1

Onderwerp: Welke badmuts / swimcap??

Ik ga dit jaar mijn 1e triathlons doen begin mei (1/8) en begin Juni (1/4).

Druk aan het trainen met zwemmen en ik wil binnenkort graag buiten gaan zwemmen (open water Sloterplas).
Uiteraard in wetsuit en nu op zoek naar felgekleurde badmuts.

Ik denk aan Neopreen badmuts, echter TOT welke temperatuur is dat geschikt??
Ofwel, wanneer wordt het te warm om er mee te zwemmen.

Of kan ik beter 2 Siliconen mutsen dragen?

Watertemperatuur begin juni is 17-19 graden (aldus de organisatie, gemeten over de afgelopen 8 jaar)

Alvast bedankt voor delen van jullie ervaringen/advies!
Gr, Martien

2

Re: Welke badmuts / swimcap??

Ik vind water van 15 graden echt al te koud om te zwemmen met wetsuit, maar ik ben ook een kou kleum.

Water temperatuur is nu tussen de 8 en 10 graden, echt heel erg koud!
Dan heb je behalve een wetsuit ook een speciale neopreen badmuts nodig, neopreen handschoen en neopreen sokken.

Een setje zoals deze op Wiggle:
http://www.wiggle.nl/voordeelbundel-ope … cessoires/

Geen ervaring mee, want ik krijg knallende koppijn bij watertemperaturen onder de 15 graden.

3

Re: Welke badmuts / swimcap??

Bij een wedstrijd krijg je toch meestal een badmuts van de organisatie? Die neopreen heb ik ook is natuurlijk wel wat warmer om te trainen in open water maar voor wedstrijd veel te warm voor mij. Voor zichtbaarheid zou ik eerder zo een drijfzak achter me hangen dan een felle badmuts want als je kopje onder gaat zien ze die toch niet.

4

Re: Welke badmuts / swimcap??

Vanaf 14 á 15 graden durf ik het ook aan in wetsuit. 2 badmutsen over elkaar is dan wel aan te raden. Ik heb altijd wel een beetje last van het deel van mijn voorhoofd dat onder de badmuts uitkomt. Soort splijtende koppijn de eerste minuten, maar dat trekt na een paar honderd meter wel weg. Handen en voeten inpakken vind ik persoonlijk niet nodig bij die watertemperatuur en bij lagere watertemperaturen begin ik er gewoon niet aan.

5

Re: Welke badmuts / swimcap??

Ik ben ook een koukleum maar met 17-19 graden in juni is een gewone siliconen badmuts echt voldoende hoor. Vorig jaar was de triathlon in A'dam Nieuw West 8 juni en de Sloterplasswim 4 juni, niemand met handschoenen gezien.
Vorig jaar zwom ik buiten vanaf half april in het ondiepe Zijkanaal B in Spaarnwoude en op 4mei in de diepe Sloterplas.  Zo'n muts die goed over je oren en kin gaat is dan wel lekker, schoentjes en met name handschoenen vind ik niks want je moet wel het water kunnen voelen.

6

Re: Welke badmuts / swimcap??

Het gaat niet om de wedstrijd eind mei en juni, maar het gaat om het trainen, binnenkort smile

Druk aan het trainen met zwemmen en ik wil binnenkort graag buiten gaan zwemmen (open water Sloterplas).
Uiteraard in wetsuit en nu op zoek naar felgekleurde badmuts.

7

Re: Welke badmuts / swimcap??

Dank voor alle snelle reacties.

Heeft iemand zelf ervaring met open water zwemmen eind april/mei zonder neopreen (en is dat bevallen?)

Nogmaals dank

8

Re: Welke badmuts / swimcap??

Ontzettend afhankelijk van de buiten temperatuur.
Vorige jaar was het redelijk warm rond deze tijd buiten en warmde het buitenwater ook wel snel op.
Het jaar daarvoor was vreselijk koud tot half maart, dik pak ijs. Dus buitenwater ook veel langer koud.

9

Re: Welke badmuts / swimcap??

De afgelopen 3 seizoenen eind April begin mei begonnen met buiten zwemmen geen problemen ondervonden wetsuit aan en 2 badmutsen over elkaar en zwemmen.

10

Re: Welke badmuts / swimcap??

