1

Onderwerp: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Zoals ik al langer loop te roepen, wil ik volgend jaar één keer een hele triathlon doen, en ik heb me de afgelopen maanden bezig gehouden met de vraag welke. Voordat ik me in ga schrijven, wil ik jullie mijn redenatie voorleggen, vooral omdat ik me afvraag of ik misschien iets over het hoofd zie en/of redeneerfouten maak.

Mijn overwegingen:

  • Ik heb het liever warm dan koud c.q. kan niet goed tegen kou water (ik heb het liefst water van > 20 graden; zonder wetsuit zwemmen vind ik geen bezwaar). Echt heet weer (> 30 graden)  is dan een nadeel, maar ik vind dat minder erg dan kou.
        --> dus triathlon aan het einde van het seizoen, zodat ik in de zomer kan fietsen en in open water zwemmen.
        --> dus zuidelijker dan in Nederland, vanwege vooral de waterteperatuur

  • Niet moeilijker dan nodig is, dus vooral niet steil klimmen op de fiets c.q. een relatief snel parcours.

  • Bij voorkeur op autorijd-afstand.

  • En als het verder niet uitmaakt, net ietsje liever een Ironman dan een andere (vanwege de goede organisatie en omdat het me wel bijzonder lijkt om op de finish dat ‘you are an Ironman’ te horen)

Zo kwam ik uit op de Ironmans van Vichy (eind augustus), met mogelijk hitte als grootste nadeel (afgelopen keer tegen de 35 graden) of Barcelona (begin oktober) maar dat is verder weg.

Zie ik nog opties over het hoofd en/of klopt mijn redenatie, en zo ja, welk van die twee zou jullie voorkeur hebben? Meedenken zou ik zeer waarderen!

Louise

2

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Duidelijke overwegingen. Een einde seizoen Ironman vind ik ook prettig vanwege het in de zomer kunnen doortrainen. De combinatie warm water maar acceptabele temperaturen tijdens fietsen en lopen is lastig denk ik, al is einde seizoen ook hier beter omdat het water dan nog relatief warm is. In 2012 heb ik (toen nog Challenge) Barcelona gedaan en ik kan deze zeker aanraden. De Middellandse zee is dan nog prima te doen en meestal is het redelijk goed weer, maar niet te warm. De kans op regen is niet zo heel groot, al regende het de dag voor mijn wedstrijd de hele dag (dus het kan wel). Het fietsparcours is niet vlak, maar wel erg snel. Sneller in elk geval dan bijvoorbeeld Almere in mijn geval. Het lopen is verder niet zo heel spannend, gewoon vier rondjes van 10km.

Ik ben gevlogen en heb de trein naar Callella genomen, ook dat was prima te doen (al is het een beetje sjouwen met de fietskoffer). Een taxi kan ook, maar zal niet sneller zijn maar wel een stuk duurder. In Callella is voldoende (goed betaalbare) hotelruimte te vinden rond die tijd.

Op Ironman Barcelona te prefereren is boven Vichy weet ik niet. Als je van plan bent om niet meer dan één hele te doen dan zou ik ook een Ironman doen inderdaad, al doet Challenge naar mijn ervaring niet onder qua organisatie.

Overigens overweeg ik Ironman Barcelona ook voor volgend jaar, ik ben er nog niet uit.

In elk geval erg gaaf dat je een hele wilt gaan doen, veel succes en laat nog even weten welke het gaat worden!

3

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Ik heb geen ervaring op een volledige afstand maar 3.8km zonder wetsuit is toch geen aanrader hoor ook al ben je een goede zwemmer. Ikzelf heb dus besloten om van Almere mijn eerste volledige afstand te maken, ik denk voor mezelf dat ik qua parcours en organisatie echt niet verder hoef te zoeken.

4

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Mijn planning is om Maastricht als eerste hele te doen.

5

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Maca944 schreef:

De kans op regen is niet zo heel groot, al regende het de dag voor mijn wedstrijd de hele dag (dus het kan wel).

