1

Onderwerp: Wordt er al buiten gezwommen?

Zijn er al die in het buitenwater aan het zwemmen zijn

2

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gisteren toevallig voor het eerst een rondje gemaakt. Watertemperatuur was met wetsuit en dubbele badmuts goed te doen, ondanks dat de plas waarin ik zwem een open verbinding met de Maas heeft.

3

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik heb deze week in de Middelandse Zee gezwommen, telt dat ook?  wink  15 graden, met pak en toch een dubbele cap. Blijft de eerste meters zoeken naar de juiste ademhaling.

4

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Iemand een idee wat ook al weer de website was met de watertemperatuur? Hij is hier al eens ergens langs gekomen, maar kan hem zo snel niet vinden.

Weet wel dat ik vorig jaar rond deze tijd voor het eerst buiten heb gezwommen, maar volgens mij was het water toen wel een paar graden warmer dan dit jaar.

5

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Actuele waterdata.

http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/w … atuur.aspx

6

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Afgelopen woensdag in de Galderse meren gezwommen.

De water temperatuur was c.a. 11 graden.
Met neopreen sokken en neopreen badmuts was het te doen (maar lekker was anders). In eerste instantie heel erg koud, vooral het voorhoofd.  Zo koud zelfs dat ik na een paar slagen met mijn hoofd uit het water moest.

Daarna heb ik de badmuts tot aan mijn brilleje laten zaken, zodat mijn voorhoofd bedekt was, en daarna ging het goed. C.a. 40 minuten gezwommen, maar had zeker nog wel wat langer door kunnen gaan.

Daarna (ondanks de neopreen sokken) wel flink last van ijskoude bijna gevoelloze voeten. Dit ging later na een warme douche pas over.

7

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Had er hier niet heel erg veel last van. Op 14 april voor het eerst buiten gezwommen. Thermometer even meegenomen en op resp 1 meter en 30 cm gehangen.............16 en 18 graden :-)

Train ze allemaal

8

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Misschien niet de juiste plek maar weet iemand (behoudens Galderse meren) een niet betaalde plek om lekker buiten te zwemmen in de buurt van Tilburg / Loon op zand / Oosterhout? bijv een meertje? Buitenzwembaden ken ik wel.

Dank alvast voor de reactie!

GR

9

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

rudi1983 schreef:

Misschien niet de juiste plek maar weet iemand (behoudens Galderse meren) een niet betaalde plek om lekker buiten te zwemmen in de buurt van Tilburg / Loon op zand / Oosterhout? bijv een meertje? Buitenzwembaden ken ik wel.

Dank alvast voor de reactie!

GR

Kijk op http://zwemwater.nl/, zie je ook gelijk de water condities.

10

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Wie weet een goede plek in de provincie Antwerpen waar je nu al kan buiten zwemmen?
De Nekker Mechelen? De Ster in Sint-Niklaas?
Kan je ergens de temperatuur van het water controleren?

11

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Net ook even in de lokale recreatieplas gezwommen, geen idee hoe warm het was. Op zich was het te doen, alleen had ik maar 1 badmuts bij me en m'n kop werd wel erg koud!

12

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Het schiet niet op zo, hè, met de watertemperatuur? Ik houd die website in de gaten, maar het is de laatste week eerder kouder dan warmer geworden, het water. Erg jammer!

Iemand van de Rotterdammers enig idee wat de temperatuur is van de Kralingse Plas, of waar dat te vinden is?

Louise

13

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ook de buitentemperatuur wil niet mee. Als je uit koud water komt en het is dan maar 10/15 graden is het ook niet echt gezellig op de fiets. Ik heb vandaag maar eens met mijn pak in het zwembad gezwommen  roll

14

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Louise schreef:

Het schiet niet op zo, hè, met de watertemperatuur? Ik houd die website in de gaten, maar het is de laatste week eerder kouder dan warmer geworden, het water. Erg jammer!

Iemand van de Rotterdammers enig idee wat de temperatuur is van de Kralingse Plas, of waar dat te vinden is?

