1

Onderwerp: Frustratie

Sinds vorig jaar ben ik begonnen met fietsen  (racefiets ) en volgens mij zijn er voor die periode geen wijzigingen geweest in onze verkeersregels. Toch?

Ik moet gewoon een zootje frustraties kwijt maar
- waarom mogen (vooral oudere ) mensen zonder te kijken draaien op het fietspad? 
-afslaan naar links zonder te kijken? En dan krijg je ook nog een grote bek als je er wat van zegt!
- jongere mensen met z'n drieën, vieren naast mekaar fietsen en boos kijken als je er langs wilt?
- mensen op scooters,  brommers tegen het verkeer in rijden?
- ik geen ruimte krijg bij het inhalen?

Gelukkig doen mijn remmen het en kijk ik behoorlijk ver vooruit maar wat zijn er veel blinde vinken onderweg bah!

Aan de andere kant wat het weer helemaal goed maakt :-), vandaag op de fiets naar mijn werk en als je daar dan fietst in de middle of nowhere en het is helemaal stil en je hoort die vogeltjes dan is mijn dag weer helemaal goed.

2

Re: Frustratie

Moet je goed luisteren; JIJ hebt een racefiets dus ben JIJ vogelvrij. En een klootzak, ongeacht of jij je toe-val-lig wel gedraagt. Want HULLIE rijden altijd in groepen en denken dat de weg van HUN is. En ZE schreeuwen op het fietspad dat iedereen aan de kant moet alsof zij heersen over ´s Heerens weegen. En daar hoor JIJ bij. L*l.

Ja jongen, noem het woord "racefiets" en de kleinburgerlijke ratten komen onder hun steen vandaan gekropen... Kansloos. Van die mensen die zichzelf dus heel fatsoenlijk vinden. Maar die voor het gemak zelf draaien op fietspaden, afslaan zonder te kijken, met meerderen naast elkaar fietsen, op scooters tegen het verkeer inrijden etc...

Trek lekker je hardloopschoenen aan en loop de frustratie er maar vanaf. Handig als je triathleet bent!  smile

3 Laatst bewerkt door woes (17-06-15 21:30:21)

Re: Frustratie

Ach. Ik herken je verhaal. Maar je verandert er niets aan.

Het blijft geven en nemen, en vooral geven op een drukke dag met veel fietsers/scooters/brommers/"doven" en "blinden". Ik kies bewust mijn trainingsmomenten op luwe uurtjes als het lukt. Zo niet, wordt het vanzelf een soort van interval.

Het is wat Dorter zegt, als je op je  racefiets stapt, gaat er op momenten een hele andere wereld open... Het ontneemt mijn plezier in ieder geval niet, sterker nog, je leert er goed van anticiperen en van intervallen wordt je snel  tongue

4

Re: Frustratie

Die twee filmpjes op dumpert zijn mooie voorbeelden van hoe de wereld tegen "wielrenners" aan kijkt.
We zijn allemaal schorem....

5 Laatst bewerkt door ronnyke (18-06-15 07:30:13)

Re: Frustratie

Idd op weekdagen probeer ik ook de fietspaden rond de drukkere dorpen te vermijden als de scholen net uit zijn. Zo rond 4u rijden die volledig vol en kun je er niet onder of door. Maar tja de wegen zijn er voor iedereen en ik heb de luxe dat ik me er een beetje naar aan kan passen. Miserie voor mij nu is wel dat het schoolverlof bijna begint in Belgie en dan zit het zwembad altijd vol kleine gasten die wat zitten te rotzooien zodat je niet deftig kunt zwemmen. En dat werkt toch ook wel op mijn zenuwen.

6

Re: Frustratie

Kan je niet (in overleg met de badmeester) een lijntje laten leggen? Dan gebruik je maar 1 baan, maar zorgt er wel voor dat je fatsoenlijk kan zwemmen. Doen ze hier vaak ook, scheelt aanzienlijk.

7

Re: Frustratie

Heuheu heb ik al gedaan en komt er idd een plaatje met snelle baan aan de onze te staan maar ik denk dat die kleine gasten geen Nederlands kunnen lezen op dat gebied. En in de schoolperiodes zijn die badmeesters zeg maar meestal ook van die jobstudentes die er rondlopen dus die komen er ook maar hun tijd verdoen voor wat bij te verdienen en zijn meer aan het smsen dan wat anders.

