1

Onderwerp: full distance in 2017 - sense check?

Wat moet je nu kunnen om in 2017 aan het “echte werk” te beginnen?

Ik wil volgend seizoen deelnemen aan een full distance triathlon.  Ik heb me altijd laten vertellen dat je ongeveer een 2jaar nodig hebt om je deftig voor te bereiden vooraleer je aan het gekkenwerk te wagen.
Alleen zou ik eens willen weten hoe realistisch dit is met mijn huidige conditie om mijn doel volgend jaar te kunnen halen (IM Maastricht of IM Frankfurt)
Ik denk wel dat het haalbaar is, maar ja, toch even een sense-check van ervaringdeskundigen.
Mijn huidige conditiepeil is minder als vorig jaar, maar dit is wat ik momenteel doe: (lees: aankan zonder moe te zijn)

Zwemmen:
1 a 2* week, momenteel enkel baantjes, terug technieklessen vanaf januari
>> 1u is ongeveer 3.350m a 3.400m.
>> max gezwommen afstand is 4.700m op 1u24

Fietsen:
1* om de 2 weken
>> alles LSD, tussen 3 a 4u fietsen
>> max gereden afstand sinds oktober: 115km op 5u (MTB toertocht, waarvan 60km TT met 900hm en 55km heen en terug)

Lopen
2* week
>> alles LSD, afstanden varierend (net hersteld van zweepslag in oktober, dus mijn kuit bepaald de te lopen afstand)
>> max gelopen afstand is 21km op 1u43

Vorig jaar heb ik mijn debuut gemaakt op een ½ afstand in ongeveer 5u17 (fietsen was 93km met 1.100hm),
dit jaar staan er 2 halve triatlons gepland.

2

Re: full distance in 2017 - sense check?

Volgensmij kan je prima in een jaar de overstap van een halve naar een hele maken en je hebt nu nog een half jaar voor je event. Grootste zorg lijkt me je blessure die weer op kan gaan spelen.

Mag je nu wel flink gaan werken aan je duurconditie, zeker wat betreft fietsen. Die basis heb je echt wel nodig.



Maar niet gebaseerd op ervaring, dus misschien dat ik het ook gruwelijk onderschat wink

3 Laatst bewerkt door elderenbosch (22-12-15 11:20:34)

Re: full distance in 2017 - sense check?

Leestip: http://eu.ironman.com/triathlon/news/ar … z3usGX4Npy

Ik ga komend jaar mijn eerste hele doen, IM Maastricht. Heb tot op heden ook nog maar één halve gedaan. In de aanloop naar Maastricht doe ik nog wel IM Kraichgau 70.3 (8 weken van te voren) en fiets ik nog de Marmotte (4 weken van te voren). Het helpt mij daarbij denk ik ook wel dat een coach / ervaren triatleet voor mij van maand tot maand trainingschema's maakt.

4

Re: full distance in 2017 - sense check?

Het hangt in mijn ogen helemaal af van je ambities. Als je nu een halve kan doen 5u17 dan kan je in 2017 echt wel een hele triathlon doen. In 2016 ook wel als je voldoende traint.

Zwemmen doe je sneller dan ik, dat gaat geen probleem zijn lijkt me. Voor het fietsen moet je een paar keer tochten van 5-6 uur maken. Dan nog een paar lange looptrainingen tot max 2u30 en de finish zal je wel halen.

Zoals elderenbosch zegt zou ik een goede coach zoeken en zijn of haar trainingsschema's volgen.

5

Re: full distance in 2017 - sense check?

Ik ga in augustus een Ironman doen, heb ook nog maar één keer een halve gedaan (maar een tweede doe ik nog onderweg komend seizoen), en jij doet op dit moment veel meer dan ik, hoor wink Het hangt inderdaad af van je ambitieniveau: finishen of een snelle tijd? En zeker ook van of je heel blijft, ik zou ook zeggen: doe vooral niet te veel. Daar kan trainingsadvies zeker bij helpen.

Ik heb er trouwens ook twee seizoenen voor uitgetrokken, dus in 2014 bedacht dat ik in 2016 een hele wilde gaan doen.

Louise

6

Re: full distance in 2017 - sense check?

