Oké...inmiddels een bikefit gehad bij Bike-Passion in Almkerk. Ik zal het proces hieronder eens beschrijven.
Doel voor mij was bevestiging over het juiste frame en optimale afstelling tbv wielerkoersen (en uiteraard tijdrit zit). Daarnaast zit ik behoorlijk scheef en moet ik jaarlijks naar de fysio om 4e en 5e lendewervel even goed los te maken vanwege pijn in de onderrug.
- 2 weken vooraf kreeg ik een intake formulier met hierop vragen als doelen, werk(zittend?), (oude) blessures, fietshistorie en vragen over m'n huidige materiaal (fiets, schoenen).
- eenmaal aanwezig eerst deze lijst uitvoerig besproken (1uur)
- hierna mijn huidige fietsafstelling overgezet op de pasfiets.
- het tweede uur werd besteed aan een zeer grondige lichaamsanalyse en fysisch onderzoek. Hij ging hierin veel verder dan mijn reguliere fysio.
- 10min fietsen op de pasfiets. Grote voordeel van de pasfiets is dat afstelling dynamisch (al fietsend) kunnen worden aangepast. De bewegingen worden constant gefilmd en de oude en nieuwe situatie (na een aanpassing) worden naast elkaar getoond op een groot scherm, waardoor de impact erg goed en direct zichtbaar wordt.
- voetanalyse / schoenplaatjes / zooltjes werden getest.
- zadel analyse. Best wel een dingetje, daar ik al jaren loop te klooien met een zere arie. 7 Verschillende zadels getest. Naast gevoel, werd op het scherm ook de drukpunten getoond. Deze kwamen meestal goed overeen.
- ivm mijn ' beperkte' mobiliteit van m'n heupen, de crank iets ingekort waardoor het heup gewricht minder gefixeerd wordt. (Ja...ik had ook gelijk de opmerking over "moment = kracht x arm" , maar na een uitgebreide uitleg over traptechnieken, trapefficientie en de resultaten van verschillende onderzoeken begreep ik dat die 5mm geen verschil zou maken (kan de uitleg niet exact meer reproduceren ).
- hierna dynamisch zadelhoogte, hoek, afstand en stuur instellingen bekeken.
- als laatste hebben we m'n tijdrit zit en het frontale aanzicht geoptimaliseerd. Voor de tijdrit gaat m;n zadel nu maximaal naar voren!
- owja...en uiteindelijk natuurlijk de aanpassingen overgezet op m'n huidige fiets. Gelukkig betekende dit geen nieuwe onderdelen (de aangepaste krenk laat ik even voor wat het is ;-))
Offtopic heb ik nog erg veel tips gekregen over vermogen, trainingen, active zit en core stability.
2 Weken na de fitting ontving ik een belletje met de vraag hoe het ging en of er nog vragen waren (nazorg wie doet dit tegenwoordig eigenlijk nog!). Ik had de week ervoor een kleine reactie in m'n rechterheup gehad na een pittige baanwedstrijd. Waarschijnlijk de aanpassing (15mm) in m'n zadelhoogte en de zware interval looptraining waren de combi voor dit deze reactie. Advies was om m'n zadel iets terug te stellen om het lichaam in kleinere stapjes te laten wennen. Advies was om niet aan de schoenplaatjes te klooien (schoenplaatjes hoek geeft reactie op knieën niet op heup...).
Een ruime 4,5 uur de volle aandacht gekregen van Jurrian. Hij heeft een enorme hoeveelheid fysische en technische kennis en luistert erg goed naar je en naar je wensen en doelen. Met een ruimte 1000+ fittings is hij NL sowieso de meest ervaren bikefitter.
Inderdaad, de bikefit bij Bike-Passion is een paar tientjes duurder dan bij de gemiddelde bikefitter, maar deze steekt dan ook wel met kop en schouders uit boven andere. Zoals ik dit topic eerder begon, heb ik eerst verschillende partijen gebeld. Achteraf erg blij met deze keuze.