26 Laatst bewerkt door daveke (09-03-15 15:53:32)

Re: City-Pier-City Loop 2015

Dat heeft niet alleen te maken met voorbereiding denk ik. Het heeft eerder te maken met al bestaande klachten, vaak een al bestaande vernauwing die op dat moment nog niet aan het licht is gekomen - of al dan niet zeer lichtjes - tot men dan ineens denkt ik ga mn hart eens flink over de kling jagen en een dergelijk evenement lopen. Zuurstofbehoefte stijgt, zuurstofaanbod stijgt niet gelijk mee door de vernauwing en de problemen zijn daar. Mensen weten soms niet eens dat dat kleine pijntje bij het snel tegen de trap op lopen al het begin kan zijn van grotere problemen. Ik hoor het vrijwel dagelijks hier op mn werk; ik dacht dat het van mn maag kwam, ik zag er niet zo veel serieus in, ik dacht eigenlijk dat ik gewoon moe was - tot ze na een dotterprocedure bij ons op de IC liggen. Dan is het ineens een harde waarheid.
Voorkomen zul je het nooit, want er lopen altijd mensen mee die dergelijke dingen niet weten van zichzelf - en ook niet kunnen weten. Daarbij, zul je zien dat meelopen (en trainen) voor een halve marathon etc ook echt niet zo gezond is als je denkt, je hebt een hele hoop CK en andere afbraakproducten door je lijf zwerven, waar meerdere organen flink van in de knoei kunnen raken als je dat niet rustig en stapsgewijs opbouwt..

Daarnaast kunnen niet genoeg mensen leren reanimeren, want in zo'n geval telt elke seconde. Ik ben zelf lid van HartslagNu en heb echt al ettelijke malen meegemaakt dat zogezegde professionals (politie, brandweer etc) geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en totaal niet effectief reanimeren, maar wel als eerste ter plaatse zijn. Ondanks training is dat nog altijd lastig om te borgen, maar iets doen - is altijd beter als niets doen. Krijg je ook maar de mogelijkheid om waar dan ook een cursus te volgen - altijd meepakken. Al kun je er maar één keer een leven mee redden, is dat toch erg waardevol achteraf.

Nu weer leuke berichten, nog meer mensen een mooie tijd gelopen?!

27

Re: City-Pier-City Loop 2015

daveke wat jij opnoemt bevestigt dus wat ik vernoemde en dat is een niet voorbereide deelname aan een evenement. Dat wij (ik toch) regelmatig een sportmedisch bloedonderzoek laten doen en om de zoveel tijd een cardiogram is niet voor niks. Als ik teveel CK heb wil dat zeggen dat mijn trainer daar rekening mee moet houden en meer rust of minder intensieve trainingen moet inbouwen. Maar tegenwoordig gaan ze een online platform opzoeken waar ze leeftijd gewicht en lengte ingeven en voor de rest zien ze maar waar ze uitkomen en ook daar zouden organisaties een oplossing voor moeten zoeken. Het is geen toeval meer dat er in loopwedstrijden doden vallen terwijl er bv in triathlon eigenlijk nauwelijks èèn valt terwijl deze sport zeker zo intensief is.

28

Re: City-Pier-City Loop 2015

daveke schreef:

Het is vooral sensatienieuws en statistisch gezien valt het allemaal wel mee met hoeveel mensen komen te overlijden door deelname aan een dergelijk evenement.

Volgens deze brochure van de Hartstichting overlijden er in Nederland jaarlijks 41 vrouwen per 100000 en 54 mannen per 100000 aan een acuut hartinfarct (cijfers uit 2008). Beroertes is een vergelijkbaar cijfer. De sterfte aan hart- en vaatziekten algemeen is overigens 6 keer zo hoog, maar daar zitten natuurlijk ook de niet-acute gevallen bij.

Aan de CPC doen 40000 mensen mee. Van een even grote doorsnee van de Nederlandse begroting overlijdt er dus gemiddeld eens per 20 dagen iemand aan een acuut hartinfarct en even vaak iemand aan een beroerte, ofwel 1 overlijden per 10 dagen.

