1

Onderwerp: Triathlonzadel dames

Ik zag dat Hedcandy ook al benieuwd was, maar welke zadels zijn aan te raden voor vrouwen?

Ik weet dat er veel op ISM gereden wordt, maar heb zelf bijvoorbeeld ook Cobb Max of 55 of de Selle Iron Flow op het oog.

Met korte races maakt het me niet zoveel uit, op de een of andere manier voel ik dan niets. Maar trainen levert momenteel veel pijn op. En dat kan blijkbaar voor zo'n 150 euro verholpen worden. Zijn er ook nog goedkopere opties?

2

Re: Triathlonzadel dames

Ik ga vol interesse volgen ja!
Als ik zeker wist dat het voor 150 euro verholpen zou zijn, dan kocht ik gelijk zo'n zadel.
Maar idd... goedkopere opties zeker welkom.
Of zijn er ook adresjes waar je zo'n zadel eerst een paar weken mag testen?

3 Laatst bewerkt door woes (03-12-15 13:38:24)

Re: Triathlonzadel dames

Op de tijdritfiets van mijn vriendin (Cervelo P2) zit sinds kort een Specialized Sitero. Volgens mij is ze daar wel blij mee.

4 Laatst bewerkt door Hedcandy (03-12-15 13:49:59)

Re: Triathlonzadel dames

Even een plaatje gegoogled.. dan hou je dus een punt aan de voorkant, maar hij is beduidend korter lijkt wel.
Het zou zeker een goede optie kunnen zijn!
Benieuwd wat ze kosten, ik zoek nog even naar een verkoopprijs. > gevonden vanaf 139.95 (maakt uit of je gel of pro neemt, de laatste is duurder maar lijkt mij meer geschikt)

Interessante review:
http://www.tririg.com/articles.php?id=2 … dle_Review

5 Laatst bewerkt door Hedcandy (03-12-15 13:59:49)

Re: Triathlonzadel dames

http://www.tririg.com/articles.php?id=2 … age_Strike

Dash schijnt ook fijne zadels te maken... hier een review over die zadels.
Ik lees nog even lekker verder smile

http://www.triathlon-sport.nl/2012/09/h … i-7-zadel/
wel handig om te weten, niet UCI legaal. En ongeveer net zo duur als je fiets big_smile voor mij valt dat dus af, hahaha

6

Re: Triathlonzadel dames

Dash is nu idd het duurste zadel ook. Ik denk zowiezo dat een zadel persoonlijk is of je nu man of vrouw bent. Op de meeste damesfietsen zie ik toch meestal een ISM zadeltje staan en zo duur zijn die nu ook weer niet en mocht het niet bevallen denk ik dat je er op kapaza of marktplaats wel vlug terug vanaf bent.

7

Re: Triathlonzadel dames

Hedcandy schreef:

Even een plaatje gegoogled.. dan hou je dus een punt aan de voorkant, maar hij is beduidend korter lijkt wel.
Het zou zeker een goede optie kunnen zijn!
Benieuwd wat ze kosten, ik zoek nog even naar een verkoopprijs. > gevonden vanaf 139.95 (maakt uit of je gel of pro neemt, de laatste is duurder maar lijkt mij meer geschikt)

Interessante review:
http://www.tririg.com/articles.php?id=2 … dle_Review

Vorm van de Sitero-zadels is hetzelfde. Ikzelf heb volgens mij een pro met een carbon rails, vorm is identiek.

Voordeel is dat je bekken makkelijker mee kunnen kantelen en je zitvlak meer aan de zijkant ondersteund wordt, in plaats van het midden. Tevens is de punt ook maar betrekkelijk kort, waardoor je makkelijker 'voorop' zit.

Loop anders eens bij een Specialized winkel/dealer binnen en vraag of je hem kan proberen. Zo ook voor andere zadels trouwens.

8

Re: Triathlonzadel dames

Alvast hartelijk dank voor de reacties! Ik ben druk aan het googlen en recensies lezen.

Voor iedereen die ISM noemt, welk model dan?

