1

Onderwerp: Grotere afstanden

Beste

Sinds enkele weken probeer ik wat grotere afstanden te rijden. Vandaag een rit gedaan (cyclo dwars door vlaanderen) van 110km en 1100 hm. Op het einde (vanaf 95) km waren de benen volledig leeg. Hoe kan je dit verhelpen?

Qua conditie kan ik het aan, maar had bijna krampen. Is dit omdat mijn lichaam nog moet gewend komen aan ritten van 100km? Spiermassa te kort? Of nog meer conditie opbouwen?

Mvg

2

Re: Grotere afstanden

Brecht schreef:

Beste

Sinds enkele weken probeer ik wat grotere afstanden te rijden. Vandaag een rit gedaan (cyclo dwars door vlaanderen) van 110km en 1100 hm. Op het einde (vanaf 95) km waren de benen volledig leeg. Hoe kan je dit verhelpen?

Qua conditie kan ik het aan, maar had bijna krampen. Is dit omdat mijn lichaam nog moet gewend komen aan ritten van 100km? Spiermassa te kort? Of nog meer conditie opbouwen?

Mvg

Opbouwen inderdaad. En genoeg eten!

Die hoogtemeters zullen er ook wel ingehakt hebben als je dat niet gewend bent. Tempo wel iets aangepast?

3

Re: Grotere afstanden

LindaRotterdam schreef:
Brecht schreef:

Beste

Sinds enkele weken probeer ik wat grotere afstanden te rijden. Vandaag een rit gedaan (cyclo dwars door vlaanderen) van 110km en 1100 hm. Op het einde (vanaf 95) km waren de benen volledig leeg. Hoe kan je dit verhelpen?

Qua conditie kan ik het aan, maar had bijna krampen. Is dit omdat mijn lichaam nog moet gewend komen aan ritten van 100km? Spiermassa te kort? Of nog meer conditie opbouwen?

Mvg

Opbouwen inderdaad. En genoeg eten!

Die hoogtemeters zullen er ook wel ingehakt hebben als je dat niet gewend bent. Tempo wel iets aangepast?

Tempo viel mee, ik volgde vooral de ploegmakkers ! ;-)

Misschien heeft de koude iets mee te maken? Lang geleden dat benen zo moe waren, zal dus nog wat moeten opbouwen richting afstanden van 120km.

4

Re: Grotere afstanden

In deze tijd van het jaar met de koude en wind voelen de kilometers toch wel wat langer aan dan in de zomer hoor dat ondervind ikzelf ook. Maar in groep scheelt dit wel maar 1100hm is ook niet weinig natuurlijk. Eens zien wat er mis gelopen kan zijn eventueel. Uithouding moeten de meeste mensen nog trainen nu en met het koude weer drink je snel te weinig. Ik had ook mijn voeding en trainingen eens een weekje genoteerd en aan mijn sport diëtiste laten zien en ik dronk ook veel te weinig. De meeste mensen onderschatten dit onderdeel toch wel ook al ben je niet nat van het zweet je verliest toch ook zouten en als je die niet aanvult samen met je KH dan kan een training vlug zwaar aanvoelen.

5

Re: Grotere afstanden

ronnyke schreef:

In deze tijd van het jaar met de koude en wind voelen de kilometers toch wel wat langer aan dan in de zomer hoor dat ondervind ikzelf ook. Maar in groep scheelt dit wel maar 1100hm is ook niet weinig natuurlijk. Eens zien wat er mis gelopen kan zijn eventueel. Uithouding moeten de meeste mensen nog trainen nu en met het koude weer drink je snel te weinig. Ik had ook mijn voeding en trainingen eens een weekje genoteerd en aan mijn sport diëtiste laten zien en ik dronk ook veel te weinig. De meeste mensen onderschatten dit onderdeel toch wel ook al ben je niet nat van het zweet je verliest toch ook zouten en als je die niet aanvult samen met je KH dan kan een training vlug zwaar aanvoelen.

Dit kan dan misschien de oorzaak zijn. Had op de volledige rit twee bidons gedronken, misschien te weinig.

Hoe pak je dit het best aan om ook grotere afstanden te trainen? Gewoon 1x per week een langere rit en de 1-2 soloritten dat je tijdens de week rijdt ook vergroten (vb. van 50km naar 60km)?

