51 Laatst bewerkt door monkeloor (05-10-15 15:53:00)

Re: Marathon

Louise schreef:

Goh, ik ken niemand die dat wegkrijgt tijdens het hardlopen, 60 gram koolhydraten. Nou ben ik zelf geen maat omdat ik een trage loper ben en dus relatief veel op vetverbranding doe, maar mijn man liep in april z'n 3:08 op een paar slokken sportdrank en verder water, in Ieper onlangs alleen maar water, en afgelopen zaterdag een paar stukken banaan en wat winegums. Hij is wel een heel extreem geval, hij kan ook met heel weinig drinken toe, maar het laat zien dat dat 'moeten' relatief is. Als je hem op 60 gram gel-koolhydraten per uur zet, wordt het geheid een DNF wink

Hoe neem je trouwens 4 liter sportdrank mee op hardlooptraining?

Louise

Moet je nagaan wat ie kan halen als ie wel voldoende voeding neemt wink En inderdaad; niet zomaar mee beginnen in een wedstrijd, maar eerst flink mee trainen. En zelfs dan vind ik 2 gels per uur aan de lage kant ...


Overigens vind ik dat wel 1 van de mooiere argumenten die je vaak tegenkomt; "het gaat nu toch ook prima?"
Ja natuurlijk gaat het prima, maar waarom zou je niet verbeteren als dat relatief simpel/goedkoop kan smile

52

Re: Marathon

monkeloor schreef:

Moet je nagaan wat ie kan halen als ie wel voldoende voeding neemt wink

Heb ik ook wel eens tegen hem gezegd, maar hij ziet dat zelf anders  wink 

Louise

53 Laatst bewerkt door petitmas (05-10-15 21:02:01)

Re: Marathon

Ronnyke............... zie de site van "runinfo"

Tijdens een loopwedstrijd
    
Tijdens een zware training of op een warme dag kan het vochtverlies oplopen tot een liter per uur. Bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (dat is 1,5 liter voor iemand van 75 kg) gaat het prestatievermogen duidelijke achteruit. Drink daarom voor, tijdens (per kwartier 150-250 ml) en na het sporten voldoende. Voor meer informatie: Rekenmachine vochtverlies.

1 Liter is dus niets bijzonders. Ik weeg geen 75 maar 85 kilo.
Ik transpireer goed maar zeker niet bovenmatig.

Heb jij je wel eens gewogen voor en na een training?
Na een training mag je niet meer kwijt zijn dan 1% van je lichaamsgewicht............bij mij 850 gram
Als ik een liter per uur drink kom ik met hetzelfde gewicht terug als dat ik begonnen ben

1 liter per uur is niets bijzonders. Een halve liter per uur wel................maar dan in de zin van dat het niet goed is  tongue (kan zijn)


Louise : training was 4x 45 min lopen en na elk blok lopen een kwartier fietsen. Dus na elk blok weer terug bij huis. op de fiets 1 grote bidon en 4 grote bidonnen stonden klaar, elke keer 1 mee

Voor non-stop trainingen van 2 a 2½ uur neem ik de raid-light mee.........tot 2½ liter kan je dan meenemen  cool  en zit als een echt vestje  smile

54

Re: Marathon

Ik heb niet beweerd dat het slecht is maar ik vind 1l gewoon veel das al. Moest ik het drinken kom ik zwaarder thuis dan dat ik vertrek dus das ook niet de bedoeling. Zoals je zelf zegt klopt het helemaal je mag niet meer dan 1% van je lichaamsgewicht kwijt zijn. Ik ben zelf niet echt een zweter als andere zeiknat zijn ben ik enkel op mijn rug wat vochtig.

55

Re: Marathon

Maar heb je je wel eens gewogen voor en na? En dan niet bij een 10km loopje, maar als je er 25 of 30 loopt!
Ben benieuwd

Kwam dit tegen :

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse … rt_id=1392

https://www.sportrusten.nl/waarom-zwete … -te-lopen/

56

Re: Marathon

En wat nu als je 17' op 5 km loopt... Moet je zo wat elk kwartier een gel innemen.

57 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (07-10-15 21:49:59)

Re: Marathon

Jip schreef:

En wat nu als je 17' op 5 km loopt... Moet je zo wat elk kwartier een gel innemen.

Dan komt de gel wel uit je oren,
Ik gebruik 1 gel/uur en de rest water/sportdrank.