9

Re: Triathlonzadel dames

Ik rijd op een ISM PR 2.0, en dat bevalt mij prima. Groot voordeel van ISM is dat je een proefzadel mag uitproberen, dus die kans zou ik zeker grijpen. Juist omdat het zo persoonlijk is, en het nogal uitmaakt of je er even op zit om te testen, of urenlang Ik had daarvoor een Cobb Max en dat ging bij de bikefitting goed en op de fiets tot ongeveer anderhalf uur ook, en bij langere ritten kreeg ik de meest venijnige zadelpijn die ik ooit gehad heb.

Louise

10

Re: Triathlonzadel dames

Waar had jij zadelpijn Louise?
Mijn zitbeenknobbels kunnen het allemaal wel aan, maar mn schaambeen en weke delen daar...echt het belemmert me in de snelheid op een gegeven moment.
Kan me voorstellen dat elk zadel op een andere klacht inhaakt.

Wel goed om te weten dat je bij ISM kunt testen!

11

Re: Triathlonzadel dames

LindaRotterdam schreef:

Ik zag dat Hedcandy ook al benieuwd was, maar welke zadels zijn aan te raden voor vrouwen?

Ik weet dat er veel op ISM gereden wordt, maar heb zelf bijvoorbeeld ook Cobb Max of 55 of de Selle Iron Flow op het oog.

Met korte races maakt het me niet zoveel uit, op de een of andere manier voel ik dan niets. Maar trainen levert momenteel veel pijn op. En dat kan blijkbaar voor zo'n 150 euro verholpen worden. Zijn er ook nog goedkopere opties?

SMP Selle, de T serie is voor triathlon, ikzelf rij op de T3, maar er is ook een dames uitvoering en volgens mij rijden de dames van Top Sport-Vlaanderen (wielerploeg) er ook op.

http://www.sellesmp.com/smp4bike/nl/com … celtasella

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

12

Re: Triathlonzadel dames

Hedcandy schreef:

http://www.tririg.com/articles.php?id=2 … age_Strike

Dash schijnt ook fijne zadels te maken... hier een review over die zadels.
Ik lees nog even lekker verder smile

http://www.triathlon-sport.nl/2012/09/h … i-7-zadel/
wel handig om te weten, niet UCI legaal. En ongeveer net zo duur als je fiets big_smile voor mij valt dat dus af, hahaha

Ha das toevallig, zag vandaag dat die Dash zadels nu ook in een goedkopere variant te koop zijn, ze hebben blijkbaar de productie enigszins kunnen aanpassen. Eerst op Indiegogo daarna algemene verkoop. Nog steeds aan de prijs maar iets meer richting andere zadels, op Indiegogo $190 dacht ik. Ws wel weer importkosten etc. Wat ik altijd wel interessant vond aan dit soort zadels is dat je volgens mij voldoende ruimte hebt om bijv. je reserve binnenbandjes, co2pompje en meer van dat soort noodzakelijke troep allemaal onder je zadel kwijt te kunnen.

Linkje naar Indiegogo: https://www.indiegogo.com/projects/dash … addle-line

13

Re: Triathlonzadel dames

Hedcandy schreef:

Waar had jij zadelpijn Louise?
Mijn zitbeenknobbels kunnen het allemaal wel aan, maar mn schaambeen en weke delen daar...echt het belemmert me in de snelheid op een gegeven moment.

Daar ook, ja. Totaal geplette schaamlippen, zal ik maar zeggen, het voelde alsof ze blauw waren. Vanwege beklemming tussen m'n schaambeen en het zadel. Niet te harden, en inderdaad snelheidsbelemmerend. Ik had er een beetje van weggekeken, zo van: moet misschien nog wennen, tot aan de 111 van Bilzen afgelopen jaar. Man-o-man, ik heb bijna zitten janken op de fiets. En mijn gemiddelde snelheid zakte precies evenredig in. Plus dat het ook nog effect had op het lopen, nou ging dat toch niet (blessure), maar ik kwam van het ongemak heel stijf van de fiets af.

Rond die tijd heb ik wat navraag gedaan en rondgekeken in de parcs fermé en op basis van die waarneming kwam ik tot de conclusie dat alle vrouwen met een triathlonfiets op een ISM-zadel rijden. Vaak Adamo, maar het type wisselde wel. Als ik het goed heb, is die PR 2.0 van mij vooral iets zachter dan de Adamo.

