1

Onderwerp: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik ben de laatste dagen vaak het woord Marathon en meestal in combinatie met het Rotterdam tegengekomen, niet in de laatste plaats in mijn eigen gesprekken...

Dus bij gebrek aan triathlons op dit moment tijd voor een laagseizoen triathlon forum topic ;-)

Wie doet er mee aan een voorjaarsmarathon, en wat zijn de doelen?

Ik ben Rotterdam van plan te lopen, maar ga er niet specifiek voor trainen. Ik wil wel mijn duurlopen opbouwen richting de 30-35km en besluit dan of ik "gewoon" 5 minuten per km ga lopen of een poging ga doen mijn niet zo heel snelle PR van 3.17 ietsje aan te scherpen.

2

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ha! Goed topic.

Ik heb me ingeschreven voor Rotterdam. Ik twijfelde tussen Barcelona en Rotterdam omdat de laatste nogal dicht op het triathlonseizoen zit. Maar uit het perspectief van kosten, iets meer voorbereidingstijd en gemak (mijn moeder woont op loopafstand van de start) toch voor Rotterdam gekozen.

Ik heb een vrij duidelijk doel, en dat is proberen onder de 3 uur te komen. Ik ga hier de komende 3 maanden specifiek voor trainen en wil meer en betere trainingen uitvoeren dan bij mijn andere marathons (die eigenlijk altijd meer als voorbereiding van het triathlonseizoen golden en waar ik nooit topfit aan de start stond). Twee jaar geleden liep ik 3:06 bij de Midwinter marathon, dus met een goede specifieke voorbereiding en een paar kilo minder gewicht moet sub 3 mogelijk zijn. Al lijkt de weg na Egmond gisteren nog heel lang...

3

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ben er ook bij in Rotterdam. Niet speciaal met een doel. Woon in de buurt en er doen veel bekenden mee.
Tevens ook altijd veel bekenden langs parcours. Lekker genieten en stiekem toch iets onder de 5 min/km lopen en kijken
hoe lang dat vol te houden is. Doel rond de 3:20 - 3:25.

4

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Heb me nog niet ingeschreven maar denk ook aan Rotterdam. Heb de kilometers al aardig opgeschroefd in anticipatie. "Wil" eigenlijk ook onder de 3 maar heb nog nooit een marathon gelopen dus dat is vrij ijdele hoop. Doe in ieder geval in maart de CPC wat een goede vormpeil zal zijn maar zal toch al wel ruim daarvoor de keuze moeten maken of ik de hele ga doen.

5

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik start normaal gezien dus ook in Rotterdam. Aangezien ik niet zo een fanatiek sportmens ben ligt mijn doel op 3u30min maar of dit gaat lukken weet ik niet. Ik vrees ervoor :-)

6

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Maca944 schreef:

Ha! Goed topic.

Ik heb me ingeschreven voor Rotterdam. Ik twijfelde tussen Barcelona en Rotterdam omdat de laatste nogal dicht op het triathlonseizoen zit. Maar uit het perspectief van kosten, iets meer voorbereidingstijd en gemak (mijn moeder woont op loopafstand van de start) toch voor Rotterdam gekozen.

Ik heb een vrij duidelijk doel, en dat is proberen onder de 3 uur te komen. Ik ga hier de komende 3 maanden specifiek voor trainen en wil meer en betere trainingen uitvoeren dan bij mijn andere marathons (die eigenlijk altijd meer als voorbereiding van het triathlonseizoen golden en waar ik nooit topfit aan de start stond). Twee jaar geleden liep ik 3:06 bij de Midwinter marathon, dus met een goede specifieke voorbereiding en een paar kilo minder gewicht moet sub 3 mogelijk zijn. Al lijkt de weg na Egmond gisteren nog heel lang...

Voor mij hetzelfde Maca, kijken of ik voor het eerst onder de 3 uur kan lopen. Wil je ook achterin vak C gaan starten?

7

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Jvermond schreef:

Voor mij hetzelfde Maca, kijken of ik voor het eerst onder de 3 uur kan lopen. Wil je ook achterin vak C gaan starten?

Ik heb gevraagd om in vak C te mogen starten, eens kijken of dat gehonoreerd wordt. Bij een vorige editie zat ik ergens in vak D (3:00-3:30) en kon toen via de trambaan iedereen inhalen, maar dit is toch minder prettig. Als het even kan loop ik vanaf het begin één tempo. Ik zie je dus hopelijk daar.

8

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Vier jaar geleden voor het eerst Rotterdam gelopen (ook mijn eerste marathon) en gelijk verslingerd, dus ja, ik sta ook weer op de Coolsingel. Ik loop Rotterdam om meerdere redenen. Allereerst helpt het mij om niet teveel stil te zitten in de winter, daarnaast wil ik mijn pr aanscherpen (niet super indrukwekkend als ik de vorige posts lees, maar ik wil onder de 3:27 eindigen) en daarnaast wil ik Rotterdam als eikpunt gebruiken om te kijken of ik op de goede weg zit om een hele triathlon te doen.