In september 2016 ga ik mijn eerste hele doen in Almere.
Afgelopen jaren wel steeds minimaal 1 halve gedaan.
Vooral werken aan houding en betere fietsconditie

7

Re: full distance in 2017 - sense check?

Alvast bedankt voor de feedback!
Fietsen is geen probleem, in de zin dat het volume wordt opgebouwd eens de georganiseerde tochten worden gepland.
Vanaf april/mei zal ik redelijk wat kilometers malen in de Belgische Ardennen.
Het lopen wordt in 2016 amper verhoogd – ik streef ernaar om in 2016 duurlopen van max 2u uit te voeren – afstand zal daarna pas worden aangepast.

Ik heb me trouwens al ingeschreven voor mijn halve triathlons – dus geen hele voor mij in 2016.
Traag maar gestaag opbouwen!

Louise, Elderenbosch,
veel trainingsplezier in jullie opbouw!

8

Re: full distance in 2017 - sense check?

Wat me vooral opvalt is dat je nu misschien 4-5 keer per week traint. Dit zul je op zijn minst moeten verdubbelen denk ik (het is nu winter, dus ok je hoeft nu nog niet grote weken te draaien) Heb je wel eens weken meer dan 10u getraind? En meer dan 15? Trainingsweken gedraaid met 60km hardlopen zonder op te branden, 300k fietsen? Ik zeg niet dat dit noodzakelijk is om week in week uit te moeten kunnen maar als je dit aankunt heb je iig wel een solide basis. Ik geloof zelf niet zo in de "big" workouts, eerder in consequent trainen. Ik heb slechts 1x 30k gelopen in voorbereiding en eigenlijk nooit veel langer dan 4,5u gefietst (wel toertochten, maar dit beschouw ik zelf niet als gerichte IM training), maar wel weken 75k gelopen en 400+ gefietst. Ook bijna nooit gelopen direct na het fietsen, ik was een beetje hypochonder op loopblessures nl.

9

Re: full distance in 2017 - sense check?

Hey Thomass,
bedankt voor je feedback.
Fietsen is inderdaad mijn grootste bekommernis, daar zal ik het meeste extra tijd moeten insteken.
Wat lopen betreft, vorig jaar liep ik ter voorbereiding van een marathon maandelijks een LSD van +-3u (tussen 32km en 35km),
maar dat is al even geleden ik zal tegen volgend jaar opnieuw moeten opbouwen.  Wat ik wil zeggen, ja ik heb al trainingsweken gehad met een hoog aantal loopkilometers en >10u en >15u gehad. Als je daar woonwerk-verkeer bij optelt, kom je een maxima van +- 20u per week.

Alleen zal het richting full distance wel consequenter mogen!

10

Re: full distance in 2017 - sense check?

Thomass...............je zegt dat je 4-5 keer per week minimaal moet verdubbelen?
Dus 10 trainingen per week? of bedoelde je van 5 uren naar 10 uren :-) ?

Volgens mij gaat het om de samenstelling van het programma en neit om het aantal keren dat je traint.
Er moet minimaal 1 rustdag in zitten, dat sowieso

Ook het aantal kilometers zegt niet zo veel. 75 km lopen in een week. 1x 30 en 1x 45? Welke snelheden/hartslagen
Ik zie wel wat je bedoelt hoor, maar voor iemand de eerste keer naar een hele toe werkt heeft inderdaad meer aan een coach die een goed schema maakt.

Mijn bescheiden ervaring is dat het vooral zit in de juiste mix van kilometers icm de diverse hartslagzones (snelheden) om nog maar te zwijgen van de diverse koppeltrainingen.

Belangrijkste opmerking is wat je uitgangspunt is : alleen finishen of "moet" er een tijd gehaald worden?
In het geval van finishen kan je inderdaad volstaan met de juiste volumes te trainen en dat je 3 a 4 weken voor je IM toch wel een paar weken van ruim 15 uur maakt

Moet er een bepaalde tijd uit rollen dan zou ik een coach in de arm nemen

Succes met alle voorbereidingen

11

Re: full distance in 2017 - sense check?

Volgens mij was mijn bericht vrij duidelijk petitmas, ik ga het niet twee keer uitleggen als jij het niet snapt, tenzij el gordo daar behoefte aan heeft. Verder was mijn post niet gebiedenderwijs bedoelt (je moet niets), maar het is blijkbaar nodig om dit er voor je expliciet bij te zetten.