8

Re: Frustratie

Haha............zeer bekend van mijn tijd in Nederland. Gelukkig is de racefietser hier heilig in het land van De Tour  tongue
Bij wet geregeld dat je elke fietser moet inhalen met 1½ meter ruimte er tussen. Zorg dat je op ene weg rijdt van 3 meter breed, en die zijn er gelukkig genoeg, en ze bedenken zich wel 2 keer.

Bejaarden rijden hier amper auto, laat staan op de fiets...........sterker nog, ALLE jeugd gaat met de schoolbus naar school, dus ook daar totaal geen last van. Er is voor de fietser hier maar 1 nadeel : ze verwachten je niet zo snel en een Fransman kijkt nooit over zijn schouder in de auto. Menig auto heeft mijn vlakke hand al eens ontvangen op eht plaatwerk bij het naar rechts afslaan zonder te kijken  cool

Daarentegen ben je als hardloper vogelvrij. Er zijn geen fietsen wandelpaden, dus links lopen is het maximale wat je kan doen. Aangezien de weg altijd een beetje "bol" loopt, loop je toch iets uit de berm. Bijna elke auto komt eerst recht op je af rijden en denkt dat je wel in de berm springt. Pas 10 meter voor je gaan ze opzij. Een enkeling neemt zelfs de moeite om de auto voor je neus still te zetten en te gebaren dat JIJ op moet zouten :-) .............maar die zijn meestal 60+ en Fransen zijn gewoonte dieren en zijn dus vanuit hun jeugd geen sporters op de weg gewend en DUS hoor jij daar niet  cool

Kan er ondertussen om lachen en bij elke auto die van te voren al ruimte maakt steek ik netjes mijn hand op als bedankje.

Dus fietsers met frustratie................kom gezellig bij ons een paar weken fietsen en je kan er weer 11 maanden tegen  roll

9

Re: Frustratie

Volgende keer volg ik het advies van Dorter op, Hardlopen  smile

Trouwens over het zwemmen in het zwembad kan ik ook nog wel een heel topic volschrijven (vreemde snuiters, hele vreemde snuiters, hangen aan de kant, niet over de lengte zwemmen maar ineens over de breedte etc etc).

Petitmas, Frankrijk lijkt me heerlijk, vooral het warme weer  cool Ik weet nog een leuke camping (St.Germain de Confolens)   wink  (van horen zeggen   big_smile )

10

Re: Frustratie

Ik heb gemerkt dat vooral mensen die van je schrikken boos reageren.. beetje primitief maar verder wel begrijpelijk... kuddes met schooljeugd die je tegemoet komt fietsen heb ik ook wel vervelende ervaringen mee maar ik heb ook gemerkt dat boos roepen dat ze aan de kant moeten niet de gewenste reactie geeft. Ouderen op de (electrische) fiets zijn levensgevaarlijk... maar je ziet ze ook van verre aankomen. Mensen met loslopende honden ben ik ook altijd voorzichtig mee... ruim van tevoren bellen wil wel eens helpen... Verder inderdaad proberen zoveel mogelijk de bebouwde kom vermijden en lekker rustig door de polder knallen.

Maarten

11

Re: Frustratie

Over dat hardlopen: ik heb juist één van mijn naarste ervaringen hardlopend gehad. Ik liep netjes links van een breed twee-richtingen-fietspad, op een heel rustig moment, geen vuiltje aan de lucht. Komt er vanuit de tegenovergestelde richting (dus aan dezelfde kant als ik) een grote kerel op een hoge fiets (dus geen racefietser!) aangedenderd. Die kon natuurlijk makkelijk om mij heen, en ik verwachtte dat hij dat zou gaan doen. Maar hij deed dat niet, en ik moest op het laatste nippertje het vege lijf redden door de berm in te springen. In het voorbijgaan brulde hij 'Ga rechts lopen, ezel!' naar me.

