1

Onderwerp: Sportmassage wel/niet?

Forum gezocht maar niet echt wat gevonden. Ik vroeg me af wie er hier regelmatig een sportmassage ondergaat. Zo ja hoe frequent en wat zijn je beweegredenen hier achter? Gewoon voor herstel, ter voorkoming van blessure, of wellicht om blessures te verminderen. Wellicht kun je ook een indicatie geven van je trainingsarbeid, als je het vooral vanuit herstel overwegingen doet. Ik heb op dit moment nergens last van, maar vraag me af of het verstandig is om hier mee te beginnen. De trainingsarbeid begint zich langzaam op te stapelen en wie weet kan een massage bijdragen aan goede prestaties.

2

Re: Sportmassage wel/niet?

Een sportmassage heeft denk ik wel al zijn voordelen bewezen anders zouden zoveel atleten het niet doen of laten doen. Maar als het is om vermoeidheid weg te halen denk ik dat je beter bent met rust want als in deze tijd van het jaar het zich al laat voellen ben je mischien toch iets te fanatiek bezig.

3

Re: Sportmassage wel/niet?

Ik kom al jaren bijna elke week bij een sportmasseur (Marcel Metaal van In Goede Handen in sportcentrum Klaverstede in Schiedam). Ik ben ermee begonnen toen ik na 10.000 km fietsen door Afrika verkorte kuitspieren had en in het algemeen wat vermoeid was. En ik ben het blijven doen, zeker toen ik van fietser triathleet werd, omdat lopen blessuregevoeliger en belastender is. Ik ben nu onderweg naar de halve en daarna hele triathlon, dat is denk ik voor mij op het randje van mijn kunnen qua lopen, dus dat verdienen mijn benen dat wel, vind ik. Ik denk overigens niet dat het te zwaar trainen kan compenseren ofzoiets.

Ik vind het lekker, ik denk dat het helpt bij het herstel en blessure-preventie, we ouwehoeren wat, en wat nu, dus na al die tijd, een groot voordeel is, is dat hij mijn benen erg goed kent en dus ook kan inschatten hoe ze ervoor staan, en of een pijntje iets ergs is of niet. Dat soort dingen zegt hij wel, zo van: dit moet je even serieus nemen, of 'niks bijzonders'. Daar heb ik veel aan. En ik vind zijn prijs-kwaliteitverhouding erg goed en hij is heel flexibel met afspraken maken.

Louise

4

Re: Sportmassage wel/niet?

Bedankt voor jullie reacties. Waar ik in mijn post op doelde was niet zozeer de fysieke vermoeidheid tegengaan maar meer vanuit een goede massage beter gaan trainen omdat je benen bijv. minder stijf of strak zijn. Dat blijkt dus wel het geval smile

5

Re: Sportmassage wel/niet?

Mijn ervaringen lijken veel op die van Louise:

Ik ga ongeveer eens per 5 weken om vooral mijn kuiten te laten masseren. Ik kreeg daar een aantal jaar geleden pijnlijke stijve spier-"strengen" in die niet meer ontspanden en waarvan ik veel last had bij het hardlopen. Ik was er toen ook te lang mee blijven doorlopen denk ik. Nu rek ik regelmatig (wat helpt) en laat ik het dus af en toe los masseren (wat ook helpt). De strengen zijn soms bijna weg en soms weer terug, maar nooit meer zo erg als voor ik naar de sportfysio ging. Verder kent zij mijn benen inmiddels ook zo goed dat ze kan inschatten hoe de zaken ervoor staan. En onder het masseren hoor ik haar uit over zwemtechniek want ze heeft op hoog niveau gezwommen ;-)

Voor de context: ik ben 45 en doe sinds een jaar of vier meerdere ODs per jaar, komende zomer wil ik een halve gaan doen.

/Herman

6

Re: Sportmassage wel/niet?

ik ga een keer in de 8 weken naar de chiropractor. Word daar eerst uitgebreid gemasseerd en vervolgens weer recht gezet. "vroegar" ging ik elke week naar de sportmasseur (20 uur training in de week)