26

Re: Misselijk door borstcrawl

voor wedstrijden die onder de NTB vallen, staat het gebruik van het wetsuit in artikel 4:2 onder A. Voor age groepers tot 1500 meter is het gebruik niet toegestaan boven de 22 graden C en tot 3000 meter boven de 24 graden C. Water kouder dan 16 graden C is een wetsuit verplicht. Voor niet age groepers dus wedstrijd zwemmers zijn de regels strenger.

27

Re: Misselijk door borstcrawl

Hendrikjan schreef:

. trouwens onder de 20 graden lijkt het me sowieso te koud zonder pak?

Dat verschilt  per persoon. Mijn man zwemt (schoolslag) zonder pak zodra dat mag, dus dat is bij 16 graden. Ik vind dat met wetsuit nog akelig koud  wink

Louise

28

Re: Misselijk door borstcrawl

Hartelijk dank Rinke, dat lijkt voor mij een goed alternatief. Ik moet wel zeggen dat het met crawlen steeds beter gaat. De misselijkheid lijkt elke keer minder te worden. Het kost echter nog wel erg veel energie en zwem op dit moment over een baantje van 50m 6 seconden sneller als ik schoolslag zwem. Borstcrawl zal ik niet helemaal onder de knie hebben tegen de tijd dat het 28 juni is ben ik bang. Ik denk dat ik maar voor dat die Dare2Swim ga waarmee ik in ieder geval kan schoolslagzwemmen. Ik kan altijd nog een deel borstcrawlen mocht het lukken.

Mocht ik vaker triathlons gaan doen dan ga ik denk ik aankomende winter aan m'n borstcrawl werken.

29

Re: Misselijk door borstcrawl

Dag Hendrik Jan, ik herken je probleem. Vanochtend voor het eerst in buitenwater gezwommen. En werd behoorlijk misselijk. Op zich is mijn techniek, na een jaar zwembad, redelijk (niet meer, maar ook niet minder). In het zwembad heb ik er geen last van, behalve toen ik (eenmalig) een keerpuntentraining kreeg. Alsof ik uit de zweef stapte. Heb voor mijzelf bedacht dat het belangrijkste verschil het gebrek aan orientatie is. In het zwembad kijk ik immers naar de bodem. Nu "keek" ik naar modderig water. De verklaring van de "te hoge" ademhaling (twee glazen uit het water) lijken mij dan ook wat wat te simpel. Ik adem om de drie slagen, dus links rechts, en dan heb je sowieso al 180 graden te doen. Dat een slecht zwemmer nog wat hoger zou ademen mag zo zijn, maar dat doet denk ik niets (meer) voor de misselijkheid. Ook ik hoop dat het met gewenning beter gaat. Maar ik ben wel benieuwd naar hoe het nu met je gaat en of anderen nog tips hebben.

30

Re: Misselijk door borstcrawl

GrandmasterD schreef:

Maar ik ben wel benieuwd naar hoe het nu met je gaat en of anderen nog tips hebben.

absoluut.

Probeer eens 1 op 2 te ademen. In een zwembad kan ik best 1 op 3, maar in open water ben ik met dat ademritme binnen 100m misselijk. Ik denk dat het komt omdat je in open water een soort van wagenziek wordt, mismatch tussen wat je ziet en hoe je hoofd beweegt. Als ik continu naar een kant adem heb ik nergens last van, ik denk omdat er een regelmatiger ritme in de beweging zit. Als ik een zwarte streep onder me zie heb ik ook nergens last van. Wel ook even 1 op 2 in een zwembad trainen, want anders krijg je het er in open water ook niet goed in.

31

Re: Misselijk door borstcrawl

Vervelend dat je er in open water meer/wel last van hebt. Ik heb zelf nog niet in open water gezwommen. Zolang ik in het zwembad rustig zwem, van te voren een reisziektepilletje heb genomen en oordoppen in doe heb ik er weinig last van.
Toevallig afgelopen woensdag tijden de borstcrawlles moest ik een aantal baantjes sprinten waarna ik wel vrij misselijk werd. Dit zal een combinatie zijn van het verder omhoogdraaien van het hoofd om te ademen, slechte techniek en de inspanning zijn.

Ik ga rustig door om het borstcrawlen bij te houden en langzaam uit te breiden. Daarnaast ga ik over op schoolslag. Ik ben nu ook benieuwd of het in open water weer anders zal zijn. Binnenkort ga ik dit uitproberen, dus word vervolgd....

32

Re: Misselijk door borstcrawl

e_dwin schreef:

Petitmas, ik zwem ook met beide glazen boven het water. Maar hoe doe je dat met je ademhaling?

Naast het geultje wat je trekt, wat al eerder werd genoemd, kun je ook je mond een beetje scheef trekken. Dus de kant van de ademhaling op.