Ik stond nog een tijd lang te trillen van schrik en ook van woede. 't Zat hem vooral in die doelbewuste agressie. Ik bedoel: suffe bejaarden die niet kunnen sturen, ach, da's hinderlijk maar het is geen opzet, en puberbreinen verzinnen ook de raarste dingen. Maar dit was zo gericht, brrrr... Mijn man is hem ook een keer tegengekomen, op vergelijkbare manier. Als het nog een keer gebeurt, ga ik proberen goed te kijken om aangifte te doen. Niet dat dat veel helpt, maar je moet toch wat.

Voor mij is de chaos, botheid en agressie in de openbare ruimte hét grote nadeel van in de Randstad wonen. Sowieso, maar zeker als fietsen je hobby is (en lopen dus ook). Ik doe mijn uiterste best om me niet op te laten fokken en me wel goed te gedragen en rekening te houden met anderen, te bedanken ook als ik voorrang krijg enzo, maar pfoe, het is af en toe wel tergend. Ik pas mijn routes en tijden er wel op aan ook.

Louise

12 Laatst bewerkt door HermanB (18-06-15 13:46:26)

Re: Frustratie

Heel herkenbaar allemaal, vooral die niet-kijkende-wel-afslaande fietsers. Maar ik heb ook al menige auto een klap op het dak gegeven omdat de chauffeur naar rechts afsloeg zonder te kijken of na het inhalen even vergat dat hij ook nog een grote aanhanger achter zijn auto had hangen....

Laatst ook een akkefietje met een grote hond, type vriendelijke loebas, die languit midden op het fietspad was gaan liggen terwijl zijn baasjes er lachend omheen stonden ("Haha, kijk eens wat hij doet, zo maar midden op het fietspad gaan liggen!"), mij van grote afstand zagen aankomen maar geen aanstalten maakten om het beest (wiens gedrag immers hún verantwoordelijkheid is) in beweging te krijgen. Op het moment dat ik (noodgedwongen) vlak voor hem passeerde, schrok hij blijkbaar toch van me (ik had wel mijn tempo aangepast maar aangezien ze hem lieten liggen ging ik ervan uit dat dat voldoende zou zijn), en sprong hij ineens luid blaffend op. Ik schrok me helemaal de *&%^* en heb dat zijn baasjes ook wel even duidelijk gemaakt. Ik hoop dat de boodschap is aangekomen.

/Herman

13

Re: Frustratie

Allemaal heel begrijpelijk, ik pas mijn trainingstijden er meestal op aan wink Echter die Dumpert filmpjes
www.dumpert.nl/mediabase/6661509/d6609d98/wielrenners_zijn_kut.html
www.dumpert.nl/mediabase/6661714/4c2fe200/wielrenners_zijn_kut._deel_2.html

geven ook duidelijk aan wat een kleine groep fietsers veroorzaakt voor de rest (een soort van Marokanen kwestie, een minderheid verpest het voor de meerderheid maar het stempel is gezet... sad )
Kijkend naar deze filmpjes kan ik me ook goed voorstellen dat sommige mensen zo'n pesthekel aan ons wielrenners hebben.. En geef nu zelf toe, is er iemand hier op het forum die zie altijd voor de volle 100% aan de regels houdt?

#enjoylife

14

Re: Frustratie

100% aan de regels houden is eigenlijk niet mogelijk maar de idioten in deze filmpjes slaan werkelijk alles zeg.
Ik heb ook een bloedhekel aan groepen en duo's die gewoon schouder aan schouder blijven rijden en simpelweg verwachten dat de andere weggebruikers ruimte voor ze maken.

15

Re: Frustratie

Sommige momenten in de filmpjes zijn wel erg extreem.   neutral 
Fietsen op de rotonde en auto's bewust tegen werken etc.

16

Re: Frustratie

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-dest … -a2368217/

Vertel nou maar wie de hufter is....