Dat is wel ook een schrikbeeld van mij: ik ben op fietsvakantie een keer begin oktober in Barcelona aangekomen in een verschrikkelijke hoosbui, we konden zelfs niet verder fietsen, want je zag niet waar de rand van de weg was. En iedereen maar zeggen 'dat is anders nooit in deze tijd van het jaar'. Jaja. Maarja, het weer blijft natuurlijk altijd een gok. Hoe was de watertemperatuur daar?

Maca944 schreef:

Overigens overweeg ik Ironman Barcelona ook voor volgend jaar, ik ben er nog niet uit.

Dat is ook nog wel een overweging: waar (forum-)bekenden heen gaan  wink

ronnyke schreef:

Ik heb geen ervaring op een volledige afstand maar 3.8km zonder wetsuit is toch geen aanrader hoor ook al ben je een goede zwemmer.

Ik ben geen goede zwemmer, maar ervaar toch weinig voordeel van een wetsuit; ik draag het echt voor de kou. Volgens mij hangt het ervan af wat je sterke en zwakke punten zijn, technisch. Mijn ligging is goed, mijn benen zakken niet en mijn voeten komen eerder iets te hoog uit dan te laag. Dus het nut van extra drijfvermogen is beperkt, en ik vind een wetsuit merkbaar zwaarder rond mijn schouders en aan mijn armen en dat is juist wél mijn zwakke punt. Wetsuit voelt trouwens wel 'veiliger', dat vind ik wel een voordeel; zonder lijkt wat kwetsbaarder in die wasmachine van de start.

Livio Livius schreef:

Mijn planning is om Maastricht als eerste hele te doen.

Fietsen in Zuid-Limburg vind ik geweldig, lekker de Cauberg op raggen enzo. Maar niet als ik daarna nog een marathon moet lopen  wink

Louise

6 Laatst bewerkt door Maca944 (20-09-15 20:20:32)

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Louise schreef:

Hoe was de watertemperatuur daar?

Dat kan ik me eigenlijk niet meer herinneren, en dat zal betekenen dat het niet heel koud was. Dat had ik me namelijk wel herinnerd.

Louise schreef:

Ik ben geen goede zwemmer, maar ervaar toch weinig voordeel van een wetsuit; ik draag het echt voor de kou. Volgens mij hangt het ervan af wat je sterke en zwakke punten zijn, technisch. Mijn ligging is goed, mijn benen zakken niet en mijn voeten komen eerder iets te hoog uit dan te laag. Dus het nut van extra drijfvermogen is beperkt, en ik vind een wetsuit merkbaar zwaarder rond mijn schouders en aan mijn armen en dat is juist wél mijn zwakke punt. Wetsuit voelt trouwens wel 'veiliger', dat vind ik wel een voordeel; zonder lijkt wat kwetsbaarder in die wasmachine van de start.

Merk je echt geen snelheidsverschil met en zonder wetsuit? Mijn probleem is juist mijn slechts ligging en zinkende benen, dus ik merk een enorm verschil. Ik heb een Huub Archimedes 3:5 met dunner neopreen bij je bovenlichaam. Bij mijn oude wetsuit had ik ook last dat het veel kracht kostte om mijn armen rond te krijgen. Je zou ook een wetsuit zonder mouwen kunnen overwegen. Naast het sneller zwemmen vind ik het ook een prettig idee dat als ik kramp krijg of anderszins problemen ik me alleen maar op mijn rug hoef te draaien en kan dobberen.

7

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Louise schreef:
Livio Livius schreef:

Mijn planning is om Maastricht als eerste hele te doen.

Fietsen in Zuid-Limburg vind ik geweldig, lekker de Cauberg op raggen enzo. Maar niet als ik daarna nog een marathon moet lopen  wink
Louise

Ach pijn doet het toch  tongue

8

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Vichy zit ik ook naar te kijken voor volgend jaar. Als je het zwemmen goed getraind hebt is 3.8k zwemmen zonder wetsuit echt geen probleem hoor, je zult alleen wat langzamer zijn wink  Inschrijven Barca moet je snel zijn dacht ik, is een snel parcours dus ook snel vol dacht ik. Vichy is nieuw sinds dit jaar (voorheen Challenge dacht ik) dus weet niet hoe snel dat vol zit. Als je je eis van rijdafstand wilt laten varen kun je ook nog Mallorca overwegen. Geen ervaring met dat parcours verder.

