1

Onderwerp: Voorstellen

Hallo allemaal,

Enkele dagen geleden heb ik me op dit forum aangemeld, en vind het wel zo netjes om mezelf dan ook voor te stellen. Ik ben op vakantie in contact gekomen met iemand die aan het trainen was voor een kwart triathlon (Didam, helaas niet doorgegaan). Dankzij hem heb ik inmiddels (samen met hem) een 1/8ste triathlon gedaan (Urk), ben ik weer aan het zwemmen en heb ik een tijdritfiets gekocht.

Tot zover het ontstaan van de nieuwe hobby, nu wat meer over mijzelf; Ik ben 28 jaar, 1.86 lang en 85 kg zwaar. Woon nabij Arnhem samen met mijn vriendin en dochter van 1,5.
Tot voor de zomervakantie was ik alleen een enthousiast hardloper; heb langere afstanden gelopen (tot 42,2km) maar richtte me de laatste 2 jaar vooral op 5 en 10 km wedstrijden, welke ik regelmatig liep en ook nog vier keer per week trainde.
Hiernaast heb ik vroeger (tot mijn 16de) op redelijk niveau wedstrijdzwemmen gedaan, waardoor ik gemakkelijk (als in: het begint eigenlijk pas bij het fietsen) 1 of 2 kilometer in 18 min/km kan zwemmen.
Afijn, dan het fietsen. Tja, hier had ik geen enkele ervaring mee, had zelfs geen fiets (nee, ook geen normale). Inmiddels heb ik een 2de hand racefiets gekocht, waar ik tijdens de vierde tocht door een onoplettende automobilist vanaf werd gereden. Alleen materiele schade gelukkig, en ik kon thuis mooi verkopen dat ik nu een andere (nieuwe) fiets moest kopen (een deel werd gefinancierd door de verzekering van de beste automobilist). Het fietsen vind ik nu ook nog eens leuk om te doen, tegenstelling tot wat ik jarenlang dacht. Enfin, nu heb ik een mooie tijdritfiets in de bijkeuken staan (nee, hij gaat nog niet de schuur in). Echte fietstrainingen, daar moet ik me nog in verdiepen…
Wat ik de afgelopen weken heb gemerkt, is dat de belasting die mijn lichaam aan kan veel groter is bij het uitoefenen van drie disciplines dan wanneer ik alleen hardloop.

In Urk ben ik wat geschrokken van de start, maar dat schijnt normaal te zijn las ik hier roll . Helaas heb ik in Urk ook een lekke band gereden, waardoor ik de 21km fietsen in 42 minuten heb volbracht terwijl dit anders in 37-38 minuten had kunnen volbrengen. Tevens kostte mijn wissels vrij veel tijd.
Allemaal ervaringen en verbeterpunten dus, waarvan ik hoop dat ze a.s. zondag beter gaan tijdens de kwart triathlon in Stroombroek / Doetinchem. Deze hoop ik rond (liefst binnen) de 2:20 te volbrengen. Misschien wat ambitieus
Volgend jaar zal mijn doel dan zijn om mijn tijden op de 1/8 en 1/4  te verbeteren, maar ook om een halve te finishen. Hardloopwedstrijden zullen ook nog een groot deel van mijn sportagenda in blijven nemen.

Al met al een aardig verhaal geworden. Mochten jullie op basis van mijn verhaal al tips voor me hebben, ik hoor ze graag.

Groet, Jeroen

2

Re: Voorstellen

Jeroen welkom! Een achtergrond in het wedstrijdzwemmen is erg handig bij het triathlonnen, dat blijft toch de discipline waar de meeste atleten (waaronder ikzelf) de meeste moeite mee hebben.

Verder is je verhaal en je enthousiasme herkenbaar. Houd ons op de hoogte van je plannen, altijd leuk om eerste ervaringen te lezen.

Veel succes en plezier!

3

Re: Voorstellen

Dank je!

