51

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Maca......waarom kies je niet meteen voor een rustigere marathon om de sub 3 te lopen?
Als je dat dan hebt gedaan weet je zeker in welk vak je staat het jaar daarop in R'dam :-)

52

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

petitmas schreef:

Maca......waarom kies je niet meteen voor een rustigere marathon om de sub 3 te lopen?
Als je dat dan hebt gedaan weet je zeker in welk vak je staat het jaar daarop in R'dam :-)

Achteraf... Ik heb geen probleem met startvak D, heb ik eerder gestaan en toen geen last van de drukte (op de Coolsingel via de trambaan kon ik toen al voor het Churchillplein veel mensen inhalen). Maar dan moet ik daar wel staan (en daar ga ik vooralsnog wel van uit). Verder viel Rotterdam perfect qua datum, mede met het oog op Pays d'Aix 70.3.

53

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Maca944 schreef:
petitmas schreef:

Maca......waarom kies je niet meteen voor een rustigere marathon om de sub 3 te lopen?
Als je dat dan hebt gedaan weet je zeker in welk vak je staat het jaar daarop in R'dam :-)

Achteraf... Ik heb geen probleem met startvak D, heb ik eerder gestaan en toen geen last van de drukte (op de Coolsingel via de trambaan kon ik toen al voor het Churchillplein veel mensen inhalen). Maar dan moet ik daar wel staan (en daar ga ik vooralsnog wel van uit). Verder viel Rotterdam perfect qua datum, mede met het oog op Pays d'Aix 70.3.

Maca, heb je niet in het afgelopen jaar nog een snelle halve gelopen? Ik heb mijn CPC tijd van vorig jaar ingestuurd (1.22.27) en daarmee kreeg ik een akkoord voor vak C.

54

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Jvermond schreef:

Maca, heb je niet in het afgelopen jaar nog een snelle halve gelopen? Ik heb mijn CPC tijd van vorig jaar ingestuurd (1.22.27) en daarmee kreeg ik een akkoord voor vak C.

Nee, ik heb geen snelle losse halve marathon om te kunnen laten zien. Ik ga uit van startvak D achter de <3uur lopers en dan moet het wel lukken. Maar mooi dat ze inzien dat een 1:22 voldoende moet zijn voor een sub 3 (en anders had je je nieuwe CPC pr kunnen laten zien natuurlijk ;-) ).

55

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Langste duurloop is done! Gisteren 35,3km road to rotterdam testloop in Brunssum. Heb Marathon simulatie gedaan, qua ontbijt en "voedsel" tijdens de marathon. Niet qua rusten vooraf. Donderdag een pittige interval gedaan plus zwemtraining en zaterdag gewoon twee uurtjes gefietst.

Voedings plan ging goed, alleen bleken de High5 gelletjes niet in mijn startnummerband te blijven zitten. De powerbar gels wel, dus op race day alleen powerbar gels meenemen..

5 min per km was nog geen makkie op het weliswaar glooiende deels offroad parkoers. Ik moet nog zien dat ik 4.37 gemiddeld kan lopen in rotterdam.

56

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Vanzella schreef:

Langste duurloop is done! Gisteren 35,3km road to rotterdam testloop in Brunssum. Heb Marathon simulatie gedaan, qua ontbijt en "voedsel" tijdens de marathon. Niet qua rusten vooraf. Donderdag een pittige interval gedaan plus zwemtraining en zaterdag gewoon twee uurtjes gefietst.

Voedings plan ging goed, alleen bleken de High5 gelletjes niet in mijn startnummerband te blijven zitten. De powerbar gels wel, dus op race day alleen powerbar gels meenemen..

5 min per km was nog geen makkie op het weliswaar glooiende deels offroad parkoers. Ik moet nog zien dat ik 4.37 gemiddeld kan lopen in rotterdam.

Netjes! Altijd lekker als de langste training erop zit. Dat is al wel vroeg zo 4 weken voor de race. Ga je nog wel wat kortere duurlopen doen of hou je een lange rust periode?