Vergeet niet dat je de week voor een marathon al minder verbrand en als je dan de zelfde hoeveelheid eet, je tank vol zit.
En je hoeft dus niet elke Kcal die je verbrand aanvullen. Die Kcal die in je lichaam zit verbruik je ook.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

58

Re: Marathon

Om de 17min een gel en gemiddeld een 28-31gr Kh per gel dan zit je wel dik na 2u denk ik. 500ml sportdrank + 1 gel moet volstaan normaal gezien mischien het 2e uur iets extra als dat nodig blijkt te zijn.

59

Re: Marathon

Jip schreef:

En wat nu als je 17' op 5 km loopt... Moet je zo wat elk kwartier een gel innemen.

Ik denk dat iemand die 2:22 op een marathon loopt wel weet hoe die z'n voeding moet regelen ... tongue

Het gaat ook niet zo zeer om elke 5km, maar om elke 20 minuten (60-90g per uur). Vooral vervelend als je 4u of langer er over doet, want dat wordt 12 gels meeslepen ...

60

Re: Marathon

Petitmas heeft het stellig over elke vijf km.

Ik zie op tv de voorste marathon lopers eigenlijk (bijna) nooit gels nemen en zeker niet elke twintig minuten. Die pakken af en toe hun bidon aan, drinken er drie slokken uit en kwakken het weer weg. Ooit heb ik een bidon van een Keniaan gevangen, even geproefd wat er nu in zat...gewoon water. Dat zal nu, na tien jaar, niet meer zo zijn hoor.

Ik hou elk half uur een gel aan met lange afstanden lopen. En dan water of cola er bij en als de mogelijkheid er is, mijn eigen sportdrank. Ik haal er genoeg energie uit.

61

Re: Marathon

Jip schreef:

Petitmas heeft het stellig over elke vijf km.

Ik zie op tv de voorste marathon lopers eigenlijk (bijna) nooit gels nemen en zeker niet elke twintig minuten. Die pakken af en toe hun bidon aan, drinken er drie slokken uit en kwakken het weer weg. Ooit heb ik een bidon van een Keniaan gevangen, even geproefd wat er nu in zat...gewoon water. Dat zal nu, na tien jaar, niet meer zo zijn hoor.

Ik hou elk half uur een gel aan met lange afstanden lopen. En dan water of cola er bij en als de mogelijkheid er is, mijn eigen sportdrank. Ik haal er genoeg energie uit.

De marathonlopers vooraan op zijn bizarre loopwonders met bijna onmenselijke capaciteiten, ook als het gaat om stofwisseling en energievoorziening. Freaks of nature (zoals eigenlijk bijna alle echte topsporters) en absoluut geen maatstaf voor "recreanten" zoals wij. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld veldrijders. Een uur lang aan 95% van je vermogen zonder bidons door enkeldiepe modder vechten, ik moet er persoonlijk niet aan denken (dat gezegd hebbende; de regelgeving inzake drinken tijdens de wedstrijd is per dit seizoen gewijzigd, camelbaks en bidons zijn nu toegestaan in het veldrijden). Ik ben absoluut geen loopwonder, ik ben ruim anderhalf uur bezig met een halve marathon. Rond 7km en 14km vreet ik een gelletje op, dan zit ik net zo'n beetje rond het half uur. Dat werkt voor mij. Het ene gelletje is overigens niet het andere gelletje, de ene is 40gr, de andere bijna het dubbele. Ook wel even afstemmen, de inname is per persoon gewoon ontzettend verschillend.

62

Re: Marathon

ronnyke schreef:

500ml sportdrank + 1 gel moet volstaan normaal gezien mischien het 2e uur iets extra als dat nodig blijkt te zijn.

De combinatie sportdrank + gel is hypertoon --> droog je van uit. Tenzij je erg dunne (hypotone) sportdrank neemt, maar dat is niet wat ze schenken in het algemeen, die is isotoon. Bij gel kun je beter water nemen.

Louise

63

Re: Marathon

Gels gebruiken die al aangelengd zijn he van SIS of powerbar bv. Ik gebruik deze bijna altijd maakt de kans op fouten maken weer wat kleiner.

