1

Onderwerp: Misselijk door borstcrawl

Hallo, ik ben nieuw in de triathlon-scene en vraag me af of er ook anderen zijn die uit pure noodzaak schoolslag zwemmen omdat ze misselijk worden van borstcrawl. Ik ben sowieso al heel snel draaierig bij snelle beweging van mijn hoofd of rondjes draaien maar met andere sporten dan zwemmen heb ik daar eigenlijk nooit last van. Het probleem is dat ik bij het draaien van mijn hoofd om te ademen misselijk word. Ik heb al meerdere ritmes geprobeerd waarbij ik uiteraard bij de meeste slagen voor het ademhalen ik het minst snel draaierig word, maar na ongeveer 50 meter ben ik, buiten dat ik bekaf ben, al lekker draaierig.
Ik heb sinds mijn kindertijd eigenlijk nooit meer geborstcrawld dus mijn techniek is natuurlijk ook verre van netjes. Ik heb me daarom maar ingeschreven voor een cursus borstcrawl voor beginners. Wellicht biedt dit enig soelaas maar eigenlijk ga ik er al  vanuit dat ik me op schoolslag zal moeten focussen.

2

Re: Misselijk door borstcrawl

Wat ik denk waarom je misselijk wordt; is dat je gewoon weg  niet gewend bent om borstcrawl te zwemmen.
ik denk dat dit ook gewoon weg een gewenning moet worden, zo'n zwemles gaat denk ik wel veel helpen met je techniek.
maar misschien is het ook mogelijk om bij een zwemclub aan te sluiten? die hebben meer ervaring met echt borstcrawl zwemmen dan een gewone zwemles school ben ik van mening.

Succes!

3

Re: Misselijk door borstcrawl

Als je na 50m bekaf bent lig je waarschijnlijk ook veel te gespannen in het water. Gewoon rustig en je zoveel mogelijk ontspannen kan al veel helpen en komen ademen tijdens je rol zodat je niet te veel enkel met je hoofd ligt te draaien.

4

Re: Misselijk door borstcrawl

ronnyke schreef:

komen ademen tijdens je rol zodat je niet te veel enkel met je hoofd ligt te draaien.

Aan zoiets zat ik ook te denken: als je technisch goed zwemt, dus rolt (roteert) in je slag en je hoofd niet te hoog optilt, is de draai van je hoofd om adem te halen maar een kleine extra beweging. En weet je zeker dat het van het draaien van je hoofd komt, niet van iets anders? Misschien adem je bijvoorbeeld te weinig uit (hyperventilatie)? Dat komt vaker voor bij borstcrawlzwemmers, en je kunt er snel flink beroerd van worden.

Louise

5 Laatst bewerkt door Hendrikjan (28-02-15 10:38:55)

Re: Misselijk door borstcrawl

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik denk zelf ook dat ik met een betere techniek al een heel stuk verder kom. Daarom heb ik me ook opgegeven voor de zwemlessen. Echter het feit dat ik altijd snel duizelig word zal misschien toch overheersen. Wordt in ieder geval vervolgd.

Daarnaast lees ik trouwens dat het zwemmen van schoolslag in een zwempak niet gaat/kan/handig is. Ik snap dat deze pakken gemaakt zijn met extra drijfvermogen in de beenstukken, waardoor je bij borstcrawl automatisch een goede houding hebt, maar ik snap niet helemaal waarom je er dan niet goed mee zou kunnen schoolslagzwemmen. Is het drijfvermogen in de benen te groot waardoor je té horizontaal komt te liggen met schoolslag of is de armbeweging zoveel anders dan met borstcrawl en de stretch in het pak zo gemaakt is dat je alleen soepel een borstcrawlslag kunt maken?

6

Re: Misselijk door borstcrawl

Het probleem is dat je voor schoolslag te horizontaal komt te liggen met een pak..

hierdoor komen je benen boven water bij je schoolslag benen, het is wel mogelijk maar kost veel inspanning, is trouwens ook pak afhankelijk, het ene pak heeft meer drijfvermogen als het andere

7

Re: Misselijk door borstcrawl

Ook ik heb last gehad van een mate van duizeligheid als ik borstcrawl zwem of als ik uit het water kom.
Voor mij zijn oordoppen (eigenlijk pluggen) de oplossing. Ik gebruik Macks Pillow Soft Oordopjes. Kun je gewoon meerdere keren gebruiken tot het plakvermogen verdwijnt.
Er komt nu geen water meer in mijn oor.

Naast allerlei medische aandoeningen kan het ook zijn dat , als je normaal een bril draagt, je ogen onder water continue proberen te focussen. Zwembril op sterkte of "ontspanning" van de ogen helpt hierbij.

Succes.
WJ

8

Re: Misselijk door borstcrawl

Over schoolslag in een wetsuit: toevallig komt dat net voor in de nieuwsbrief van de Vrouwentriathlon van deze maand: http://www.vrouwentriathlon.nl/gezellig … an-pakken/, aan het einde (en dat ik dat weet, is niet toevallig, want ik heb dat stukje geschreven  wink  ) Klinkt als: kwestie van uitproberen.

