1

Onderwerp: Wattage trappen

Ik lees her en der dat er gefietst wordt met behulp van wattages.
Nu ben ik op fietsgebied echt een absolute beginner, dus meer dan een snelheidsmetertje heb ik niet en ken ik ook niet.

Wat zijn de voordelen van dat wattage? (tov de snelheid in km/u)
Hoe weet je welk wattage je dan moet trappen?
Wat is een handige meter hiervoor?

Kortom... wie leert mij er meer over  smile

2

Re: Wattage trappen

Hedcandy schreef:

Wat zijn de voordelen van dat wattage? (tov de snelheid in km/u)

Dat je preciezer kunt meten wat je doet op de fiets, bijvoorbeeld onafhankelijk van wind mee of tegen, vlak of in de klim. Er zijn allerlei dingen die je snelheid beïnvloeden immers, dus dat is een onbetrouwbare meetmethode. Met een vermogensmeter meet je precies wat je benen leveren, en ook nog eens onmiddellijk (in hartslag zit vertraging, voordat die is opgelopen, zeg maar). Die getallen kun je analyseren om bijvoorbeeld je progressie te bekijken of dreigende overtraindheid te signaleren. En je kunt er ook op trainen, dat je een bepaald vermogen wilt halen bijvoorbeeld.

Hedcandy schreef:

Hoe weet je welk wattage je dan moet trappen?

Daarvoor kun je een inspannigstest doen, of je leest je in en bepaalt dan zelf je zones en trainingsprogramma.

Hedcandy schreef:

Wat is een handige meter hiervoor?

Dan zou ik zeggen: lees dit eens: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php … ;p=1053599

Ik train trouwens zelf niet met een vermogensmeter, ik vind die mate van precisie niet nodig en ze zijn aardig aan de prijs. Bovendien trainde ik al jaren zonder toen die dingen op de markt kwamen. Maar als ik nu nog aan het begin van mogelijk een aardige fietscarrière zou staan, zou ik het zeker overwegen.

Enne - je hebt toch wel een hartslagmeter? Daar begint het mee.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3

Re: Wattage trappen

Deze zou je ook nog ff kunnen raadplegen

http://www.triper4mance.be/blogs/news/9 … t-vermogen

4

Re: Wattage trappen

Dank voor de antwoorden tot nu toe.
Ik ga de linkjes zeker lezen!
Ik heb idd een hf meter, lijkt me voorlopig zeker voldoende.
Maar ik was ook vooral nieuwsgierig en  vind het leuk om nieuwe dingen te leren en lezen... vandaar.

5

Re: Wattage trappen

Kijk....daar weet ik nou wel weer "iets" van  tongue
je hebt een hf meter................maar heb je je zones al laten bepalen en hoe weet je wanneer je wat in welke zone moet trainen  cool ?

6

Re: Wattage trappen

Nee nog geen zones laten bepalen. Dat moet wel gebeuren want ik val buiten de standaard zones van mn horloge... sport met een hogere hartslag dan gemiddeld, dit was 12 jaar gelefen ook al zo tijdens mn topsport tijd.
Maar ik moet eerst mn hf-max weer eens aantikken, dan pas kun je gaan rekenen...

7

Re: Wattage trappen

Als je net begint met fietsen zou ik de wattage meter links laten liggen voorlopig. De financiële investering hoeft niet eens heel groot te zijn (denk aan tweedehands powertap) maar het biedt geen meerwaarde als je de data niet kunt interpreteren. Ik heb nu een jaar met zo'n ding rond gereden en heb ook pas een zeer klein gedeelte van de functionaliteit ontdekt. Gewoon lekker fietsen. Altijd maar naar dat klokje kijken is ook niet alles, vraag maar aan Chris Froome wink

8

Re: Wattage trappen

Vermogen meter en hartslagmeter zijn waardeloos als je je zones niet kent. Ken je ze wel heeft op vermogen trainen meer voordelen dan op hartslag trainen maar verwacht er ook weer geen wonderen van.