Op een ISM-zadel zit je trouwens niet op je zitknobbels, maar op je schaambeen (of hoe heet het daar) naast je schaamlippen, als het waren tussen die en je liezen. Dat is ook eventjes wennen, maar het heeft bij mij nooit echt pijn gedaan. Eerder het tegendeel, dat ik het al tijdens mijn eerste ritje erop steeds prettiger werd omdat het heel stabiel voelt, een prettig 'zadelgevoel' zeg maar.

Louise

14

Re: Triathlonzadel dames

Via marktplaats een nieuw ISM zadel (de prologue) op de kop weten te tikken voor 75 euro... ik ga hem er dit weekend opzetten en eens zitten op de Tacx.
Ben benieuwd!
Die verkoper heeft ze trouwens vaker in de aanbieding...geen idee waar hij ze zo goedkoop vandaan haalt, maar het is geen imitatie (die zijn er nl ook te vinden). Hij kwam in de originele verpakking ook.

15

Re: Triathlonzadel dames

Eens het goed geplaatst is zul je er veel plezier aan hebben.

16 Laatst bewerkt door Jip (23-01-16 18:14:50)

Re: Triathlonzadel dames

Je moet even het filmpje opzoeken hoe je een ISM plaatst. Anders zit je er voor geen meter op. Ik fiets inmiddels vier jaar probleemloos long distance wedstrijden met triathlonbroekje en een ISM adamo zadel. Sporadisch in trainingen weet ik na tien minuten niet meer hoe ik moet zitten...maar goed dat heb ik met zwemmen en hardlopen ook wel eens dat iets ineens niet lekker zit of helemaal niet gaat.

Rosir heeft vaak ISM zadels in de aanbieding (momenteel zelfs gepimpte versies, zie Facebook) je mag ze testen!

17

Re: Triathlonzadel dames

Dank je voor de tip van het filmpje!

Ik kan pas goed gaan afstellen als mn opzetstuur en andere zadelpen er ook zijn... dus morgen is even voelen en wennen aan de vorm vh zadel op de tacx. Het echte werk zal toch pas buiten zijn...

18

Re: Triathlonzadel dames

Nu blijkt dat mijn replica ISM zadel toch echt veel zachter is dan een origineel, maar het idee van de zadels (zo'n vork) me wel bevalt, heb ik vandaag 3 modellen ISM zadels op proef aangevraagd.
Die kan ik dan de komende weken testen en zo kijken welke het beste bevalt.
En hopelijk ben ik dan ook van dat pijnlijke plekje af!!

19

Re: Triathlonzadel dames

Toch een replica dus? Maar hij kwam in originele verpakking?

20

Re: Triathlonzadel dames

Replica? Bedoel je dat het een nep-ISM is? Of een ander (maar wel 'echt') merk?

21

Re: Triathlonzadel dames

MontanaMan schreef:

Toch een replica dus? Maar hij kwam in originele verpakking?

Ja.
Blijkbaar maken ze alles goed na.
Maar ik heb hem naast een originele gehouden. Je ziet miniem verschil in de stiknaadjes, verder niets. Maar hij is echt stukken zachter..

22

Re: Triathlonzadel dames

Jeetje, ik wist niet dat ze zelfs al zadels namaakten. Waar had je hem gekocht?

Louise

23

Re: Triathlonzadel dames

Goedkoop = duurkoop :-) het is soms verleidelijk die goedkope spullen. Ze zien er goed en mooi uit maar tja... Maar voor hetzelfde geld had je er geen problemen mee gehad. Pech dus.

24

Re: Triathlonzadel dames

Ik heb trouwens al enige tijd de PN1.1. Heb er alleen nog binnen op de Tacx opgereden, maar dat bevalt erg goed.

25

Re: Triathlonzadel dames

Louise schreef:

Jeetje, ik wist niet dat ze zelfs al zadels namaakten. Waar had je hem gekocht?

Louise

Marktplaats.
Ik wist dat er replica's waren en heb nog specifiek gevraagd of dit wel een originele was. Maar zelfs dan liegen ze je voor.
Nou ja, in elk geval weet ik wel dat een ISM zadel me wel bevalt als ie verder klopt.