26

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Dennis Florussen schreef:

Wat die Zeeuwse lucht toch al niet kan doen eejjj!!!! wink

lol

27

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Louise schreef:

Ik heb gister de knoop doorgehakt: het wordt Vichy. De afgelopen tijd neigde ik daar al naar, enerzijds vanwege het rustigere zwemwater dan Barcelona en anderzijds omdat deze septembermaand zo treurig was om nog te trainen en topfit te zijn (ik voelde de herfstblues af en toe al en het buitenwater was me al vanaf begin van de maand te koud, al was het wel uitzonderlijk natuurlijk), en ten opzichte van (een poging wagen tot) Roth toch de betere timing aan het eind van het seizoen. Maar dat vond ik nog niet doorslaggevend.

Gister bedacht ik dat ik, als ik er goed doorheen kom eind augustus en nog zin heb, dan mogelijk begin oktober de Kustmarathon kan lopen (om 'm een keer te doen/uit te lopen). Dat jeukt toch wel, elk jaar eigenlijk en gister dus ook weer, en ik zou er op deze manier niet apart voor hoeven trainen. En dat gaf de doorslag.  Niet dat ik zeg: dat ga ik doen - eerst maar eens zien, en de Ironman heeft prioriteit. Maar wie weet.

Dus: Vichy wordt 't! Dank voor het meedenken allemaal (ook over de met/zonder wetsuit-kwestie).

Louise

Ik volg je niet helemaal, met uizondering van dat rustige water, maar mooi dat de kogel door de spreekwoordelijke kerk is  lol

Nu al benieuwd naar je verslag!

28

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Direct inschrijven dan maar Louise, dan kun je er ook niet meer van af wink

Vichy staat bij mij ook hoog op het lijstje, anders nog een keer Zwitserland.

29

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Maca944 schreef:

Ik volg je niet helemaal,

Ah, ik laat ook wel heel veel impliciet... foei, ik zou beter moeten weten, qua schrijven. Kleine verduidelijking: het gaat vooral om de timing, dus eind augustus (Vichy) versus begin oktober (Barcelona). Eind augustus (= Vichy) betekent dat alle training in de echte zomer is (en niet in een eventueel weer zo koude, natte, sombere september als dit jaar) én dat het de mogelijkheid biedt om misschien, bij voldoende puf/herstel/zin/energie, begin oktober ook nog de Kustmarathon te lopen. Dat kan in combinatie met Barcelona al helemaal niet, want dat is hetzelfde weekend.

Hopelijk is dat duidelijker!

thomass schreef:

Direct inschrijven dan maar Louise, dan kun je er ook niet meer van af wink

Yep, vandaag of morgen!

Louise

30

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Louise schreef:
thomass schreef:

Direct inschrijven dan maar Louise, dan kun je er ook niet meer van af wink

Yep, vandaag of morgen!

Gedaan!

Louise

31

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Leuk superleuk louise, en spannend!!

Ik zelf dub ook met wat plannen voor volgend jaar... als ik in juni nou een kwart doe.... kan ik dan in sept de halve van Almere? Durf ik me daarvoor in te schrijven? Ga ik zoiets ooit halen?  Hmmm.... ik kan er nog even over dubben gelukkig  smile

32 Laatst bewerkt door elderenbosch (05-10-15 23:52:34)

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Louise schreef:

Dus: Vichy wordt 't! Dank voor het meedenken allemaal (ook over de met/zonder wetsuit-kwestie).

Louise

Leuk! Ik heb daar dit jaar jaar de halve gedaan; mooi parcours. Veel succes in de voorbereiding.

33 Laatst bewerkt door petitmas (06-10-15 15:26:41)

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Elderenbosch...................hoe verhoudt zich jouw tijd op de halve van Vichy tot een andere vlakke halve met ook precies 1,9 - 90 - 21?

Louise.............wie weet gaan we elkaar tegenkomen  tongue

Hedcandy.............bedoel je dat je niet weet of je in september hersteld bent van een kwart in juni of bedoel je dat je niet weet of je de sprong van kwart naar half kan maken tussen juni en september?

34 Laatst bewerkt door elderenbosch (06-10-15 16:10:17)

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Het was mijn eerste halve, dus ik kan het niet echt vergelijken.

