51

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Louise schreef:

Wat ik me laatst afvroeg: zou het denkbaar zijn dat de Maas te hard stroomt om in te zwemmen, door al die regen? Dus net zoals bij de 70.3 in Luxemburg, dat daardoor het zwemmen niet doorgaat? Het is nog een paar weken natuurlijk, maar dat kwam zo bij me op laatst.

Louise

Hoorde nu geruchten dat het inderdaad weleens te hoog water zou kunnen zijn. Niet te hopen natuurlijk zou wel domper zijn. Is verre van mijn favoriete onderdeel maar hoort er toch wel bij.

Wat zouden ze als alternatief doen? 10km lopen ervoor? In Luxemburg deden ze 5 op de halve.

52

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

bros1987 schreef:
Louise schreef:

Wat ik me laatst afvroeg: zou het denkbaar zijn dat de Maas te hard stroomt om in te zwemmen, door al die regen? Dus net zoals bij de 70.3 in Luxemburg, dat daardoor het zwemmen niet doorgaat? Het is nog een paar weken natuurlijk, maar dat kwam zo bij me op laatst.

Louise

Hoorde nu geruchten dat het inderdaad weleens te hoog water zou kunnen zijn. Niet te hopen natuurlijk zou wel domper zijn. Is verre van mijn favoriete onderdeel maar hoort er toch wel bij.

Wat zouden ze als alternatief doen? 10km lopen ervoor? In Luxemburg deden ze 5 op de halve.

Zouden ze dat nu al weten voor over 3,5e week?

53

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Op de facebook pagina van IM Maastricht laat de teamleader van het zwemmen weten te verwachten dat het zwemmen gewoon doorgaat. Het water daalt volgens hem snel genoeg.

54 Laatst bewerkt door pannenkoek (08-07-16 23:07:27)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Blöde Frage.....


Zijn de loop- en fietsroutes eigenijk uitgepijld ? Ik wilde maandag even de parcoursen verkennen

Ik zie veel mensen fotos posten met pijlen van tritracks, hangen die er nu continu?

55

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

elderenbosch schreef:

Op de facebook pagina van IM Maastricht laat de teamleader van het zwemmen weten te verwachten dat het zwemmen gewoon doorgaat. Het water daalt volgens hem snel genoeg.

Ik kan het hier ook nog wel een keer roepen.... Met de huidige stroming van vandaag zou de Ironman gewoon door gaan in Maastricht. Het water daalt momenteel hard en de verwachting is dus dat de stroming ook gewoon af blijft nemen zoals het de laatste weken al flink afgenomen is.

We blijven het uiteraard scherp in de gaten houden, maar vooralsnog geen enkele reden tot paniek!

56

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

mielclaessens schreef:

Ik kan het hier ook nog wel een keer roepen.... Met de huidige stroming van vandaag zou de Ironman gewoon door gaan in Maastricht. Het water daalt momenteel hard en de verwachting is dus dat de stroming ook gewoon af blijft nemen zoals het de laatste weken al flink afgenomen is. We blijven het uiteraard scherp in de gaten houden, maar vooralsnog geen enkele reden tot paniek!

Dank voor je bericht. Word ik blij van smile

57

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Dat klinkt goed, nou hopen op een beetje normaal zomerweer in die komende weken.
Ik vroeg me trouwens ook al af wat ze zouden doen. Mensen in totaal 52 km laten lopen vind ik nogal wat. Ik bedoel: dat zou voor mij echt totaal killing zijn.

Louise

58

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Volgens mij was bij de IM Florida vorig jaar of het jaar ervoor het zwemmen afgelast door gevaarlijke stromingen in zee, en toen was er dacht ik een soort van wavestart op de fiets, elke 10s oid een aantal fietsers weg.

59

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Ik las vandaag het regelement eens goed door over de Ironman Maastricht en bij 2 dingen gingen me de wenkbrauwen wel fronsen: 1) De aanwezigheid op de pre-race briefing op vrijdag is verplicht. 2) bij aanname van eten/drank van personen langs de kant volgt diskwalificatie.

1) Weten jullie of dit echt zo streng gecontroleerd wordt? Mag je niet meedoen als je er niet bij bent? Ik moet nog gewoon werken die vrijdag en zie het ook niet zitten nog een keer extra naar Maastricht op en neer te reizen. Ook haal ik pas op zaterdag het startnummer op, dus hoe weten ze dan wie wel en wie niet bij de briefing is geweest?

