren maar dan met de teamwedstrijd.
ik zat in het NTB junioren team en we zijn 5e geworden, niet slecht aangezien de gemiddelde leeftijd van het team denk ik net onder de 18 jaar lag.

helaas mijn individuele wedstrijd 's ochtends wel verpest door een stomme fout...ik ging na 1 fietsronde al de wissel in sad koste me zon 1,5 minuut om fiets weer te pakken en om te keren.

uiteindelijk maakte het voor de einduitslag gelukkig niks uit.


de middagwedstrijd ging wel erg goed.
zwemmen ging goed, we zwommen 6.25 over 525 meter

op de fiets hebben we heel de wedstrijd in de clinch gelegen met het team van Guido Gosselink, het was erg moeilijk om er voorbij te gaan dus zijn we er achter blijven hangen.
fietstijd was 27:19, het was geloof ik iets minder dan 20km

lopen was erg zwaar maar het hele team bleef bij elkaar en met een looptijd van 17:27 kwamen we over de finish.

de totaaltijd was 53:58 een minuut te langzaam voor een podiumplek maar wel een zeer goede trainingswedstrijd voor de komende stayerwedstrijden in belgie.

al met al vond ik dit een hele leuke wedstrijd! onwijs mooi fietsparcours en ook een leuke loopronde.
enige minpuntje vond ik dat er zo weinig ruimte was in de wisselzones, ik moest mijn loopschoenen onder het voorwiel van een ander vandaan plukken tijdens de 2e wissel tongue

maar goed een aanrader voor iedereen!

21

Re: UTT

le Coq schreef:
le Coq schreef:

Maar HJ, hoe zit dat nou? Wordt die 4e UTT-man stiekum geheim gehouden...

Toch wel een eer dat ik gister de topfavoriet (alhoewel hij dat zelf natuurlijk ontkende) van de ochtendserie aan de telefoon had met de vraag of ik in vorm ben. De vorm is aardig, maar ik heb al een team....

Coq jonge, wees blij dat je niet onze vierde man was. Ik zag dat nu dat jij het in ieder geval bij het zwemmen rustig an hebt kunnen doen; stukkie rugslag, klokkie checken  enz. Ik moest echt met de bek op het stuur; aflossingen draaien na Rob Steegink is niet goed voor je zelfvertrouwen; k'had het gevoel dat ik achter een brommer reed. Gelukkig deed m'n tellertje het niet.
Verder een leuke dag gehad. Dondersch mooie wedstrijd. Altijd gezellig met die Campurs.

Eigenlijk had er gister ook nog een Nederlands team moeten winnen;

''Deutsche Freunde, Sie mussen 6 runde radfahren, Nein, nicht 5, das ist ja falsche."
(of zoiets)

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

22

Re: UTT

Het was ook weer mooi om te zien, ik mocht jullie op het fietsparcours waarschuwen voor de scherpe bocht met een heerlijk geplaatst paaltje, gelukkig geen ongelukken mee gehad..

ik heb nog geprobeerd om unsere deutsche freunden de verkeerde kant op te sturen op het fietsparcours maar helaas niet gelukt wink

Op de 1/4 waren ook wat duitsers die dachten dat ze een teamwedstrijd reden, die reden zo netjes kop-over-koop daar konden enkele teams nog wat van leren. De eerste ronden nog geroepen dat de afstand moesten houden, de laatste ronden heb ik ze maar aangemoedigd dat ze het wiel moesten houden.. Je moet toch wat.

Over een paar weken in Heerenveen ga ik het ook weer eens proberen!!

23 Laatst bewerkt door le Coq (07-05-07 13:51:14)

Re: UTT

HJ schreef:

Coq jonge, wees blij dat je niet onze vierde man was. Ik zag dat nu dat jij het in ieder geval bij het zwemmen rustig an hebt kunnen doen; stukkie rugslag, klokkie checken  enz. Ik moest echt met de bek op het stuur; aflossingen draaien na Rob Steegink is niet goed voor je zelfvertrouwen; k'had het gevoel dat ik achter een brommer reed. Gelukkig deed m'n tellertje het niet.
Verder een leuke dag gehad. Dondersch mooie wedstrijd. Altijd gezellig met die Campurs.
(of zoiets)

Nou HJ, als je me volgend jaar op tijd laat weten, dan wil ook wel afzien in het wiel van die brommers. Heeft Jan Janssen al die power overleefd?
Maar inderdaad machtig mooi dat teamtriathlonnen!
Mooie overwinning voor Jerzy op de Kwart, maar de 2e plek van Edo in de ochtend dat kost mien toch duuzende euro's wink Al levert die top 5 plek van Koers wel weer geld op in het illegale UTTT-gokcircuit tongue

Oh ja, dat geschreeuw met lopen heeft inderdaad geholpen, want ik liep maar 11" langzamer dan jij. (sta als JF in de uitslag, foutje met de chip...).

24

Re: UTT

Ja, JanJanssen kan zichzelf weer ouderwets op de borst kloppen. Het DranghekOpWielen heeft 86kg stampend triatleet overleefd, alhoewel het balhoofd wel wat begint te rammelen; het wordt tijd dat ze de hele campus gaan asfalteren (niet alleen de rechte stukken, maar ook de bochten). 
'Koersk' kan zich achter de oren krabben, deze prestaties met -volgens eigen zeggen- drie traininkjes in de week doen al zijn topklasseringen in de voorbijgaande jaren verbleken. Is er sprake van competitievervalsing nu de belangen in het illegale UTTT-gokcircuit enorme vormen gaan aannemen.

Toppers die baantjes te veel zwemmen, Duutsers die in de ochtendserie lopen te fluimen...?
Ik bedoel maar.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

25

Re: UTT

Die Koers is natuurlijk een beetje een nep-triatleet met al die snelle vezels van hem wink
Hij bewijst maar weer dat hij op korte afstanden een fameuze klasbak is op de fiets (en in de wissels).
Maar hij had natuurlijk ook extrinsieke motivatie door de pot geld die er klaar stond bij een top notering big_smile