Louise

Live temperaturen kan ik niet vinden, maar volgens onderstaand artikel heeft de temperatuur afgelopen jaren telkens rond 15-18 graden gelegen. Ik ga het vandaag of komende week maar eens gewoon uitproberen! Is het eigenlijk toegestaan om overal te zwemmen of is er een begrensd gebied hiervoor beschikbaar?

http://www.schielandendekrimpenerwaard. … s-2012.pdf

15

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Justinscheffers schreef:

Live temperaturen kan ik niet vinden, maar volgens onderstaand artikel heeft de temperatuur afgelopen jaren telkens rond 15-18 graden gelegen. Ik ga het vandaag of komende week maar eens gewoon uitproberen! Is het eigenlijk toegestaan om overal te zwemmen of is er een begrensd gebied hiervoor beschikbaar?

http://www.schielandendekrimpenerwaard. … s-2012.pdf

Dank, die kende ik niet. Ik lees trouwens 13 af uit de grafiek, als minimum voor begin mei.
Er is een zwemstrandje met zo'n stukje dat is afgezet met boeien, maar dat is klein en ondiep. Dat is het officiële zwemwater. Ik weet niet of je daarbuiten officieel mag zwemmen, maar het gebeurt in elk geval wel.

Louise

16

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gebruik een handige app voor buitenwater kwaliteit te checken.
App heet "Zwemwater".  Je kan o.a.  zoeken in de omgeving op buitenwater.
Tevens staat er bij wanneer de laatste keer is geweest dat er een monster is genomen om de kwaliteit te controleren.

17

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Emiel1969 schreef:

Gebruik een handige app voor buitenwater kwaliteit te checken.
App heet "Zwemwater".  Je kan o.a.  zoeken in de omgeving op buitenwater.
Tevens staat er bij wanneer de laatste keer is geweest dat er een monster is genomen om de kwaliteit te controleren.

Gelijk maar even geprobeerd. Ziet er goed uit! De eerste twee plassen die ik probeerde hadden een kwaliteitsrapport van nog geen week oud, binnen twee weken zou een volgend rapport. Zeer bruikbaar, bedankt voor de tip!

18

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Nick__C schreef:

Wie weet een goede plek in de provincie Antwerpen waar je nu al kan buiten zwemmen?
De Nekker Mechelen? De Ster in Sint-Niklaas?.
Kan je ergens de temperatuur van het water controleren?

Volgens mij mag je in beide domeinen niet zwemmen buiten de afgebakende zones.
Het is niet Antwerpen , maar volgens mij kan je wel in open water zwemmen in de plas van Rotselaar, tussen de boeien in de vrije zone; enkel richting is ongeveer 120m.
In de lengte van de plas zwemmen is niet toegelaten

19

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Louise schreef:
Justinscheffers schreef:

Live temperaturen kan ik niet vinden, maar volgens onderstaand artikel heeft de temperatuur afgelopen jaren telkens rond 15-18 graden gelegen. Ik ga het vandaag of komende week maar eens gewoon uitproberen! Is het eigenlijk toegestaan om overal te zwemmen of is er een begrensd gebied hiervoor beschikbaar?

http://www.schielandendekrimpenerwaard. … s-2012.pdf

Dank, die kende ik niet. Ik lees trouwens 13 af uit de grafiek, als minimum voor begin mei.
Er is een zwemstrandje met zo'n stukje dat is afgezet met boeien, maar dat is klein en ondiep. Dat is het officiële zwemwater. Ik weet niet of je daarbuiten officieel mag zwemmen, maar het gebeurt in elk geval wel.

Louise

Ik heb gister mijn eerste buitenkilometer gezwommen in dat ondiepe deel, ik vond het nog verdomde frisjes! Geen verkramping, maar wel moeite om mijn ademhaling onder controle te houden.. Wel even heel andere koek dan lekker in het zwembad tongue

20

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

In Sint -Niklaas kun je vanaf Mei op donderdagavond zwemmen als het goed weer is. Dan zijn er redders aanwezig.

21

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

ik check aan het begin van het jaar altijd hier (http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/w … eload=true) even hoe het ervoor staat. Daarna weet ik het zelf meestal wel in te schatten aan de hoeveelheid zon/regen van de afgelopen dagen. Ik zie nu 14/15 graden staan, dan durf ik het wel weer aan. Komende week maar eens proberen!

22

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vanochtend openwater gezwommen in Zeumeren (gld). Mijn Ambit2 meette 14,3 graden. Was prima te doen. Beetje fris in het begin maar daarna ging het eigenlijk (qua kou) beter dan verwacht. 1 muts op.

23

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

ronnyke schreef:

In Sint -Niklaas kun je vanaf Mei op donderdagavond zwemmen als het goed weer is. Dan zijn er redders aanwezig.

Vanaf welk uur is dit dan? ergens info over te vinden?

24

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

19u langs de ingang aan de Brockeling. Als je zeker wil zijn kun je altijd nog een mailtje sturen maar WTT traint er normaal gezien ook dan.

25

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Water Hazewinkel ( Willebroek) is ook al prima te doen !