Ik heb mezelf gisteren gelukkig nog wel kunnen motiveren om 34K te lopen na een nogal gezellige verjaardag op zaterdagavond. Dit keer anderhalve liter sportdrank weg kunnen drinken onderweg, al was het met moeite. Mijn vriendin zei dat ik er minder slecht uitzag dan meestal na een duurloop en ik denk wel dat dat aan de extra zouten ligt. Het verschil in de benen niet te voelen maar dat zal wel komen doordat ik nog 3 uur had gefietst, een uurtje had gelopen en een beetje te veel biertjes op had op de zaterdag.

57 Laatst bewerkt door Vanzella (15-03-16 12:39:46)

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Jvermond schreef:

[

Netjes! Altijd lekker als de langste training erop zit. Dat is al wel vroeg zo 4 weken voor de race. Ga je nog wel wat kortere duurlopen doen of hou je een lange rust periode?

Ik heb mezelf gisteren gelukkig nog wel kunnen motiveren om 34K te lopen na een nogal gezellige verjaardag op zaterdagavond. Dit keer anderhalve liter sportdrank weg kunnen drinken onderweg, al was het met moeite. Mijn vriendin zei dat ik er minder slecht uitzag dan meestal na een duurloop en ik denk wel dat dat aan de extra zouten ligt. Het verschil in de benen niet te voelen maar dat zal wel komen doordat ik nog 3 uur had gefietst, een uurtje had gelopen en een beetje te veel biertjes op had op de zaterdag.

Is een beetje ingegeven door mijn werk agenda. Dit weekend vlieg ik naar Canada voor anderhalve week, is niet echt ideaal om met een jetlag echte lange duurlopen te doen en als ik terugkom is het nog maar 2 weken. Dus ik blijf 3 keer per week lopen, alleen hoe lang hangt af van mijn werk/eet/slaappatroon de komende weken. Het heeft geen zin te forceren.

34km is niet slecht na 4 uur training en een aantal pilsjes op de zaterdag!

58

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik heb afgelopen weekend ook de 30km aan kunnen tikken. Komende zaterdag nog een schepje erboven op, 32km. Daarna lekker afbouwen. 30km ging niet heel soepel, maar wel makkelijk een tempo voor onder de 4 uur kunnen lopen, wat ook het uiteindelijke doel is.

59

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Gisteren 32k en de laatste lange. Mentaal was het gisteren wel echt een zware. Hopelijk is dat een stuk minder op 10 april door de ambiance etc.

60

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik heb gisteren ook mijn laatste duurloop gehad, 35 km. Vanwege mijn eerste marathon direct ook de langste ooit!
Na 30km werdt het toch wel moeilijker dan verwacht. Ik stel mezelf gerust met de gedachte dat ik in de afgelopen 8 dagen nu bijna 90 km heb gelopen.
De ondergrond was elke keer gevarieerd verhard / onverhard. Maar wat me het meest opviel dat ik bij 30 km zelfs op en af een trotoir toch erg veel moeite mee had.
Vandaag maar ff een rustdag en morgen rustig uitlopen.

61

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik heb gisteren de Zandvoort circuitrun gedaan, een thuiswedstrijd dus. Niet optimaal als voorbereiding op Rotterdam, maar wel leuk om te doen. Ik voelde me al een paar dagen moe en zwak, en heb zaterdag mijn looptraining ingekort, dus mijn verwachtingen waren niet hooggespannen. De eerste kilometer voelde ook niet super en ik dacht dat het niets zou worden, tot ik mijn eerste split binnenkreeg en zag dat ik 3'40 had gelopen over de eerste kilometer. Ik ben dus maar met die intensiteit doorgelopen en kon mijn hartslag en tempo redelijk hoog houden, mede door wat beter op mijn ademhaling te letten. Het strand was een drama, met hoog water en dus mul zand. Een pr zou het niet worden, maar na een eindsprint met een andere deelnemer ben ik toch onder de 49 minuten gefinished. Mijn gemiddelde hartslag lag op 177 en het is lang geleden dat ik dat als gemiddelde heb gezien. Erg tevreden dus.

