1

Onderwerp: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Alhoewel het zwemmen steeds beter gaat, ben ik nog verre van een goede zwemmer. De hoofdrede is waarschijnlijk omdat ik nooit borstcrawl geleerd heb. Ik stam nog uit de tijd dat je een diploma kreeg als je schoolslag kon en een beetje kon watertrappelen. Borstcrawl heb ik zelf geleerd en (ik gok) niet helemaal zoals het hoort, daar ik mijzelf compleet kapot zwem op 100m, terwijl ik met snelle schoolslag (bijna net zo snel als mijn eigen borstcrawl), gemakkelijk een 3000m vol houd.

Bij "Mijn zwemcoach" krijg je 12 lessen voor beginners á 159 euro. Het kan volgens mij nooit kwaad en ik vind het persoonlijk niet echt prijzig. Ik vroeg mij alleen af of mensen er enige ervaringen mee hebben. Er zijn vrij veel aanbieders, alleen dit is de enige die in de buurt activiteiten organiseert.

Op de site staat dat je na 12 weken minstens 200m kunt borstcrawlen. Nou ga ik er even uit dat ik de nadruk moet leggen op het woord "minstens"... smile

Enige ervaringen zijn welkom, of ook als je denkt dat 12 weken al dan wel of niet enige toegevoegde waarde heeft.

2

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

159euro voor 200m te kunnen zwemmen vind ik vrij duur. Maar tja als je 200m kunt dan kun je er 1000 zwemmen ook :-) Ik denk dat je op latere leeftijd (ik was 40) leert crawlzwemmen dat je er gewoon niet te veel meer van moet verwachten. Je hebt gewoon die souplesse en gevoel in het water niet dan iemand die het in zijn jeugd goed geleerd heeft. Maar we blijven eraan werken :-)

3 Laatst bewerkt door Louise (28-12-15 11:47:11)

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Ik was ook een autodidact van boven de 40 toen ik aan mijn eerste cursus begon, bij TriExperience, dat waren 20 lessen en ik ben daardoor heel erg anders en veel beter gaan zwemmen. Toen ik begon zwom ik ook sneller schoolslag dan borstcrawl, dat is nu niet meer zo, maar ik moet wel bekennen dat ik had gehoopt nog sneller te kunnen worden. Van die eerste cursus werd ik dat wel, zo'n 2 minuten op de kilometer, maar sindsdien stagneert het. Bij mij is kracht wel de grote beperkende factor.

Overigens was mijn eerste borstcrawl-inzicht dat als je erop doodgaat, je gewoon veel te hard/gehaast probeert te zwemmen. Toen ik dat doorhad, kon ik in een paar weken tijd (nog zonder cursus, het was een tip van een andere zwemmer) opbouwen van doodgaan-na-2-baantjes tot 1 km.

Over die 'Mijn zwemcoach' hoorde ik laatst trouwens iemand heel enthousiast, die had 'm net gedaan.

Louise

4

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Bij mij net hetzelfde verhaal in het begin maak je natuurlijk veel vordering je waterligging word beter en je catch word efficiënter maar dan blijft het wat het is blijkbaar natuurlijk gaat de uithouding er wel op vooruit. 3 jaar geleden kon ik geen 25m crawlzwemmen en nu doe ik vlot trainingen van 3000m.

5

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Wat iedereen zegt. Als je min of meer vanaf 0 begint dan is bijna elke cursus nuttig genoeg om te leren borstcrawlen (ademen stroomlijn, propulsie). En inderdaad, als 300 meter lukt dan gaan die paar honderd meter extra ook wel lukken. Het belangrijkste is dat er iemand met kennis van zaken aan de zijkant staat die ziet wat je doet en aanwijzingen kan geven.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met 'mijn zwemcoach', maar het argument dat het in de buurt wordt georganiseerd lijkt me zeer valide. Ik heb in Nieuw Vennep een cursus van TriExperience gedaan en dat was ook erg nuttig, maar wel elke keer een half uur heen en terug met de auto.