6

Re: Grotere afstanden

Dat is afhankelijk wat je doel is. Als je enkel voor toertochten enz traint kun je veel fietskilometers maken maar train je voor triatlon moet je toch rekening houden dat je voldoende recuperatie hebt om je zwemmen en lopen ook op te bouwen.

7

Re: Grotere afstanden

ronnyke schreef:

Dat is afhankelijk wat je doel is. Als je enkel voor toertochten enz traint kun je veel fietskilometers maken maar train je voor triatlon moet je toch rekening houden dat je voldoende recuperatie hebt om je zwemmen en lopen ook op te bouwen.

Dat dacht ik al aangezien ik graag zou blijven toertochten rijden. Doel is, indien lopen lukt, toch maar max (voorlopig) max 2x een 1/4 triathlon per jaar te doen dus kan ik wat meer tijd in fietsen steken normaal?

8

Re: Grotere afstanden

Zijn 3 fietstrainingen per week overdreven (2x50km in de week + 100km lange rit in het weekend)?

9 Laatst bewerkt door Ernie (06-04-16 21:51:12)

Re: Grotere afstanden

Ik zat met net hetzelfde probleem, eveneens meegemaakt op een tourtocht van 120 km. De laatste 20 km. had ik niets meer over in de benen. Echt zielig om zien hoe zo'n paar dikzakken je fluitend inhalen in de laatste kilometers...
Ik kreeg de tip van een trainer om minstens iedere week een lange duurtraining in te lassen en die te doen op echt lage hartslagen. Je traint dan puur op vetverbranding en je verbreed je basis enorm met dergelijke trainingen (voor mij niet boven de 135 bpm). Ik voel nu al dat ik in trainingen van 3u. het laatste halfuur nog veel meer over heb in de tank. Ik ben benieuwd wat dit geeft op de volgende tourtocht (normaal de Peter Van Petegem Classic).

10

Re: Grotere afstanden

Daarom is het ook belangrijk om in de winter je basis te leggen dmv lange langzame duurtrainingen.

11

Re: Grotere afstanden

afgelopen zondag individueel 105 gefietst en merk wel dat, alhoewel het tempo lager ligt, het toch een stukje zwaarder is dan in een groep fietsen. Vooral mentale weerbaarheid (ook nodig tijdens wedstrijd) train je uitermate goed. Maar ik ben dan ook niet echt een groepfietser

12

Re: Grotere afstanden

Brecht schreef:
ronnyke schreef:

In deze tijd van het jaar met de koude en wind voelen de kilometers toch wel wat langer aan dan in de zomer hoor dat ondervind ikzelf ook. Maar in groep scheelt dit wel maar 1100hm is ook niet weinig natuurlijk. Eens zien wat er mis gelopen kan zijn eventueel. Uithouding moeten de meeste mensen nog trainen nu en met het koude weer drink je snel te weinig. Ik had ook mijn voeding en trainingen eens een weekje genoteerd en aan mijn sport diëtiste laten zien en ik dronk ook veel te weinig. De meeste mensen onderschatten dit onderdeel toch wel ook al ben je niet nat van het zweet je verliest toch ook zouten en als je die niet aanvult samen met je KH dan kan een training vlug zwaar aanvoelen.

Dit kan dan misschien de oorzaak zijn. Had op de volledige rit twee bidons gedronken, misschien te weinig.

Hoe pak je dit het best aan om ook grotere afstanden te trainen? Gewoon 1x per week een langere rit en de 1-2 soloritten dat je tijdens de week rijdt ook vergroten (vb. van 50km naar 60km)?

Hoe lang deed je over die rit dan? Als je langer dan 2 uur intensief gaat fietsen moet je toch wel elk uur wat eten tenzij je specifiek je vetverbranding wil gaan trainen. Zoals gezegd is goed drinken nog belangrijker, ook als je niet veel lijkt te zweten. Wederom bij ritten van 2+ uur zou ik sowieso isotone sportdrank drinken in plaats van water om je zouten aan te vullen. Meestal neem ik zelf 2 bidons met sportdrank mee en 1 met water. Probeer maar eens en kijk of het scheelt. Als je ook 2 keer in de week 50 rijdt dan zou die 100 op een gegeven moment ook niet veel moeite meer moeten kosten. Tenzij je oververmoeid bent natuurlijk.