Wat ik ook nog bedacht: als het door het draaien van je hoofd bij ademhalen komt, zou je kunnen proberen hoe het gaat om om met een snorkel te zwemmen. Als dat helpt, kun je zo ook aan je techniek werken los van die beperkende factor van je ademhaling. Die moet er later wel weer bij, natuurlijk, maar hoe beter je zwemt, des te makkelijker zal dat gaan.

Louise

9

Re: Misselijk door borstcrawl

Ik heb het idee dat oordoppen inderdaad wel iets helpen tegen de draaierigheid. Ik heb woensdag mijn eerste zwemles dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

Fijn om te weten dat er dus ook pakken zijn waarin je kunt schoolslagzwemmen. Ik stel het aanschaffen ervan nog even uit omdat ik eerst zeker wil weten of ik uiteindelijk borstcrawl, schoolslag of een combinatie zal zwemmen.

Wordt vervolgd...

10

Re: Misselijk door borstcrawl

Hendrikjan............ik denk (bijna) zeker te weten dat als ik een foto zou maken van je ademhaling, dat ik dan 2 glazen van je zwembril boven water zal zien...............hetgeen het teken is dat je je hoofd veel te ver doordraait..............wat denk ik 6 van de 10 zwemmers doen  tongue

Ook wat de anderen zeggen............blijf rustig, ontspan en dwing jezelf 1 glas onderwater te houden, scheelt een hoop "geschommel" met je hoofd

Succes met de zwemlessen

11

Re: Misselijk door borstcrawl

Petitmas, ik zwem ook met beide glazen boven het water. Maar hoe doe je dat met je ademhaling?

Gebruik je je benen ook met de borstcrawl?

12 Laatst bewerkt door petitmas (02-03-15 22:47:39)

Re: Misselijk door borstcrawl

e-dwin............... wel eens bij zeilen gehoord van "planée" ?
Door je snelheid, ongeacht de snelheid, trek je bij je mond altijd een geultje/kuiltje. Dat is meer dan genoeg ruimte om adem in te halen.

Zie onderstaande foto. 1 Glas onderwater en kuiltje naast je mond.

Benen is een hele discussie. Bedenk wat je moet doen NA het zwemmen en je kan het raden  hmm  Beweeg ze voldoende om ze niet remmend te laten werken. Veel trainers en "deskundigen" zijn het er over eens dat de tijdwinst die je eventueel boekt door fors met de benen mee te zwemmen NIET opweegt tegen wat je dan (eventueel) verliest tijdens fietsen en/of lopen omdat je te veel energie hebt verspild.

Je zou het moeten testen tijdens bijvoorbeeld 1 km op tijd zwemmen. Klok deze week met benen en volgende week emt alleen maar "hoog houden"  van de benen.

13

Re: Misselijk door borstcrawl

En zo dus NIET  yikes

14

Re: Misselijk door borstcrawl

Je ziet ook meteen op de laatste foto wat er met de benen gebeurt  big_smile
Helemaal uit elkaar............ tik tijdens elke slag je grote tenen tegen elkaar en je voorkomt dit euvel waardoor je stabieler blijft liggen

15

Re: Misselijk door borstcrawl

Dank je wel voor je bericht,  dit ga ik zeker proberen.

16

Re: Misselijk door borstcrawl

Daarom denk ik dat techniek ook een hoop scheelt vwb efficiëntie. Ik heb denk ik ook nog beide glazen boven water omdat ik alle zuurstof nodig heb die ik maar kan pakken. Ik heb ook wel door dat je niet zo makkelijk goed leert zwemmen, daar gaat een hoop training aan vooraf. Heel anders dan lopen en fietsen.
Gisteren mijn eerste les gehad waarbij eigenlijk alleen nog maar de beenslag aan de orde kwam. Maar daar ben ik ook al wat van opgestoken, daar ik voorheen geen cm vooruit kwam bij alleen het spartelen van de benen, heb ik gisteren tips gekregen waardoor het nu beter gaat. Het is echter erg vermoeiend en dat ben ik niet gewend, je gaat ervan uit dat je een goede basisconditie hebt en dat het zwemmen niet al te veel inspanning zou moeten kosten, maar het tegendeel is waar. 
Ik heb trouwens een reisziektepilletje genomen voor de les. Tijdens het zwemmen met alleen de benen en het vasthouden van een plankje moesten we ook ademhalen. Ik merkte hier al bij dat ik draaierig werd. Het pilletje heeft daar gelukkig wel bij geholpen en ben benieuwd of het bij het echte zwemmen ook nog zal werken.

17 Laatst bewerkt door thomass (05-03-15 18:42:29)

Re: Misselijk door borstcrawl

Ja dat verhaal mbt benengebruik klinkt wel bekend. Ik doe eigenlijk nooit "kicksets", doe dan liever een extra intervalletje. De paar keren dat ik het wel gedaan heb dan was ik ook gevloerd en kwam ik niet echt hard vooruit. Daarom ben ik me maar gaan concentreren op andere dingen, conditie en de hoge elleboog. Als ik echt als een zwemmer zou trainen dan zal het wel toegevoegde waarde hebben (en wellicht voor de triatleet ook) maar ik gebruik m'n benen nu vooral om recht in het water te blijven liggen, meer niet.

