1

Onderwerp: Halve van Egmond 2016

Vandaag voor het eerst meegedaan aan de halve marathon van Egmond. Tot eergisteren zou ik trouwens helemaal niet meedoen, maar toen kon ik ineens het startbewijs van een clubgenoot overnemen en die kans heb ik maar aangegrepen. Het leek me een goede start van het nieuwe seizoen, waarin ik deze afstand wat vaker in zwaarder terrein wil gaan lopen (in elk geval Trail by the Sea in Zeeland in februari, en AXTRI in Noorwegen in augustus).

In Egmond was het koud en winderig, zeker in het startvak en op het strand. Maar in de duinen was het prima uit te houden. Ik vond het erg leuk: mooi parcours, uitdagende wedstrijd, en prima sfeer.

Het eerste stuk, zeven kilometer over het strand tegen de stormwind in, was behoorlijk zwaar als je geen aansluiting bij een groepje kon houden om uit de wind te blijven. Het verschil was goed te merken toen ik een stuk alleen liep. Zeker in het eerste stuk werd ik veel voorbij gelopen en/of eindigde ik steeds aan de bovenwindse kop van de waaiers. Maar op het laatst vond ik toch een groepje dat niet te hard ging en me uit de wind hield, zodat ik wat kracht kon sparen voor later.

De heuvels en duinen na het strand lagen me beter. Het tempo lag daar ook hoger, en het lukte me om tot aan het eind de snelheid vast te houden bij min of meer gelijke hartslag (onderste helft van Z4). Ik voelde geen behoefte om alles eruit te persen in de laatste paar kilometers en het tempo verder op te voeren. Maar een klein eindsprintje op de boulevard om in elk geval onder de 1:40 te eindigen vond ik nog wel de moeite waard.

Eindtijd 1:39:31 (netto). Dat is een minuut langzamer dan de CPC 2015, maar gezien de omstandigheden (wind, zwaarder parcours dan CPC, geringe voorbereiding, vroeg in het seizoen) ben ik daar eigenlijk wel tevreden mee. En het stemt me in elk geval optimistisch voor de rest van het seizoen (al weet ik sinds Ulm dat ik erg moet oppassen met dat gevoel...).

/Herman

2

Re: Halve van Egmond 2016

Wat Herman zegt. Een minuut langzamer dan CPC is gewoon erg goed. Ik las dat dit de langzaamste editie van Egmond was sinds 1985.

Op het strand was het een beetje zoeken. Alleen lopen had geen zin, dus ik ben in het peloton gebleven en heb af en toe een gat dichtgelopen als dat nodig was. Vreemd genoeg werd vaak over het slechte deel van het strand gelopen in plaats van dicht bij de kustlijn. Als ik alleen op het goede stuk liep ging ik langzamer dan in de groep over het slechte stuk, dus die keuze was eenvoudig. Een kilometer voor de strandafgang kwam er een snellere groep voorbij waar ik kon aanhaken. Een nieuw pr had ik al uit mijn hoofd gezet, ik liep op gevoel en op hartslag.

Het stuk terug viel me erg tegen. Ik kon mijn hartslag niet op het niveau van een halve marathon houden en het tempo bij bepaalde harstlagen was ook langzamer dan normaal. Rond kilometer 11 kreeg ik ook een flinke steek in mijn zij waardoor ik nog langzamer moest gaan. Ik heb hierna niet lekker meer gelopen. Zeker niet toen ik werd ingehaald door twee als kip verklede kerels. Uiteindelijk in 1:38 gefinished. Erg nuttig om hier gelopen te hebben, veel geleerd (wat ook aansloot bij mijn inspanningstest van de dag ervoor). Mijn aneorobe drempel moet omhoog wil ik in Rotterdam een tijd onder de 3 uur gaan proberen neer te zetten. Ik ga maar eens trainen.

3

Re: Halve van Egmond 2016

leuke verslagen mannen! En een goed testweekend dus. Egmond was een beetje ver weg voor mij, maar ik had hetzelfde soort plannen. Even kijken hoe ver we zijn op weg naar Rotterdam. 

5km warmgelopen, gevolgd door een trail van 16,5km in Beek (zuid limburg).

Ik had het erg zwaar bergop, maar werd positief verrast door mijn herstelvermogen in de laatste 5km. Zodra ik boven was kon ik bijna direct goed tempo maken. Resulstaat was 16,5 km in 1.24, wat niet veel zegt, maar gezien het lastige parkoers, werd ik er blij van smile

Ok beetje off topic, maar om nou voor de poort naar het heuvelland trail met 400 deelnemers een topic aan te maken... smile

4

Re: Halve van Egmond 2016

Maca944 schreef:

Op het strand was het een beetje zoeken. Alleen lopen had geen zin, dus ik ben in het peloton gebleven en heb af en toe een gat dichtgelopen als dat nodig was. Vreemd genoeg werd vaak over het slechte deel van het strand gelopen in plaats van dicht bij de kustlijn. Als ik alleen op het goede stuk liep ging ik langzamer dan in de groep over het slechte stuk, dus die keuze was eenvoudig. Een kilometer voor de strandafgang kwam er een snellere groep voorbij waar ik kon aanhaken. Een nieuw pr had ik al uit mijn hoofd gezet, ik liep op gevoel en op hartslag.