64 Laatst bewerkt door petitmas (08-10-15 14:56:12)

Re: Marathon

Jip..........gisteren toevallig Zembla gekeken? Weet je meteen waarom de Kenianen hard lopen op water  cool
Het is maar een basisregel hè :

Elke 20 min of elke 5 km een gel...........of een equivalent. het gaat er om dat je 60 gram koolhydraten naar binnen werkt per uur
Dan moet een gel ook nog eens isotoon worden en daar heb je dus iets van 250ml water voor nodig..........kom je weer aan die liter per uur want naast de gels pak je ook nog elk uur sportdrank.........ik wel. Overigens varieert de max opname ook nog eens van persoon tot persoon. het is trainbaar tot ± 80 graam koolhydraten per uur.

Google op energieverbruik en duursport en je zal zien dat ik geen onzin praat..........maar het wil ook NIET zeggen dat het niet anders kan. De stelling is bij het energieverbruik dat je binnen 30 minuten je prestatieniveau naar beneden gaat als je niets inneemt. Uiteraard kan je ook anders dan gel en sportdrank aanvullen...............maar het moet wel uiteindelijk via je bloed bij je spieren komen en dat gaat met gels en sportdrank nu eenmaal sneller dan met krentebollen, snelle jelle's, repen of wat dan ook.

Gels komen je oren uit? Ook dat is te trainen. In mijn eerste jaren van duursport had je nog de flesjes "Champ". Mierzoete oranje sinaasappelsmaak vocht met koolhydraten. Superspul...........moet er nu niet aan denken om er tig van weg te werken. In een hele triathlon werk ik ongeveer ongeveer 15 gels (± 35 gr) weg, waarvan 9 of 10 met het lopen. Tussendoor ook nog cola en sportdrank.

Ik train nu ruim 2 jaar met de regel 60 gram en 1 liter per uur en ik heb nog nooit zo makkelijk mijn duurtrainingen afgewerkt en met dito herstel. Voor die tijd lag ik na 30km lopen echt voor jaffa op de bank maar nu zo fris als een hoentje. Maar als gezegd........er zijn meerdere wegen

Tot slot

Groot misverstand is dat "men" hier regelmatig denkt dat wat ik schrijf de enige waarheid is en dat wil ik bij deze wederom ontkrachten. Ik geef mijn mening aan de hand van wat ik weet, lees en ervaar. En aangezien ik een jaar of 30 aan de weg timmer is de ervaring ondertussen meer dan redelijk  wink

Ik hou van discussie en pretendeer NOOIT dat ik de wijsheid in pacht heb en ik zal de laatste zijn die zijn vouten  tongue  niet zal toegeven. Laat dat gezegd zijn.

65

Re: Marathon

ronnyke schreef:

Gels gebruiken die al aangelengd zijn he van SIS of powerbar bv. Ik gebruik deze bijna altijd maakt de kans op fouten maken weer wat kleiner.

Die hydrogels enzo? Dat heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen, hoe bv. 70 ml met 27 gram koolhydraten isotoon kan zijn. Iemand die dat wel begrijpt? Tot die tijd houd ik het op slimme marketing.

Louise

66

Re: Marathon

Heeee ...... psssssst Louise...........niet verder vertellen, maar eh..........tis een leugen  tongue
Isotone gels bestaan niet! PUNT

67

Re: Marathon

petitmas schreef:

Groot misverstand is dat "men" hier regelmatig denkt dat wat ik schrijf de enige waarheid is en dat wil ik bij deze wederom ontkrachten. Ik geef mijn mening aan de hand van wat ik weet, lees en ervaar. En aangezien ik een jaar of 30 aan de weg timmer is de ervaring ondertussen meer dan redelijk  wink

Ik hou van discussie en pretendeer NOOIT dat ik de wijsheid in pacht heb en ik zal de laatste zijn die zijn vouten  tongue  niet zal toegeven. Laat dat gezegd zijn.

Goed punt. Ik vind vaak dat veel van je info en meningen op goede info gebaseerd zijn. Maar soms komt jouw mening denigrerend over naar een ander. Ik vind best dat iemand zn mening moet kunnen geven, maar daarbij hoef je niet iemand anders' mening teniet te doen of de grond in te duwen. Buiten dat twijfel ik er niet aan dat je vaak gelijk hebt, maar mij is altijd gezegd dat de manier waarop je iets zegt soms belangrijker is dan wat je probeert te zeggen. Nuance.. Kan denk ik best iets helpen wink
Verder even goede vrienden hoor!

68

Re: Marathon

Daveke............geef ik je helemaal gelijk in.
Ik wil nog wel eens vanuit de "emotie" schrijven en dan ook nog de fout maken om het niet terug te lezen alvorens op "verstuur" te klikken.

