1

Onderwerp: De eerste keer werkt verslavend!!

hallo allemaal

Nou, gisteren was het zover: mijn eerste triathlon! in bodegraven. een sprint.

Ik ben niet ontevreden over het resultaat: 1:17:11
Ik heb wel een beginnersfout begaan: er was tijdens het lopen een heen en weer parcours. Toen ik de finish rook, dacht ik: klaar!! Maar toen ik gefinished was, dacht ik even later, er klopt iets niet. Ik moest dus nog een keer heen en weer. Gelukkig mocht dit nog van de jury en kon ik het afmaken. Dit heeft toch enige minuten extra tijd gekost. Dit doe ik waarschijnlijk niet snel meer fout. Bij de uitslagen staat trouwens nog wel mijn eerste finishtijd. Dit is niet aangepast........

Mijn gevoel over de wedstrijd is goed. Het is toch een hele ervaring, zo'n eerste keer. Het zwemmen in een grote groep, de strandstart. Het wisselen in het park ferme etc. Ik vond het helemaal super om te doen en heb zin in de volgende triathlon. Dit is toch best verslavend....

Op naar de volgende. Ik ga komende week weer lekker trainen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

2

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

big_smile
goed gedaan !

jammer van die finish fout, maar door alle spanning gebeurt het meerdere hoor, dus idd een mooie les voor de volgende keer weer. Gebeurt je maar 1 keer !

Bodegraven is wat dat betreft idd een mooie wedstrijd met de Le-Mans start. Wat was het water trouwens helder gisteren zeg !

op naar de volgende Akky !

3

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

het water was idd erg helder. De watertemp was ook goed te doen, zeker met een wetsuit!
Ik vond het afscheid van Angelo gisteren erg indrukwekkend. Zijn praatje voor het zwemmen, het finishen met alle vrienden, clubgenoten, zijn toespraak daarna en alle reacties van omstanders. Het is erg dat iemand hoort dat hij niet meer beter kan worden. Het is mooi dat de triathlonwereld zo met hem en zijn vrouw meeleeft.
Erg indrukwekkend allemaal.

315 triathlons!!!! Dat zijn er echt ontzettend veel. ongelooflijk!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

4

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Hoi Akky
geweldig he zo'n eerste keer? Ik heb het twee weken geleden mogen beleven in Heerenveen op de OD en gisteren stond ik alweer in nijeveen aan de start voor de sprint. Volgende week weer een OD in Groningen.
Het werkt ook zeker bij mij heel erg verslavend. Geweldige sport gewoon.
misschien zie ik je eens tijdens een wedstrijd.

groet
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

5

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Inderdaad zeer verslavend! Ik heb vrijdag mijn eerste achter de rug, in Leidschendam (800m zwemmen, 28km fietsen, 5km lopen). Ik vond het (ondanks een orientatiefout bij het zwemmen, en een niet zo geschikte fiets, (ik was op een MTB en dan sta je stil vergeleken met de racefietsers)) geweldig om te doen. Ik ben zeker niet ontevreden over mijn eindtijd van 1.38. Met een andere fiets had ik denk ik al gauw een 10-12min eerder gefinished, en zonder die zwemfout mischien zelfs een goede tijd neergezet. Mentaal doe je het natuurlijk ook wat beter als je gewoon in de race mee kan doen kwa fietsen.

Ik ging eigenlijk alleen voor off-road triatlon, maar na deze ervaring vind ik de 'normale' triatlon zo leuk, dat ik dit ook wil blijven doen.

Ik ga dus binnenkort zeker weer eens meedoen, maar dan denk ik toch aan een OD. Conditioneel kan ik dat makkelijk aan. Maar deze keer wel met een goede fiets (ik plunder de spaarrekening maar weer een keer) en beter opletten tijdens het zwemmen.
Brandende vragen: Heeft iemand nog tips voor het kopen van een fiets?
Zijn er nog leuke triatlons aan te raden in Zuid holland? (als ze heel leuk zijn wil ik ook best verder weg)

Groeten,
Walter

6 Laatst bewerkt door Wilma (25-06-07 14:29:17)

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

hoi Walter
gefeliciteerd met je debuut. Een eerste keer leer je zo veel dingen die anders / beter kunnen...
Een racefiets is idd wel handig. Ik heb er zelf niet superveel verstand van, maar ik zou zeggen, ga naar een goede zaak en laat je goed adviseren. Bedenk van tevoren hoeveel geld je ongeveer uit wilt geven en wat je wilt investeren ten opzichte van de doelen die je je hebt gesteld. Een gewone racefiets met wat aanpassingen en een opzetstuurtje is in principe al prima. Voordeel hiervan is dat je er altijd wel op kunt trainen ook en dat als je je stuur eraf haalt, je hem ook nog eens in de Alpen oid kunt gebruiken. Ikzelf heb de eerste wedstrijden op een heel oude fiets gedaan en ik heb nu net een nieuwe gekocht. Die ander gebruik ik dan voor de trainingen. Ik heb net een tijdritfiets gekocht, een dure investering, maar als ik naar mijn doelen kijk, zeker het geld waard.
Maar zoals ik al zei: laat je vakkundig informeren, het liefst bij meerdere winkels en kijk ook welke service ze bieden, zetten ze je goed op de fiets, kun je terecht voor servicebeurten en zo ja, hoe vaak en hoeveel betaal je er dan voor?
Succes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

7

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

gisteren als newbie gefinished in Holten, gisteravond alweer ingeschreven voor Deventer: vraag hoelang rust na een wedstrijd en wanneer pak je je schema weer op?