12 lessen voor 159 euro is niet duur, ik zou niet te veel persoonlijke aandacht verwachten. Ik kijk momenteel naar deze http://www.zwemanalyse.nl/voor-sporters … wl-cursus/

Minder lessen, meer persoonlijke aandacht. Die 3.8km zwemmen is inmiddels geen enkel probleem meer, het maken van progressie nog steeds wel.

6

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Maca944 schreef:

12 lessen voor 159 euro is niet duur, ik zou niet te veel persoonlijke aandacht verwachten. Ik kijk momenteel naar deze http://www.zwemanalyse.nl/voor-sporters … wl-cursus/

Die heb ik vorig jaar gedaan, in de elite-vorm, was heel erg leuk, vooral vanwege de intensieve persoonlijke aandacht, tijdens de les en erna zelfs ook nog, met videofilmpjes en rapporten daarover. Ik heb er ook wel wat aan gehad, in elk geval ben ik opgehouden met langzamer worden - er was een techniekfout in aan het sluipen en die is er sindsdien weer uit.

Louise

7

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Hallo,

In april dit jaar heb ik als 52-jarige deze cursus gevolgd in Zwolle. Voordat ik begon kon ik hooguit enkele slagen borstcrawl zwemmen (schoolslag zonder problemen 3 km; 1 km in 24 minuten). Ik heb me vooral op de techniek gericht en minder op uithoudingsvermogen. Na 12 lessen kon ik 4 baantjes redelijk borstcrawlen. De maanden daarna ben ik door blijven oefenen en in november zwom ik voor het eerst 40 baantjes (1 km) aan een stuk door. Weliswaar in 35 minuten, maar toch. Afgelopen zondag voor het eerst onder de 30 minuten, dus 1 van mijn doelen dit jaar behaald! In januari ga ik opnieuw deze cursus volgen, maar dan als "gevorderde beginner". De cursus voor gevorderden lijkt me nog een stapje te ver. Streven is om uiteindelijk sneller te gaan dan de schoolslagtijd. Al met al ben ik zeer tevreden over deze cursus en kan ik hem je zeker aanraden.

Groet, Jelle.

Mens sana in corpore sano.

8

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Persoonlijk denk ik mits je goede ( en genoeg ) aanwijzingen krijgt dat het zeker zinvol is, kwa prijs vind ik het persoonlijk wel meevallen zeker als de eerste punten uit mijn zin er zijn..

Als ik mezelf als voorbeeld neem, ben een jaar of 8 geleden serieus begonnen met zwemmen ( ben bijna 47 ) en zwem nu net iets boven de 15 min/km ( wedstrijdtempo ), een oude hond kan je dus ook nog kunstjes leren smile

9

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Dank voor alle reacties! Ik ga mijzelf inschrijven en laat hier uiteraard weten hoe het bevallen is.

10

Re: Ervaringen "borstcrawlcursus" van mijnzwemcoach (KNZB)

Pas twee lessen gehad, maar tot dusver bevalt het prima. We zijn met twaalven en worden begeleid door twee mensen, dat valt niet tegen want op de site staat max 12 per trainer, dus ik had ook 1 op 12 verwacht.

Kortom, redelijk wat aandacht. Je krijgt een lidmaatschap van een site met schema's en instructies (dit heeft voor mij weinig toegevoegde waarde), een klein welkomstcadeautje en je mag gratis naar één clinic buiten de cursus gaan. Wat dat betreft echt wel waar voor je 159 euro.

Als het zo door gaat, schrijf ik mijzelf ook in voor de gevorderde cursus.

Het enige wat ik jammer vind, is dat de lessen ook écht maar 1 uur duren. Je kunt dus niet van te voren alvast inzwemmen of naderhand nog even door zwemmen. Het is echt precies een uur. Maar goed, het zwembad is gewoon volgeboekt, dus wel logisch. Met beperkte vrije avonden had ik het (desnoods tegen bijbetaling) wel fijn gevonden om nog een uur door te zwemmen.