Er is niets makkelijker dan iemand de grond in te trappen/schrijven en daar doe ik niet aan mee..........dacht ik  wink
Enige moment wanneer ik iemands mening wel teniet doe is wanneer ik ZEKER weet dat het onzin is

Klein voorbeeld hiervan (weet niet of je ook op FB actief bent?) : er was een discussie over Total Immersion zwemmen. Video van de site van TI bekeken en kome een moment tegen waarbij BEIDE armen tegelijk voor liggen. Diezelfde site beweert dat je met deze methode sneller gaat zwemmen.

Je hoeft helemaal niets van zwemmen te weten om te zien dat dat pertinent NIET waar is. Als iemand dan dus daar een mening over heeft gaat die persoon voor de bijl :-) Maar wel in nette bewoording uiteraard.

Hoe dan ook, ik neem je punt ter harte en zal er op letten

69

Re: Marathon

Even een vraagje tussendoor... ik lees als leek met grote interesse de verhalen over gels etc tijdens het lopen.
Vanaf welke afstand of duur gaan jullie hiermee werken?
Ik snap dat als je 21km loopt, je ook bij 7 en 14 wat neemt.
Maar als je 14km loopt ligt dat anders lijkt mij. Ik heb nog nooit zoiets gebruikt (max 15km gelopen ooit)

70

Re: Marathon

Hedcandy schreef:

Even een vraagje tussendoor... ik lees als leek met grote interesse de verhalen over gels etc tijdens het lopen.
Vanaf welke afstand of duur gaan jullie hiermee werken?
Ik snap dat als je 21km loopt, je ook bij 7 en 14 wat neemt.
Maar als je 14km loopt ligt dat anders lijkt mij. Ik heb nog nooit zoiets gebruikt (max 15km gelopen ooit)

Je hebt genoeg glycogeen in je lichaam opgeslagen om ongeveer 60 á 75 minuten intensief te kunnen sporten op wedstrijdsnelheid. Daarna moet je dus terugschakelen op vetverbranding en moet de intensiteit naar beneden. Probeer daar doorheen te breken en je treft op een zeker moment meneer hongerklop en dan is het dus gewoon gedaan. Het is dus een kwestie van inschatten. Ga je een achtste triathlon afleggen dan zul je dat zonder voeding doorgaans wel redden. Een 10EM loopje zal ook nog wel gaan, maar als je weet dat je ergens 1 uur en 3 kwartier over gaat doen, dan moet je wel aan voeding gaan denken en niet pas na een uur innemen. Je bent immers al lekker in je glycogeenvoorraad aan het grabbelen. Tijdig starten met aanvullen dus en dat kan middels gels of sportdrank die snel opgenomen worden. Uiteraard moet dan opgemerkt worden (voordat Petitmas me weer krijsend terecht gaat wijzen) dat ook je energiehuishouding trainbaar is. Met andere woorden; door specifieke training kun je je lichaam trainen om voor een aanzienlijk deel op vetverbranding te teren zodat je langer met je lichaamseigen glycogeenvoorraad doet.

71 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (08-10-15 23:10:17)

Re: Marathon

Dorter schreef:
Hedcandy schreef:

Even een vraagje tussendoor... ik lees als leek met grote interesse de verhalen over gels etc tijdens het lopen.
Vanaf welke afstand of duur gaan jullie hiermee werken?
Ik snap dat als je 21km loopt, je ook bij 7 en 14 wat neemt.
Maar als je 14km loopt ligt dat anders lijkt mij. Ik heb nog nooit zoiets gebruikt (max 15km gelopen ooit)

Je hebt genoeg glycogeen in je lichaam opgeslagen om ongeveer 60 á 75 minuten intensief te kunnen sporten op wedstrijdsnelheid. Daarna moet je dus terugschakelen op vetverbranding en moet de intensiteit naar beneden. Probeer daar doorheen te breken en je treft op een zeker moment meneer hongerklop en dan is het dus gewoon gedaan. Het is dus een kwestie van inschatten. Ga je een achtste triathlon afleggen dan zul je dat zonder voeding doorgaans wel redden. Een 10EM loopje zal ook nog wel gaan, maar als je weet dat je ergens 1 uur en 3 kwartier over gaat doen, dan moet je wel aan voeding gaan denken en niet pas na een uur innemen. Je bent immers al lekker in je glycogeenvoorraad aan het grabbelen. Tijdig starten met aanvullen dus en dat kan middels gels of sportdrank die snel opgenomen worden. Uiteraard moet dan opgemerkt worden (voordat Petitmas me weer krijsend terecht gaat wijzen) dat ook je energiehuishouding trainbaar is. Met andere woorden; door specifieke training kun je je lichaam trainen om voor een aanzienlijk deel op vetverbranding te teren zodat je langer met je lichaamseigen glycogeenvoorraad doet.