9

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Maca944 schreef:

Merk je echt geen snelheidsverschil met en zonder wetsuit? Mijn probleem is juist mijn slechts ligging en zinkende benen, dus ik merk een enorm verschil. Ik heb een Huub Archimedes 3:5 met dunner neopreen bij je bovenlichaam. Bij mijn oude wetsuit had ik ook last dat het veel kracht kostte om mijn armen rond te krijgen. Je zou ook een wetsuit zonder mouwen kunnen overwegen. Naast het sneller zwemmen vind ik het ook een prettig idee dat als ik kramp krijg of anderszins problemen ik me alleen maar op mijn rug hoef te draaien en kan dobberen.

Ik heb het verschil nog nooit betrouwbaar kunnen meten, misschien ben ik een beetje sneller, ja, maar dat is zeker niet spectaculair. Want je zegt het, hè: het  voordeel zit hem in het compenseren van ligging en zinkende benen, en daar heb ik geen last van (net dat gaat wel goed, vanzelf, de hele rest van de zwemtechniek daarentegen... wink ). Toen ik net in wetsuit ging zwemmen, kwam ik zelfs met m'n voeten boven het water uit. (Overigens - vrouwen hebben in het algemeen en gemiddeld minder snelheidswinst van een wetsuit, omdat wij vanwege het lagere zwaartepunt en hogere vetpercentage al beter drijven, heb ik me laten vertellen. Maar dat terzijde). 

Wel herken ik wat jij zegt inderdaad van de grotere veiligheid. En ik zit ook te denken over een mouwloos en/of beter pak, beetje afhankelijk ook van wat die hele wordt.

thomass schreef:

Vichy zit ik ook naar te kijken voor volgend jaar. Als je het zwemmen goed getraind hebt is 3.8k zwemmen zonder wetsuit echt geen probleem hoor, je zult alleen wat langzamer zijn wink  Inschrijven Barca moet je snel zijn dacht ik, is een snel parcours dus ook snel vol dacht ik. Vichy is nieuw sinds dit jaar (voorheen Challenge dacht ik) dus weet niet hoe snel dat vol zit. Als je je eis van rijdafstand wilt laten varen kun je ook nog Mallorca overwegen. Geen ervaring met dat parcours verder.

Vichy was dit jaar niet eens uitverkocht, althans, op de dag ervoor was inschrijving via Ironman.com nog mogelijk. Was inderdaad hiervoor een Challenge. Mallorca is qua timing prima, maar wel meer klimmen op de fiets, dacht ik?

Louise

10

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Off topic voor wat betreft hele triathlons (want ik heb totaal geen ambitie voor hele triathlons en dus ook 0,0 ervaring ermee) maar wellicht voor betreft het wetsuit-gedoe; Ik was pas zoekende naar neopreenlijm en kwam na wat browsen op deze shop terecht met hele aardige wetsuit dingetjes voor triathlongebruik.

http://www.techduikshop.nl/shop/product … cts_id=945

Ik vond het een supercool ding, zou hem zelf ook wel overwegen. Als ik alles optel voor jou (zware armen vanwege de weerstand bij de armen, opdrijvende benen, weinig behoefte aan overdreven veel drijfvermogen maar wel een wens voor wat zekerheid en verminderde glijweerstand is dan meegenomen) zou dit wel een leuk product kunnen zijn.

Geen reclame, ken het merk ook niet, heb er geen enkel belang bij. Maar moest na je uiteenzetting hier aan denken.

11

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Watertemperatuur in Barcelona begin oktober is lekker. Ik heb twee jaar geleden op de dag van de toen nog Challenge, de OD in Barcelona city gedaan en watertemperatuur was heerlijk (22 graden als ik het goed herinner), als er een windje staat wel veel golven, dus ik zou zeker een wetsuit meennemen voor de veiligheidsbeleving.

Golven plus wasmachine kunnen wel heftig zijn.

