26

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

2 trainingen missen is nu niet echt een ramp. Veel mensen raken ziek of geblesseerd in hun voorbereiding zodat ze ze niet volledig kunnen afwerken. Voor Porto heb ik eigenlijk constant iets gehad en toch nog uitgelopen met een ontstoken achillespees.

27

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Gisteren toch mooi even 25,5 km kunnen maken. De laatste 1,5km gingen wel op het tandvlees. Het lichaam moet nog goed wennen aan de langere afstand. Maar al met al positief naar Rotterdam toe aan het werken.

28

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Exact hetzelfde hier. gisteren 30km in 5 min per km levert vandaag pijnlijke benen op...

Die 4.30/km in Rotterdam is nog niet nabij...

29

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Hier ook. Zaterdag 31k gedaan. Lekker tempo, pace van ongeveer 4.40, hartslag constant van 145 in het begin naar 149 aan het einde. Maar wat een ontzettend stijve benen vanaf een kilometer of 25. Dat lijkt nooit te veranderen, hoeveel ik ook train.

Maar ondanks dat toch wel een goed gevoel erbij. Nog steeds op schema voor de 3 uur.

30

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Open deur misschien, maar in alledrie de gevallen; genoeg gegeten/gedronken onderweg?

31

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

monkeloor schreef:

Open deur misschien, maar in alledrie de gevallen; genoeg gegeten/gedronken onderweg?

Ik in elk geval wel. Het was gewoon 5km verder dan mijn langste afstand tot nu toe..

32

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Heel herkenbaar, dat van die benen, ik heb gisteren 28,5 gelopen (langste duurloop dit jaar) en de laatste kilometers waren moeizaam met vandaag enigszins stramme benen tot gevolg. Ik heb genoeg gegeten en gedronken vooraf, onderweg en naderhand...... Ik geef de schuld aan de wind en regen tongue

33

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Vanzella schreef:
monkeloor schreef:

Open deur misschien, maar in alledrie de gevallen; genoeg gegeten/gedronken onderweg?

Ik in elk geval wel. Het was gewoon 5km verder dan mijn langste afstand tot nu toe..

Ok, volgende open deur; waarom ineens 5 km extra? Volgens mij is een goede vuistregel om je training nooit langer te maken dan 10% van je vorige training. Dus vorige keer 25km; de training erna 27,5km

34

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Vorige week zondag heb ik een 30km duurloop gedaan, ook lekker met 5 minuten per kilometer. Gisteren liep ik de Bosdijkloop in Vinkeveen. Mijn doel was om rond de 1:25 te finishen, maar dat is bij lange na niet gelukt, met dank aan de wind. Vanaf kilometer 2 liep ik alleen en in de polder stond de wind voor mijn gevoel voor drie kwart van de afstand tegen. Uiteindelijk ergens in de 1:29 gefinished, maar met een gemiddelde hartslag van 172 en dat was wel prima voor een halve marathon. Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik in Rotterdam zonder al te veel problemen de gewenste 4:15 per kilometer kan lopen. In elk geval gedurende de eerste helft...

35

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

monkeloor schreef:

Open deur misschien, maar in alledrie de gevallen; genoeg gegeten/gedronken onderweg?

Eten zal het niet geweest zijn. Ik ga het volgende keer wel eens proberen met isodrink in plaats van water in mijn rugzakje.

36

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik heb zaterdag ook een duurloopje gedaan van 25km en idd de wind en de regen maken het toch wel extra zwaar. En zeker ook het feit dat ik donderdag +4u door weer en wind op de fiets had gezeten deden er geen goed aan. De natte voeten die ik al van in het begin had en dan met zo een klef regenvestje lopen maakte er toch wel 25 oncomfortabele kilometers van en dan rond of over de plassen lopen/springen pff.

37

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

ronnyke schreef:

Ik heb zaterdag ook een duurloopje gedaan van 25km en idd de wind en de regen maken het toch wel extra zwaar. En zeker ook het feit dat ik donderdag +4u door weer en wind op de fiets had gezeten deden er geen goed aan. De natte voeten die ik al van in het begin had en dan met zo een klef regenvestje lopen maakte er toch wel 25 oncomfortabele kilometers van en dan rond of over de plassen lopen/springen pff.

Je hebt hem toch maar weer gedaan he.

38

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Bij mij zijn het vooral mijn gewrichten die pijnlijk zijn. Heupen, knieën en enkels. Gisteren nog wat spierpijn, vandaag zware beentjes. Maar het is bij mij gewoon de afstand waaraan ik moet wennen. Elk jaar hetzelfde liedje smile

39

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Idd ze zitten er weer in die kilometertjes. En ik voel er intussen al weer niks meer van. Vandaag de volgende duurloop :-) Maar ik ga het deze week wel rustig houden met zaterdag die halve marathon in het vooruitzicht en daar wil ik toch ook wel een deftige tijd lopen al zal het me toch niet lukken om met frisse benen aan de start te staan.

40

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

monkeloor schreef:
Vanzella schreef:
monkeloor schreef:

Open deur misschien, maar in alledrie de gevallen; genoeg gegeten/gedronken onderweg?

Ik in elk geval wel. Het was gewoon 5km verder dan mijn langste afstand tot nu toe..

Ok, volgende open deur; waarom ineens 5 km extra? Volgens mij is een goede vuistregel om je training nooit langer te maken dan 10% van je vorige training. Dus vorige keer 25km; de training erna 27,5km

smile Die had ik aan kunnen zien komen... Ik kan een smoesje verzinnen en zeggen dat deze 30 maar 10 minuutjes langer was dan de 25 eerder, maar dat is onzin. Het kwam gewoon zo uit dat de 30km road to Rotterdam training er was en ik ook nog tijd had om te gaan. Dan maar een dagje langer herstellen. Na een uurtje tacx gisteravond zijn de zere beentjes alweer een heel eind historie...