17 Laatst bewerkt door VDH (20-06-15 11:25:02)

Re: Frustratie

Dorter schreef:

Trek lekker je hardloopschoenen aan en loop de frustratie er maar vanaf. Handig als je triathleet bent!  smile

Als je maar niet op het fietspad gaat rennen, niets irritanter dan wandelaars, hardlopers, paardrijders en scootmobiels die je fietspad blokkeren. wink

Deze discussie zie je op alle forums langskomen. Een oplossing is er niet. Ik geloof ook niet dat iedereen die reageert een heilige op de fiets is. Ik fiets ook veel en maak regelmatig wat mee.
Ik doe mijn best om netjes te fietsen, maar het gaat wel eens mis. Of ik schat een andere weggebruiker verkeerd in, maak (on)bewust een fout of reageer fel op een andere weggebruiker. Dat doe ik trouwens ook als ik in de rij van de kassa sta, achter het stuur van de auto, aan de telefoon zit of tegen mijn kinderen uitval omdat ze net op het verkeerde moment iets aan papa vragen (dat laatste komt gelukkig niet vaak voor omdat ik dat ten koste van alles wil voorkomen).
Dat moment, dat ik iets verkeerd doe, bepaalt hoe anderen mij zien en wat ze van mij denken. Meestal gaat dat goed, maar lang niet iedereen zal mij als een voorbeeld voor de wielrenners zien. Daar moet ik maar mee leren leven, gek genoeg lukt dat aardig!

18

Re: Frustratie

in Duitsland raken ook wat mensen gefrustreerd blijkbaar...

http://www.nu.nl/reizen/4072560/strijd- … -woud.html

19

Re: Frustratie

Ondertussen, in Raalte...

http://www.sallandcentraal.nl/article.p … p;id=59123

20

Re: Frustratie

Die is zijn frustratie weeral kwijt tongue  http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn … 8_01752405

21

Re: Frustratie

Leeft die balkengooier in Raalte dan nog?

22 Laatst bewerkt door Dorter (29-06-15 08:06:25)

Re: Frustratie

Ik hoop van niet, stond er niet bij. Mocht hij het in zijn hoofd halen om iets dergelijks naar mij te gooien dan kan hij zijn testament maken... Aan de andere kant fiets ik praktisch nooit in een groep, dat scheelt ook al in de hoeveelheid gezeik die je over je heen krijgt.

23

Re: Frustratie

Over de 'verkeersregels en signalen' in een zwembaan kan ik anders ook nog wel wat schrijven... pffff....laatst zo ongeveer mn keel dicht gedrukt door de hand van iemand die er blijkbaar langs wilde maar dat niet had aangegeven waardoor ik geen ruimte gaf bij het keerpunt. Had ie even op mn voet getikt dan was ik netjes rechts gebleven en niks aan de hand...
of zo'n gast die constant je voeten tikt maar er helemaal niet langs wil... blijf dan van mn voeten af!!!

24

Re: Frustratie

Over het algemeen vergeten de meeste mensen dat we verkeersDEELNEMERS zijn... We maken samen het verkeer! Als ik dus op een fietspad hardloop buiten de bebouwde kom dan mag dat volgens de wegenverkeerswet en ben ik dus een DEELNEMER die daar mag zijn. Irritant of niet VDH, ook wij mogen daar rennen. Echter loop ik bijv altijd in tegengestelde richting (dus links) zodat ik kan tijdig kan reageren op bijv een groep wielrenners of fietsers die er aankomen. Meestal doen zij dat ook en groeten we elkaar vriendelijk, zoals het hoort wink Oftewel, als mensen hun eigen ego wat meer zouden laten schieten en wat meer in het DEELNEMERs gevoel zouden denken zou er flink wat minder irritatie zijn in het verkeer....

#enjoylife

25

Re: Frustratie

Ja van hardlopers heb ik eigenlijk het minste last, zij letten vaak wel op. Plus ik loop er zelf ook dus moet niet klagen smile Zijn eerder mensen die op de stadsfiets aan het toeren zijn en met twee fietsen het hele fietspad blokkeren wanneer ze bijv. prima op hun eigen weghelft kunnen blijven. Maar ik ben me bewust van de reputatie al renner dus hoe lang het ook duurt voor ze opzij gaan, meestal bedank ik ze daar en passant wel voor. Krijg dan wel ook vaak voorrang van automobilisten waar ze dat niet hoeven te doen (in het noorden gebeurt dat nog wel eens, echt waar!). Dat is fijn, maar levert soms juist gevaarlijkere situaties op als andere automobilisten dat niet verwachten, op die manier al een paar bijna aanrijdingen (van zowel mezelf, als van autos onderling) meegemaakt.