Als ik op Strava kijk heb ik het idee dat we die tweede helft van het strand-gedeelte in dezelfde groep gelopen hebben. We gaan in elk geval precies gelijk op daar en lopen ook dicht bij elkaar volgens de gps-en. En ik meen me inderdaad te herinneren dat er kort voor het eind een wat sneller groepje voorbij kwam. Ik ben daar dan bewust niet bij aangehaakt omdat ik kracht wilde sparen. Het leek wel of de groep waar ik bij liep wat te langzaam liep voor me, maar zodra ik uit de beschutting van de groep in de wind kwam merkte ik wel dat het me in mijn eentje echt niet zou lukken om sneller te lopen.

Ik vond trouwens ook dat er te hoog op het strand gelopen werd. Ik hoorde op een gegeven moment iemand achter me daar een opmerking over maken, maar net zoals jij zegt, in je eentje op het hardere zand (maar in de volle wind) lukte het niet om sneller te gaan. Gelukkig was zelfs het zachte gedeelte van het strand bij Egmond harder dan het Zuiderstrand bij Den Haag waar ik zelf meestal loop. Hoe dat kan snap ik niet zo goed. Misschien is het de nabijheid van de Zandmotor, dat het zand dan te kort geleden is aangespoeld en daardoor nog geen tijd heeft gehad om in te klinken.

/Herman

5

Re: Halve van Egmond 2016

Normaal is dit mijn weekendje uit na de feestdagen die ik moet werken. Maar met die marathon in November en de blessures heb ik niet meegedaan dit jaar. In februari loop ik een halve marathon in Axel als voorbereiding op Rotterdam of toch om te zien hoever ik sta tegen dan.

6

Re: Halve van Egmond 2016

HermanB schreef:

Als ik op Strava kijk heb ik het idee dat we die tweede helft van het strand-gedeelte in dezelfde groep gelopen hebben. We gaan in elk geval precies gelijk op daar en lopen ook dicht bij elkaar volgens de gps-en. En ik meen me inderdaad te herinneren dat er kort voor het eind een wat sneller groepje voorbij kwam. Ik ben daar dan bewust niet bij aangehaakt omdat ik kracht wilde sparen. Het leek wel of de groep waar ik bij liep wat te langzaam liep voor me, maar zodra ik uit de beschutting van de groep in de wind kwam merkte ik wel dat het me in mijn eentje echt niet zou lukken om sneller te lopen.

Ik vond trouwens ook dat er te hoog op het strand gelopen werd. Ik hoorde op een gegeven moment iemand achter me daar een opmerking over maken, maar net zoals jij zegt, in je eentje op het hardere zand (maar in de volle wind) lukte het niet om sneller te gaan. Gelukkig was zelfs het zachte gedeelte van het strand bij Egmond harder dan het Zuiderstrand bij Den Haag waar ik zelf meestal loop. Hoe dat kan snap ik niet zo goed. Misschien is het de nabijheid van de Zandmotor, dat het zand dan te kort geleden is aangespoeld en daardoor nog geen tijd heeft gehad om in te klinken.

/Herman

Geestig, als ik dat had geweten had ik je even gegroet. Achteraf had ik me op het strand toch meer moeten sparen. Ik was vergeten dat het gedeelte door de duinen terug ook net echt makkelijk is.

7 Laatst bewerkt door HermanB (11-01-16 15:08:58)

Re: Halve van Egmond 2016

Maca944 schreef:

Geestig, als ik dat had geweten had ik je even gegroet.

Tja, omgekeerd ook wink

Het was wel moeilijk te achterhalen dat ik het was hoor: op mijn startnummer stond de naam van de clubgenoot, evenals in de uitslagen. Het overzetten van de naam bleek alleen mogelijk voor startbewijzen van de recreatieloop, niet van de wedstrijd.

Aan de andere kant was ik wel te herkennen geweest aan een oranje RTC-shirt, volgens mij als enige (er deden wel een paar clubgenoten mee maar zonder herkenbaar shirt). Maar dat moet je ook maar net weten natuurlijk.

/Herman

8

Re: Halve van Egmond 2016

Leuke verslagen!
Ik heb de mountainbike race gedaan op zaterdag. Een clubgenoot van me had een plekje over bij zijn team in de businessrace recreanten. Dus een setje big apples aangeschaft en 2 keer getraind (op het strand dan). Gaaf om te doen, veel mensen. Nadeel van achterin het businessvak starten is dat de eerste groep mensen die voor je zitten een lager tempo rijdt dus op de heenweg met wind tegen was het van groepje naar groepje rijden waarbij ik niet veel hulp had. De terugweg met wind mee ging hard want het strand lag er perfect bij. Uiteindelijk 1.17.51 gereden. Ik begreep wel dat het een relatief makkelijk jaar was omdat het strand er perfect bij lag en de wind gunstig was. Mijn clubgenoot reed dit jaar 1.22 terwijl hij er vorig jaar ruim 2 jaar over deed.

9

Re: Halve van Egmond 2016

Jvermond schreef:

Mijn clubgenoot reed dit jaar 1.22 terwijl hij er vorig jaar ruim 2 jaar over deed.

Ik weet wat je bedoelt maar toch is dit een grappige typo lol

10

Re: Halve van Egmond 2016

Van overdreven reacties gesproken :-)

11

Re: Halve van Egmond 2016

Maca944 schreef:
Jvermond schreef:

Mijn clubgenoot reed dit jaar 1.22 terwijl hij er vorig jaar ruim 2 jaar over deed.

Ik weet wat je bedoelt maar toch is dit een grappige typo lol

Hij is nog steeds onderweg smile