1

Onderwerp: Maagproblemen op fiets

Hallo telkens ik een kwart triatlon doe (ik doe normaal 1/8) krijg ik op de fiets last van mijn maag. Boeren laten, een opgeblazen gevoel, ... Wat maakt dat het lopen alles behalve vlot verloopt want als ik sneller wil gaan lijkt het alsof ik moet overgeven...
Eerst gebruikte ik gelletjes maar dan ben ik overgestapt naar banaan en stukje peperkoek. Van drank iso. Toch helpt ook dit niet aan het probleem...
Iemand een idee aan wat het kan liggen?

2

Re: Maagproblemen op fiets

Doe je dit nog maar recent?
Ik weet dat ik daar in het begin ook heel veel last van had wanneer ik overschakelde van een race fiets naar een TT fiets.
Dit is iets waar je op moet trainen zowel qua eten als qua positietraining op de tt fiets.

3

Re: Maagproblemen op fiets

Hoeveel tijd zit er tussen je laatste maaltijd en de start van je wedstrijd? Bij mij moet er minstens 2,5u zitten tussen het laatste moment dat ik eet en start wedstrijd, anders gaat mn maag opspelen.

4

Re: Maagproblemen op fiets

Dit komt bij mij ook nog weleens voor.In het verleden nog eens uitgestapt hierdoor. Afgelopen week tijdens de OD van Bocholt ook last van.Pas in de laatste loopronde,na wat cola gedronken te hebben ging het lopen wat beter.
Ik ben ook nog niet uit waar het door komt.Mijn vermoeden zelf is dat het vh water komt, tijdens mijn open water trainingen heb ik er nooit last van maar in een wedstrijd dus wel.
Tijdens wedstrijden met zwemmen in het zwembad had ik er nog veel meer last van maar ook wel na zwemtrainigen.Echter hier hoef dan niks meer meer erna te ondernemen.
Het lijkt er dus op dat mijn maag de hoeveelheid water die ik binnenkrijg niet kan verwerken.

gr ramon

5

Re: Maagproblemen op fiets

Ik weet niet of het bij jou helpt, maar bij mij is het probleem bij het zwemmen. Ik heb soms (vooral als het zwemmen chaotisch is) bij eeen wedstrijd dat ik te veel lucht inslik bij het zwemmen. Mijn oplossing: nog niet drinken in het begin op de fiets, dan wordt je misselijk. Eerst moet de lucht er weer uit geboerd bij mij. Soms helpt het bij mij om heel ff wat rechter op de fiets te zitten. Daarna kan ik pas weer drinken en eten zoals normaal.

6

Re: Maagproblemen op fiets

Ik heb voor mij de oplossing uit het boek van Macca (I'm here to win) gehaald. Hij heeft het ook over de voeding en eht opgeblazen gevoel.

9 van de 10 keer is het "overgeven gevoel" het teken dat je maag vol is "enough is enough"
Er wordt veel over voeding geschreven, maar als je gegeten hebt en je gaat dan binnen een uur flinke hoeveelheden koolhydraten naar binnen werken dan kan die maag dat niet verwerken.

Dat zou het bij jou kunnen zijn, maar weet niet wat jouw voorbereiding op een kwart is en wat de starttijd is enz enz.
Ga daar eens mee puzzelen, wellicht helpt het. Je zou het overigens ook in trainingen moeten hebben als het aan je houding op de fiets zou liggen.

Krijg je dat opgeblazen gevoel ALLEEN maar in een wedstrijd? Kan me bijna niet voorstellen want dat moet dan bijna betekenen dat je in een wedstrijd iets heel anders doet (vooral met je voeding)  dan tijdens een training

Ben benieuwd

7

Re: Maagproblemen op fiets

petitmas schreef:

9 van de 10 keer is het "overgeven gevoel" het teken dat je maag vol is "enough is enough"
Er wordt veel over voeding geschreven, maar als je gegeten hebt en je gaat dan binnen een uur flinke hoeveelheden koolhydraten naar binnen werken dan kan die maag dat niet verwerken.

Daar zat ik ook aan te denken inderdaad. Ik had in het verleden ook vaak dat gevoel van een steen in de maag en veel moeten boeren tijdens het fietsdeel van een OD, totdat ik voor mezelf de conclusie trok dat ik misschien gewoon teveel probeerde te eten/drinken. Zelfs tijdens het lopen kon ik er soms nog last van hebben, in de vorm van die baksteen of van "steken in de milt" (= kramp in het middenrif).

Sinds ik het eten op de fiets heb teruggeschroefd en wat naar voren heb verplaatst (dus niet meer eten vlak voor het lopen begint) heb ik er eigenlijk geen last meer van. Zoveel extra heb je tenslotte ook niet nodig in die (pakweg) 2.5 uur. Dus misschien heeft het zin om eens kritisch te kijken of je niet teveel probeert te eten op de fiets.

/Herman