12

Re: full distance in 2017 - sense check?

Hoi el gordo,

Ik sluit mij helemaal bij advies van thomass aan.
2017 is nog ver weg dus heb je nog genoeg tijd. Belangrijk is zoals je ook zelf aangeeft heel consistent te blijven trainen, dan gaat het je zeker lukken.

Succes!

13

Re: full distance in 2017 - sense check?

Eens een update geven;
door verschillende omstandigheden is er niet veel structuur in mijn trainingen, maar over het algemeen gezien heb ik wel het gevoel dat er progressie is.

zwemmen:
status quo, sommige weken heb ik slechts 1 training, andere weken 3 trainingen

fietsen:
met de komst van het betere weer worden de duurtrainingen langer.
Sinds maart een aantal ritten gereden van 150km, 180km, ...
Het voorbije weekend met de Waalse pijl voor het eerst een "2" vooraan gezien; 201km en +-3500hms.
En niet onbelangrijk, elke rit kwam ik aan zonder het gevoel vermoeid te zijn.

lopen:
status quo, de gemiddelde snelheid is gestegen in dezelfde harslagzone, maar het aandeel interval nog steeds zeer beperkt.

14

Re: full distance in 2017 - sense check?

Thanks voor de update ! En respect voor de Waalse pijl. Hoe is dat bevallen ?

Ik lees hier nu een tijdje mee en heb stiekem voor in de toekomst (2017 of 2018) ook full distance plannen.

Interessant om te lezen hoe iedereen dit aanvliegt !

15

Re: full distance in 2017 - sense check?

Prachtig, dat gaat wel goed komen met jou!

16

Re: full distance in 2017 - sense check?

davidr schreef:

Thanks voor de update ! En respect voor de Waalse pijl. Hoe is dat bevallen ?

Veel beter dan gedacht/gevreesd,
ik heb de volledige rit op een rustig tempo gereden, mijn gemiddelde was trouwens 26.4 km/u.
Niet snel, helemaal niet, maar een tempo waarvan ik heus wel tevreden ben.

Ik ben dan ook met die instelling vertrokken, elke helling en tussenstrook heb ik een bereden in een bepaalde hartslagzone waarvan ik niet zou afwijken.
Je komt wel boven, je komt wel aan de finishlijn.  Wanneer maakt niet uit.
Maar hierdoor krijg je achteraf een extra mentale opkikker:  de volledige rit heb ik alleen gereden, geen 1 keer heb ik aangesloten bij een groep om hieruit voordeel te halen.

17

Re: full distance in 2017 - sense check?

Net gemerkt dat het bijna 1 jaar geleden is dat ik nog een update heb geplaatst.  Dus bij deze!

In november heb ik een lactaattest gedaan bij een sportarts, welke zelf een triatleet is.
Hierdoor een iets andere kijk gekregen op trainen en een schema ontvangen.

Zwemmen:
Ik ben geen zwemmer dus ik mag niet meer zwemmen :-)
Althans de techniekoefeningen moet ik beperken tot 1* per week ipv 2* per week.
De 2de (en 3de) zwemtraining bestaat steeds uit blokken van 300m (200m rustig + 100m snel met PD)

Fietsen :
De voorbije maanden slechts 1u of 2u gefietst op de Tacx,
voor de rest enkel woonwerk verkeer (30’ per rit)
Mijn eerste rit buiten was een LSD van ongeveer 4u,
de volgende rit buiten bedroeg 5u over licht glooiiend terrein.
Tegen alle verwachtingen in voelde beide zeer goed aan!

Lopen :
Nog steeds 2* lopen per week.
Volgens de tracking op Garmin loop ik gemiddeld 16km.

Nog volgens Garmin trainde ik de laatste 3 weken gemiddeld 700 minuten.
Uiteraard hou ik geen rekening met woon-werk.

