1

Onderwerp: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Binnen een paar maand ga ik mijn 1ste 1/4 triatlon doen, nu vroeg ik mij af in welke zone jullie de wedstrijd afleggen tijdens het fietsen en lopen.
Fietsen en lopen jullie de volledige wedstrijd onder het omslagpunt of er net boven? Of bv de eerste 20km zoveel slagen onder de omslag,...
Ik heb enkel nog maar 1/8's gedaan en dat was gewoon van begin tot einde aan 100%, bij een 1/4 lijkt mij dit al iets minder handig.
Uiteraard zal dit voor iedereen persoonlijk zijn maar had toch graag een indicatie gehad zodat ik zelf niet in mijn 1ste 1/4 wedstrijd tegen de muur loop  smile

2

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Dikkembergs schreef:

Binnen een paar maand ga ik mijn 1ste 1/4 triatlon doen, nu vroeg ik mij af in welke zone jullie de wedstrijd afleggen tijdens het fietsen en lopen.
Fietsen en lopen jullie de volledige wedstrijd onder het omslagpunt of er net boven? Of bv de eerste 20km zoveel slagen onder de omslag,...
Ik heb enkel nog maar 1/8's gedaan en dat was gewoon van begin tot einde aan 100%, bij een 1/4 lijkt mij dit al iets minder handig.
Uiteraard zal dit voor iedereen persoonlijk zijn maar had toch graag een indicatie gehad zodat ik zelf niet in mijn 1ste 1/4 wedstrijd tegen de muur loop  smile

Onderstaande was mijn HS verloop tijdens mijn eerst 1/4 vorige jaar, Omslag met lopen is 176, bij fietsen+/- 10 lager.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

3

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Hee dat is wel een toffe grafiek zo. Ook de hartslag tijdens het zwemmen. Ben ik toch benieuwd, wat gebeurde er rond 1:10 tijdens het fietsen? Daar gaat de snelheid abrupt omlaag en de hartslag omhoog. Heuveltje? Ook interessant om te zien hoe hoog de hartslag is in T1. Bedankt voor het delen.

4

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

thomass schreef:

Hee dat is wel een toffe grafiek zo. Ook de hartslag tijdens het zwemmen. Ben ik toch benieuwd, wat gebeurde er rond 1:10 tijdens het fietsen? Daar gaat de snelheid abrupt omlaag en de hartslag omhoog. Heuveltje? Ook interessant om te zien hoe hoog de hartslag is in T1. Bedankt voor het delen.

HS is met de Polar V800.
Ja als je goed kijkt zit er bij het fietsen 2x hetzelfde patroon in, per ronde tegen wind, 2x heuveltje, mee wind.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

5

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Heb zelf mijn wedstrijden vooral op gevoel gedaan. Zowel 1/8e als de halve. Mijn hartslag zat wel in dezelfde regios als dennis aangaf.
~ 165 met fietsen, ~ 175 met lopen. (max met lopen was 196, eindsprintje:))

Nog even gecheckt. Met de halve was met fietsen gem.: 160, max 177, met lopen: gem: 177, max: 192

Gewoon je ding doen en niet te druk maken.
Wat waren je hartslag waardes met 1/8e? Dat zou ik denk ik eerder als basis gebruiken dan de waardes die hier genoemd worden.

6 Laatst bewerkt door HermanB (20-02-15 17:20:33)

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Hier mijn grafiekjes voor de (OD) triathlon van Stockholm vorig jaar:

Zwemmen, T1, fietsen, T2, lopen.

Omslagpunt bij het lopen is ongeveer 173, bij het fietsen 161.