Vorig jaar kon je nu al buitenzwemmen en 2 jaar terug lag er nog  ijs aan de zijkanten dus tja een datum erop zetten is best wel moeilijk. Maar het mag toch wel gaan beginnen nu want al bij al nog een goeie maand en de wedstrijden beginnen.

11

Re: Welke badmuts / swimcap??

ronnyke schreef:

Maar het mag toch wel gaan beginnen nu want al bij al nog een goeie maand en de wedstrijden beginnen.

Ja, die gedachte zit ook al een tijdje in mijn hoofd, het is om meerdere redenen niet zo fijn, het huidige weer, en één daarvan is de watertemperatuur. Twee jaar geleden bij de juni-wedstrijden ook last van gehad. De kou als zodanig is nog tot daaraan toe, maar ik kan in koud water niet goed ademhalen, dat is zo'n reflexmatige reactie zodra dat koude water bij mijn hoofd/gezicht komt. Het went wel, maarja, dan moet ik dus eerder in dat koude water, en dat is ook weer niet zo fijn. Heeft iemand enig idee of zo'n muts die over oren en kin gaat daarbij zou kunnen helpen, dus iemand ervaring mee?

Louise

12

Re: Welke badmuts / swimcap??

2 jaar geleden zijn er veel wedstrijden in het voorjaar Mei/begin Juni hier gewoon naar een duathlon veranderd tot groot ongenoegen tot de deelnemers natuurlijk. Al was mijn eerste wedstrijd vorig jaar in de lilse Bergen toch ook naar de frisse kant. Ik heb eigenlijk heel mijn fietsproef een beetje suf gezeten van dat koude water. Aangezien ik toen nog een extreem slechte zwemmer was heb ik er toch een 5tal minuten langer ingelegen dan de meeste andere dus tja... (nu ben ik een gewone slechte zwemmer tongue )

13

Re: Welke badmuts / swimcap??

zit er nog veel verschil in tussen zwemmen in het zwembad en open water? Zwembad is makkelijker omdat je in banen zwemt en dat is bij open water niet zo.

En ja, ik heb nog niet eerder in open water gezwommen (niet op deze manier  tongue ) Misschien nog onmisbare tips?

Trouwens bij het zwemmen in open water hebben jullie dan ook zwem schoenen aan? Ik vind het brrrr als je loopt in het water en je voelt de modder (hoop ik dan) tussen je tenen omhoog komen

14

Re: Welke badmuts / swimcap??

Tja....ik ga dit jaar de Celtman ( cxtri.com )doen, dus trainen in koud water ontkom ik niet aan. Ik heb al vast zo'n neopreen badmuts aangeschaft (soort van bivakmuts) + neopreen shirt voor onder mijn wetsuit + neopreen sokken. Deze mogen overigens allemaal tijdens deze wedstrijd ook gedragen worden, dus dat zegt al genoeg over de gemiddelde temperatuur van zo'n loch eind (27) Juni (zo rond de 10/12 graden). Mocht iemand nog andere tips hebben voor zwemmen in koud water hoor ik ze graag.

15 Laatst bewerkt door marcelca (31-03-15 21:28:18)

Re: Welke badmuts / swimcap??

Ik heb jaren gezwommen met sleeveless wetsuit vanaf 13 a 14 graden ( gemeten ), dit is echt serieus koud en langer als 1000m is niet echt aan te raden..

Ik ben een redelijk zwemmer en kan me redelijk warm houden met zwemmen ( heb het ook niet snel koud )

Gebruik eigenlijk alleen maar 1 siliconen badmuts ( felgekleurd ), vind ik voldoende..


Dit jaar ga ik voor het eerst met een wetsuit met armen zwemmen ( orca alpha 1,5 ), heb er een paar keer mee gezwommen in het zwembad en het verbaaste me hoe soepel het tegenwoordig is ten opzichte van een paar jaar terug, plus zal het nu wat warmer hebben  smile  smile  smile

16

Re: Welke badmuts / swimcap??

Het hangt er ook vanaf waar je wil gaan zwemmen. Is het er diep/ondiep, wel/geen stromend water? Heeft behoorlijke invloed op hoe snel het water opwarmt.

Buiten heb ik altijd met wetsuit en enkele (silicone) badmuts gezwommen. Alleen de niet bedekte delen had ik het initieel koud (voeten, handen en gezicht). Zoals hierboven gezegd, dat trekt wel weer weg na een paar 100mtr.