8

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Ha Jani,

Goed gedaan!! Mooi dat er weer nieuwe triathlon zieltjes big_smile gewonnen zijn...

Deze week rustig trainen (alles 1 keer op het gemakje) en vanaf het weekend mag je je weer uitleven in de training, tenzij je nog pijntjes hebt...

9

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Rust hangt ook sterk afvan de inspanning en van je lichaam. Soms verwerkt je lichaam een zware inspanning snel, soms is het wat meer tijd nodig. Belangrijk is dus ook dat je naar je lichaam luistert. Na een achtste heb ik vaak aan 1 dag rust ruim voldoende, maar na een olympische zoals van het weekend is een aantal dagen rust en daarna rustig opbouwen wel gewenst. Maar in ieder geval fijn dat het zo goed beviel! (ik heb nog niemand gehoord die het niet leuk vond in Holten)

10 Laatst bewerkt door luc (09-07-07 10:22:41)

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Hallo triathleten!
Ik ben nieuw hier, heb zaterdag voor het eerst meegedaan aan de kwart van Holten, en inderdaad Akky, het is erg verslavend.  Ik vond het erg leuk. hele goede sfeer, hele goede organisatie, mooi (fiets)parcours, op die kasseien na dan, ben helemaal uit elkaar getrilt. Ik heb het voor mezelf ook goed gedaan, het doel was de kwart uitlopen, ik dacht ergen op 3uur 15 te eindigen, uiteindelijk heb ik er 2uur45 over gedaan.
en dan heb ik ook nog hele rare dingen bij wissels gedaan, omlopen, omkleden na het zwemmen, na 1 ronde fietsen stond ik al aan de finish, kon ik weer terug.. beetje dom allemaal, maar ach, de zenuwen van een newbie zullen we maar zeggen.
Heb me s'avonds meteen ingeschreven voor Deventer. 
groet, luc.

11

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Ik heb afgelopen zaterdag in Holten de Olympic Distance gedaan! 1500 meter zwemmen in het Schipbeek Brrrr! Wat was dat koud! Ik had geen lange wetsuit aan maar een kort surfpakje! ik kwam ook als laatste van mijn startgroep het water uit. En ik had een tijd nodig om weer op een normale temperatuur te komen. met fietsen had ik al opstart problemen omdat de kramp van het koude water in mijn benen schoot. Maar toen ik eenmaal was opgewarmt ging het wel weer. Het lopen, wat mijn sterkste onderdeel is ging gelukkig wel goed. Uiteindelijk kwam ik binnen in een tijd van 2:42. Waar ik toch wel erg tevreden mee was. Het was mijn 3e OD triathlon en ook tevens mijn snelste. Die andere OD triathlons kwam ik nog niet eens onder de 3 uur!
Nu lekker uitrusten en 2 september ga ik in Enschede meedoen met de 1/4 afstand aan het Ruthbeek. Ik hoop dat het water dan wel warmer is  en dat ik tegen die tijd een echte triathlon wetsuit heb. Misschien wel ergens tot ziens!

Groetjes Carina

12

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Ik heb niet eens spierpijn gehad. Hm had ik toch nog een tandje bij moeten zetten. Vandaag maar weer eens rustig lopen, kan ik mijn nieuwe schoenen inlopen.
Luc, was jij zenuwachtig? Heb ik niks van gemerkt, als en koele kikker ramde jij die kerels uit jouw baan

13 Laatst bewerkt door luc (09-07-07 16:36:06)

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Ja, ik was toch wel zenuwachtig, de eerste baantjes zwemmen en het laatste rondje lopen.
Dat zwemmen was leuk ja, werd ik 2 baantjes voor het einde nog ingehaald (door zo'n kerel)
die heb ik nog wel weer ingehaald!
Ik heb ook geen spierpijn, beetje stijve rug van het fietsen.
Is een wetsuit in deventer nodig eigenlijk? ben je in het nadeel zonder? en verschilt een zwemwetsuit van een wetsuit voor andere sporten? die dingen zijn hartstikke duur toch? kun je ze ook huren,
en weet iemand of de wetsuits die je nu bij de lidl kunt kopen geschikt zijn?
die zijn iig niet speciaal voor zwemmen, maar wel voor andere watersporten.

ps; scighera zei dat dat lopen in Holten 9km was, heb ik dat goed begrepen? dat maakt mijn tijd dan wel een stukje minder mooi natuurlijk. grrr.