Die cijfers zijn natuurlijk niet een op een toepasbaar op evenementen als de CPC. Deelnemers aan de CPC zijn gemiddeld waarschijnlijk gezonder (en jonger) dan de gemiddelde bevolking, wat de kans kleiner maakt dat er iets mis gaat. Aan de andere kant belasten ze hun hart meer tijdens de CPC dan op een normale dag, wat de kans weer groter maakt dat een eventueel hartprobleem zich juist dan manifesteert.

Mijn conclusie is toch wel dat af en toe een dode tijdens zo'n evenement statistisch gezien vrij normaal is. Als je dat aantal omlaag wilt hebben zou je kunnen vereisen dat alle deelnemers zich vooraf laten onderzoeken op mogelijke hartproblemen. In sommige landen is het geloof ik verplicht om een doktersattest te overleggen, maar ik vraag me dan wel altijd af een papiertje van je huisarts (die je misschien niet eens specifiek hiervoor onderzocht heeft) wel zoveel meerwaarde heeft. Persoonlijk vind ik het nogal betuttelend om zoiets verplicht te stellen. Leven is nu eenmaal risico lopen. Sporten dus ook (en niet sporten nog meer).

/Herman

29

Re: City-Pier-City Loop 2015

ronnyke schreef:

daveke wat jij opnoemt bevestigt dus wat ik vernoemde en dat is een niet voorbereide deelname aan een evenement. Dat wij (ik toch) regelmatig een sportmedisch bloedonderzoek laten doen en om de zoveel tijd een cardiogram is niet voor niks. Als ik teveel CK heb wil dat zeggen dat mijn trainer daar rekening mee moet houden en meer rust of minder intensieve trainingen moet inbouwen. Maar tegenwoordig gaan ze een online platform opzoeken waar ze leeftijd gewicht en lengte ingeven en voor de rest zien ze maar waar ze uitkomen en ook daar zouden organisaties een oplossing voor moeten zoeken. Het is geen toeval meer dat er in loopwedstrijden doden vallen terwijl er bv in triathlon eigenlijk nauwelijks èèn valt terwijl deze sport zeker zo intensief is.

Dat zal er ook mee te maken hebben dat triatleten over het algemeen meer bezig zijn met hoe ze hun sport bedrijven, en hardlopen tegenwoordig een kuddesport is. Dat neemt niet weg dat anderen er wel degelijk goed mee bezig zijn, maar het hun alsnog kan overkomen - al is het risico bij iemand die minder getraind en minder voorbereid op pad gaat natuurlijk groter is.
Ik laat mijn bloed overigens 1 keer per jaar controleren, en de rest van de tijd is vooral afgaan op gevoel, rustpols en pols tijdens inspanning en pas bij grote zorgen wordt er specifiek aangevraagd

Een doktersattest vooraf wil vaak nog niks zeggen, zelfs niet als het ECG wordt geraadpleegd want vaak is er voor de inspanning een normaal ECG en zie je dat bij een oplopende inspanning pas veranderingen optreden. Ik voer regelmatig ook inspannings-ECG's uit bij mensen met cardiale klachten en dat zou dan vergelijkbaar zijn voor een dergelijk evenement. Je kan zoiets gewoon niet wegnemen, zelfs niet mer doktersattesten die aangevuld worden met ECG's. Je zou dan bij wijze van spreken al elke deelnemer vooraf een maximaaltest met ECG bewaking moeten laten doen zodat je weet dat er onder de inspanning geen veranderingen optreden en de zuurstoftoevoer blijkbaar afdoende is.

30

Re: City-Pier-City Loop 2015

HermanB schreef:

Ik zag je eindtijd, Matthijs. Op een paar seconden na geen 1:30 zie ik, maar wél een heel mooi resultaat toch?

/Herman

Inderdaad 1:30:15. Tot 15-16 km zat ik nog goed op schema, maar toen was de koek op en deed alles echt te veel pijn. Hoe bizar is het verschil. 1:32 met een glimlach, 1:30 met een grimas. Toch dik tevreden.

Voorlopig even geen record pogingen op deze afstand, want ik ben behoorlijk diep gegaan. ;-)

31

Re: City-Pier-City Loop 2015

Over de sterfgevallen bij hardlopen staat nu een aardig genuanceerd stuk op nos.nl, naar aanleiding van CPC: http://nos.nl/artikel/2023917-dode-bij- … ezond.html.

Louise