Maar je sessies niet te lang, de echte kou komt pas als je het water uit gaat. Snel afdrogen en wisselen naar warme droge kleding is een aanrader:)

(ander verhaal in wedstrijden natuurlijk)

17

Re: Welke badmuts / swimcap??

Nogmaals dank allemaal, ik ben uiteindelijk voor de dubbele siliconen cap gegaan.

18

Re: Welke badmuts / swimcap??

Scheelt het om hiervoor te trainen?
Ik ben ook een echte koukleum en had eigenlijk bedacht dat ik voor de wedstrijd (eind juni) maar max 2x in buitenwater ga liggen, juist vanwege de kou...

En klopt het idd dat je een badmuts vd organisatie krijgt?
Anders moet ik die ook nog aanschaffen..

19

Re: Welke badmuts / swimcap??

Bij veel organisaties krijg je idd een badmuts. Nu is het wel zo dat veel mensen eerst hun eigen badmuts opzetten met daarover die van de organisatie. Meestal staat ook je startnummer daarop of de kleur van je AG

20

Re: Welke badmuts / swimcap??

AG??

En oke...dus toch handig om er zelf eentje aan te schaffen. Ach, het zijn de kosten ook niet smile

21

Re: Welke badmuts / swimcap??

AG is leeftijdsgroep, in Luxemburg bv was ik bij de oude mannen van 40-45 jaar en had ik een groene. Is idd de kost niet en kun je vrijwel overal krijgen.

22

Re: Welke badmuts / swimcap??

Om te oefenen met een badmuts op, heb ik een standaard zwarte badmuts van Speedo gekocht bij de locale sportwinkel.
Dit is een vrij dike rubberen muts, ik vind het niet fijn zitten. Ik weet dat ik een redelijk groot hoofd heb, met helmen ook altijd de grootste maat, met die badmuts over mijn oren trekt hij mijn oren omhoog en dat is geen prettig gevoel.
Doe ik hem wat hoger, half over de oren, dan stroomt het water heel vervelend mijn oor in, wat ik niet heb als ik zonder muts zwem.
Zijn de mutsen van een triathlon organisatie dunner en comforabeler? Zijn er maten in de handel of heeft iemand anders een geode tip? Ik dacht zelf aan oorpluggen die het water tegen houden, maar of dat nou zo prettig is....

23

Re: Welke badmuts / swimcap??

Je krijg bij evenementen van alles en nog wat, van dun tot dik en in verschillende maten. Daar is dus weinig over te zeggen, en ik weet dan ook niet of oefenen met een badmuts zin heeft. Wel doe ik standaard een eigen badmuts aan, dan brilletje, en dan de wedstrijdbadmuts eroverheen. Ik heb ook een groot hoofd, en zo blijft de wedstrijdbadmuts in elk geval zitten en kruipt-ie niet omhoog op m'n voorhoofd. Dat was trouwens een tip van iemand hier, vorig jaar.

En over dat grote hoofd: ik heb al een paar keer een dunne wedstrijdbadmuts kapot getrokken, en soms zit-ie in het begin zo strak dat ik denk dat dat onprettig gaat worden, maar dat valt dan bij het zwemmen altijd mee.

Ik keek net even naar mijn favoriete badmutsen, maar gek genoeg staat er in geen enkele een merknaam. Eentje komt van Tyr, wijzer word ik niet.

Ik heb ook wel eens dat ik meer water in mijn oren krijg door de badmuts, of dat het er niet uitloopt. Ik heb 't liefst m'n oren vrij.

Nog een heel andere tip: als je in buitenwater zwemt, doe dan een felle kleur. Voor je veiligheid. Zwart zie je amper in het water.

Louise

24

Re: Welke badmuts / swimcap??

Die felle kleur had ik inmiddels ook al bedacht, toch bedankt.

Is dat niet erg warm twee mutsen over elkaar heen?

Heb bij futurumshop wel wat mooie badmutsen gezien die er comfortabeler uitzien dan wat ik nu heb. Ook gewoon rond en niet voorvergevormd. Zo een maar eens bestellen.

25

Re: Welke badmuts / swimcap??

Bwa voor de veiligheid denk ik dat je beter af bent met een safeswimmer dan met een felle badmuts.