18

Re: Misselijk door borstcrawl

Inderdaad, de trapbeweging levert volgens mij veel te weinig op als je amateur bent en je met een zwempak zwemt

19

Re: Misselijk door borstcrawl

Thomass......................TOP !!!
Wordt door velen onderschreven. Hele makkelijke keuze : extra meters maken of benen trainen. Voor 99 van de 100 triatleten leveren die extra meters meer op  tongue

20

Re: Misselijk door borstcrawl

Hier nog eentje: ik ben al een paar weken bezig met mijn benen steeds minder en minder en minder te gebruiken. Ik deed er al niet zo veel mee, maar ik leerde bij Zwemanalyse dat wat ik deed, toch nog mijn houding verstoorde. En dan kan ik wel heel hard gaan oefenen op dat goed krijgen, maar handiger is er nog minder mee doen, net genoeg om recht te blijven liggen. Ik zwem ook veel met pullbuoy nu om beter te voelen hoe het stabiel ligt en doorhaalt, zeg maar, dat helpt me bij mijn techniek.

@hendrikjan - maar je ademt toch niet met je ogen? wink  Soms is twee ogen boven water juist nadelig qua ademhalen, hangt ervanaf hoe je het doet - omdat je dan juist de bovenkant van je hoofd optilt, en niet de onderkant ook mee. Ik deed dat in elk geval, ik heb moeten leren om m'n kin mee omhoog te nemen, zeg maar (lastig uit te leggen), en sindsdien blijft het onderste oog onder water en haal ik net zo makkelijk adem.

Louise

21

Re: Misselijk door borstcrawl

Dat je bekaf bent kan ook komen door het niet goed uitademen onder water. Waardoor je ook je hoofd verder uit het water zult draaien. Daarmee probeer je het "moment": dat je hebt om in te ademen verlengen, deels moet je dan ook in dezelfde tijd nog uitademen. Als je in dezelfde beweging in en uit moet ademen krijg je te weinig zuurstof binnen. Met dat plafond kijken ga je ook meer schommelen, kom je met je voeten minder horizontaal te liggen en moet je extra inspanning leveren om vooruit te komen. Kortom probeer te ontspannen en langzaam te zwemmen. Werk aan je techniek.

22

Re: Misselijk door borstcrawl

Ik heb nu een aantal lessen gehad en mijn borstcrawltechniek gaat er al iets op vooruit maar ik blijf last houden van draaierigheid. Dankzij reisziektepilletjes word ik niet misselijk. Ik kan nu echter wel gewoon een baantje borstcrawlen zonder dat ik draaierig en uitgeput ben. Er zit dus wel iets progressie in, maar aangezien de Ican triathlon in A'dam niet al te lang meer op zich laat wachten ben ik maar vast op internet gaan zoeken naar een pak waarmee je ook schoolslag kunt zwemmen.

Ik zie eigenlijk als enige optie, zonder een aantal pakken te testen op een testdag, een wetsuit zonder mouwen en alleen bovenbeenbedekkend als optie.
Bijvoorbeeld deze: http://www.zwemaccessoires.com/producte … eren-2015/

Ik vraag me alleen af of het altijd is toegestaan om met een pak als dit te zwemmen. Ik vind er niets over in het NTB-reglement.

23

Re: Misselijk door borstcrawl

Als het water niet warmer dan 24 graden is zul je er in mogen zwemmen denk ik. Of is het 23? hmm

24 Laatst bewerkt door Hendrikjan (25-03-15 13:42:31)

Re: Misselijk door borstcrawl

Hoe warmer hoe beter, want met schoolslag is het denk ik beter om geen pak aan te hebben. Maar wat ik kan vinden is dat het blijkbaar per leeftijd verschilt wanneer je een wetsuit aan moet. Ze hebben het verdeeld in elite/ jeugd onder 23, die moeten een pak aan tot 3000m of 1 uur in het water verplicht onder de 16 graden.
Voor de rest geldt eigenlijk hetzelfde, alleen de bovengrens dat een pak verboden is verschilt een graadje.

Het komt er dus op neer dat wanneer het water onder de 16 graden is je verplicht een wetsuit aan moet. Boven de 16 graden tot 23 graden mag het en boven de 23 graden is het verboden. Over 2 dagen wordt bekend waar er gezwommen wordt bij de Ican A'dam, maar het lijkt me dat, zeker in het IJ, wellicht ook in de Ouderkerkerplassen, de temperatuur onder de 16 graden zal zijn. trouwens onder de 20 graden lijkt het me sowieso te koud zonder pak?

25

Re: Misselijk door borstcrawl

Zoals een tijdje terug gepost heeft Dare2tri een speciaal schoolslagwetsuit ontwikkeld. Wellicht kan je Alex mailen om er 1 te testen / huren?

http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=3589

#enjoylife