9

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Maca944 schreef:
Jvermond schreef:

Voor mij hetzelfde Maca, kijken of ik voor het eerst onder de 3 uur kan lopen. Wil je ook achterin vak C gaan starten?

Ik heb gevraagd om in vak C te mogen starten, eens kijken of dat gehonoreerd wordt. Bij een vorige editie zat ik ergens in vak D (3:00-3:30) en kon toen via de trambaan iedereen inhalen, maar dit is toch minder prettig. Als het even kan loop ik vanaf het begin één tempo. Ik zie je dus hopelijk daar.

Dat zou leuk zijn! De planning is op 4:10/km weg gaan en dat zo lang mogelijk volhouden. Afhankelijk van hoe de trainingen gaan natuurlijk.

10

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Het wordt mijn eerste hele marathon! Ik mik op een tijd binnen de 4 uur. dat vindt ik al een hele prestatie voor mezelf smile
Al druk aan het trainen. mijn duurloopjes gaan al richting de 20km. of is dat te vroeg...

11 Laatst bewerkt door Vanzella (12-01-16 11:10:48)

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Even vraagje Vak D zit dat nog steeds achter de businessloop? In 2009 toen ik mijn 3.17 PR liep waren de eerste 5km hel doordat ik om al die kwebbelende estafette lopers moest slalommen.

@ebuisman nee zeker niet te vroeg, in januari van 20 naar 25, in februari richting 30 en in maart een of twee keer 30 en 1 keer 3 uur lopen, dan twee weken gas terug en je bent zeker klaar...

12

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Vanzella schreef:

Even vraagje Vak D zit dat nog steeds achter de businessloop? In 2009 toen ik mijn 3.17 PR liep waren de eerste 5km hel doordat ik om al die kwebbelende estafette lopers moest slalommen.

Zie onderstaand. Vak D zit dus vlak achter vak C. Als je vooraan staat in vak D is het dus prima. Ik zie niets over estafettelopers. Wel business runners, maar die hebben geen apart startvak.
http://www.nnmarathonrotterdam.nl/loper … tvakken-2/

http://www.nnmarathonrotterdam.nl/media/361001/startvakken%20mr%202013_377x524.jpg

13

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik loop volgende week ook een duurloop van 20km heb ik al gezien.

14 Laatst bewerkt door Vanzella (13-01-16 15:59:20)

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Maca944 schreef:
Vanzella schreef:

Even vraagje Vak D zit dat nog steeds achter de businessloop? In 2009 toen ik mijn 3.17 PR liep waren de eerste 5km hel doordat ik om al die kwebbelende estafette lopers moest slalommen.

Zie onderstaand. Vak D zit dus vlak achter vak C. Als je vooraan staat in vak D is het dus prima. Ik zie niets over estafettelopers. Wel business runners, maar die hebben geen apart startvak.

Ah thanks, zo ver was ik nog niet gekomen (om het kaartje op te zoeken). De bussines run is een estafette, of was dat iig in 2009.

Ik moet dus gewoon aan de andere kant achter vak C starten en dan "loopt het wel los"... Tegen die tijd zien we wel of dat achteraan vak D wordt om "gewoon" 3.30 te lopen of vroeg het vak in voor een race richting 3.16..

15

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Als je gewoon 3.30 loopt kun je mij nog ergens zien sterven mischien :-)

16

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik loop hem ook weer, voor de derde keer. Eerste keer zonder echte training in 5 uur, vorig jaar in 4 uur, dus ik ga dit jaar voor minimaal 3:59 maar moet wel beter kunnen. Het is en blijft een supermarathon!!

17

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik doe zelf niet mee, maar toch heb ik elk jaar het gevoel midden in de marathon van Rotterdam te zitten: omdat-ie in mijn woonplaats is, omdat manlief meedoet (voor de, uh, wat was het nou ook alweer, 28e keer?), omdat mijn halve atletiekvereniging ermee bezig is, omdat ik zelf een paar trainingslopen (van die georganiseerde duurlopen) mee ga doen omdat dat wel uitkomt voor mijn eigen training, en omdat het een dag is waarop ik me elk jaar weer verheug!

Dus voor mij is het een centraal evenement, zal ik maar zeggen, ook al doe ik dus niet mee. Nouja, ik doe elk jaar een fiets-intervaltraining door de stad op die dag (zie http://www.delftweg9.nl/triathlon/fiets … r-de-stad/ )

Louise

18 Laatst bewerkt door Vanzella (15-02-16 16:07:38)

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

En hoe staat iedereen ervoor 8 weken voor de start?

ik zie een recordloopweek voor MACA944, zelf heb ik vorige week eindelijk eens 3 keer gelopen (6,13 en 22km) en drie keer gefietst, dus mijn carnavalsvakantie is geslaagd...