Qua resultaten in 2016 :
vorig jaar heb ik 2 halve triatlons gedaan.
- 1 vlakke, lokale triatlon in +-4u50
- Ironman Wiesbaden in <5u15

De full distance deze zomer zie ik meer en meer zitten.
Het is mijn eerste dus finishen is de boodschap.
Eindtijd is bijkomstig, al hoop ik stiekem om onder de 12u te kunnen aankomen…

18

Re: full distance in 2017 - sense check?

el gordo schreef:

- Ironman Wiesbaden in <5u15


Eindtijd is bijkomstig, al hoop ik stiekem om onder de 12u te kunnen aankomen…

Met Wiesbaden < 5u15 moet dat makkelijk lukken

19 Laatst bewerkt door el gordo (24-05-17 16:42:10)

Re: full distance in 2017 - sense check?

Volgens de sportarts/coach moest ik toch zeker 1 halve tria als voorbereiding inlassen.
Dit was ik reeds van plan, dus voor mijn laatste lactaattest had ik me al ingeschreven voor de halve van Leuven (BE).

Gisteren was het dan zo ver.
Eerst was ik niet helemaal tevreden over het resultaat.  Maar ik heb ondertussen laten bezinken en ik vind dat ik wel fier mag zijn op mijn prestatie.

Het zwemmen bestond uit een paar rondjes in een lokale zwemvijver.
Blijkbaar was de temperatuur slechts een kleine 15-16graden, maar koud voelde het helemaal niet aan.
Ik ben helemaal geen zwemmer, dus groot was mijn verbazing dat ik na een goede 32minuten al uit het water kwam.
Nu ja, wel te snel gezwommen naar mijn gevoel, voor een full distance zou ik best een lager tempo aanhouden.

Na wat geklungel in T1 kon ik dan vertrekken voor het fietsgedeelte, wat bestond uit een aanloopstrook richting Leuven gevolgd door 4 lokale toertjes.
Traditioneel ben ik te snel vertrokken.  Er stond slechts een zuchtje wind, maar je kon wel duidelijk voelen wanneer de wind in je voordeel en/of in je nadeel stond.
Blijkbaar wou ik onbewust het hoge tempo aanhouden en negeerde ik de eerste 12km mijn hartslag.  Want ik wist dat nadien de 1ste helling er ging aankomen.
Uit het verleden heb ik al geleerd dat mijn hartslag normaliseert bij een helling.  Vanaf de 1ste helling rijd ik naar boven tegen een bepaalde hartslag en alle andere stroken laat ik mijn hartslag zakken naar een lagere zone.
De lokale rond bevatte 2 hellingen, maar wel stevige kuitenbuiters.  Een helling was zo steil dat ik een paar deelnemers heb zien wandelen. (waarschijnlijk te zwaar geschakeld).
Met een gemiddelde snelheid van 35.4km/u kwam ik aan bij T2 waar mijn loopschoenen me stonden op te wachten.

Ook hier meerdere lokale rondes, 3 van +-7km om precies te zijn.
Telkens door een park, een steile straat doorlopen (zowel bergop als bergaf) en een ellendige passage door een tunnel.
Er werd namelijk gelopen in het centrum van Leuven en net buiten de ring rond Leuven.  Hierdoor hebben alle deelnemers 6 keer een tunnelpassage gehad met partijen trappen.
Het lopen ging me op het eerste niet goed af, toch iets te snel gezwommen en gefietst.
Maar ik wist in tegen welke hartslag ik moest lopen, dus aan dat plan heb ik me gehouden en zo de halve marathon tot een goed einde gebracht.

Uiteindelijk ben ik gefinished in 4u29, al waren de afstanden niet helemaal koosjer.
Hieronder de gegevens, zoals gemeten door mijn sporthorloge (er kunnen dus kleine verschillen zijn tov de officiële uitslag)
Zwemmen    32’09”        1900m
Fietsen        2:20’26”    83km – 390hms
Lopen        1:30’22”    20.7km – 130hms

Ik gok dat, indien het een “volwaardige” 70.3 zou zijn geweest, ik rond 4u42 zou zijn gefinished.

Overall ben ik dus best tevreden.
Laat die 140.6 maar komen!

20

Re: full distance in 2017 - sense check?

Why I can not open the link that is shown above? Sorry for being a bit off topic, just wanted to go to the website, and I was not allowed. Maybe the fact that I used a proxy, or something else.

21

Re: full distance in 2017 - sense check?

Edefer schreef:

Why I can not open the link that is shown above? Sorry for being a bit off topic, just wanted to go to the website, and I was not allowed. Maybe the fact that I used a proxy, or something else.


I can open the link above ....no problems at all ...