2) dus mocht het 30 graden+ zijn en ik neem na 30km uitgedroogd wat drinken aan van supporters langs de kant, dan kan ik uit de race worden gehaald? Dat lijkt me wel een hele zware straf voor iemand wiens doel ik om in 13 uur te finishen.

Hebben jullie ervaringen met bovenstaande? Hopelijk is de organisatie toch wat minder streng dan ze doen voorkomen.

groeten Niels

60

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Je mag eigenlijk nooit iets of hulp aannemen van een toeschouwer of supporter. Dat is nu eenmaal triatlon.

61

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

nhou schreef:

Ik las vandaag het regelement eens goed door over de Ironman Maastricht en bij 2 dingen gingen me de wenkbrauwen wel fronsen: 1) De aanwezigheid op de pre-race briefing op vrijdag is verplicht. 2) bij aanname van eten/drank van personen langs de kant volgt diskwalificatie.

De pre-race briefing is goed en leuk om bij te wonen maar vorig jaar was aanwezigheid niet te controleren. Het is een leuke sfeer en het is goed om alle details van de wedstrijd nog een keer te horen. Ik zou dus vrijdag al gaan ;-)

Over uitdroging zou ik me geen zorgen maken. Er zijn veel drankposten waar je meerdere bidons/bekertjes kan aanpakken. Ik ben ook niet bang dat vanwege de verdubbeling van het aantal deelnemers er problemen zullen ontstaan bij de posten.

62 Laatst bewerkt door Louise (16-07-16 16:24:08)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Ik heb net in Luxemburg sterk de indruk gekregen dat de soep van de reglementen veel minder heet wordt gegeten dan opgediend. In elk geval: wij haalden door autopech de verplichte briefing niet, heeft geen haan naar gekraaid, en ik heb supporters dingen zien aanreiken en tientallen mannen wild zien plassen, wat ook niet mag. En oja, er werd ook nog massaal gestayerd.

Maar als puntje bij paaltje komt, heb je geen poot om op te staan omdat die regels alles dichttimmeren en afdekken. Zo ken ik wel weer iemand die bij een Ironman is gediskwalificeerd omdat haar man een stukje met haar meeliep...

Uitdrogen lijkt me trouwens ook de zorg niet. Of liever gezegd: niet door gebrek aan water/drankposten.

Louise

63

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Regels zijn er voor sommige mensen om te overtreden maar voor mezelf hou ik me er toch wel aan. Zou het zonde vinden om een paar honderd euro startgeld + de rest hotel etc kwijt te zijn om dan door iets belachelijks een DSQ achter mijn naam te zien.

64

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Louise schreef:

Ik heb net in Luxemburg sterk de indruk gekregen dat de soep van de reglementen veel minder heet wordt gegeten dan opgediend. In elk geval: wij haalden door autopech de verplichte briefing niet, heeft geen haan naar gekraaid, en ik heb supporters dingen zien aanreiken en tientallen mannen wild zien plassen, wat ook niet mag. En oja, er werd ook nog massaal gestayerd.

Maar als puntje bij paaltje komt, heb je geen poot om op te staan omdat die regels alles dichttimmeren en afdekken. Zo ken ik wel weer iemand die bij een Ironman is gediskwalificeerd omdat haar man een stukje met haar meeliep...

Uitdrogen lijkt me trouwens ook de zorg niet. Of liever gezegd: niet door gebrek aan water/drankposten.

Louise

Tja, hier ga ik even op reageren...

Ik ben in Luxemburg gediskwalificeerd omdat ik een gel had aangenomen van mijn vrouw. ;-)

Dus wat die soep van jou betreft, die was inderdaad aan de hete kant.  Qua reglement had ik geen poot om op te staan, maar voor iemand die op 5u15 binnen was, vond ik dat een strenge straf.  Temeer omdat er daar massaal gestayerd geweest is, en dat vond ik persoonlijk veel erger.

Soit, een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steel.

65

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Dus samenvattend: pre-race defriefing is te missen, maar gel/drank aannemen maar beter niet doen.

Wel jammer dat in het "achterveld" niet soepeler omgegaan wordt met dergelijke regles. Zoiets als el corridor is overkomen wordt toch niemand beter van. Las wel dat "special needs" kunnen worden ingeleverd, dus wellicht dat ik daar voor iedere ronde mijn eigen drank kwijt kan.

66

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Volgens mij zijn er voldoende verzorgingsposten waar gels worden uitgedeeld. Als je geen problemen hebt met High5 gels, dan hoef je dus volgens mij niemand te hebben die onderweg iets aangeeft. Voor mij reden om de afgelopen maanden alleen met High5 te trainen.