12

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Dorter schreef:

Off topic voor wat betreft hele triathlons (want ik heb totaal geen ambitie voor hele triathlons en dus ook 0,0 ervaring ermee) maar wellicht voor betreft het wetsuit-gedoe; Ik was pas zoekende naar neopreenlijm en kwam na wat browsen op deze shop terecht met hele aardige wetsuit dingetjes voor triathlongebruik.

http://www.techduikshop.nl/shop/product … cts_id=945

Ik vond het een supercool ding, zou hem zelf ook wel overwegen. Als ik alles optel voor jou (zware armen vanwege de weerstand bij de armen, opdrijvende benen, weinig behoefte aan overdreven veel drijfvermogen maar wel een wens voor wat zekerheid en verminderde glijweerstand is dan meegenomen) zou dit wel een leuk product kunnen zijn.

Geen reclame, ken het merk ook niet, heb er geen enkel belang bij. Maar moest na je uiteenzetting hier aan denken.

Dat is zeker interessant, dank! Ook qua prijs trouwens.

22 graden is perfect: warm genoeg maar wetsuit mag nog. Urgh, ik blijf twijfelen!

Louise

13

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Volgens mij mag je deze pakken niet mag gebruiken bij wedstrijden waar wetsuits verplicht zijn. Dan zijn de mouwen eraan dacht ik ook verplicht.

14

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Cootje schreef:

Volgens mij mag je deze pakken niet mag gebruiken bij wedstrijden waar wetsuits verplicht zijn. Dan zijn de mouwen eraan dacht ik ook verplicht.

http://www.triathlonbond.nl/Portals/0/C … 4%2002.pdf

Pagina 23 beschrijft de eisen waaraan een wetsuit moet voldoen. Mouwen toegestaan maar niet verplicht, net als pijpen.  big_smile

15

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Bovendien heb ik mijn huidige wetsuit, met mouwen en pijpen, sowieso ook nog, en die wil ik wel aan ook als het zo koud is dat een wetsuit verplicht is. (Sterker nog: ik wil dan eigenlijk helemaal niet zwemmen, brrr  wink  ).

Louise

16

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Roth heeft meestal nog een december actie met inschrijving, zou je nog kunnen lukken. Gaafste race die er is. Met afstand. Niet heel moeilijk ook. Zit wel klimwerk in maar het rondje rijdt heel prettig. Marathon vlak, kans op goed zomerweer is groot. Water is ook niet snel heel koud en zwemmen gaat niet makkelijker worden dan in Roth. Gewoon heen en weer in een kanaal. Relatief weinig stayeren ook vanwege de heel goede startserie indelingen. Echt de best georganiseerde race die je gaat vinden. Als ik er een mocht finishen is deze het.

Klagenfurt voldoet misschien ook aan je eisen, maar daar heb ik nooit meegedaan. Wel kans op wetsuitverbod daar.

17

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

thijs schreef:

Roth heeft meestal nog een december actie met inschrijving, zou je nog kunnen lukken.

Is dat zo, is daar reële kans? Ik ken de reputatie van Roth, maar ik heb die uit mijn overwegingen gehouden zo van: toch kansloos om daartussen te komen. Het is aan de vroege kant, half juli, maar het is verder wel geweldig natuurlijk.

Louise

18

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Mij lukte het wel om voor Roth in december in te schrijven.
Fietsen vind ik wel voor powerfietsers. Het is nooit helemaal vlak.
Ambiance is fantastisch tijdens het fietsen. Lopen vond ik grote delen erg stil. Het is 1 grote ronde die je loopt. Met twee heen en weer stukjes. Ik vind, zoals in almere, zes of vier rondes 'makkelijker'.

19

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Dorter schreef:

Pagina 23 beschrijft de eisen waaraan een wetsuit moet voldoen. Mouwen toegestaan maar niet verplicht, net als pijpen.  big_smile

Inderdaaad zeg, heb ik het blijkbaar altijd omgedraaid met het niet dragen van losse beenstukken bij niet-wetsuit... Weer wat geleerd. Het lijkt me niet optimaal trouwens om zonder mouwen te zwemmen. Wel qua extra drijfvermogen maar de kou hou je er denk ik minder mee weg. Iemand ervaringen daarmee?