9

Re: Wattage trappen

Hartslag is VEEL te onderhevig aan vermoeidheid, hoogte, reizen, jetlag, vocht-toestand etc en niet onbelangrijk; wedstrijd-adrenaline.

Ik rij al mijn wedstrijden en trainingen met vermogen en zeker tijdens training is de combinatie van een vermogensmeter en hartslagmeter ontzettend waardevol. Ik vind het zelf zo prettig, dat ik op alle 6 mijn fietsen een vermogensmeter heb gezet omdat ik niet meer zonder wil trainen.

10

Re: Wattage trappen

Dat kan ook wel een beetje snobisme zijn daveke wat jij doet. Zoals ik al zei heeft het voordelen maar is het zeker de heilige graal niet er zijn al genoeg prof renners die ermee begonnen zijn maar die er ook (gedeeltelijk) vanaf gestapt zijn. En er zijn nog andere facetten in het fietsen die belangrijk zijn buiten je vermogen zoals je cadans-houding-positie-enz.

11

Re: Wattage trappen

waar kan je het beste inspanningstest laten doen?

wil mij ook maar is wat meer gaan richten op zones trainen.

alvast bedankt.

12

Re: Wattage trappen

Houding, cadans en positie zijn alleen interessant als je er harder door gaat trappen en dat langer volhoudt. Uiteindelijk vooral wattage dus.

Anyway, ik liet m doen als onderdeel van een sportmedisch advies. Afhankelijk van je zorgverzekering kan je dan ook nog n deel declareren. Kan je het beste daar even navragen welke centra aangesloten zijn.

13 Laatst bewerkt door ronnyke (13-11-15 13:16:13)

Re: Wattage trappen

Niet mee eens eigenlijk. Luchtweerstand is nog steeds het grootste opstakel tijdens het fietsen. Met een goede positie zou je juist minder wattages moeten trappen om harder vooruit te gaan zodat je fris van de fiets komt om aan je loopproef te kunnen beginnen.

14

Re: Wattage trappen

E.e.a. is wel afhankelijk van hoe 'aero' je positie is op je fiets en hoe makkelijk je daarna nog kan lopen toch? Je kan beter hetzelfde wattage leveren en wat minder aero zitten om zo nog goed aan het lopen te kunnen beginnen ipv gevoelsmatig zo aero mogelijk te liggen en significant minder wattage kunnen leveren daardoor op de fiets.

Maar helemaal interessant lijkt me dan met je wattage meter om daar het omslagpunt in te bepalen.

15

Re: Wattage trappen

Het is een mooie puzzel en jullie hebben allemaal gelijk. In sommige houdingen kan je meer wattage trappen dan in andere. Als je door meer aerodynamisch te zitten minder wattage trapt, maar per saldo harder gaat dan is dat dus een betere positie. En uiteindelijk moet je ook nog een stukje lopen. Als je door je superaerodynamische positie langzamer loopt dan in een andere positie kan het dus beter zijn om wat fietstijd in te leveren voor looptijd. Als je een fietsmeting doet is het van belang om dit bij iemand met een triathlonachtergrond te doen.

Het bepalen van de aneorobe drempel (die vaak omslagpunt wordt genoemd, maar je omslagpunt is waar de melkzuurproduktie licht begint te stijgen en dit komt dus eerder) is een technische aangelegenheid en kan los van aerodynamische positie worden bepaald. Maar dit is inderdaad interessant en essentieel bij gebruik van een vermogensmeter.

16

Re: Wattage trappen

Ik heb zelf geen wattagemeter op de fiets zitten...