14

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Nee de UTT was 9 km en het fietsparcours was daar weer langer. In Holten was het gewoon 10 hoor, dus prima tijd!!
Ik ga er vanuit dat in september de watertemp. dusdanig is dat het verboden is met een wetsuit te zwemmen

15

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

oh, ben net als een gek naar de lidl gereden en heb daar 3 wetsuits gekocht, 1 voor jou!!
kan ze nog terugbrengen hoor, maar t'is ook wel cool om met z'n tweeen van de winter in de ijssel
te trainen.

16

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

ik had het idd over de UTT die 9.0km was .

Ik geloof wel dat fietsparcours in Holten korter was , iemand enig idee hoelang deze was? (Ik reed weer zonder fietscomputer en zonder hartslagmeter, wat me uitstekend bevalt moet ik zeggen)

over wetsuits in Deventer: vorig jaar was het iig toegestaan. Ik kan binnenkort op zoek naar nieuwe, want moet toch een kleinere hebben. Ik heb vandaag 2x1500m in 50m buitenbad gezommen in wetsuit, maar had met keerpunten last dat er en veel water binnenkwam en dat dat hinderlijk heen en weer ging in m'n wetsuit. Jammer, want het blijft een top wetsuit.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

17

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Fietsparcours in Holten op de Olympische afstand was 39km precies volgens mijn computer.

Op de achtste klopte het redelijk. De computer van mijn vriendin gaf 19,7km aan.

De fietsafstand op de kwart zal dus iets korter zijn geweest, omdat de aanloop hetzelfde was als de achtste en het rondje twee keer gedaan moest worden, schat ik dat de afstand tussen 36 en 37km was.

18 Laatst bewerkt door Jacob (10-07-07 11:06:23)

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

De OD is meer dan 3,6 km langer dan de kwart (wees een nameting van het kaartje "zuid" op de website uit)

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

19

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

hmm, aha, wou al zeggen was onmogelijk dat ik daar boven de 40 heb gereden.;)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20 Laatst bewerkt door Paul851 (15-07-07 23:50:10)

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

luc schreef:

oh, ben net als een gek naar de lidl gereden en heb daar 3 wetsuits gekocht, 1 voor jou!!
kan ze nog terugbrengen hoor, maar t'is ook wel cool om met z'n tweeen van de winter in de ijssel
te trainen.

Die wetsuits van Lidl, ik heb er een paar maanden geleden ook een gekocht. Dingen zijn meer voor windsurfen geschikt, minder voor zwemmen. 3 keer gedragen, en nu hangt er een briefje op het prikbord bij AH. Ik heb nu een oude van iemand bij de club overgenomen, past veel beter, beweegt veel beter, en bovendien komt er pas water in als ik tot de rits in het water sta.
Bij de weg, vorige week in hooge Mierde m´n eerste ¼ gedaan, beviel beter dan de achtste die ik op Aquabest deed een paar weken eerder. Toen kwam ik, achteraf bekeken, over de streep met de gedachte: Jee, ik ben er al. Zwemmen ging veel beter, ondanks mijn "uitstekende" richtinggevoel in open water wink Minder dan 20 minuten. Wisselen moet ik nog aan werken, al doende leert men langzaam tongue
Fietsen ging best lekker, 1 uur 15 minuten, waarna ik mijn langzaamste 10 km ooit gelopen heb. Totaaltijd 2 uur, 31 minuten en 48 seconden. Niet gek voor een gek:cool:
En niet eens spierpijn gehad big_smile Heb ik nou toch nog te rustig gedaan?

21

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Wat betreft die spierpijn.. ik heb na een triathlon ook altijd weinig spierpijn, soms iets een stijve rug maar dat komt dan denk ik door het nat op de fiets stappen. In vergelijking met een hardloopwedstrijd (bijv. een 10km) daarbij heb ik wel altijd spierpijn. Denk dat door het fietsen de looptechniek toch iets veranderd en je beukt toch iets minder hard dan in een losse 10km en je maakt dus minder `kapot`..

maar leuk om te zien hoe enthausiast iedereen is na zijn/haar 1e triathlon!! Goed bezig allemaal big_smile

22

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

En ingeschreven voor de volgende twee: Squadra in Eindhoven en Veenendaal. allebei de kwart.

23

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

gezellig:) ben ook van de partij in Veenendaal:)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

24

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Ik ben d'r ook, maar eerst dit weekend nog Lake Placid! 
Lijkt me leuk om eens de mensen te zien achter de berichtjes  smile

25 Laatst bewerkt door Paul851 (20-07-07 23:55:32)

Re: De eerste keer werkt verslavend!!

Mij ook, maar hoe herken je elkaar dan? Er zullen toch wel meer dan 3 deelnemers zijn? Ideetje: Nick met watervaste stift op het voorhoofd schrijven? tongue