26

Re: Zwemanalyse.nl

Goed om te horen, en 15 euro is inderdaad geen geld. Benieuwd hoeveel sneller je gaat zwemmen, veel succes!

27

Re: Zwemanalyse.nl

De mijne is intussen ook weeral een drietal jaar geleden intussen heb ik toch wel wat progressie gemaakt dus ik zal ook nog eens een analyse laten doen.

28

Re: Zwemanalyse.nl

Gisteren een zogenoemde Quickscan gedaan bij Zwemanalyse: je wordt 2 banen gefilmd (slag naar keuze), daarna gelijk beelden bekijken en tips, die je de dag erna ook in je mailbox ontvangt.
Kort, maar krachtig zeg maar.
Vind ik fijn, want nu kan ik met 3 dingen weer verder, ipv dat 2 uur lang je hoofd wordt volgepompt met allerlei info.
Wat ook leuk was om te merken: de tips van de vorige keer had ik best goed opgepakt, mn techniek was duidelijk verbeterd aldus Roy.
Een aanrader dus! En dan voor 25 euro (20 min 1 op 1 aandacht, de rest vrij zwemmen als je dat zou willen)

29

Re: Zwemanalyse.nl

Ik heb dit onderwerp even opgegraven voor iets leuks: ik heb in de herfst voor de tweede keer zo'n elite-cursus van Zwemanalyse gedaan, met 3 bijeenkomsten van 2 uur, video-analyse en geschreven advies enzo. Wat de eerste keer (twee jaar terug) niet gebeurde, gebeurt nu wel: ik word wezenlijk sneller. Dat had ik echt niet meer verwacht, want ik stond al jaren stil.

Waarvan akte: ik heb vandaag mijn 3 jaar oude PR op de kilometer uit de boeken gezwommen en ben voor het eerst onder die magische grens van 20 minuten gedoken, met 19'54 - precies 40 seconden sneller dan toen (en in de tussenliggende jaren ben ik behoorlijk langzamer geweest ook). Ik denk/hoop dat er nog rek in zit!

Wat het nou precies is geweest, weet ik niet, maar ik had tijdens die laatste cursusbijeenkomst ineens zo'n gevoel van in elkaar passende puzzelstukjes van mijn zwemtechniek. Ik ben in die maanden alleen maar met techniek bezig geweest, doe daar nu nog steeds veel aan, afgewisseld met tempo-duurtrainingen (ongeveer op CSS). En eindelijk ga ik dus weer vooruit! En dat dus echt dankzij die cursus. Ik vond het ook weer erg leuk om te doen, en helemaal leuk dat het nu rendeert!

Louise

30

Re: Zwemanalyse.nl

Dat is goed om te horen Louise! Zo te horen geen hele spannende nieuwe inzichten maar zoals je zegt puzzelstukjes die in elkaar vallen. Hoeveel zwemmers zijn er bij die elite-cursus? En hoe worden de 2 uur gevuld, kan je daar iets over vertellen? Zo te horen is dit iets wat ik ook zou kunnen overwegen.

31

Re: Zwemanalyse.nl

Iets meer over de elitecursus dan: je zit met ongeveer 5 in een groep/baan, met één docent, twee uur lang. Het wisselde bij ons tussen de 4 en de 6, afhankelijk van zieken en inhalers.

De eerste bijeenkomst is alleen maar techniek, ik heb toen ook niet veel gezwommen. Roy, de docent, maakt dan steeds filmpjes die je tussendoor bekijkt, en hij geeft aanwijzingen. Daar zwem je dan mee, soms ook met 'hulpmiddelen' zoals speciale paddles.

Bij de tweede bijeenkomst is dat ook deels zo, maar dan zit er ook een slagfrequentietest bij, en in de derde een CSS-test, dus 400 meter en 200 meter zwemmen. Bij die 400 meter filmde hij ons in de laatste 50 meter, om te zien hoe het met je techniek gaat als je moe wordt. We hadden die laatste bijeenkomst ook nog tijd over voor wat speelse dingen, o.a. keerpunt geoefend en met zo'n elastiek gezwommen.

Je krijgt steeds de filmpjes plus een uitgeschreven analyse met adviezen en oefeningen thuisgestuurd. Er zit steeds een maand tussen om zelf te oefenen.

Ik vond het steeds best intensief, niet zozeer vanwege het zwemmen, maar wel vanwege de concentratie die het vraagt. Wat ook heel leuk is, want ik vergat steeds 2 uur lang verder compleet de hele rest van de wereld, zeg maar, en dat is heel ontspannend. Het is alleen in Maarssen, van half 9 tot half 11, dus dat was maar net voor middernacht thuis steeds, maar omdat het maar 3 keer is kan het wel (vond ik dan).

En ik kan het dus aanraden!

Louise

32

Re: Zwemanalyse.nl

Leuk om te lezen Louise!
Roy had mij ook de elite cursus aangeraden en ik overweeg het zeker. Alleen die tijd...het is wel echt laat en mn wekker gaat om 6 uur.

Heb tot nu toe 2x een avondje gedaan bij zwemanalyse en daar al zoveel profijt van gehad!!

33

Re: Zwemanalyse.nl

Hedcandy schreef:

Alleen die tijd...het is wel echt laat en mn wekker gaat om 6 uur.

Ja, dat vind ik zeker ook, hoor, qua vroeg opstaan de volgende dag en ook dat het sowieso laat wordt. De derde keer had ik net een zware werkdag achter de rug en ging ik erheen met zo'n gevoel van 'pfoe, nou moet ik ook nog zwemmen'. Ik had van die CSS-test dus ook niks verwacht, maar toen zwom ik voor mijn doen ineens heel snel, dat was het eerste teken van progressie.

Louise

34

Re: Zwemanalyse.nl

Dat is wel gaaf! Dat je jezelf zo onverwacht overtreft!

35

Re: Zwemanalyse.nl

Ja, zeker! Ik had 3 jaar geleden, een paar maanden na mijn 2e cursus bij TriExperience, op een achternamiddag in de kerstvakantie 20'34 gezwommen en toen dacht ik dat ik de 20-minutengrens in het triathlonseizoen wel zou slechten. Dus niet: ik was in het seizoen een minuut langzamer. En daar bleef ik sindsdien op steken, en dat was wel frustrerend en ik had ook eigenlijk de hoop wel opgegeven om ooit nog sneller te gaan zwemmen. Maar kijk aan! Het kan toch nog!

Louise