Train wel op de tacx ( fortius ) regelmatig met wattages ( op het ogenblik om de dag :-) )

ik wissel op de tacx vaak hartslagtrainingen ( rond een uur ) af met wattage trainingen ( rond 45 minuten )

bij hartslagtraining stel ik mijn tacx in op bijvoorbeeld 100 Bpm en de tacx regelt het wattage ( weerstand van de trainer zodat mijn hartslag hierop blijft )

Als ik op wattage train blijft het ingestelde wattage ( weerstand )gelijk ongeacht mijn cadance of hartslag , de wattage probeer ik dus om de zoveel tijd een klein beetje te verhogen

ik zie vooral bij de wattage trainingen wel verschil in mijn hartslag als ik ga liggen of zitten op de fiets, niet wereldschokkend maar er zijn verschillen

17

Re: Wattage trappen

Dat klopt daarom heb je bij de nieuwe vector2 pedalen cycling dynamics die maken een verschil in zittend en staand op de trappers bij het uitlezen.

18

Re: Wattage trappen

Nu ik enige tijd met mijn powertap pedalen train, en ik me netjes aan diverse zones hou, en inmiddels ook mij  FTP weet.
Kan iemand mij vertellen waar in kan vinden of uitrekenen hoeveel % Watt tov FTP ik in divers triathlons moet fietsen bv in een 1/4 of een halve?. Want dat is natuurlijk maar je het voor doet.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

19 Laatst bewerkt door FrankGNL (01-08-16 19:40:05)

Re: Wattage trappen

Vanuit het boek: "powermeter handbook"

https://file.groenewoud.run/IF%20Triathlon.png

20 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (01-08-16 20:47:36)

Re: Wattage trappen

FrankGNL schreef:

Vanuit het boek: "powermeter handbook"

https://file.groenewoud.run/IF%20Triathlon.png

Dank je Frank,
ik neem aan dat dit % tov FTP is.

Ik ga ook dat boek maar eens aanschaffen!!!!

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

21

Re: Wattage trappen

Ik zag gisteren ook iets interessant althans voor mij toch. Dat op een TT fiets de FTP over het algemeen iets lager is dan op de race en aangezien ik de meeste trainingen en mijn testen op de race doe ga ik in de toekomst ook op mijn TT fiets maar een aparte test doen.

22

Re: Wattage trappen

Ja dat is meestal wel zo, heeft voornamelijk met de houding te maken, de meesten hebben een meer gesloten heuphoek waardoor je minder makkelijk kracht kunt zetten. Hoeveel het scheelt, dat zou een test moeten uitwijzen inderdaad. Maar zou me wel verbazen als het meer dan 10-15W is, wat natuurlijk wel significant is. Laatst deed ik een TT van ong. 21.5km (inspanning van net onder de 30 min) en trapte toen een hoger gemiddelde dan mijn laatste 20 min test op de TT fiets, dus blijft moeilijk vind ik. Op de racefiets haal ik makkelijker de intervallen, maar doe ik geen wedstrijden dus heb ik niet de "wedstrijdspanning" die wellicht het verschil maakte bij de TT. Verschil met triathlon is natuurlijk dat je op de fiets eigenlijk nooit maximaal gaat, dus dan probeer je die wedstrijdspanning wellicht toch iets minder te omarmen hoe makkelijk het ook voelt op dat moment.

Nog een aanrader qua vermogensmeter leesvoer: Training and Racing with a Powermeter, van Andrew Coggan en Hunter Allen. Redelijk technisch (boek van Friel heb ik niet) maar wel eigenlijk het referentieboek over deze materie (en Coggan post soms ook op ST)

23

Re: Wattage trappen

Nee dat is waar in een halve of volledige ga je nooit maximaal maar als je bv 15w minder moet trappen op je TT fiets en je doet dit niet verschiet je wel al een paar pijlen extra natuurlijk voor je begint te lopen. Ik wist het niet maar zag het in de triathlon plus er staat een artikeltje in over racen met powermeter en ik wist het eigenlijk niet dat er verschil inzat ik dacht dat het enkel wat wennen van fiets was.