1

Onderwerp: Even voorstellen

Hallo,

Onder de naam 'Devaart1971' begeef ik mij voor het eerst op dit forum. In de hoop vooral tips te krijgen op (vooralsnog) zwemgebied. Niet dat ik al goed kan lopen of fietsen - zeker niet :-) - maar de eerste keer dat ik zal deelnemen aan een triathlon is in juni en in trio-samenstelling. En ik neem het zwemdeel voor mijn rekening; 500 meter.

Zonder wetsuit, in zwembad en zonder strak keerpunt doe ik momenteel 10.10 over deze afstand. Maar ja, dat is training he. Ik ben eigenlijk benieuwd naar goede tips voor de wedstrijd wanneer er veel mensen tegelijk het water in gaan. Dat is toch andere koek dan het zwembad he.

2 Laatst bewerkt door woes (22-04-15 15:49:44)

Re: Even voorstellen

Welkom (zegt de ene nieuweling tegen de andere)  smile

Heb je al buiten de trio ook al eigen wedstrijdjes op het programma?

10 minuten over 500 mtr is ong. 3 km p.u.

3 Laatst bewerkt door Devaart1971 (22-04-15 16:16:51)

Re: Even voorstellen

Mee. Nog niet. Ik ben herstellend van hernia en vooralsnog gaat alleen het zwemmen lekker :-). In mijn jonge jaren ook gefietst maar hardlopen....goh, dat is nooit mijn ding geweest, zeg maar.

is 10 min over 500 meter zo traag als een slak of 'wel oke' voor een amateur als ik?

4

Re: Even voorstellen

Welkom! Met 10 minuten kom je waarschijnlijk redelijk als laatste het water uit. Gemiddeld is een minuut of 7.5, 8 denk ik, al is het ook afhankelijk van de omstandigheden. De cracks doen er meestal net iets minder dan 6 minuten over. Maar daar moet je je vooral dus niet door laten leiden. Belangrijkste is dat je het leuk vindt en blijft vinden. Er is nu in elk geval ruimte voor verbetering.  wink Laat je weten hoe je het in de wedstrijd is vergaan?

5

Re: Even voorstellen

Nou, ik zwem 500 m net niet in 10 minuten en ik ben daarmee zeker niet de laatste, hoor, bij gewone triathlons (met trio's heb ik geen ervaring). Zeker bij die kortere afstanden houd ik nog heel wat achter me, waaronder de meeste schoolslagzwemmers. Die heb je misschien bij een trio niet, maar indien wel: uit de buurt blijven van die uittrappende benen! En sowieso slim om een beetje achteraan of aan de zijkant te starten, anders krijg je alle snelleren over je heen (letterlijk, soms). Veel mensen ervaren zo'n eerste triathlonstart als heel chaotisch - maar dat went!

Enne: welkom op het forum!

Louise

6

Re: Even voorstellen

Inderdaad, met 2:00 per 100m zwem je wel in de achterhoede, maar kom je zeker niet als laatste het water uit. Ik zwom vrolijk schoolslag in mijn eerste triathlon en zat toen ook op die snelheid, en had nog wel wat lui achter me. Je moet het maar zo zien: dan kun je veel lui inhalen bij het fietsen wink (als je na de trio nog eens alle onderdelen zelf gaat doen).

Qua bezetting in het trioveld is het tamelijk onvoorspelbaar vind ik. Ik doe wel eens een trio met mijn roeiclub en dan gaan we meestal voor de winst, andere teams doen vooral mee vanwege het teamaspect, en wellicht de laagdrempeligheid om eens mee te doen aan een triathlon. Over het algemeen zijn er slechts een handvol teams en meten we ons dan vaak eerder aan de overall winnaar (die eigenlijk altijd nog sneller is, bizar). Veel plezier gewenst!

7

Re: Even voorstellen

Dank dank smile . Tja, er zit nog steeds een stijgende lijn in de tijden gelukkig. Of moet ik dalend zeggen? Ik heb eerst even op duurvermogen getraind - we moeten ergens beginnen - en kwam erachter dat ik deze snelheid lang kan volhouden. Ook zocht ik eerst naar een technisch goede slag en passende ademtechniek en heb die nu ook wel te pakken (volgens badmeester).

Nu stap 2: mezelf een keer 'voluit' testen. Helaas ben ik ergens in de middag op mijn soepelst en is het zwembad in de ochtend open voor zwemmers.

En ik vind het idd erg leuk. Stiekem een horloge gekocht om toch vooruitgang vast te leggen en wetsuit is in aantocht. In juni is de tocht en ik streef een beetje naar 9.30. Maar vooral naar plezier. (Ik troost me met de gedachte dat we een hele goede fietser in ons team hebben en die mag de schade gaan inhalen smile

8

Re: Even voorstellen

Welke triathlon ga je doen? Ook wil ik je wel waarschuwen dat zwemsnelheden in het zwembad en in het open water niet direct te vergelijken zijn, er zijn zoveel variabelen (geen keerpunt, navigeren, weinig zicht, geen zwarte lijn op de bodem, andere zwemmers, een strak wetsuit). Dus ik hoop dat je je niet teveel fixeert op een tijd, dit is niet altijd een eerlijke reflectie van je geleverde inspanning. Maar dat wetsuit zal je in ieder geval wel gaan helpen.

9

Re: Even voorstellen

HI Thomas, de mini-triatlon in Zaanstad.
Ach,mijn keerpunten in het zwembad zijn toch dramatisch. Van de categorie; aantikken en weer omdraaien. Geen mooie rol enzo.
Ik heb deze mini al een paar keer als toeschouwer gezien en weet dat het vooral bij de start een chaos is. Maar eens moet de eerste keer zijn,n iet waar?