1

Onderwerp: schuurplekken liezen.

Zoals in een ander bericht al aangegeven nogal wat last van schuurplekken bij de liezen. Een week geleden een ISM racing zadel aangeschaft omdat ik nogal wat last had van mijn zaakie.  hier 2 kleine ritjes op gemaakt erg last van schuurplekken in de liezen. En tijdens de rit voelt dat echt niet pretig.

Betekent dit dat dit zadel dus ook niet geschikt voor mij is? Juist na heel wat leeswerk op dit zadel gekomen. En er werd juist gezegd dat je geen last van schuurplekken zou hebben met dit zadel.

Wat nu? Verkopen en maar weer verder kijken ben ik bang.

Zou dit dan de oplossing zijn?

2

Re: schuurplekken liezen.

Misschien te simpel voor woorden, maar ik smeer op lange afstanden altijd preventief wat vaseline tussen mijn benen. Sinds ik dat doe zijn zowel bij het fietsen als bij het lopen de schuurplekken verleden tijd.

3

Re: schuurplekken liezen.

Ik gebruik nu Chamois crème.

4

Re: schuurplekken liezen.

Ik heb ook een ism zadel en ben er heel gelukkig mee. Dat zegt op zich natuurlijk niks maar er zijn naar mijn ervaring een paar dingen waar je wel goed op moet letten om er met plezier mee te kunnen rijden.

Waar zit je op het zadel? Helemaal voorop? Val je er net niet af? Heb je rekening gehouden met 3-4cm extra zadel setback tov de trapas? Roteer je het bekken ver genoeg naar voren? Rijd je met een koersbroek met dik zeem? Ik vind een ism adamo zadel fijner met dun zeem en kan er zelfs redelijk goed op rijden zonder zeem. Een dik zeem gaat tussen liezen en zadel zitten schuren.

5

Re: schuurplekken liezen.

ik heb gisteren met een trisuit gefietst, verder ben ik op de fiets gezet door Cris Brands niet de minsten dus ik ga er maar even vanuit dat ik goed op de fiets zit. ik zit wel lekker naar voren maar voel me aardig prettig op het zadel. op de schuurplekken in mijn liezen na.

Ben nu aan het kijken naar de cobb v-flow die is een stuk smaller, maar misschien handel ik weer veel te snel, blijft moeilijk.
ik zit verder echt heerlijk op de ISM.

6

Re: schuurplekken liezen.

Heb je zelf het zadel veranderd of heeft Chris Brands je op een ISM gezet?

7 Laatst bewerkt door robin wbd (16-11-15 10:59:21)

Re: schuurplekken liezen.

Chris brands, misschien is de ism 1.1 de smallere versie wat voor mij. Misschien mag ik nog ruilen bij Wiggle.

8

Re: schuurplekken liezen.

Ik heb nu een Cobb Jof fifty-five en een Adamo TT zadel. Beide een noseless zadel maar de cobb is duidelijk smaller dan de Adamo. Ik rij nu ruim 2 jaar op de ISM en dat bevalt in ieder geval een stuk beter dan het traditionele zadel dat op de fiets zat. Ik kan met de Adamo tenminste gewoon naar de WC na een 2+ uur rit. Ik heb niet echt schuurplekken met het zadel, maar wel af en toe wat bultjes door geïrriteerde haarvaatjes (neem ik aan). Nog steeds veel beter dan niet kunnen plassen.

De Cobb zit om mijn nieuwe tijdritfiets en heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen. Zodra ik er wat vaker op heb gereden kan ik er een review over schrijven en dan vergelijken met de Adamo TT. Ik heb in ieder geval wel het idee dat ik op beide zadels liever met mijn dunne triathlon zeem rij dan met een dikkere koersbroek zeem.

9

Re: schuurplekken liezen.

Hier heb ik ook een tijdje last van gehad. Mijn huid in de liezen is heel erg dun en kwetsbaar. Ik smeer de huid in met Zinkzalf. Dit maakt de huid wat dikker en minder kwetsbaar. Dit doe ik alleen als ik niet ga fietsen of terug kom van het fietsen. Tijdens het fietsen smeer ik het in met Bodyglide. Dit werkt voor mij.

Ik rij op een ISM 1.0

10

Re: schuurplekken liezen.

Bodyglide heb ik thuis staan en ga ik is wat dikker opsmeren.

toch denk ik dat ik er verstandig aan doe om naar een 110mm breedte te gaan in plaats van 130mm.
de ISM pn 1.1 en de ISM adamo attack zijn de wat smallere zadels.

helaas zal ik nu mijn zadel met verlies moeten verkopen, want denk dat wiggle hem niet meer terug neemt.

bedankt voor de opties

11

Re: schuurplekken liezen.