Zwemmen was wel ok. Het is een rivier maar ik heb niet echt last gehad van stroming o.i.d.

Ik schat in dat het fietsparcours behoorlijk snel is. Er zit één klimmetje in na 70 (en 140) kilometer. Voor de rest is hij vrij vlak, paar stukjes vals plat: (424 hoogtemeters). De eerste kilometers is het een beetje draaien en keren om Vichy uit te komen. Pas in de eerste paar honderd meter even op de boomstronken die de weg opdrukken. Er waren er een paar die gingen er te fanatiek overheen en reden meteen lek. Het fietsen was overigens bijna 93 kilometer op de halve afstand.
Zie: https://www.strava.com/activities/380592362

In het loopparcours ook geen gekke dingen. Paar keer bruggen op en af, maar dat is wel te doen.

Het was vooral de warmte (35 graden) die het daar zwaar maakte. Maar ze hebben meer dan voldoende water punten!

35

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

petitmas schreef:

Hedcandy.............bedoel je dat je niet weet of je in september hersteld bent van een kwart in juni of bedoel je dat je niet weet of je de sprong van kwart naar half kan maken tussen juni en september?

Ik weet vooral niet of ik een halve ga kunnen! Heb nooit verder gelopen dan 15km.
Dus ik dacht eerst, in 2016 een kwart, dan bewaar ik de halve voor 2017.
Maar toen zei iemand, als je in juni een kwart of OD kan, kun je ook doortrainen voor de halve van Almere.
Toen dacht ik ja verrek!! Dus er is n zaadje geplant.... smile

Gelukkig kan ik nog tot januari dubben, dan gaat het inschrijfgeld weer omhoog.

Ik ben in elk geval nu aan het proef mee trainen met n triathlonvereniging, dus dan is mn voorbereiding in elk geval al beter en zit ik tussen de reeds besmette mensen en dat werkt natuurlijk aanstekelijk

36

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Louise, mooi dat de knoop is doorgehakt! Wie weet tot in Vichy.

Hedcandy: wellicht een tip om wat vertrouwen te krijgen op een langere loopafstand, doe een halve marathon in het voorjaar! Dit is ook ee goede basis voor je kwart/olympische in juni want de loopsnelheid bij een halve marathon en een 10k van een triathlon komen aardig overeen. En dan is de stap naar een halve triathlon weer wat kleiner.

37

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Als je 15 km kunt lopen, kun je in redelijk korte tijd opbouwen naar 21, lijkt me - als je het leuk genoeg vindt, dus er de tijd voor uit wilt trekken om meer te gaan trainen. Het is nu nog bijna een jaar tot Almere, toch? En langer lopen dan 10 km is inderdaad ook nuttig voor de kwart.

In mijn ervaring gaan die stappen naar langer prima, zo lang je maar niet óók sneller hoopt te worden, want dat is een lastige combinatie. Tot en met de kwart kan ik voluit gaan, maar een halve moet op reserve en een hele helemaal, daarbij laat ik elke gedachte aan een tijd of klassering varen, dat gaat alleen maar om volbrengen. Ik heb het trouwens met één afstand per seizoen gedaan, dus seizoen achtste, seizoen kwart, seizoen 1/3 (Oud-Gastel), seizoen halve (dit jaar) en dan volgend jaar de hele. Maar het kan wel harder dan dat.

Louise

38

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Ik wil volgend jaar ook de hele gaan doen. Eerst had ik besloten dat het almere werd. Ik dacht dat Vichy te zwaar zou zijn qua omstandigheden.

Maar bij nader inzien zie ik nu juist meer voordelen. De komende weken alles nog eens rustig bekijken en dan de knoop doorhakken.

Louise schreef:

Als je 15 km kunt lopen, kun je in redelijk korte tijd opbouwen naar 21, lijkt me - als je het leuk genoeg vindt, dus er de tijd voor uit wilt trekken om meer te gaan trainen. Het is nu nog bijna een jaar tot Almere, toch? En langer lopen dan 10 km is inderdaad ook nuttig voor de kwart.

In mijn ervaring gaan die stappen naar langer prima, zo lang je maar niet óók sneller hoopt te worden, want dat is een lastige combinatie. Tot en met de kwart kan ik voluit gaan, maar een halve moet op reserve en een hele helemaal, daarbij laat ik elke gedachte aan een tijd of klassering varen, dat gaat alleen maar om volbrengen. Ik heb het trouwens met één afstand per seizoen gedaan, dus seizoen achtste, seizoen kwart, seizoen 1/3 (Oud-Gastel), seizoen halve (dit jaar) en dan volgend jaar de hele. Maar het kan wel harder dan dat.

Louise

39

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Almere kán lichter zijn dan Vichy, maar dan moet het niet waaien. Dat is een belangrijke (en onzekere) factor in Almere: de wind en de rest van het weer; het kan er enorm spoken. Ik heb ook over Almere gedacht, trouwens, want eentje in eigen land is natuurlijk ook heel erg gaaf. Maar ik realiseerde me al een tijdje geleden dat ik echt warmer water wil, dat vooral. De rest is toch een beetje een gok, want 35 graden, zoals Vichy dit jaar, is ook niet alleen maar fijn natuurlijk, zelfs niet voor een warmte-liefhebber als ondergetekende! Maarja, het hoort bij de sport, dealen met de omstandigheden.

Maare, zou leuk zijn, Thijsie en thomass en petitmas, om elkaar in Vichy te treffen!

Louise

40

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Ik ga in December beslissen wat het word. Dan kan ik echt zien hoe de kalender eruit gaat zien qua vakantie/planning werk etc.
Maastricht is ook serieuse optie ivm familie etc

41

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Ik denk dat een hele nooit licht is ;-) Door het vlakke in Almere kun je weer anders afzien dan dat er ergens heuvels zijn. Ben benieuwd naar je ervaringen!

42

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Louise schreef:

Als je 15 km kunt lopen, kun je in redelijk korte tijd opbouwen naar 21, lijkt me - als je het leuk genoeg vindt, dus er de tijd voor uit wilt trekken om meer te gaan trainen. Het is nu nog bijna een jaar tot Almere, toch? En langer lopen dan 10 km is inderdaad ook nuttig voor de kwart.

In mijn ervaring gaan die stappen naar langer prima, zo lang je maar niet óók sneller hoopt te worden, want dat is een lastige combinatie.

Louise

Ok, dat is wel een goeie ja, niet sneller willen... want dat wil ik ook echt niet, maar ik merk dat ik wel reken met mijn 10 km tijd naar de 21 (plus een beetje) en dat is dus verre van reeel... dus ik tel er maar een half uurtje bij op dan.
Dan moet finishen binnen de 7 uur nog altijd lukken  big_smile  (als dat uberhaupt mag van de organisatie hahaha)

En ja, goeie tip om in het voorjaar al een keer een halve marathon te doen. Alleen ben ik echt niet zo'n loper, ik zie dat echt niet als zijde leuk... dus hoe minder van die lange loopdingen hoe beter. Ik loop meestal 10-12 km en dan heb ik het lekker, maar echt langer moet ik me dus wel even toe zetten.

43

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Hedcandy schreef:

En ja, goeie tip om in het voorjaar al een keer een halve marathon te doen. Alleen ben ik echt niet zo'n loper, ik zie dat echt niet als zijde leuk... dus hoe minder van die lange loopdingen hoe beter. Ik loop meestal 10-12 km en dan heb ik het lekker, maar echt langer moet ik me dus wel even toe zetten.

Of misschien juist niet doen? Het moet wel leuk blijven, hè?

Louise

44

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Mooi vooruitzicht

Succes met trainen

45

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Elderenbosch.....nog bedankt voor de feedback inzake Vichy.
Ondertussen staat er ook een gedetailleerd parcours op de site van Ironman en inderdaad 93 km

Als je dan een PR-jager bent op de hele is die 5 a 6 extra km's wel weer jammer........toch bijna 10 min! en die heb ik juist hard nodig.
En als jij al ruim 400 hmt had........dan zijn dat er dus bijna 900 op de hele.

Denk dat je in Barcelona dan toch sneller bent, die is precies 180 en 750 hmt
Temperatuur begin oktober in Barca komt niet boven de 25 graden, dus de extreme hitte heb je daar ook op zeker niet.

