1 Laatst bewerkt door FrankGNL (29-06-15 14:09:33)

Onderwerp: Didam 4 Juli

Aanstaande zaterdag is het zover, wordt mijn 1e midden triatlon.
hier mijn verwachting

zwemmen 2k 0:40
fietsen 80k 2:40
lopen 20k 1:25

2

Re: Didam 4 Juli

Ondanks de aangekondigde warmte en mogelijke wijzigingen vanuit de organisatie (eerste waarschuwing mailtje al ontvangen) toch een voorzichtige voorspelling voor de kwart.
Tussen haakjes zijn de tijden van vorig jaar.

Zwemmen (19:49): 19:00
T1 (2:47): 2:30
Fietsen (1.09:13): 1.07:00
T2 (2:01): 2:00
Lopen (51:02): 50:00
Totaal (2.24:50) : 2.20:30

3

Re: Didam 4 Juli

Ik heb nog geen mail ontvangen, wat staat er in het mailtje?

4

Re: Didam 4 Juli

Hieronder de tekst uit de mail:

Op de deelnemersinformatie kun je alles lezen over de locatie en tijden en andere zaken waar je rekening mee kan/moet houden: http://www.triatlondidam.nl/informatie/ … nformatie/

Zoals inmiddels al bekend zal het zeer warm worden op 04 juli. Dit kan consequenties hebben voor de dagindeling en de afstanden. Donderdag wordt bekend of een afstand mogelijk vervroegd of verkort wordt of dat een onderdeel of de gehele afstand wordt geannuleerd. Dat laatst zal een laatste noodgreep zijn als het door de organisatie als onverantwoord wordt gezien voor een bepaalde doelgroep. Dit zullen we uiteraard zo snel mogelijk laten weten via Facebook, onze site en een mail.

Wij zijn nog bezig met overige acties om oververhitting tegen te gaan als het verzorgen van extra drinkposten, het aanleggen van douchestraten en op het fietsparcours zullen fietsers met bidons rondrijden met water als de eigen bidons onvoldoende bleken. Maar we willen iedereen naast de andere artikelen nadrukkelijk  wijzen op artikel 2.4a van de NTB-reglementen: Triathlons en de andere door de  ITU overkoepelde multisporten vergen een zware lichamelijke inspanning. Om mee te kunnen doen moeten deelnemers een uitstekende lichamelijke conditie hebben. Hun gezondheid en welbevinden is van het grootste belang. Door deel te nemen aan een wedstrijd geeft een atleet aan in goede gezondheid te verkeren en over voldoende fysieke conditie te beschikken om de wedstrijd te volbrengen.
Met de wedstrijdleiding is afgesproken dat extra water beschikbaar kan en mag worden gesteld van buiten af.

Wij adviseren je om gebruik te maken van de koelmogelijkheden en ondanks dat we weten dat de druk om te finishen hoog is, toch naar jezelf te luisteren. Als praktisch punt is het verstandig een handdoek of theedoek mee te nemen die je in koud water kan dompelen en in je nek kan leggen.
Verder is het raadzaam om een (sport)arts te raadplegen die voor je kan bepalen of de specifieke afstand voor jou persoonlijk tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Desondanks wensen we je veel plezier en veel succes bij de triathlon en hopen op een mooie sportieve dag.

Tot 04 juli!
Copyright © 2015 Stichting Triathlon Didam, All rights reserved.
Informatie Triathlon Didam op 4 Juli

Our mailing address is:
Stichting Triathlon Didam
Ziepseweg 102
Didam, AE 6941 BA
Netherlands

5

Re: Didam 4 Juli

Jammer maar wel verstandig. http://www.triatlondidam.nl/media/nieuw … idam-2015/

Gaan we lekker zwemmen in Berkendonk en een rondje fietsen.

6

Re: Didam 4 Juli

Sneu voor iedereen vooral als het je eerste  triathlon zou worden maar erg verstandig dat deze (en hopelijk ook anderen) wordt afgelast. Ik weet nog van vorig jaar Woerden (30°C) dat er verscheidene mensen bezweken van de hitte. Morgen bij 37°C is het leed niet te overzien vrees ik..

#enjoylife

7

Re: Didam 4 Juli

Ik zag gisteren op training in de bossen al lopers in het gras liggen die het niet meer zagen zitten. Ik heb zelf ook maar 12km gedaan ipv 15 en geen snelheidsblokjes. Deze morgen om half 7 een duurloopje gedaan was niet te warm maar heb met weinig te slapen enz zowiezo enorme slechte benen.

8

Re: Didam 4 Juli

Ik baal er enorm van, zou mijn 1e halve zijn geweest. Wil er op dit moment ook nog niks van weten dat het misschien wel beter is.
Moet het even laten bezinken...

9

Re: Didam 4 Juli

Volledig begrijpelijk FrankGNL, ik en ik denk iedereen hier zou hetzelfde hebben.... Hoe klote ook, een halve onder normale condities is al een aanslag op je lichaam en in mijn beleving is het doen van een halve bij (in de schaduw) 35-38°C en dus in de zon makkelijk 60°C+ vragen om slachtoffers.. succes met het bezinken, hopelijk kan je nog ergens een deze weken een andere halve in de buurt vinden zodat je je vormpiek nuttig kan inzetten...