Morgen nog een 2 uur durende progressieve duurloop en zaterdag nog 3 uur lopen, dan zie ik het in Rotterdam wel.

62

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Maca944 schreef:

Ik heb gisteren de Zandvoort circuitrun gedaan, een thuiswedstrijd dus. Niet optimaal als voorbereiding op Rotterdam, maar wel leuk om te doen. Ik voelde me al een paar dagen moe en zwak, en heb zaterdag mijn looptraining ingekort, dus mijn verwachtingen waren niet hooggespannen. De eerste kilometer voelde ook niet super en ik dacht dat het niets zou worden, tot ik mijn eerste split binnenkreeg en zag dat ik 3'40 had gelopen over de eerste kilometer. Ik ben dus maar met die intensiteit doorgelopen en kon mijn hartslag en tempo redelijk hoog houden, mede door wat beter op mijn ademhaling te letten. Het strand was een drama, met hoog water en dus mul zand. Een pr zou het niet worden, maar na een eindsprint met een andere deelnemer ben ik toch onder de 49 minuten gefinished. Mijn gemiddelde hartslag lag op 177 en het is lang geleden dat ik dat als gemiddelde heb gezien. Erg tevreden dus.

Morgen nog een 2 uur durende progressieve duurloop en zaterdag nog 3 uur lopen, dan zie ik het in Rotterdam wel.

Haha het gaat niet lekker maar je loopt wel 3.40 smile. Toch ook wel lekker om nog een wedstrijdje hebt kort voor de race om het zelfvertrouwen te boosten.


Zaterdag heb ik de Zoetemelk classic gereden. Dat was inclusief heen en terugreis 180km wat een verdubbeling van de langste afstand van dit jaar is. Ik heb mijn duurloopje van 26K (ja een "rustweekje") dus maar opgeschoven naar vandaag en gisteren een 10km op tempo gedaan. De laatste duurloop van 35K staat op de planning voor volgend weekend en dan is het afbouwen.

63

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

3.40 als het niet lekker gaat? Ben jij soms zo een blanke Keniaan zoals Chris Froome? :-) Ik hou mezelf nog steeds aan het plan om 3u30 te lopen maar ik vrees dat ik het niet zal halen al voel ik me wel goed de laatste weken en heb ik mijn voorbereiding blessurevrij kunnen afleggen.

64

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

ronnyke schreef:

3.40 als het niet lekker gaat? Ben jij soms zo een blanke Keniaan zoals Chris Froome? :-) Ik hou mezelf nog steeds aan het plan om 3u30 te lopen maar ik vrees dat ik het niet zal halen al voel ik me wel goed de laatste weken en heb ik mijn voorbereiding blessurevrij kunnen afleggen.

Haha, nee hoor, 3'40 is voor mij heel erg snel. Het aparte was alleen dat het niet lekker voelde maar wel lekker ging. Voortaan dus gewoon lopen en niet meer nadenken.

65

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Doen jullie straks ook nog aan carbloading of iets dergelijks? Ik heb de afgelopen twee jaar eerst 3 dagen koolhydraatarm gegeten na een goede snelle 5km. Daarna nog 3 dagen eten als een gek. Maar zit er aan te denken dit jaar gewoon meer te eten de laatste week.

66

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

EB86 schreef:

Doen jullie straks ook nog aan carbloading of iets dergelijks? Ik heb de afgelopen twee jaar eerst 3 dagen koolhydraatarm gegeten na een goede snelle 5km. Daarna nog 3 dagen eten als een gek. Maar zit er aan te denken dit jaar gewoon meer te eten de laatste week.

Voor een marathon doe ik niets geks. Een flink ontbijt en de dagen ervoor opletten dat ik niets eet wat te veel op mijn darmen kan werken, maar ik heb zelf het idee dat op mijn niveau carboloaden alleen maar tegen me werkt, ik voel me er in elk geval niet prettig bij.

67

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Idd die carb-loading is een beetje achterhaald. Ikzelf heb er ook een opgeblazen gevoel bij en mijn spieren voelen ook niet echt sterk aan. Gewoon voldoende eten, je traint dan ook niet veel meer de laatste dagen dus verbruik je ook weinig en hoef je ook niet te veel extra te eten.