Ik kom altijd met een vrij hoge hartslag uit het water/T1 waardoor het soms even duurt voor ik op de fiets voldoende snelheid kan maken: ik start op de fiets dus boven mijn omslagpunt maar probeer dan geleidelijk af te zakken naar een stukje daaronder (Z3-4). Hoe ver is eerlijk gezegd toch een kwestie van gevoel, het hangt er ook vanaf hoe zwaar ik verwacht dat het loopgedeelte zal zijn. Maar ik probeer wel mijn HR in de gaten te houden omdat ik anders de neiging heb om mijn tempo te laten inzakken tijdens het fietsen. Hier in Stockholm zaten er een hoge brug en nogal wat scherpe bochten in het parcours, dat is meestal ook niet bevorderlijk om de snelheid constant en hoog te houden.

Bij het lopen laat ik de hartslag geleidelijk weer stijgen van onderin tot bovenin mijn loop-Z4, tot ik in de laatste paar kilometer op mijn omslagpunt zit. Op vlak terrein kan ik dat altijd goed doseren, maar hier passeerden we drie keer de steile Slottsbacken (de vierde keer was de finish) dus er zit toch variatie in. Op het laatst heb ik er nog een eindsprintje uit geperst.

/Herman

7

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Tot nu toe knal ik (te) maximaal tijdens het fietsen, laatste keer een gemiddelde hartslag van 174bpm. Tijdens het hardlopen nog 2 tikken erbij, dus 176bpm. Dit was tijdens de 1/4 van Spijkenisse vorig jaar. Het jaar ervoor bij de BinnenMaas had 175bpm, 175bpm.

Al met al, vrij hoog... en waarschijnlijk fiets ik te hard. Maar ik vind dat hoe dan ook het mooiste onderdeel.

8

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Heb net mijn hartslagwaarden van een 1/8 wedstrijd van mij bekeken.
Fietsen ~hf 173 (overslag ligt op 172)
Lopen ~hf 176 (overslag ligt op 178)
Zal maar best wat doseren de 1ste wedstrijd maar ik ken mezelf en op het fietsen kan ik mij moeilijk inhouden.

9

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

HR is niet heilig....

Alleen al door adrenaline ligt je HR in de wedstrijd al een paar slagen hoger, gevoel is vind ik belangrijker smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

10

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Mits je met fietsen vermogen hebt om op te rijden, want dat is altijd hetzelfde

11

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

daveke schreef:

Mits je met fietsen vermogen hebt om op te rijden, want dat is altijd hetzelfde

klopt, maar ook dan kan je een slechte dag of goede dag hebben, en mag ik van mezelf wel iets meer , of ben ik verstandig en hou ik me in. Voor mij gelden er nu teveel andere factoren smile.

Moet wel zeggen dat ik niet meer zonder mijn powermeters kan smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Scighera schreef:
daveke schreef:

Mits je met fietsen vermogen hebt om op te rijden, want dat is altijd hetzelfde

klopt, maar ook dan kan je een slechte dag of goede dag hebben, en mag ik van mezelf wel iets meer , of ben ik verstandig en hou ik me in. Voor mij gelden er nu teveel andere factoren smile.

Moet wel zeggen dat ik niet meer zonder mijn powermeters kan smile

Welke factoren heb je het dan over?

13

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

daveke schreef:
Scighera schreef:
daveke schreef:

Mits je met fietsen vermogen hebt om op te rijden, want dat is altijd hetzelfde

klopt, maar ook dan kan je een slechte dag of goede dag hebben, en mag ik van mezelf wel iets meer , of ben ik verstandig en hou ik me in. Voor mij gelden er nu teveel andere factoren smile.

Moet wel zeggen dat ik niet meer zonder mijn powermeters kan smile

Welke factoren heb je het dan over?

letsel aan hersenen en zenuwstelsel, wat weer gevolgen heeft op concentratie en motoriek

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

DennisM schreef:

Heb zelf mijn wedstrijden vooral op gevoel gedaan. Zowel 1/8e als de halve. Mijn hartslag zat wel in dezelfde regios als dennis aangaf.
~ 165 met fietsen, ~ 175 met lopen. (max met lopen was 196, eindsprintje:))

Nog even gecheckt. Met de halve was met fietsen gem.: 160, max 177, met lopen: gem: 177, max: 192

Gewoon je ding doen en niet te druk maken.
Wat waren je hartslag waardes met 1/8e? Dat zou ik denk ik eerder als basis gebruiken dan de waardes die hier genoemd worden.

