1

Onderwerp: Minimale training IM 70.3

Graag zou ik mee doen aan IM Luxemburg op 18 juni. Voor mij is dit mijn eerste IM. De tijd maakt mij niet uit zo lang ik het maar vol hou. Aangezien ik een redelijk drukke baan heb en een actief gezinsleven vroeg ik me af hoeveel uren er ongeveer nodig zijn om dit te kunnen behalen.

Zelf ben ik vooral een hardloper en heb ik veel halve marathons gedaan. Mijn beste tijd is ongeveer 1:35. De afgelopen jaren heb ik gemiddeld 3 keer per week ongeveer 1 uur per keer gelopen. Af en toe ook een stuk op de racefiets. In het verleden altijd wel veel op de racefiets gezeten. Zwemmen wel beperkt gedaan en dit zal ik moeten trainen.

Qua tijd kan ik ongeveer 4 keer per week trainen. Is dit voldoende om een IM 70.3 te halen zonder tijdsdoelstelling.

Benieuwd naar jullie mening en bedankt alvast!

2 Laatst bewerkt door elderenbosch (21-02-16 23:53:22)

Re: Minimale training IM 70.3

Vier keer lijkt mij eerlijk gezegd een beetje weinig. Maar vier keer zegt tegelijkertijd niet heel erg veel. Hoeveel uur is vier keer en doe je brick trainingen? Heb je al eens kortere afstanden gedaan; achtste, kwart, OD? Maar hoe dan ook... 'anything is possible'.

3

Re: Minimale training IM 70.3

Kun je een halve volbrengen met 4x trainen? Waarschijnlijk wel. Maar het is wel echt heel minimaal. Dat zal in de praktijk betekenen dat je 1x zal zwemmen (logistiek is zwemmen toch vaak de lastigste tak) wat eigenlijk het minimale is voor iemand die al bekwaam is in het zwemmen, laat staan iemand die nog veel stappen moet zetten. Dan heb je nog drie trainingen over voor het lopen en het fietsen samen.

Als het echt niet anders kan zou ik kijken of je dingen kunt combineren, bijvoorbeeld naar het zwembad hardlopen en zoals elderenbosch aangeeft brick trainingen wellicht. Of fietsen naar het werk.

4

Re: Minimale training IM 70.3

Ik zat twee jaar geleden met ongeveer dezelfde vraag en dezelfde 'problemen/uitdagingen'. Ik heb heel veel reacties gehad op mijn bericht op het forum: http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2759

Ik heb inmiddels 2x een halve gedaan, waarvan 1x Luxemburg. Mijn eindconclusie is dat vier keer in de week trainen genoeg is, je moet alleen 'slim' trainen. Luxemburg heb ik daar in ieder geval mee volbracht in 5u48 en daar was ik zeer te reden mee.

Succes in ieder geval en: willen is kunnen!