33

Re: Misselijk door borstcrawl

Hendrikjan schreef:

Daarom denk ik dat techniek ook een hoop scheelt vwb efficiëntie. Ik heb denk ik ook nog beide glazen boven water omdat ik alle zuurstof nodig heb die ik maar kan pakken.

En onderwater uitblazen he! Dan hoef je idd alleen maar te inhaleren als je je mond uit het water hebt.
Probeer ook onder de oksel van je overhalende arm door te kijken, dat maakt het ook al makkelijker om maar 1 glas boven water te hebben ipv twee.

34

Re: Misselijk door borstcrawl

Heeft het misselijk worden in buitenwater ook niet simpel te maken met de deining die je in een zwembad niet hebt...?? Als het vlak water is ben ik namelijk niet zo heel snel misselijk in buitenwater, zodra er wat golfslag staat wil ik nog wel eens kotsmisselijk uit het water komen wink

#enjoylife

35

Re: Misselijk door borstcrawl

Dat zou zeker kunnen Rinke, zeeziekte kun je ook krijgen tijdens het zwemmen. Wat in mijn geval apart is, ik heb twee keer in echt ruw open water gezwommen en toen had ik helemaal nergens last van maar van 1 op 3 ademen in open water ben ik in geen tijd helemaal misselijk. Ik word op een boot trouwens zo zeeziek. Dus dat is wel apart.
Ik heb er nog nooit eerder van gehoord dat iemand van 1 op 3 ademen in open water misselijk werd, maar toen ik die bijdrage hierboven zag waar iemand ook misselijk werd en 1 op 3 ademde moest ik hier gelijk aan denken.

36

Re: Misselijk door borstcrawl

...volgens mij zit het allemaal tussen de oren... tongue

37

Re: Misselijk door borstcrawl

In open water gebeuren sowieso rare dingen. In het zwembad heb ik eigenlijk geen echte voorkeurskant meer. In open water echter kan ik als ik links adem praktisch zonder kijken koers houden. Ga ik rechts ademen of 1 op 3 ademen dan zwem ik net zo koersvast als een dronken nijlpaard op stelten. Alle kanten op. En als ik rechts adem loopt er water in mijn wetsuit.... Links nooit last van... schiet mij maar lek.  hmm

38 Laatst bewerkt door MarkSed (21-05-15 16:22:51)

Re: Misselijk door borstcrawl

Ik heb twee weken geleden besloten me te gaan richten op triathlon en ben vorige week, na lange tijd weer, begonnen met zwemmen. Ben dus helemaal nieuw hier. Ik heb vroeger wedstrijd gezwommen, dus mijn techniek is wel aardig en ik heb in ieder geval 1 glaasje bovenwater bij het ademhalen. En toch word ik nu ook draaierig tijdens borstcrawl zwemmen (vroeger nooit last van gehad). Het zal een combi van factoren zijn. M'n zwemtechniek is na zo'n lange tijd nog een beetje roestig dus niet optimaal meer en ik merk dat het bij mij gevolgen heeft voor mijn ademhalingsritme en de hoeveelheid lucht die ik daarbij opneem en uitblaas. Wat misschien ook meespeelt, is dat ik de afgelopen jaren veel heb hardgelopen en mijn lichaam wellicht aan die ademhalingstechniek en dat ritme gewend is geraakt. Vroeger zat ik bij borstcrawl standaard op 1:3 (één teug per drie slagen, dus elke teug een andere kant), nu zit ik op 1:2 (bij voorkeur links). Als ik éénmaal een lekker ritme heb, wordt de draaierigheid ook minder. Goed stevig uitademen is bij mij een dingetje. Ik blijf wat dingen proberen totdat ik er weer inzit.

Enfin, lesjes techniek van daaruit zoeken naar een ritme dat goed voelt. Veel succes in ieder geval!



petitmas schreef:

Hendrikjan............ik denk (bijna) zeker te weten dat als ik een foto zou maken van je ademhaling, dat ik dan 2 glazen van je zwembril boven water zal zien...............hetgeen het teken is dat je je hoofd veel te ver doordraait..............wat denk ik 6 van de 10 zwemmers doen  tongue

Ook wat de anderen zeggen............blijf rustig, ontspan en dwing jezelf 1 glas onderwater te houden, scheelt een hoop "geschommel" met je hoofd

Succes met de zwemlessen

39

Re: Misselijk door borstcrawl

Ynsnits schreef:

...volgens mij zit het allemaal tussen de oren... :P

Als je duidt op je evenwichtsorgaan  :D

Zaken die in het open water misselijkheid kunnen veroorzaken (de meeste zaken zijn al aan de orde gekomen):
- Te strak wetsuit. Druk maar eens onder je ademsappel.
- Koud water met name op je voorhoofd, en je (blote) handen. Je krijgt dan vreemde stuwing van bloed enzo.
- Golfslag, verschillende vormen. Juist kleine golfjes in meertjes kunnen heel irritant zijn.
- Felle  (lage) zon. Dus veel licht verschil.
- Focus problematiek.
- Koud! water in de oren.