67

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

el corredor schreef:

Ik ben in Luxemburg gediskwalificeerd omdat ik een gel had aangenomen van mijn vrouw. ;-)

Dus wat die soep van jou betreft, die was inderdaad aan de hete kant.  Qua reglement had ik geen poot om op te staan, maar voor iemand die op 5u15 binnen was, vond ik dat een strenge straf.  Temeer omdat er daar massaal gestayerd geweest is, en dat vond ik persoonlijk veel erger.

Dat is wel heel lullig, en dat is wel ook precies wat ik bedoel ook: dat er willekeur is in het toepassen van de regels. Massaal stayeren, waar je veel voordeel van hebt en waar de jury gewoon langsrijdt zonder iets te doen (heb ik volgens mij gezien), maar een gelletje aanpakken of je man die even meeloopt op het eind, dat mag niet. Tsja. Harstikke onrechtvaardig. En omdat je geacht wordt je aan de regels te houden heb je inderdaad geen poot om op te staan.

Maar goed, ik ga straks in Vichy ook maar superbraaf zijn, voor de zekerheid. Inderdaad zijn er gels en dixi's zat (dat plassen kan mij wel kopzorgen bezorgen) en m'n eigen spullen gaan in de special needs bag. En ook ik oefen vlijtig met High5.

Louise

68

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

nhou schreef:

Dus samenvattend: pre-race defriefing is te missen, maar gel/drank aannemen maar beter niet doen.

Wel jammer dat in het "achterveld" niet soepeler omgegaan wordt met dergelijke regles. Zoiets als el corridor is overkomen wordt toch niemand beter van. Las wel dat "special needs" kunnen worden ingeleverd, dus wellicht dat ik daar voor iedere ronde mijn eigen drank kwijt kan.

bij de wissel fietsen-lopen mijn high five gels (de waterachtige) vergeten die in mijn transitiezak zaten.  En die gaven ze niet bij het lopen, enkel de stroperige.  Maar ik voelde dat dat geen goed idee was voor het maagje :-).

soit, volgend jaar ga ik toch terug, en hopelijk dan een echte IM 70.3 en geen duathlon...

69

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Maar nog even voor een geruststellend gevoel: zijn er nog meer mensen geweest die op de vrijdag ge pre-race defriefing hebben gemist maar toch gewoon hun startnummer kregen op de zaterdag?

Dat drinken/gels aannemen van mijn vrouw doe ik dan maar niet. Dan maar in de special need bag en voor de rest reguliere verzorging

70

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Ik heb meerdere keren een 70.3 gelopen en ga in Maastricht voor mijn eerste hele, dus ik weet niet of ze bij de één strenger zijn dan bij de ander. Bij de 70.3 heb ik nog nooit gezien dat er een presentielijst of een ander soort registratie was van aanwezige atleten. Een goede vriend van mij waar ik vorig jaar Luxemburg mee deed, was te laat voor de briefing in Luxemburg, maar die kon vervolgens probleemloos zijn startnummer halen en starten.

Dit jaar in Italië werd wat betreft wildplassen uitgelegd dat als je boven in de bergen, meters van de weg af, in het niemandsland een plasje deed, er niet zo nauw werd gekeken. In de buurt van huizen zou er wel direct een kaart gegeven worden.

Qua stayeren heb ik gemerkt dat ze heel erg met de regels spelen. Hang je als individu 4 seconden te lang in de stayerbox > BAM > je mag je vervoegen in de penaltybox, als er echter een peloton van +100 man voorbij raast, wordt er even niet gekeken. Zo werd ik in Italië voorbij geraasd door zo'n peloton waar 2 jury motoren rustig voorbij reden.....

Wat betreft eten en drinken, ik heb 2 bidons van 750cc op mijn fiets, iedere 30km staat er wel een drankpost en dan wissel ik er 1. Gels en repen heb ik in het zakje van mijn trisuit, ik zie ook wel mensen die de gels op de fiets vast tapen.

Kortom: de briefing is te missen zonder gevolgen, al raad ik je de briefing wel aan, er worden vaak toch wel wat aanvullingen gegeven en soms nieuwe regels. Zo is dit jaar het fietsen in de stayerbox anders dan voorgaande jaren. Voor de rest zou ik me aan alle regels houden, ze vern***** je waar je bijstaat wink

71 Laatst bewerkt door elderenbosch (19-07-16 17:33:55)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Mark79 schreef:

Wat betreft eten en drinken, ik heb 2 bidons van 750cc op mijn fiets, iedere 30km staat er wel een drankpost en dan wissel ik er 1. Gels en repen heb ik in het zakje van mijn trisuit, ik zie ook wel mensen die de gels op de fiets vast tapen.