Ik rijd op de Adamo road. bevalt me erg goed. Dit jaar voor het eerst op mijn TT  gezet. Voorheen op mijn racefiets maar daar zit nu weer een normaal racezadel op. Als ik nu op de racefiets zit weet ik weer hoe fijn mijn ISM is.
Fiets overigens ook veel liever zonder dan met zeem op de ism. Gebruik zelf altijd sudocreme voor het fietsen.

gr ramon

12

Re: schuurplekken liezen.

Als je last van schuurplekken hebt kan dat zeer goed door de broek komen. Zadelbreedte heeft betrekking tot de afstand waarop de zitbotjes van elkaar af zitten.
Kijk dus even of een andere broek helpt, grote kans van wel namelijk.

13

Re: schuurplekken liezen.

Mij lijkt zo'n ISM zadel ook wel wat...krijg vaak superveel last van mn schaambeen.
Zijn er nog aparte damesmodellen of is het universeel?
Ze lijken vrij breed achter namelijk...

14

Re: schuurplekken liezen.

wilagro schreef:

Als je last van schuurplekken hebt kan dat zeer goed door de broek komen. Zadelbreedte heeft betrekking tot de afstand waarop de zitbotjes van elkaar af zitten.
Kijk dus even of een andere broek helpt, grote kans van wel namelijk.

Bedankt volgende x nog maar is met de zelfde broek fietsen.

15

Re: schuurplekken liezen.

Er bestaan idd ism zadels voor vrouwen http://www.ismzadel.nl/contents/nl/d64_ … dames.html

16

Re: schuurplekken liezen.

Hedcandy schreef:

Mij lijkt zo'n ISM zadel ook wel wat...krijg vaak superveel last van mn schaambeen.
Zijn er nog aparte damesmodellen of is het universeel?
Ze lijken vrij breed achter namelijk...

Die achterkant doet er niet toe: je zit op een ISM-zadel heel ver naar voren. Die brede achterkant zit er alleen maar om het er meer als een zadel uit te laten zien, maar je gebruikt die niet - mannen niet, vrouwen ook niet. Je zit als het ware op de 'rails' vooraan, en dat moet gewoon goed passen. Ik rijd op een ISM PR 2.0 en dat is super, maar geen specifiek vrouwenzadel. Wel ook bij langere afstanden wat vaseline nodig.

Overigens rijden alle vrouwen die ik ken die op een triathlonfiets rijden op een ISM-zadel, andere zadels zijn kennelijk niet te harden voor vrouwen in die houding  wink Op mijn andere fietsen heb ik wel dameszadels (en kan ik zonder vaseline).

Louise

17

Re: schuurplekken liezen.

Ik heb eens gelezen dat die achterkant zogenaamd er aanzit om met de uci regels in orde te zijn. Volgens die hun regels zou een zadel aan bepaalde afmetingen moeten voldoen.

18

Re: schuurplekken liezen.

Een zadel moet een minimale lengte hebben. Wat er aan de voorkant aan lengte is afgehaald is er aan de achterkant min of meer ten overvloede weer aangemaakt. En voor het gemak hebben ze er dan maar gelijk een haak aan de onderzijde aangemaakt die uitstekend werkt met het ophangen van je fiets in het PF. Ideaal, snap niet dat niet meer fabrikanten zo'n haak eraan maken. Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik mijn Adamo destijds ook heb weggedaan vanwege het schuren. Net iets te breed aan de voorzijde en boven de 40km kreeg ik toch behoorlijk last van het zitgedeelte.

19

Re: schuurplekken liezen.

Jvermond schreef:

Ik heb nu een Cobb Jof fifty-five en een Adamo TT zadel. Beide een noseless zadel maar de cobb is duidelijk smaller dan de Adamo. Ik rij nu ruim 2 jaar op de ISM en dat bevalt in ieder geval een stuk beter dan het traditionele zadel dat op de fiets zat. Ik kan met de Adamo tenminste gewoon naar de WC na een 2+ uur rit. Ik heb niet echt schuurplekken met het zadel, maar wel af en toe wat bultjes door geïrriteerde haarvaatjes (neem ik aan). Nog steeds veel beter dan niet kunnen plassen.

De Cobb zit om mijn nieuwe tijdritfiets en heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen. Zodra ik er wat vaker op heb gereden kan ik er een review over schrijven en dan vergelijken met de Adamo TT. Ik heb in ieder geval wel het idee dat ik op beide zadels liever met mijn dunne triathlon zeem rij dan met een dikkere koersbroek zeem.

Heb je de Cobb Jof fifty-five al wat vaker gebruikt? Kan je al een goede vergelijking maken met de Adamo?. huidig test ik de pn 1.1, maar ben nog niet helemaal tevreden en ben erg benieuwd naar de Cobb Jof fifty-five.
Waar heb je hem gekocht? zie alleen iemand in Belgie die hem verkoopt