Ik heb overigens besloten geen specifiek loopschema te volgen, maar "gewoon" 2 keer fietsen 1 keer zwemmen en 2 of 3 keer lopen, waarbij 1 interval en 1 duurloop. De derde loop is dan "lekker loslopen" of een combi training.

Zodra het weer het enigszins aangenaam maakt wordt 1 van de fietstrainingen minstens 4 uur, zodat mijn lijf in elk geval de lengte van de marathon als een "makkie" ziet.

Als dit een beetje lukt en de komende periode waarin ik veel moet reizen voor het werk soepel verloopt gaan we gewoon weg op kms tussen 4.30 en 4.35 en zien we wel of het schip strandt op 32km en dan een berg verval, of 42,195km en een mooi PR...

Volgende halte: zondag de Road to Rotterdam trainingsloop in Brunssum 30km.

19

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik merk dat ik het soms lastig vind om binnen alle trainingsarbeid een enigszins degelijk marathonschema te lopen. Het wordt een beetje druk in de agenda zeg maar tongue

Aan de andere kant 'loopt' het aardig, inmiddels al een paar 25+ers gelopen, dat gaat goed. Alleen wel wat langzamer dan bij jou. Ik loop zo rond de 4:50/1km tijdens mijn lange duurlopen. Maar mijn streven is dan ook 3:30 op de hele. Zondag staat mijn eerste 30km op de lijst, dat herhaal ik een paar weken later nog een keer en dan moet het goedkomen.

20

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Vanzella schreef:

En hoe staat iedereen ervoor 8 weken voor de start?

ik zie een recordloopweek voor MACA944, zelf heb ik vorige week eindelijk eens 3 keer gelopen (6,13 en 22km) en drie keer gefietst, dus mijn carnavalsvakantie is geslaagd...

Haha, klopt, maar ik richt me dan ook specifiek op Rotterdam. Dat gaat ongetwijfeld ten koste van de voorbereiding op de 70.3 van Pays d'Aix, maar met een goede voorbereiding op de marathon verwacht ik ook in Aix en Provence voor een pr te kunnen gaan. Zwemmen doe ik nog genoeg in elk geval.

Ik volg gewoon mijn schema's en ben tevreden over het tempo dat ik bij mijn 'marathonhartslag' heb. Als ik kijk naar mijn voorbereiding op de Midwinter marathon 2 jaar geleden (waar mijn huidige 3:06:34 pr staat) en mijn gewicht toen dan moet een sub 3 er in zitten. Maar goed, it ain't over until the fat lady sings.

En op jouw manier wordt carnaval ineens wel aantrekkelijk Vanzella ;-)

21

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik richt me op dit moment ook volledig op Rotterdam. Ik probeer 4 keer te trainen volgens het trainingsschema dat mijn collega voor me heeft gemaakt (ze is ook looptrainster:)). Meestal lukt dat, maar soms blijft het bij 3.
Ik heb 2 keer de marathon van Amsterdam gedaan (2013 en 2014) in 3.12 en 3.14. Dit jaar ga ik vol voor een tijd onder de 3 uur.

Gisteren de eerste echte test gedaan door in Schoorl de 30 kilometer te doen op het beoogde marathon tempo. Uiteindelijk gefinished met een tempo van 4.13 de kilometer dus dat is mooi op schema. Er moeten nog wel wat lange duurlopen worden gedaan wil ik dat tempo kunnen volhouden tot de 42.

22

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Als ik het hier zo lees zullen jullie al thuis zijn tegen dat ik aankom.

23

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

@Mark79, een kleine nuance, mijn duurlopen zijn een stuk langzamer. Mijn marathon wedstrijd tempo wordt 4.30/km (de eerste 30 km in elk geval).
Mijn duurlopen zijn ongeveer in 5.25/km, meestal (deels) offroad en op heuvelachtig terrein.

@MACA944, yes Carnaval heeft ook zijn goede kanten... De bijbehorende vakantieweek voor de kinderen bijvoorbeeld is een uitstekend excuus om zelf ook een weekje vrij te nemen smile

24

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik wilde Rotterdam gaan lopen in sub 4 uur (Amsterdam ging vijf weken na Almere in 4:07), maar maandag besloten. Iet te gaan doen. De opbouw is te fors na vier weken niks gedaan te hebben en dan is 12 te kort om voor een marathon te trainen. Heb laatst wel 18km gelopen, maar ik loop nu een stuk langzamer dan destijds voor Amsterdam (of zoveel weken ervoor eigenlijk Almere). Voor mijn lijf een verstandige keus, al zegt mijn hart wat anders.

25

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Zelf helaas vorige week griep gehad en daardoor twee trainingen gemist (een interval en een lange duurloop). Deze week alweer een tempoloop en interval erop zitten en deze gingen meer dan goed. Zaterdag maar eens 26km als duurloop pakken en dan hoop ik dat het gemist van de twee trainingen helemaal opgevangen is. Vorig jaar 4:08 gelopen, dit jaar moet het onder de 4 uur.