Verder helpen zaken die ook zeeziekte erger kunnen maken - zoals (veel) cafeïne - er ook niet aan.

Het probleem is dat een combinatie van bovenstaande factoren vaak aan de orde is. Als je eenmaal misselijk wordt, dan versterkt alles elkaar. Wat goed kan helpen is tijdig op je rug liggen. Dit is bij hoge golfslag in de zee zeker aan te raden. Even rustig naar het strand kijken.

heb er zelf meer last van in zoet water dan in ruwe zee. Ik kan ook in zee prima 1 op 3 of 1 op 2 zwemmen. Echter als ik misselijk wordt dan ben ik in staat om het stuk (bijvoorbeeld 500 m) uit te zwemmen maar heb er dan zeker tot 3 uur na het zwemmen echt last van. Ik probeer het te voorkomen door rekening te houden met bovenstaande (bijvoorbeeld handschoentjes). Maar ben niet zo goed met oordoppen :)

40 Laatst bewerkt door Jorw (21-05-15 22:45:33)

Re: Misselijk door borstcrawl

Heb dat vandaag even geprobeerd om met een bril onder water te blijven tijdens het borstcrawl zwemmen, maar dat lukt echt niet hoor. Iedere keer kwam er weer water in mijn mond...
Heeft er hier nog iemand meer uitleg over?

41

Re: Misselijk door borstcrawl

Ha,

Het is ook zeker niet eenvoudig - om te doen. Wat je zou kunnen doen - als je het specifiek wilt oefenen - is je arm goed strekken en dan heel bewust je oor 'op' het water leggen. Alsof je op een kussen ligt. Vervolgens duw je, je hoofd aan de voorkant nog wat omlaag en gaat er vanzelf een glas onder. Dan ontstaat er een goede boeggolf dus een kuiltje voor je mond. Als je van je mond een Popeye mond maakt - dus opening opzij, dan heb je minder kans water in je mond te krijgen.

Het is van belang dat je tijdens het zwemmen recht naar de bodem kijkt. Je moet op het droge maar eens op een bankje gaan liggen en met een hoek - dus alsof je iets meer naar voren kijkt - de draai proberen te maken, en wanneer je echt recht naar onder kijkt. Je zal merken dat het in het eerste geval veel meer moeite kost je mond boven water te krijgen. Tevens ontbreekt je boeggolf, dus ook het kuiltje om in adem te halen.

Maar... genoeg theorie over het glas in het water. Het is niet het primair doel een glas onder water te houden. En als je dit ontspannen kan, ben je volgens mij technisch al een heel eind. Hij zit namelijk aan het einde van de keten. Dus pas als je merkt dat:
- Je echt goed strekt
- Je arm niet naar beneden zakt in de glijfase
- Je goed recht naar beneden kijkt
- Je niet te snel al doorhaalt (je ene arm nog aan het stuwen, je andere al in de catch/pull - dit is voor lange afstand zwemmen te vermoeiend.)
- Je beweging van insteken, gelijk valt met het draaien van je hoofd. Dus niet insteken, dan draaien en dan ademen, maar insteken én draaien. Hierdoor heb je meer tijd om rustig te ademen.

Dan zou ik kijken naar wat je glas doet. Je zal merken dat je het dan waarschijnlijk al goed doet of het heel erg in de buurt komt. Kortom, het is volgens mij meer een indicator voor je algehele techniek (dus of er ergens in de keten een hick-up zit) dan een 'werkpunt' op zichzelf.

Theorie is geen praktijk. Kortom ik weet meer dan ik zelf kan wink . Maar voor alle bovenstaande punten zijn goede  oefeningen beschikbaar. Je kan ze afzonderlijk oefenen. Ik ben wel fan van:

http://www.bol.com/nl/p/swim-smooth/1001004011832001/

Daarbij heb ik een paar keer een cursus gevolgd bij http://www.tri-experience.com/ . Ook goed bevallen.

42

Re: Misselijk door borstcrawl

Swann schreef:
Ynsnits schreef:

...volgens mij zit het allemaal tussen de oren... tongue

Als je duidt op je evenwichtsorgaan  big_smile

Touché  big_smile

43

Re: Misselijk door borstcrawl

Afgelopen triathlon Woerden dan ook voor het eerst misselijk en gedesoriënteerd in een wedstrijd... Een reden kan ik niet echt vinden. Had nog geen openwatertraining gedaan maar daar had ik de afgelopen jaren ook geen last van. Wel een nieuw wetsuit met een andere 'zit'.... Volgende week ook eens een training afwerken om te kijken of ik dan ook misselijk het water uit kom. Hopelijk geen groot issue meer na een paar x trainen en wedstrijden want vond het erg onaangenaam. Moest zelfs een aantal maal schoolslag doen wat resulteerde in een behoorlijke tempodaling (10.15 over de 500m... sad ).