Ik ga 26mei de halve van Nieuwkoop doen. Mijn omslagpunten zijn vergelijkbaar met deze post van Dennis uit 2015. Qua fietsen en hardlopen dacht ik er aan om met fietsen in D2 te fietsen (uitgaande van D1, 2 en 3 tot aan omslagpunt) met een hartslag van rond de 145 en het hardlopen in D3 (net onder het omslagpunt) te doen. Dit is een voornemen met de gedachte dat ik met fietsen niet volledig ga om daarna het hardlopen niet meer aan te kunnen. Nu lees ik het verhaal van Dennis die qua fietsen en hardlopen dus allebei rond het omslagpunt gedaan heeft in de halve. Ik probeer door te trainen er achter te komen wat ik aan kan en het ook op gevoel te doen maar ben tegelijk ook benieuwd wat de gemiddelde hartslagzone is van anderen tijdens de Halve. Op het wereldwijde web kom ik verschillende redenaties tegen. Op deze pagina, https://www.active.com/triathlon/articl … and-racing , staat dat je niet de gehele wedstrijd in de D3 zone uit mijn voorbeeld moet doen omdat je daar twee/max drie uur in kan sporten. Op diezelfde pagina wordt zone 2 aanbevolen. Herkennen jullie het beeld dat je zowel tijdens fietsen als lopen rond het omslagpunt presteert? (Ik besef dat er verschillende maatstaven qua hartslagzones zijn maar ga nu dus even uit van D1-3 tot het omslagpunt.)

15

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

HermanB schreef:

Ik kom altijd met een vrij hoge hartslag uit het water/T1

Ik heb wel eens gehoord dat je hf in T1 het hoogste is tijdens de gehele wedstrijd, mede doordat je plots van horizontaal (zwemmend) naar vertikaal (rennend naar/door T1) gaat.
Voor mijn gevoel klopt dit wel aardig.

16

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Hoe lang je een hartslag vol kunt houden is vooral zelf ondervinden. Ik heb vorig jaar tijdens de halve marathon van eindhoven gemiddeld 6 slagen boven mijn omslagpunt gelopen. En ik heb dat wel vaker gehoord.
Maar er zijn ook mensen die max een half uur in de hoogste zone voor het omslagpunt kunnen trainen.

17

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Hartslag in wedstrijd kan ook verschillen tgo training omdat je dan beter uitgerust bent.

18

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

ronnyke schreef:

Hartslag in wedstrijd kan ook verschillen tgo training omdat je dan beter uitgerust bent.

Ja, plus dat de adrenaline van de wedstrijd ook wat kan doen - en nog allerlei andere omstandigheden. En dat elke omslagpuntbepaling een benadering is, met z'n onbetrouwbaarheid - in sommige van de bepalingen is het per definitie onmogelijk om er langer dan een uur op of boven te zitten. Of als je je omslagpunt hebt geschat op basis van je maximale hartslag, dan is de kans heel groot dat je te laag bent uitgekomen. Enzovoort. Dus ik zou het inderdaad uitproberen en oefenen.

Ik ben er trouwens zelf ook mee bezig om uit te vogelen bij welke hartslag en welk vermogen ik de halve ga fietsen, althans, daar was ik vorig jaar mee bezig aan het eind van het seizoen en die draad ga ik weer oppakken. Hoog zone 3 moet wel kunnen, denk ik. Lopen in een halve is voor mij hoe dan ook een veredelde duurloop, hooguit zone 2 (Zoladz) - dat is sowieso m'n slechtste onderdeel, en ik zet dus meer in op het fietsen. Dit jaar trouwens sowieso omdat ik ook nog 180 km voor de boeg heb in de trio-hele van Almere.

