1

Onderwerp: Trainingsplannen winter 2015/2016

Na mijn laatste triathlon van dit seizoen eens alles op een rijtje gezet qua posities in de wedstrijd. Dit geeft in mijn ogen een goed beeld waar ik de komende winter mijn pijlen op moet richten..

                                   NaZw Fts NaFts   Lpn Fnsh         winst NaFts Winst Fnsh
Woerden Triathlon          44    30    32    101    48             12             -16
Duin Triathlon Almere     70    39    32    96      65             38             -33
Utrecht Triathlon            32    32    27    100    52               5             -25
Sprint Leiderdorp            54    34    30    90      45             24             -15
Emmeloord Triathlon       46    32    35    112    50             11             -15

Zo te zien is er met mijn fietsen in ieder geval weinig mis en moet ik wederom sneller met lopen. Afgelopen winter ongeveer een 1/2 km/u erbij weten te snoepen maar op een 5km moet ik nog steeds minimaal 2 tot 4 minuten winnen om (bijna) geen plekken te verliezen...

Nog meer mensen die zo hun resultaten bekijken en er hun plannen op aanpassen?

#enjoylife

2

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Daar betaal ik iemand voor  tongue Ik probeer ook elk jaar andere doelen/wedstrijden te doen dus tja....

3

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

rinke schreef:

Nog meer mensen die zo hun resultaten bekijken en er hun plannen op aanpassen?

Ik ben nog erger, ik maak er zelfs grafiekjes van... ;-)

Toelichting: Het meest linkse bolletje is zwemmen, dan fietsen, dan lopen. Het vierde is de eindstand. Van de politietriathlon in Spijkenisse, waar ik dit jaar voor de 4e keer aan meedoe, krijg je helaas alleen maar een eindstand dus die heeft alleen rechts een bolletje. De kleurtjes helpen me om trends te ontwaren. Je ziet dat toen ik begon met triathlon fietsen mijn zwakste sport was, maar inmiddels moet ik vooral eens aan mijn zwemmen gaan werken.

/Herman

4

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Ik heb dit jaar gekozen om veel wedstrijden (15) te doen, om meer ervaring op te doen en ook beter in te schatten wat ik kan en kan verbeteren. Vandaar dat ik in een overzicht ook de gemiddelde hartslag toevoeg. Op die manier kan ik beter mijn fiets en loop prestatie duiden.

5

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Haha, ik hou het niet bij zoals sommige forumleden, maar Garmin Connect is wel mijn database wat betreft trainingen

Ik weet dat ik op het zwemonderdeel te veel laat liggen, dat ruimschoots goed maak met fietsen en dat kan consolideren met lopen.
Ik moet er voor volgend jaar voor gaan zorgen dat ik technisch beter ga zwemmen om de aansluiting vooraan te kunnen maken, net zo hard of nog wat harder ga fietsen en met lopen nog een stap vooruit kan gaan zetten. Geen grafiekjes voor nodig, dat gevoel had ik na mn eerste drie triathlons al te pakken, al wou ik in het eerste jaar vooral genieten, ervaring opdoen en er vanaf deze winter serieus voor gaan trainen!

Heb er zin in!

6

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

daveke schreef:

Haha, ik hou het niet bij zoals sommige forumleden, maar Garmin Connect is wel mijn database wat betreft trainingen

Ik weet dat ik op het zwemonderdeel te veel laat liggen, dat ruimschoots goed maak met fietsen en dat kan consolideren met lopen.
Ik moet er voor volgend jaar voor gaan zorgen dat ik technisch beter ga zwemmen om de aansluiting vooraan te kunnen maken, net zo hard of nog wat harder ga fietsen en met lopen nog een stap vooruit kan gaan zetten. Geen grafiekjes voor nodig, dat gevoel had ik na mn eerste drie triathlons al te pakken, al wou ik in het eerste jaar vooral genieten, ervaring opdoen en er vanaf deze winter serieus voor gaan trainen!

Heb er zin in!

Dit lijkt verdacht veel op mijn situatie, met grote verschil dat jij dit jaar als eerste bent gefinisht! wink

7

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Leuk Herman! Zover was ik nog niet gekomen maar die grafiekjes komen er ook zeker wink

#enjoylife

8

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Heb niks concreets opgeschreven, al zou ik wel een type zijn voor die grafiekjes..
Weet echter op het moment toch wel dat ik waardeloos fiets.. Ik zie liever nog niet terug dat ik een van de traagste daar ben  lol

9 Laatst bewerkt door petitmas (02-09-15 09:25:55)

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Rinke je kent me een beetje, dus ik kan dit denk ik wel "rechtdoor" schrijven  tongue
Als ik je Garmin van de Noordoostpolder bekijk heb ik geen staatje nodig om te concluderen dat lopen ver achter blijft bij de rest.