#enjoylife

44 Laatst bewerkt door petitmas (31-05-15 18:42:05)

Re: Misselijk door borstcrawl

Jorw............denk dat ik dit filmpje goed te zien is wat je moet doen om 1 glas onder en boven water te houden. Die dame schijnt wel goed te zijn  cool

https://www.youtube.com/watch?v=s1izDIB90FA

Niet te veel naar haar armen kijken want daar gaat het voor de perfectie niet helemaal goed. Er zijn vele momenten waar ze totaal GEEN stuwing heeft, maar ja, zou willen dat ik zo snel ging zonder stuwing  tongue

45

Re: Misselijk door borstcrawl

petitmas schreef:

Jorw............denk dat ik dit filmpje goed te zien is wat je moet doen om 1 glas onder en boven water te houden. Die dame schijnt wel goed te zijn  cool

https://www.youtube.com/watch?v=s1izDIB90FA

Niet te veel naar haar armen kijken want daar gaat het voor de perfectie niet helemaal goed. Er zijn vele momenten waar ze totaal GEEN stuwing heeft, maar ja, zou willen dat ik zo snel ging zonder stuwing  tongue

Bedankt voor de reactie. Maar heb wel nog even een vraagje. Wanneer je ingeademd hebt en je draait je hoofd weer onder water, start je dan al direct met uitademen, of wacht je even?

Jorrit

46

Re: Misselijk door borstcrawl

Ik heb inmiddels de Dare2Swim aangeschaft en na 2 keer in het buitenbad ga ik vanmiddag het parcours van Ican A'dam verkennen. Ik heb me inmiddels volledig gefocust op schoolslag. Het pak zwemt oké, ik heb wel het idee dat het iets meer energie kost om een slag met de armen te maken en je ook een heel klein beetje drijfvermogen hebt, maar ik kan er prima mee schoolslagwemmen.
Met de harde wind van vandaag wel een goede test om het buitenwater te proberen....

47

Re: Misselijk door borstcrawl

rinke schreef:

Afgelopen triathlon Woerden dan ook voor het eerst misselijk en gedesoriënteerd in een wedstrijd... Een reden kan ik niet echt vinden. Had nog geen openwatertraining gedaan maar daar had ik de afgelopen jaren ook geen last van. Wel een nieuw wetsuit met een andere 'zit'.... Volgende week ook eens een training afwerken om te kijken of ik dan ook misselijk het water uit kom. Hopelijk geen groot issue meer na een paar x trainen en wedstrijden want vond het erg onaangenaam. Moest zelfs een aantal maal schoolslag doen wat resulteerde in een behoorlijke tempodaling (10.15 over de 500m... sad ).

Rinke, vervelend om te horen. Ik had er afgelopen vrijdag tijdens een openwatertraining ook opeens last van, ik moest direct aan dit topic denken. Al was ik alleen wat draaierig en merkte ik het pas op toen ik stopte met zwemmen, niet echt misselijk maar wel enigszins de weg kwijt. Zondag tijdens Nieuwkoop had ik nergens last van. Ik droeg zondag wel een neopreen muts onder de wedstrijdmuts, en deze bedekt de oren wat beter. Wat WDJ al aangaf, soms heeft het te maken met water in de oren, en kunnen oordopjes uitkomst bieden. De wateromstandigheden waren vele malen onstuimiger zondag dus daar lag het in ieder geval niet aan.

48

Re: Misselijk door borstcrawl

Zondag was idd wel een stormachtige dag. Ik had een kwart in Bredene aan de Belgische kust en tjonge witte schuimkoppen op de golven en ik was net in het water en ik had al een paar slokken zout water binnen. Zwemmen op zich ging wel maar het op en neer gaan in die golven was toch nieuw voor mij. Veel zwemmers hadden last van afdrijven daarom ben ik maar midden in de groep gebleven dan krijg je wel wat klappen maar tja...

49

Re: Misselijk door borstcrawl

Kan jij makkelijk doorgaan ondanks de kloppen en trappen?
Ik heb namelijk de "reflex" om dan even te stoppen, kijken en weer verder te gaan, eventueel te zwemmen waar er meer plaats is.
Maar hierdoor verlies ik ook redelijk wat tijd (en plaatsen)

50

Re: Misselijk door borstcrawl

Geen noemenswaardige last van eigenlijk, ik weet vanwaar ze komen dus dat scheelt wink  Natuurlijk in zo een dicht pak deel ik zelf ook wel wat slaag uit.