#enjoylife

10

Re: Didam 4 Juli

Ga toch weg man. Gewoon aanpassen aan de omstandigheden, ook onderdeel van onze sport.

11

Re: Didam 4 Juli

Als je zelf wilt sporten met die hitte kan je dat toch fijn doen, maar belast een organisatie niet met jouw verantwoordelijkheid, omdat jij vindt dat een wedstrijd onder alle omstandigheden moet doorgaan.

En dan ga je even voorbij aan het feit dat zo'n evenement draait op honderden vrijwilligers.
Zo fijn is het niet om met deze temperaturen uren op een kruispunt te staan of spullen te sjouwen.
Ook dat is de verantwoordelijkheid van een organisatie.

12

Re: Didam 4 Juli

Niet alle, maar de omstandigheden zoals ze zaterdag waarschijnlijk zijn zijn echt niet zo beroerd. En daarbij in het buitenland gaat het gewoon wel door. Dus het kan gewoon. In Holten staan de vrijwilligers er ook gewoon.

13

Re: Didam 4 Juli

NielsH schreef:

Ga toch weg man. Gewoon aanpassen aan de omstandigheden, ook onderdeel van onze sport.

Hoe wil je dit aanpassen dan ??? Wat voor zin heeft het om iets een halve triathlon te noemen als je het looponderdeel misschien max 5-10km kan maken?
Ik deed vorig jaar didam en zag daar een deelnemer met een flinke bierbuik stoppen om een broodje kaas aan te pakken, in Almere werd er bij de 2e ronde fietsen een pakketje McDonald's aan iemand gegeven. En tussen de elite en dit soort deelnemers zit nog een heel bereik aan mensen die zichzelf aardig overschatten. Lijkt me meer dan logisch dat een organisatie daar geen risico's mee wil nemen

14

Re: Didam 4 Juli

rinke schreef:

Volledig begrijpelijk FrankGNL, ik en ik denk iedereen hier zou hetzelfde hebben.... Hoe klote ook, een halve onder normale condities is al een aanslag op je lichaam en in mijn beleving is het doen van een halve bij (in de schaduw) 35-38°C en dus in de zon makkelijk 60°C+ vragen om slachtoffers.. succes met het bezinken, hopelijk kan je nog ergens een deze weken een andere halve in de buurt vinden zodat je je vormpiek nuttig kan inzetten...

60+? typfoutje zeker

15

Re: Didam 4 Juli

Is de IM Kona al afgelast?

16

Re: Didam 4 Juli

In zo`n situatie kan een organisatie / ntb denk ik nooit een goede beslissing maken voor iedereen....

Als een wedstrijd afgelast word is dit een zware maatregel en denk dat hier niet makkelijk over gedacht moet worden, tuurlijk is het jammer als atleet, maar wat denk je dat een organisatie over zich heen krijgt als er wel iets gebeurt met iemand van de atleten ( of zelfs de vrijwilligers ).

En je hoort het, als ze ( in mijn ogen ) een verstandige keuze maken is het ook niet goed, ja het is eigen verantwoordelijkheid maar tot hoever, als er iets gebeurt moeten ze je dan maar laten liggen, nee dat kan ook niet.

17 Laatst bewerkt door VDH (02-07-15 15:36:17)

Re: Didam 4 Juli

marcelca schreef:

In zo`n situatie kan een organisatie / ntb denk ik nooit een goede beslissing maken voor iedereen.....

Volgens mij is de enige goede beslissing van een organisatie die in belang van de gezondheid van de deelnemers. Dat is misschien zuur voor mensen die getraind zijn en in staat om onder degelijke omstandigheden te presteren. Maar dat geldt lang niet voor iedereen. Ik verbaas mij elke keer weer hoe slecht sommige mensen zichzelf inschatten. Daardoor vallen er slachtoffers en die verantwoordelijkheid wil je als organisatie niet nemen, laat staan bij je vrijwilligers neerleggen.
Wat mij betreft de enige goede beslissing die genomen kon worden....
Edit: eigenlijk zeg ik dus hetzelfde als Marcela wink

18

Re: Didam 4 Juli

Bij Ironman Klagenfurt in 2006 met 30 graden had men 48 artsen op het parcours en een tent met uitgebreide medische faciliteiten op het finishterein staan. Ambulances reden daar ook af en aan.

Zou je een wedstrijd als Didam door willen laten gaan, kom je min of meer in een zelfde scenario. Natuurlijk heb je minder deelnemers als bij een ironman, maar nog steeds zo'n 500 schat ik. Dus zou je op korte termijn medische faciliteiten en medisch personeel moeten regelen. Daarnaast ook de vraag of er ambulances beschikbaar zijn? En of je dan niet een te groot beroep doet op de medische voorzieningen in de regio?

Dat de organisatie dat niet geregeld kan krijgen lijkt me begrijpelijk. Dat men dan ook geen verantwoordelijkheid kan nemen en wel moet aflassen is de enige logische conclusie.