41

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Vuistregel 10% extra bij volgende training?
Nou, dan snapt mijn coach er kennelijk weinig van.

Ik ga van 1 uur naar 2 uur naar 1½ uur en nog meer varianten

Geloof niet dat het uitmaakt hoeveel % extra je volgende training is als er maar voldoende herstel tussen zit.
ja, inderdaad, niet aan het begin van je schema van 10 naar 30 km gaan, maar als je, zoals nu, ruim halverwege een R'dam schema zit en je loopt (bijvoorbeeld) donderdag een 20 dan moet je zondag een 30 kunnen lopen, anders klopt er iets niet in je schema.

42

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

petitmas schreef:

Vuistregel 10% extra bij volgende training?
Nou, dan snapt mijn coach er kennelijk weinig van.

Ik ga van 1 uur naar 2 uur naar 1½ uur en nog meer varianten

Geloof niet dat het uitmaakt hoeveel % extra je volgende training is als er maar voldoende herstel tussen zit.
ja, inderdaad, niet aan het begin van je schema van 10 naar 30 km gaan, maar als je, zoals nu, ruim halverwege een R'dam schema zit en je loopt (bijvoorbeeld) donderdag een 20 dan moet je zondag een 30 kunnen lopen, anders klopt er iets niet in je schema.

Mm inderdaad, volgens mij geldt het dan nog meer voor de totale training in een week. DDan nog; voor het meest belastende onderdeel (lopen) van 25 naar 30 in een week... Vind ik best veel.

43

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Voor een goed getraind iemand denk ik dat die 5km niet echt een probleem vormen. Een beginner of iemand in opbouw na blessure of nieuwe start kan best niks forceren en eventueel die 10% regel hanteren. Bij mij is er ook gewoon 5km bijgekomen mijn vorige duurloop was ook maar 20km.

44

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik denk vooral dat een ieder moet vinden wat voor hem of haar werkt. Ik ken iemand die elk jaar een marathon rond de 3 uur loopt en bij trainingen nooit meer dan 15km loopt. Gestoord zou je denken, maar het werkt voor hem.

45

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Het weekend zit er weer ruim op. Hebben jullie je duurlopen weer overleefd?

Ik heb zondag 32 kilometer gedaan. Op advies van onder andere Petitmas 1,5e liter isodrink meegenomen in plaats van het halve litertje water dat ik vorige week had gedronken. Ik dacht dat ik erg goed bezig was met drinken. Moest na 8 kilometer al plassen en eigenlijk vanaf 25 kilometer weer. Die laatste heb ik maar opgehouden tot het einde. Meer drinken voelde niet echt fijn en ik dacht dat ik goed had gedronken maar eenmaal thuis aangekomen bleek dan ik nog 0.7 liter over had en dus maar 0.8L had gedronken.
uiteindelijk voelden de spieren weer zwaar tijdens de laatste kilometers maar het is geen eerlijke vergelijking met vorige week omdat ik nu op zaterdag 90K had gefietst en 7 rustig gelopen en op zondagochtend een uur gezwommen (de duurloop was einde van de middag).
Gisteren maar een dagje rust gehouden.

46

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

yes, ik heb 31,6km gelopen. rondje Maastricht. Rugzakje met 1 liter water mee, die bijna op was thuis en een muesli reepje na 20km. Dat was genoeg. Een beetje de vetverbranding stimuleren.

Ging soepel tot de laatste 5km. Tempo was laag 5.40/km. Ik had iets teveel lusjes had gelopen in het begin realiseerde ik me toen ik de brug overging in Maastricht, waarna de kortste weg terug toch langer was dan bedoeld (1,6km om precies te zijn:)), resultaat was een mooie ronde 3 uur duurloop... De hartslag wilde ik zo lang mogelijk onder de 140 houden. Dat lukte tot 26km en toen liep hij op tot 155 in de laatste vlakke km. Iik woon op een heuvel dus de allerlaatste km is altijd bergop dus dat waren nog eens 10 slagen bonus.

Gisteren interval lopen en techniek zwemmen, vandaag tacx (shitweer hier in de Voerstreek) morgen loslopen en misschien ook nog zwemmen. Zaterdag duurloop en zondag een stukje fietsen is het plan...

47

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Vanavond duurloopje van 2 uur op de planning staan ter voorbereiding Rotterdam.
HR< 125 houden. lekker relaxed. In het donker door de polder van de Krimpenerwaard. Heerlijk! Gelletje en drank mee :-)

48

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Daarnet duurloopje van 10km gedaan en straks nog eens 15 met enkele tempoblokjes. Hier ook shitweer dus straks waarschijnlijk op de loopband.

49

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Mijn voorbereiding gaat prima, ik kan de trainingen goed uitvoeren en mijn tempo is goed.

Gisteren kreeg ik het deelnamebewijs binnen waarmee ik mijn startnummer kan ophalen. Om in startvak C te mogen starten moet je bewijs hebben onder de 3 uur te hebben gelopen, dat heb ik nog niet maar is nu wel mijn intentie. Het startvak daarachter is ook wel te doen weet ik uit ervaring, maar de organisatie kan nog niet zeggen in welk startvak je definitief bent ingedeeld en dit vind ik behoorlijk vervelend. Ik ga er van uit dat het geen probleem is, maar als ik ergens helemaal achteraan zou moeten starten dan is een tijd onder de 3 uur onmogelijk. Als ik niet in startvak D start dan skip ik Rotterdam en doe ik de marathon van Enschede een week later.

50

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik heb deze mail ook gehad. Altans met mijn nr enz niet mijn bewijs om met de Kenianen te mogen starten :-)