20

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Bij de duurdere pakken zijn de mouwen ook meestal van een dunnere rubber of neopreensoort dus echt veel maakt het niet uit vind ik. Maar er zit natuurlijk wel verschil in. Maar normaal als het water +16 graden is zullen je armen er niet afvriezen :-)

21

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Ik heb de eerste 3 jaar dat ik triathlon deed een orca mouwloze wetsuit gebruikt, dit omdat ik met mijn postuur niet een lekker pak met mouwen kon vinden voor een acceptabele prijs..

Ik heb het altijd super lekker zwemmen gevonden, tuurlijk is het wel wat frisser als een pak met mouwen maar je armen kunnen wel wat hebben

Sinds dit jaar heb ik een pak met mouwen ( heel erg soepel ), heb het idee dat ik hier wel sneller mee zwem, maar of dit komt doordat ik nu mouwen heb weet ik niet, het voelt niet zwaarder aan in ieder geval.

22

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Wel verrassend dat het verschil tussen een mouwloze en volledig wetsuit blijkbaar meevalt. En de prijs scheelt ook aanzienlijk zo te zien.

23

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Ikzelf heb 2 toppakken met mouwen en natuurlijk is dat mouwloos ook een zeer goed. Mocht ik morgen een wedstrijd doen in water met een temp tussen de 19 en 23 graden pakte ik zowiezo het mouwloze. Eigenlijk dient een pak toch maar voor beter te drijven de rest is bijzaak.

24

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Ik heb gister de knoop doorgehakt: het wordt Vichy. De afgelopen tijd neigde ik daar al naar, enerzijds vanwege het rustigere zwemwater dan Barcelona en anderzijds omdat deze septembermaand zo treurig was om nog te trainen en topfit te zijn (ik voelde de herfstblues af en toe al en het buitenwater was me al vanaf begin van de maand te koud, al was het wel uitzonderlijk natuurlijk), en ten opzichte van (een poging wagen tot) Roth toch de betere timing aan het eind van het seizoen. Maar dat vond ik nog niet doorslaggevend.

Gister bedacht ik dat ik, als ik er goed doorheen kom eind augustus en nog zin heb, dan mogelijk begin oktober de Kustmarathon kan lopen (om 'm een keer te doen/uit te lopen). Dat jeukt toch wel, elk jaar eigenlijk en gister dus ook weer, en ik zou er op deze manier niet apart voor hoeven trainen. En dat gaf de doorslag.  Niet dat ik zeg: dat ga ik doen - eerst maar eens zien, en de Ironman heeft prioriteit. Maar wie weet.

Dus: Vichy wordt 't! Dank voor het meedenken allemaal (ook over de met/zonder wetsuit-kwestie).

Louise

25 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (04-10-15 19:20:05)

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Louise schreef:

Ik heb gister de knoop doorgehakt: het wordt Vichy. De afgelopen tijd neigde ik daar al naar, enerzijds vanwege het rustigere zwemwater dan Barcelona en anderzijds omdat deze septembermaand zo treurig was om nog te trainen en topfit te zijn (ik voelde de herfstblues af en toe al en het buitenwater was me al vanaf begin van de maand te koud, al was het wel uitzonderlijk natuurlijk), en ten opzichte van (een poging wagen tot) Roth toch de betere timing aan het eind van het seizoen. Maar dat vond ik nog niet doorslaggevend.

Gister bedacht ik dat ik, als ik er goed doorheen kom eind augustus en nog zin heb, dan mogelijk begin oktober de Kustmarathon kan lopen (om 'm een keer te doen/uit te lopen). Dat jeukt toch wel, elk jaar eigenlijk en gister dus ook weer, en ik zou er op deze manier niet apart voor hoeven trainen. En dat gaf de doorslag.  Niet dat ik zeg: dat ga ik doen - eerst maar eens zien, en de Ironman heeft prioriteit. Maar wie weet.

Dus: Vichy wordt 't! Dank voor het meedenken allemaal (ook over de met/zonder wetsuit-kwestie).

Louise

Wat die Zeeuwse lucht toch al niet kan doen eejjj!!!! wink

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig