1

Onderwerp: Software

Ik gebruik al geruime tijd Training Peaks voor analyse van de door m'n 910XT gegenereerde data. Maar vraag me af of het ook goedkoper kan? Dit kost 119 dollar per jaar.

Wat gebruiken jullie? En Waarom? En wat kost het?

(ps. Garmin Connect voldoet ook prima, maar ik ben nu eenmaal gek op cijfertjes en grafiekjes)

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

2

Re: Software

Golden Cheetah is gratis en ideaal voor het analyseren van fietsdata, vooral als je een vermogensmeter gebruikt. Heeft vrijwel dezelfde functies als Training Peaks. Ze zijn ook bezig met ondersteuning voor hardlopen en zwemmen, maar dat functioneert nog niet optimaal.

3

Re: Software

Yep, gebruik Golden Cheetah voor fietsdata, is gratiesh. Loopdata en zwemdata zijn wat minder interessant vind ik, dus dat bekijk ik met Garmin Connect en Strava (Premium).

4

Re: Software

Ik heb Strava (premium) gebruikt - maar die gebruiken de statistieken voor zwemmen en lopen ook niet
Garmin connect heeft geen performance management chart of iets wat er op lijkt
Golden Cheetah is prettig, en gratis, maar je moet alles handmatig uploaden en beperkt zich ook enkel tot fietsen

Ik heb sinds kort TrainingPeaks en ben super tevreden. Is wat mij betreft de beste van allen. Auto-upload via Garmin, veel (en erg veel!) grafieken en de PMC, Vermogenscurve en Power Profiles welke ik erg belangrijk vind in mijn analyse van trainingen en ook het lopende seizoen. M'n coach werkt er ook mee, dus makkelijk terug te koppelen na elke training.

5

Re: Software

Ik heb trainingspeaks via mijn trainer. Hij heeft dat aangemaakt en als ik het open staat mijn schema erop en als ik mijn garmin's aansluit komen er de hartslagen en wattages enz op zodat hij dat achteraf kan bekijken. Is wel allemaal mooi maar weeral extra werk.

6

Re: Software

ronnyke schreef:

Ik heb trainingspeaks via mijn trainer. Hij heeft dat aangemaakt en als ik het open staat mijn schema erop en als ik mijn garmin's aansluit komen er de hartslagen en wattages enz op zodat hij dat achteraf kan bekijken. Is wel allemaal mooi maar weeral extra werk.

Mijn 920XT zoekt zodra ik thuis ben automatisch het wifi netwerk of de BT verbinding met mijn iPhone. Zonder ook maar een handeling, staat mijn bestand op Garmin Connect. Via Garmin Connect lopen er twee lijntjes naar Strava en TrainingPeaks die dat bestand automatisch overnemen. Ik heb er echt letterlijk, helemaal geen werk mee. Ook met alledrie de app's op de telefoon is het allemaal wel zo veel makkelijker worden. In de tijd dat ik met een oude polar reed en alles moest uploaden via een cradle naar de pc met een omschrijving waar ik was geweest en na hoeveel km ik bepaalde ijkpunten bereikte was m.i. veel omslachtiger. Heden ten dage is trainingen analyseren en verwerken nog nooit zo makkelijk geweest! smile

7

Re: Software

Met mijn 910xt ik ook niet leg ik gewoon in de buurt van mijn pc en de rest gaat vanzelf maar mijn edge510 die moet ik nog aansluiten  tongue

8 Laatst bewerkt door HermanB (04-10-15 19:33:29)

Re: Software

Al het bovenstaande. Sinds ik een Fenix3 heb gaat ook alles via BT en Wifi, zalig! smile

Qua goedkopere software kan ik nog Sporttracks aanbevelen - de standalone versie op je PC dan (ST3, zie link). Er is ook een webversie namelijk, maar die heeft weer een jaarlijks abonnement (net als TrainingPeaks dus). Sporttracks is ook erg geschikt voor multisporters zoals wij (in tegenstelling tot Golden Cheetah).

ST3 kost eenmalig USD 63 en dan ben je in principe klaar (al is er wel een levendige community die handige plugins ontwikkeld heeft waarvoor je soms ook wat moet betalen). De webversie kost eenmalig USD 79 (dat is dan wel inclusief ST3) plus USD 59 per jaar (prijslijst).

Ik vind ST3 zelf beter dan TrainingPeaks (wat ik wel gebruik omdat mijn coach het gebruikt). Zwemdata worden veel beter weergegeven bijvoorbeeld (daarvoor gebruik ik dan wel de pool swimming plugin à € 12). En ik kan er makkelijker historische overzichten uit halen.
Nadeel van ST3 is alleen dat je data niet automatisch worden ingeladen (waarschijnlijk wel met de webversie) dus je moet ouderwets met een draadje aan de gang. En als je een coach hebt is het natuurlijk ook lastiger om je data daarmee te delen (het kan wel via een plugin geloof ik, maar ik weet niet of deze dan zelf ook ST3 moet gebruiken).

/Herman

9

Re: Software

Dank voor jullie reacties. Ik zal es rondkijken bij de diverse genoemde pakketten.
Maar zo de reacties lezend vermoed ik dat het toch TP zal blijven.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

10

Re: Software

Wat ik btw ook erg goed vind aan TP, is dat mijn coach het gebruikt en mijn agenda daar kan invullen. Ik heb mn schema voor deze week gewoon bij op mn telefoon. Vind ik erg prettig werken!

11

Re: Software

Ben nu 2 boeken aan het lezen omdat ik aankomend seizoen mezelf ga coachen. Heb the triathlete training bible en power meter handbook. Wil met deze boeken aan de slag volgend jaar. us wil graag de metrics gebruiken waar Joe over praat. Hierbij ben ik nu een geschikte site of desktop applicatie aan het zoeken.

Garmin Connect: mist echte trainings analyse grafieken.
Trainingpeaks: mist de mogelijkheid om eigen grafieken te maken, wat je bijvoorbeeld in wko4 wel kan
wko4: zoals ik nu in de trial zie, mist deze de optie om aparte hr zones aan te maken voor verschillende sporten. kan niet echt een schema in een kalender maken
Golden cheetah: zelfde probleem als wko4+. Zwemmen en lopen is nog niet optimaal, voor fietsen wel
Rubitrack: zelfde probleem als GC
Starva: niet echt voor analyse

Moet alleen nog sporttracks bekijken, maar software ziet er erg oud uit, wordt deze nog wel eens geupdate? alleen windows, kan wel in vm draaien maar is omslachtiger dan mac versie.

Het liefst wil ik een desktop applicatie omdat je dan eenmalig een prijs hoeft te betalen en niet jaarlijks een fee.

Kent iemand anders nog een goeie site/software?

12

Re: Software

FrankGNL schreef:

Moet alleen nog sporttracks bekijken, maar software ziet er erg oud uit, wordt deze nog wel eens geupdate?

De laatste update dateert van 2 september 2015 (voorlaatste van 22 juli). Ja dus.

/Herman

13

Re: Software

Even dit topic heropenen met specifieke vraag. Ik gebruik trainings-software mn om dezelfde race /training van verschillende keren te vergelijken in 1 grafiek. Dus als je bijv. een wedstrijd een paar jaar achter elkaar heb gedaan om die resultaten in 1 grafiek te vergelijken.

Welke programma is daar goed in ? Ik gebruik nu rubitrack en die voldoet redelijk al zijn de grafieken/lijnen niet super duidelijk. Ben benieuwd of het beter kan.