68

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Waarom is Carboloading achterhaald? Ik heb het gevoel dat het voor mij wel goed werkt. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik niet alles kan eten wat los en vast zit ivm Lactose intolerantie een vorm van PDS.

69

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ik beweer niet dat niemand het nog doet maar er is een periode geweest dat je het niet deed je precies niet kon lopen en dat is dus nu niet meer en gaan meer en meer mensen eten wat ze gewoon zijn.

70

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Als triathleet let je altijd op je voeding. Gezond eten, niet te vet enz enz, dat is de basis.
Voorafgaande aan een marathon eet ik een aantal dagen van te voren een paar pannenkoeken extra en drink wat meer.
Belangrijk is goed te slapen en laatste dagen niet te veel trainen.
Avond voor- en  ochtend van de marathon lichte maaltijd met niet te veel vezels. Verder niets.

Nog 2 1/2 week, heb er zin in !!

71

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Wat Emiel zegt. Mijn nieuwe trainer heeft in de laatste week heel erg weinig gepland voor me. Zo weinig dat ik hem heb gevraagd of ik echt niet op zaterdag een klein half uurtje mocht lopen met een paar sprintjes. Maar dat bevalt me prima, volledig herstellen en geen gekke dingen doen de laatste dagen. Ik zit al weken op mijn wedstrijdgewicht (althans, zo'n 2-3 kilo onder mijn normale gewicht bij marathons) en ga die laatste week niet significant andere dingen eten (zaterdag en zondag inderdaad weinig vezels), anders dan een flink ontbijt op de zondag.

Ik heb er ook zeker zin in!

72 Laatst bewerkt door Maca944 (24-03-16 14:36:28)

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Aangezien de marathon nu echt dichtbij komt heb ik wat gegevens van vorige stand-alone marathons eens bij elkaar gezet. De trainingsuren zijn de uren van de drie maanden voor de marathon.

http://i64.tinypic.com/2jbpfsk.jpg

Duidelijk is dat ik nu minder weeg en meer (loop)trainingsuren heb voltooid. Ook duidelijk is dat ik me beter iets kan inhouden in de eerste helft qua hartslag en dan hopelijk door cardiac drift met een iets hogere hartslag hetzelfde tempo behouden in de tweede helft. Fysiek ben ik nog nooit zo goed voorbereid op een marathon. Nu mentaal nog.

73

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Ziet eruit alsof je op weg naar een flinke PR! Maar ik vraag me af of alles klopt, je mindwinter marathon tijden zijn langzamer dan R'dam 2012, maar de overall tijd is sneller? Was die iets korter?

74

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

MontanaMan schreef:

Ziet eruit alsof je op weg naar een flinke PR! Maar ik vraag me af of alles klopt, je mindwinter marathon tijden zijn langzamer dan R'dam 2012, maar de overall tijd is sneller? Was die iets korter?

Heel opmerkzaam! Volgens mijn Garmin was Rotterdam 42.70km en de MWM 42.43km. Volgens mij waren allebei de parcours gecertificeerd (maar het parcours van de MWM is natuurlijk veel zwaarder, jammer dat hier niet meer de hele marathon wordt gehouden).

75

Re: Voorjaarsmarathons en Rotterdam in het bijzonder

Maca944 schreef:

Aangezien de marathon nu echt dichtbij komt heb ik wat gegevens van vorige stand-alone marathons eens bij elkaar gezet. De trainingsuren zijn de uren van de drie maanden voor de marathon.

http://i64.tinypic.com/2jbpfsk.jpg

Duidelijk is dat ik nu minder weeg en meer (loop)trainingsuren heb voltooid. Ook duidelijk is dat ik me beter iets kan inhouden in de eerste helft qua hartslag en dan hopelijk door cardiac drift met een iets hogere hartslag hetzelfde tempo behouden in de tweede helft. Fysiek ben ik nog nooit zo goed voorbereid op een marathon. Nu mentaal nog.

Ik zie de drie uur grens toch wel dichterbij komen! Ik hoop het voor je.