Louise

19

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Gewone inspanningstest is idd maar een moment opname en sommige gebruiken dan nog blokjes van 3 min dan heb je er helemaal niks aan. Met mijn huidige trainer doen we voor een wedstrijd een veldtest om de hartslag en wattages te bepalen voor op wedstrijd te gebruiken. Meestal blokjes van 6km naast de autostrade op een recht stuk dus.

20

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

ferrarimanddw schreef:

Hoe lang je een hartslag vol kunt houden is vooral zelf ondervinden. Ik heb vorig jaar tijdens de halve marathon van eindhoven gemiddeld 6 slagen boven mijn omslagpunt gelopen. En ik heb dat wel vaker gehoord.
Maar er zijn ook mensen die max een half uur in de hoogste zone voor het omslagpunt kunnen trainen.

Ik liep de halve marathon van Schoorl ook 6 slagen boven mijn (fiets-)omslagpunt: 185 bpm / 179 bpm (Max is ca.194, ik ben 51). Ik ging wel heel diep en was er nog een week moe van. Uitgerust zijn is zeker een factor, ik had goed getapered.

21

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Naast het feit dat een inspanningstest een momentopname is, verandert je maximale hartslag en je omslagpunt ook.
Ik doe de meting in het begin van het jaar, maar Eindhoven was in oktober.

22

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Louise schreef:
ronnyke schreef:

Hartslag in wedstrijd kan ook verschillen tgo training omdat je dan beter uitgerust bent.

Ja, plus dat de adrenaline van de wedstrijd ook wat kan doen - en nog allerlei andere omstandigheden. En dat elke omslagpuntbepaling een benadering is, met z'n onbetrouwbaarheid - in sommige van de bepalingen is het per definitie onmogelijk om er langer dan een uur op of boven te zitten. Of als je je omslagpunt hebt geschat op basis van je maximale hartslag, dan is de kans heel groot dat je te laag bent uitgekomen. Enzovoort. Dus ik zou het inderdaad uitproberen en oefenen.

Ik ben er trouwens zelf ook mee bezig om uit te vogelen bij welke hartslag en welk vermogen ik de halve ga fietsen, althans, daar was ik vorig jaar mee bezig aan het eind van het seizoen en die draad ga ik weer oppakken. Hoog zone 3 moet wel kunnen, denk ik. Lopen in een halve is voor mij hoe dan ook een veredelde duurloop, hooguit zone 2 (Zoladz) - dat is sowieso m'n slechtste onderdeel, en ik zet dus meer in op het fietsen. Dit jaar trouwens sowieso omdat ik ook nog 180 km voor de boeg heb in de trio-hele van Almere.

Louise


Dank allen voor de reactie, ik ga lekker aan het uitproberen.

@Louise: vergeef mijn onwetendheid maar is het logisch dat je ergens waar je goed in bent in een hoge zone doet en je minder onderdeel in een lagere zone? Ik ben ook redelijk in fietsen en dacht als ik dat doe in zone 2heb ik nog steeds een goede snelheid en spaar ik voor lopen. Lopen dacht ik om in zone 3te doen omdat ik anders (zone1/2) bijna stil sta.

23

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Stoelio schreef:

@Louise: vergeef mijn onwetendheid maar is het logisch dat je ergens waar je goed in bent in een hoge zone doet en je minder onderdeel in een lagere zone? Ik ben ook redelijk in fietsen en dacht als ik dat doe in zone 2heb ik nog steeds een goede snelheid en spaar ik voor lopen. Lopen dacht ik om in zone 3te doen omdat ik anders (zone1/2) bijna stil sta.

