1

Onderwerp: Even voorstellen en advies gevraagd voor wintertriathlon

Dag allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen: Mathijs, 38 jaar, getrouwd, drie kinderen en de afgelopen jaren een fanatieke hardloper (dit jaar 33 minuten op de 10 km).

Komend jaar ben ik van plan me eens te storten op de (kwart) wintertriathlon. Ik wil eerst in oktober meedoen in Assen, maar richt me vooral op de wedstrijd in Groningen in maart.

Hoewel ik een ervaren hardloper ben, mijn kilometers op de fiets ook wel gemaakt heb en eveneens behoorlijk kan schaatsen is de combinatie van de drie voor mij compleet nieuw. Daarom zou ik graag een paar tips krijgen.

Qua advies over (duur)training: bij mijn hardlooptrainers kan ik wel terecht voor algemeen advies over duurtrainingen, maar ik zou ook graag wat tips over specifieke wintertriathlontraining krijgen. Wat is bijvoorbeeld een redelijke verdeling van trainingsuren over de verschillende disciplines? En wat voor typen combinatietraining zijn geschikt?

Ik denk er over om twee nieuwe fietsen aan te schaffen (op dit moment beschik ik slechts over een oude gammele racefiets): een racefiets die geschikt is voor snelle trainingen en de wintertriathlon zelf en een soort hybride waarop ik via woon-werkverkeer de meeste trainingskilometers kan maken. Mijn budget voor beide fietsen samen is ongeveer 3000 à 4000 euro. Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten bij aankoop?

Naast advies op bovenstaande gebieden hoor ik graag tips over te dragen kleding tijdens de wedstrijd (wat is bijvoorbeeld praktisch met het oog op het wisselen van onderdeel?) en algemene tips over de wintertriathlon zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt!

2

Re: Even voorstellen en advies gevraagd voor wintertriathlon

Hoeveel je moet trainen, daar ga ik je niet over adviseren. Zo te lezen ben je afschuwelijk veel sneller dan ik dus het zou een beetje onzin zijn als ik je dat voor ga spellen.

Kleding is een ander dingetje, dat is voor elke wintertriathleet (dus ook voor de mindere goden zoals ik) een dingetje vanwege de debiele omstandigheden die we hier in de winter te verduren krijgen. Ik heb 2x in Twente meegedaan; afgelopen voorjaar toen het heerlijk weer was buiten en je binnen lekker af kon koelen, en een paar jaar terug toen je binnen op de schaatsbaan kon opwarmen omdat de gevoelstemperatuur f*cking -16 met windkracht 7 was... Eigenlijk kun je een week voor de wintertriathlon pas een beetje inschatten wat je aan moet, het lastigste is wanneer het buiten warm is. Start je gekleed op het schaatsen dan blaas je jezelf bijkans op. Start je gekleed op lopen in de zon dan zul je ook wat kleding moeten aandoen wanneer ja naar het schaatsen overgaat. Ideaal zou zijn als het buiten fris maar droog is; schaatspak over een triathlonpak en je bent klaar.

3

Re: Even voorstellen en advies gevraagd voor wintertriathlon

Dank! Ik zal het weerbericht goed in de gaten houden  smile

Overigens, lopend ben ik wel snel, maar met fietsen en schaatsen moet ik het nog maar zien. Verder ben ik qua training ook vooral geïnteresseerd in het type trainingen en de verhouding in tijd over de verschillende onderdelen. En dat hoeft niet per se verschillend te zijn voor verschillende niveaus.