Ruim 35 per uur gemidd fietsen en dan "slechts" 5.23 lopen is gewoon niet goed, die passen niet bij elkaar in die verhouding.

Ik zou een staatje maken van het aantal uren trainen fiets vs lopen. Voor een min of meer gelijke verdeling moet het een verhouding zijn van 3:1 qua uren, maar als jij zegt afgelopen jaar al meer aan je lopen te hebben gewerkt moet het dus al zeker 3:1,5 zijn

Daarnaast moet je ook kijken WAT je met lopen hebt getraind? Hoeveeel uur in D1-2-3-4-5? Je kan wel extra lopen trainen, maar als de extra uren duurloopjes D2 zijn geweest ga je daar niet sneller van worden.

Ik denk dat je sowieso uit 2 dingen kan kiezen :

1) Minimaal 2x per week bij een atletiekvereniging meetrainen bij een snelle trimmersgroep
2) Probleem voorleggen aan de persoon die jouw schema's maakt en zeggen dat voor volgend seizoen de nadruk op verhogen snelheid van het lopen moet liggen.
2a) Je hebt geen trainer......................I rest my case  tongue

10

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Mijn lopen is niks mis mee, Huizen had ik de 18e looptijd en Noordoostpolder 19e.
Zwemmen is mijn slechtste onderdeel, is rond 21 minuten voor 1000m in open water, begin volgende week met de zwem cursus van tri-experience.

Wil ook mijn fietssnelheid hoger hebben die is bij de afgelopen 3 kwart/od triathlons 34,8 km/u, dat mag mijn coach mooi inplannen big_smile

11

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Fietsen for sure! Doe het gewoon nog te kort (anderhalf jaar), dus denk zonder specifieke training nog wel wat snelheid op te bouwen.

Ga daarnaast in het nieuwe jaar bij een atletiekvereniging aan de slag, wil m'n 10 km tijd eens echt scherp hebben. In December eerst nog een marathon op het gemakje wink

12

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Arthur, vond het een hele milde reactie van je tongue  lol
Verhouding fietsen : lopen was tot nog toe 1800 : 425 oftewel 3 : 0,71 Nu is het wel zo dat de komende maanden het fietsen naar beneden gaat en het lopen omhoog qua km. Dus ik zal meer richting 3:1 gaan. Vorig jaar was de verhouding 1500:550 oftewel ongeveer 3:1. Meer aan lopen werken is niet perse meer km's zoals je ziet echter wel gerichter trainen zoals gestart met intervaltrainingen ipv alleen maar aan 1 stuk lopen. Qua opties die je aandraagt.. Ik heb besloten deze winter ipv 2x per week te zwemmen terug te stappen naar 1x per week en daarnaast die ene keer die ik nu over hou te gaan spenderen bij een loopgroep onder begeleiding van een trainer. Ga waarschijnlijk vanavond 1e keer mee trainen en kijken of het wat voor me is. met 1x minder zwemmen de komende maanden zal ik waarschijnlijk minder tijd verliezen dan ik met hardlopen nog kan winnen wink

#enjoylife

13

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Ik denk wel dat je zoals jij richt op 1/8 en 1/16e triatlons je toch wel meer op snelheid en kracht moet focussen dan op duurtrainingen. Moest je nu echte triatlons doen zoals af en toe een halve ofz dan moet je ook wel wat duurtrainingen afwerken natuurlijk. wink

14

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Klopt absoluut... Heb een best ok conditie maar mis gewoon de kracht (en ik vermoed ook techniek) om 5km op hoge snelheid af te leggen... Anyway, de winter komt er weer aan en we kunnen weer doelen stellen smile

#enjoylife

15

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

He Rinke,

Die 425 (km neem ik aan?), is vanaf januari tot nu? In dat geval zit je ongeveer op 11- 12 km per week. Dat geeft weinig ruimte om te verdelen in een duurloop, intervaltraining en tempoloop.
Volume zul je nu toch wat moeten opschroeven, maar dat ben je al van plan lees ik. Met zo'n 25 km/week biedt dat veel meer mogelijkheden voor afwisselende trainingen. Die extra tijdsinvestering vergt wel eens creatieve oplossingen voor drukke huisvaders. Is trainen tijdens lunchpauzes optie? Familiebezoek combineren met fietstochtjes? Hardlopen naar het zwembad?

Nou, succes in ieder geval!

16

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Ik houd alles (al jaren) bij in een spreadsheet, wat daardoor als een half dagboek fungeert.