Dat is een keuze. Bij mij liggen lopen en fietsen wel heel ver uit elkaar trouwens, zeker op de afstanden van een halve. 90 kilometer fietsen vind ik een eitje, een halve marathon lopen is zo'n beetje op de toppen van m'n kunnen en ze mislukken best vaak (zoals vandaag). Mijn overweging is enerzijds dat ik me sowieso komend seizoen meer op het fietsen wil richten, omdat ik ook nog de 180 kilometer in Almere ga fietsen als deel van een trio. Me dan 90 kilometer lang moeten zitten inhouden lijkt me niks. En anderzijds heb ik dus niet bepaald veel goede ervaringen op de halve triathlon of marathon - 'm los uitlopen in zone 3 lukt ook niet altijd. Dus daar ga ik zeker niet vanuit, dat dat ineens wel lukt, dat zou een soort mirakel zijn.

arnosmit schreef:

Ik liep de halve marathon van Schoorl ook 6 slagen boven mijn (fiets-)omslagpunt: 185 bpm / 179 bpm (Max is ca.194, ik ben 51). Ik ging wel heel diep en was er nog een week moe van. Uitgerust zijn is zeker een factor, ik had goed getapered.

Bij de meeste mensen/gemiddeld ligt je omslagpunt voor lopen een slag of 8-10 boven dat bij fietsen. Dus 6 slagen boven je fiets-omslagpunt is mogelijk onder dat van je lopen. Trainingszones zijn sportspecifiek, en hoe de sporten zich tot elkaar verhouden verschilt ook nog per individu (bij mij is het hooguit 5 slagen verschil).

Louise

24

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Hoe hoger de inspanning hoe kleiner het verschil word denk ik tussen de hartslagen lopen/fietsen.

25

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Bij mij lag mijn fiets omslagpunt ong 10 slagen onder loop omslagpunt, maar het omslagpunt voor het fietsen is afgelopen jaren wat omhoog gekropen. Wel heb ik het gevoel dat ik makkelijker dichter bij mijn omslagpunt loop dan dat ik dicht bij mijn omslagpunt fiets. Maar ik kom met fietsen op een steile helling dan wel weer vaker in de buurt van mijn max HR.

Net ff gekeken wat ik mijn HR was bij een halve vorig jaar.
Max HR was toen 196 (later in het jaar 203)
Omslag lopen was 177, omslag fietsen ong 170

Fietsen heb ik toen gedaan met gemiddelde HR van 153, dat was zoals gepland (HR in de 150), max was 182 (gelijk bij het begin, effect van horizontaal zwemmen naar vertikaal lopen/fietsen). Fietsen ging erg lekker en heel constant, nauwelijks verval maar moeilijk te vergelijken omdat het 1 loop was maar eerste 45k in 1:19:14, 2e 45k in 1:20:41.
Lopen:gemiddeld 175, max 189 bij eindsprint en na 13k bij een heuvel een piek van 184. Wilde mijn HR hoog in de 150 tot laag in de 160 houden, liefst eerste 5k onder de 160, maar na 3k zat ik al in de 170, en daar heb ik voor moeten boeten. Eerste 10k in 50:35, 2e 10k in 55:15.

Een training die lekker vind om 2-3 weken voor een wedstrijd te doen om wedstrijdtempo te oefenen (en ook om voeding te oefenen) is een lange brick met 3u fietsen waarvan eerste uur warming up en dan 2u lang op wedstrijd intensiteit, en daarna een 15k te lopen met de eerste 10k op wedstrijd intensiteit. Ik moet wel zeggen dat mijn HR in een wedstrijd altijd wel iets hoger is, maar ik vergelijk HR ook altijd met de RPE (Rate of Perceived Exertion, oftewel hoe je je voelt op een schaal van 1 tot 10). Wat tijdens training effort 6 is is dan ook effort 6 in de wedstrijd. Als mijn HR in de een wedstrijd van 5-10 slagen hoger is terwijl het makkelijk voelt dan maak ik me niet zo zorgen.
Plan the race, test the plan, race the plan.