Vandaag de kwart gedaan van stroombroek (Doetinchem):

Z: 17:19
W: 2:06
F: 1:11:06
W: 1:32
L: 42:17

Maakt samen 2:14:20. Zeer tevreden over, maar direct weer wat aandachtspunten. Het zwemmen heb ik rustig aan gedaan, dit kan de volgende keer harder want krachten sparen was niet nodig. Het fietsen moet ook een stuk sneller, de meeste andere deelnemers die rond mij staan in de uitslagen fietsten in 1:05 ongeveer.
In de winter dus maar lekker doorfietsen smile

4

Re: Voorstellen

welkom, Weet niet aan welke kant van Arnhem je woont maar in didam zit een hele gezellige triathlonclub. Triathliem !!

Zelf al een aantal jaar lid (vanuit duiven) en bevalt erg goed.

gr ramon

5

Re: Voorstellen

Ik woon ook in Duiven. Bedankt voor de tip! In eerste instantie zal ik nog even zelf aan blijven klooien, maar ik zal het in m'n achterhoofd houden.

6

Re: Voorstellen

Met die tijden ben je niet echt aan het klooien vind ik.

7

Re: Voorstellen

Beste Jeroen,

welkom hier en heel veel succes met triathlon. Ik weet zeker dat je al een hele goede basis hebt gezien jou achtergrond met wedstrijdzwemmen en ook het hardlopen zal geen probleem zijn.

succes !!

groeten Dominique.

www.swim-bike-run.nl

check it!

8

Re: Voorstellen

Dat zijn inderdaad snelle tijden. Begrijp ik nou dat je een banden reparatie set bij je had op een sprintafstand? En dan ook nog in 5 minuten je lekke band hebt veranderd?

Dat is snel. Ik verwacht zo langzaam te zijn in het vervangen van een band (ik rijd nooit lek, dus geen ervaring) dat ik op een sprint uberhaupt de moeite niet zal nemen dit te repareren.

9

Re: Voorstellen

Dank voor de reacties. Zelf heb ik het gevoel dat het nog een stuk sneller moet kunnen.

Nee, ik had geen reparatiesetje bij me, ik ben heel rustig doorgefietst met zo'n 20 km/h. big_smile
Een band vervangen zal trouwens geen 5 minuten duren denk ik, ik heb van die CO2 patronen waarmee ik hem iig niet op hoef te pompen.

10

Re: Voorstellen

Jeroenvd schreef:

Dank voor de reacties. Zelf heb ik het gevoel dat het nog een stuk sneller moet kunnen.

Nee, ik had geen reparatiesetje bij me, ik ben heel rustig doorgefietst met zo'n 20 km/h. big_smile
Een band vervangen zal trouwens geen 5 minuten duren denk ik, ik heb van die CO2 patronen waarmee ik hem iig niet op hoef te pompen.

CO2 patronen zijn de bom, bijna letterlijk. Ik neem aan dat je dit al eens rustig thuis hebt geprobeerd? Niet zo heel ingewikkeld, maar tijdens een wedstrijd wil ik geen nieuwe vaardigheden aanleren.

11

Re: Voorstellen

verwissel je de binnenband dan niet maar vul je deze dan steeds met lucht (vanuit het CO2 patroon)??

(heb ook nog nooit lek gereden, vandaar mijn vraag :-))

12

Re: Voorstellen

Jazeker, thuis al eens uitgeprobeerd. Stelt weinig voor, en het is ook niet duur (patronen + verloopstukje voor op ventiel). Wel lopen banden met CO2 sneller leeg, maar langzaam genoeg om de rit / wedstrijd uit te rijden. Zal te maken hebben met de molecuulgrootte, maar ik ben geen scheikundige...

Je vervangt wel je binnenband, maar kunt hem met de patronen snel tot 8 bar oppompen. Het vervangen van de binnenband kan na een paar keer oefenen erg snel. Voor is makkelijker dan achter uiteraard.

13

Re: Voorstellen

Welkom Jeroen!