Als ik naar mijn trainingsuren S/B/R kijk dan gaat iets meer dan de helft op aan fietsen, 27-29% aan lopen en de rest aan zwemmen. Of dat een ideale verhouding is zal van persoon tot persoon anders zijn, en dit is ook meer een resultante van het combineren van werk, gezin en training (al zou ik een klein beetje kunnen schuiven natuurlijk).

Ik loop minstens twee keer per week, waarbij één keer 'gewoon' een rondje en de andere keer langere of korte intervallen. In het wedstrijdseizoen, als het langer licht is, probeer ik ook nog 1-2x per week voor het ontbijt te lopen als iedereen nog aan het slapen is. 

Flexibel met je tijd omgaan op een manier dat je gezin er de minste impact van heeft is lastig, maar absoluut mogelijk. Als je met een loopgroep kan meedoen lijkt dat me ook erg nuttig, wellicht ook op de baan.

17

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Ik heb over het algemeen een hekel aan fietsen in de kou/regen dus zal weer de focus lopen en zwemmen worden. Zijn ook de minste disciplines. Wil wat meer 5k/10k gaan lopen door de winter en dan zoals altijd een halve marathon in t voorjaar. Gewoon totaal geen behoefte om een marathon te doen smile

Als ik kijk naar mijn kms tot nu toe is het 7600/1400 dus qua verhouding nog extremer dan bij jou rinke, maar kijk ik naar de tijd per discipline in uren dan is het 233/117 wat iets genuanceerder is.

18

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Ynsnits schreef:

He Rinke,

Die 425 (km neem ik aan?), is vanaf januari tot nu? In dat geval zit je ongeveer op 11- 12 km per week. Dat geeft weinig ruimte om te verdelen in een duurloop, intervaltraining en tempoloop.
Volume zul je nu toch wat moeten opschroeven, maar dat ben je al van plan lees ik. Met zo'n 25 km/week biedt dat veel meer mogelijkheden voor afwisselende trainingen. Die extra tijdsinvestering vergt wel eens creatieve oplossingen voor drukke huisvaders. Is trainen tijdens lunchpauzes optie? Familiebezoek combineren met fietstochtjes? Hardlopen naar het zwembad?

Nou, succes in ieder geval!

Voor mij vaak dubbel lastig want mijn vrouw werkt onregelmatig en ben dus ook vaak alleen met mijn (jonge) kinderen. Dat betekend soms dat ik een week heel weinig kan trainen, ook nog eens omdat mijn vrouw fanatiek wedstrijden zwemt en dus ook wil trainen wink Het is bij ons altijd een balans vinden.. In de winter ligt bij mij de nadruk daarom vaak op lopen en zwemmen en in de zomer op fietsen en open water zwemmen...

#enjoylife

19

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Het lopende seizoen is nog niet afgelopen of het volgende kriebelt alweer. Ik herken het en ben ook al een beetje bezig met de planning (andere topic) en hoe gaan we het aanpakken.

Aangezien mijn voornaamste uitdaging de combinatie tussen competitie (korte afstanden) en een hele gaat worden heb ik voldoende te verbeteren.

In de 1e divisie zwem ik met mijn 15.00-15.30 op de kilometer ergens in de middenmoot. Door in de winter van 2 naar 3 zwemtrainingen te gaan hoop ik hier nog wat winst te halen. Uiteraard kan dit voor de lange afstand ook geen kwaad.

Voor de lange afstand zal het fietsonderdeel voor mij het lastigste worden. Tijdens de halve van Klazienaveen reed ik met een lastige wind ongeveer 36 km/h. Een prima gemiddelde, maar de laatste 20 km vielen in de categorie zwaar en hierdoor werd het lopen (normaal mijn sterkste onderdeel) een soort van lijdensweg. Het zal in de winter met name gaan om kilometers maken in zone 1-2.

Wat betreft het lopen ben ik tevreden als de duur niet teveel ten koste van mijn snelheid gaat. Consequent op de baan trainen en snelheid verstoppen in mijn duurlopen zal daar voor moeten zorgen.

En op het gebied van core en voeding valt ook nog wel het één en ander te winnen!

20

Re: Trainingsplannen winter 2015/2016

Wat meer fietsen in de winter (taxc / mtb). Afgelopen winter 1x per week op de mtb gezeten en daardoor dit jaar rond de 38 kmh avg blijven steken op een sprinttri. Ik denk dat 1x per week taxcen 's avonds al een hoop kan schelen. Dat ga ik vanaf november inplannen.

Verder wil ik in februari een goede 10km lopen, niet echt taperen enzo, maar wel uitgerust aan de start verschijnen met een degelijke voorbereiding. Na februari wat meer de focus naar (buiten) fietsen.

En zwemmen, dat gewoon 1 á 3x per week blijven doen.

Maar eerst nog (hopelijk) de bosbaan triathlon voor de 3edivisie winst of 2e plek.