Dorter, klopt helemaal, maar vergeet niet dat je niet vanaf je start al gelijk in je glycogeen zit grabbelen, zeker bij 1/2 en of hele mara of triathlon, omdat je dan juist rustig begint (lage hs) om je glycogeen nog een beetje in de voorraad tank te houden. Daarom is het juist ook heel verstandig om je lichaam te trainen op vet verbranding.
Want het makkelijkste voor je lichaam is om die glycogeen op te nemen. ipv "vet"
Ik neem pas bij loopwedstrijden vanaf 25km gels, alles daaronder loop ik op water.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

72

Re: Marathon

Dank voor het antwoord!

Ik kan dus een 15 km loopje rustig in de ochtend doen op een plak ontbijtkoek... maar snap ook wel dat langer niet wenselijk is zonder bij te eten (ik doe trouwens ruim anderhalf uur over 15 km).
Ik zal er komend seizoen aan moeten geloven eens te trainen met die gelletjes (bij voorbaat denk ik al yak, die zoete zooi, hou niet van zoet  neutral  )

73

Re: Marathon

Mischien eens op internet opzoeken wat ze aanraden bij anderhalf uur lopen/sport. Ik denk niet dat ze enkel een plak ontbijtkoek adviseren.

74 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (09-10-15 18:50:22)

Re: Marathon

ronnyke schreef:

Mischien eens op internet opzoeken wat ze aanraden bij anderhalf uur lopen/sport. Ik denk niet dat ze enkel een plak ontbijtkoek adviseren.

Het is puur persoonlijk natuurlijk, maar ik loop mijn zondag morgen loop, op nuchtere maag, alleen een bak zwarte koffie gaat erin, ik loop dan wel op lage hartslag D1, dus puur Arobe, (vetverbranding). En tijdens mijn voorbereiding op een marathon doe ik dit tot 25km, vanaf 15 a 20 km neem ik wel water mee voor de dorst. Geen probleem en het bevordert echt je systeem om vet te verbranden.
Uiteraard heb ik dit opgebouwd. En het bevalt me prima.
Maar nogmaals dit is zeer persoonlijk en je moet het rustig opbouwen, en laag in je HS blijven lopen. En na de training natuurlijk een goed ontbijt nemen.
Misschien nog leuk om te vermelden, ik loop de zondagen ook wel eens een bloktraining, D1-D2-D3 en wanneer ik dan ik mijn blok van D2 en D3 zit, gelijk honger, als ik dan weer in D1 kom, honger weg.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

75

Re: Marathon

Helemaal eens met DOrter
Dennis............jouw verhaal klopt mijns inziens niet helemaal :

Eerste vraag die ik heb : een halve marathon begin je rustig????? Nou, dat heb ik in ieder geval nog nooit gedaan.............ja misschien mijn eerste maar dat was 30 jaar geleden. Een halve marathon vlieg ik in met een paar slagen onder mijn omslagpunt en ik eindig met een aantal slagen boven mijn omslagpunt.

Vanaf kilometer 5 gaat de eerste gel er dus op zeker in.

Een 25 km op water?????? Ik moet er persoonlijk niet aan denken, maar als het voor jou werkt, prima.
Je neemt de gels niet alleen tijdens de training om je energie er uit te halen, je moet ook nog eens herstellen hè  tongue
Volgens mij verloopt een herstel van een 25 km sneller wanneer je ± 4 gels hebt weggewerkt dan wanneer je alleen water het gedronken

Ik hoor het graag als dit niet waar is

Hedcandy............je kan je trainingen ook met sportdrank gaan doen ipv gels. De sportdrank kan je ook "niet zoet" maken/kopen. In beide gevallen (gels of sportdrank) zal je toch een bidon mee moeten nemen. Ik doe zelf al mijn looptrainingen op sportdrank en in de cruciale trainingen boots ik de wedstrijd na. Morgen mijn laatste "30-er" voor de marathon. Die training loop ik emt gels en sportdrank zoals ik eht ook in de wedstrijd ga doen.

Succes met de trainingen