Binnen nu en 3 jaar wil ik nog 1 keer proberen mijn PR te kraken, daarna, als ik het nog leuk vindt, ga ik wel een IM doen die ik nog eens graag zou willen doen............Langkawi bijvoorbeeld

46 Laatst bewerkt door thomass (15-10-15 13:23:46)

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Tenzij het parcours voor volgend jaar is aangepast is het redelijk in de buurt van 180km. Op Strava heb je een zoekfunctie, als je daar zoekt op Ironman Vichy zie je dat iedereen er 179,8/180,3km over gedaan heeft. Weet niet of deze link werkt: https://www.strava.com/activities/searc … n_end=5000

Zoals wel vaker zijn de hoogtemeters niet eenduidig, een goede schatting is zo'n 850m. Verder was Vichy dit jaar natuurlijk warm, maar dat was Zürich, Frankfurt etc ook.

edit: een mogelijke reden voor het langere halve parcours zou het aanloopstuk kunnen zijn, deze doe je bij de hele maar 1 keer waardoor het fietsparcours niet 2x93 is.

edit2: verder zoekende zie ik tot mijn verbazing dat het loopparcours maar 40km is, dat is eigenlijk wel jammer en een beetje raar.

47 Laatst bewerkt door petitmas (15-10-15 20:05:47)

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Das een goeie Thomass.......als alle strava's de 179 aangeven zal het ongetwijfeld zo zijn. In Barcelona hadden we ook een aanloopstuk en dan zou een halve ook langer geweest zijn.

Dit jaar overigens kregen ze de vergunning niet rond voor het nieuwe fietsparcours. Dan worden het 2 ipv 3 ronden en hoef je het klimmetje bij de vuurtoren dus maar 4 keer te doen ipv 6 keer. Maakt het toch weer sneller.

Vichy staat hoog op mijn lijstje maar de datum is niet ideaal ivm ons hoogseizoen.

48

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Dat aanloopstukje zal het verklaren. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik op de halve 3 kilometer ben omgefietst tongue
Het lopen was bij mij volgens mij wel iets korter dan 21,1 kilometer, maar zeker niet veel.

49

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

Ik graaf even een oud onderwerp voor mezelf op voor een aanvulling op een dingetje eruit, en een dank-je-wel, naar aanleiding hiervan:

Dorter schreef:

Off topic voor wat betreft hele triathlons (want ik heb totaal geen ambitie voor hele triathlons en dus ook 0,0 ervaring ermee) maar wellicht voor betreft het wetsuit-gedoe; Ik was pas zoekende naar neopreenlijm en kwam na wat browsen op deze shop terecht met hele aardige wetsuit dingetjes voor triathlongebruik.

http://www.techduikshop.nl/shop/product … cts_id=945

Ik vond het een supercool ding, zou hem zelf ook wel overwegen. Als ik alles optel voor jou (zware armen vanwege de weerstand bij de armen, opdrijvende benen, weinig behoefte aan overdreven veel drijfvermogen maar wel een wens voor wat zekerheid en verminderde glijweerstand is dan meegenomen) zou dit wel een leuk product kunnen zijn.

Geen reclame, ken het merk ook niet, heb er geen enkel belang bij. Maar moest na je uiteenzetting hier aan denken.

Dit was bij mij blijven hangen, en na enig zoekwerk heb ik inmddels een 'shorty' wetsuit. Wel met korte mouwtjes, dat schijnt veel te schelen in kou en weerstand. Ik heb het vandaag in het zwembad uitgeprobeerd, en voor mij is dat inderdaad precies ideaal: het zit als gegoten, het geeft net dat beetje extra drijfvermogen rond mijn lijf waardoor ik sneller ben dan in badpak, maar maximale vrijheid voor mijn armen en mijn benen komen precies goed uit. Ik zwom er erg lekker in, dus nu zeker hopen dat het in Vichy straks mag!

Dus dank voor de tip, Dorter!

Louise

50 Laatst bewerkt door elderenbosch (01-04-16 13:47:38)

Re: Knoop doorhakken voor volgend jaar

1 april grap van Ironman Vichy? - "Puy de Dome opgenomen in fietsparcours"

Als het geen grap is dan mag je een paar kilometer >10% bikkelen!

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12439448_575030222663325_5542173509984747213_n.png?oh=257002af8c323e74b954058ae2ed4d12&oe=578C8ABB