1

Onderwerp: Triathlon Weert 30/5/15

Zo, mijn eerste hoofddoel van het jaar zit erop, de kwart van Weert

Voorspellingen vooraf:
Zwemmen 1 km: 18.00
Wissel 1: 2:00
Fietsen 42 km: 1:05:00
Wissel 2: 1:00
Lopen 10 km: 42:00
Totaal: 2:08:00

Uiteindelijke uitslagen
Zwemmen: 18.12
Wissel 1: 2.44
Fietsen: 1.05.43
Wissel 2: 1.22
Lopen: 39.22
Totaal: 2.07.20

Het was een beetje een chaotische start van de kwart, aangezien ik rustig peddelend tussen de mensen naar voren van het veld aan het kruipen was, in de veronderstelling te moeten verzamelen aan het startlint. Toen we ineens richting startlint bewogen, werd er afgeschoten met als gevolg dat enkele mensen al aan het startlint waren, en anderen nog in de haven lagen. Niet echt ideaal, maar ik lag goed vooraan dus kon gelukkig snel starten. Met de stroming mee de eerste helft rustig aan gedaan en geprobeerd te focussen op mijn slagen, en een beetje ritme op te bouwen. Tegen de stroom in daarna wat meer gas gegeven en me geprobeerd op te werken in het veld, wat aardig lukte. Ik kwam als 22e het water uit van het veld, waar ik erg blij mee was en kon toen beginnen aan mijn favoriete onderdeel. Uiteindelijk de 2e fietstijd van het veld neergezet met net geen 40 per uur gemiddeld. Er stond behoorlijk wat wind, maar ik heb telkens de zijde wind tegen goed gas gegeven en 36-37 per uur aan proberen te houden om met de wind mee toch nog door te trappen, maar ook wat te herstellen. Die tactiek pakte goed uit, want ik kwam voor mijn doen relatief fris aan was mn gevoel. Begonnen met lopen, en de eerste 4 van de 6 rondes gingen bijzonder goed. Volgens de Garmin hield ik een tempo aan van rond de 4.00-4.05/km en ik weet dat die altijd enigszins conservatief is als in, te langzame waardes opgeeft. Na de laatste twee rondes overleefd te hebben door alle support van vrienden, familie en kennissen kwam in mijn tweede echte triathlon als 8e over de streep in een tijd die mooi binnen mijn streeftijd in de buurt kwam. Ik ben een tevreden mens! Prachtige sportdag gehad, en goed georganiseerde triathlon gehad!

2

Re: Triathlon Weert 30/5/15

Gefeliciteerd, klinkt als een prachtige dag met een perfecte prestatie. Geniet er nog eventjes van!

3

Re: Triathlon Weert 30/5/15

Goed voorspeld! De start was inderdaad interessant, ik was er nog niet of we mochten al wegzwemmen... Maar ik hoorde dat ze dat bij alle starts zo gedaan hadden.

4

Re: Triathlon Weert 30/5/15

Mooie tijden zeg! Gefeliciteerd.

5 Laatst bewerkt door HermanB (31-05-15 19:05:11)

Re: Triathlon Weert 30/5/15

Sandra86 schreef:

De start was inderdaad interessant, ik was er nog niet of we mochten al wegzwemmen... Maar ik hoorde dat ze dat bij alle starts zo gedaan hadden.

Klopt, bij de kwart op zaterdag ging het inderdaad ook zo. Ik dacht dat er nog een soort rustmoment zou zitten tussen het moment dat we het haventje uitzwommen en de echte start, maar eigenlijk zwommen we gewoon door. Daardoor lag ik nog niet waar ik normaal ga liggen bij de start (ergens vlak achter de eerste rij). Of het daardoor kwam weet ik niet, maar in elk geval heb ik vervolgens een groot deel van het zwemgedeelte vastgezeten in een grote groep maaiende armen en benen waar ik maar niet uit weg kwam. Dat heb ik nog nooit eerder gehad bij een triathlon, en het resultaat (niet in mijn ritme komen etc) was te zien in mijn zwemtijd :-/

Fietsen ging wel lekker gelukkig, al miste ik de feedback onderweg van mijn Edge die ik vergeten was uit mijn tas te halen bij het overladen in het krat. En ik verloor een van mijn twee gels onderweg, maar gelukkig had ik in T2 nog een reserve liggen die ik daar heb opgegeten. O, en ik fietste bijna door over de lijn aan de ingang van T2, omdat ik dacht dat de lijn bij de matten van de tijdmeting lag. Maar ik kon nog net op tijd remmen, met een wheelie op mijn voorwiel.

Over het lopen ben ik wel tevreden, als de afstandmeting van de organisatie klopt was dat zelfs een verbetering met 1 minuut op mijn PR op die afstand (in een losse 10 km-loop vorig jaar). Wel nog over een poot van een dranghek gestruikeld, dus de net geheelde schaafwonden op mijn knie liggen weer open - maar daar heb ik verder gelukkig weinig last van gehad.

Kortom, zo'n eerste triathlon van het jaar is altijd weer even wennen... :-P

Voorspelling was:
Zwemmen 1 km: 18.00
Wissel 1: 3:00
Fietsen 42 km: 1:15:00
Wissel 2: 2:00
Lopen 10 km: 45:00
Totaal: 2:23:00

Eindresultaat:
Zwemmen 1 km - 20:46
T1 - 3:06
Fietsen 42 km - 1:14:38
T2 - 2:18
Lopen 10 km - 42:58
Totaal 2:23:45

Hoe is het met de Triotters afgelopen?

/Herman

6

Re: Triathlon Weert 30/5/15

Die start was inderdaad wel een hele spannende. Er stond zoveel stroming in het kanaal dat je, zelfs als je stilligt in het water, nog een aardige snelheid hebt. In elk geval geen valse start, dat is dan weer meegenomen. Het viel me wel op (zondag) dat er deelnemers waren waarvan we ons afvroegen wat die op een NK kwamen doen. Als je al ingehaald wordt voordat je je eerste ronde hebt uitgezwommen dan kun je misschien beter met de recreantenwedstrijd meedoen. Dan fiets je later ook niet in de weg als er een peloton achter je vol de bocht in duikt. Verder een leuke wedstrijd, en ook voor het publiek goed te volgen.