Ik neem op de fiets één bidon met alleen gel mee. Scheelt een hoop gescheur van zakjes tijdens de race en geen problemen met afval. 30 kilometer is voor mij precies genoeg om met mijn andere bidon te doen, water of sportdrank.

72 Laatst bewerkt door Vanzella (19-07-16 12:13:55)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

pannenkoek schreef:

Blöde Frage.....


Zijn de loop- en fietsroutes eigenijk uitgepijld ? Ik wilde maandag even de parcoursen verkennen

Ik zie veel mensen fotos posten met pijlen van tritracks, hangen die er nu continu?


Ik ben op vakantie geweest en heb deze post gemist.

Let op de tri tracks pijlen zijn er nog steeds, maar is de route zoals die in januari gepost was door IM, in maart of april hebben ze hem veranderd. In het Belgische deel zit de tritracks route er gedurende een km of 15 naast. dat maakt niet uit als je de sfeer van de route wil leren kennen zoals MACA, maar de wel als je de opeenvolging van stuiterende betonbaantjes juist in je hoofd wil hebben.

Ik heb hem gisteren gereden en mijn linker onderarm is behoorlijk blauw. Ik ga nieuw pads bestellen bij PRO voor mijn stuurtje, kijken of ze iets dikkers hebben.

De correcte route is te downloaden via de op de IM pagina.

En ja die snelweg is de halembaye smile

73

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

elderenbosch schreef:
Mark79 schreef:

Wat betreft eten en drinken, ik heb 2 bidons van 750cc op mijn fiets, iedere 30km staat er wel een drankpost en dan wissel ik er 1. Gels en repen heb ik in het zakje van mijn trisuit, ik zie ook wel mensen die de gels op de fiets vast tapen.

Ik neem op de fiets één bidon met alleen gel mee. Scheelt een hoop gezeur van zakjes tijdens de race en geen problemen met afval. 30 kilometer is voor mij precies genoeg om met mijn andere bidon te doen, water of sportdrank.

Dat moet kunnen, als het een keer misgaat hoef je ook niet lang zonder er zijn 5 posten op het fietsparkoers dus elke 15-20 eentje.

74

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Vanzella schreef:
pannenkoek schreef:

Blöde Frage.....


Zijn de loop- en fietsroutes eigenijk uitgepijld ? Ik wilde maandag even de parcoursen verkennen

Ik zie veel mensen fotos posten met pijlen van tritracks, hangen die er nu continu?


Ik ben op vakantie geweest en heb deze post gemist.

Let op de tri tracks pijlen zijn er nog steeds, maar is de route zoals die in januari gepost was door IM, in maart of april hebben ze hem veranderd. In het Belgische deel zit de tritracks route er gedurende een km of 15 naast. dat maakt niet uit als je de sfeer van de route wil leren kennen zoals MACA, maar de wel als je de opeenvolging van stuiterende betonbaantjes juist in je hoofd wil hebben.

Ik heb hem gisteren gereden en mijn linker onderarm is behoorlijk blauw. Ik ga nieuw pads bestellen bij PRO voor mijn stuurtje, kijken of ze iets dikkers hebben.

De correcte route is te downloaden via de op de IM pagina.

En ja die snelweg is de halembaye smile

Dan heb ik vorige week dus een stuk verkeerd gereden. Jammer, maar toch een nuttige verkenning gehad.

75

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Nu het nog een week (en twee dagen) is en de conditie niet veel meer aan te doen is wordt het ook tijd voor een voorspelling denk ik.

De weersvoorspeling zegt 24 graden met kans op een bui. Lijkt me niet slecht voor een IM midden in de zomer.

Zwemmen hoop ik op 1.10, de tijden van vorig jaar waren niet al te snel zag ik, dus dit is redelijk ambitieus.

fietsen is 182km wordt hard werken met 1474 HM, een hele stapel bochtjes en betonbaantjes, maar ik ga (bijna) vol gas om 5.50 te rijden.

Lopen, ik moet het parkoers nog verkennen, maar clubgenoten geven aan dat de afstand nauwkeurig is en het parkoers is glooiend en goed te doen, dus heb ik dan 3 uur 55 min 2 wissels om onder de 10.55 te komen. Zeg 3.45. Dat moet kunnen als ik niet teveel hoef te geven om de fietstijd te halen...

Waarom 10.55? Dat is mijn hele triathlon PR uit almere 2009. Zou mooi zijn als ik dat kan halen op dit pittige parkoers!