1

Onderwerp: (te) hoge hartslag

Dag allemaal

Al een tijdje ben ik aan het trainen voor de 10 km.
Ik heb telkens mijn trainingen opgebouwd en zit momenteel aan 7km.
Maar wat me opvalt is dat ik telkens met een redelijk hoge hartslag loop.
Als ik 'rustig' loop zit ik al snel aan een hartslag van 170 bpm, ook al doe ik m'n best om niet te snel te lopen.
Want als ik probeer om m'n hartslag laag te houden, bv onder de 160, loop ik wel erg traag.
Iemand tips over hoe ik verder train?

Alvast bedankt! - See more at: http://hardloopforum.com/viewtopic.php? … 1UTiq.dpuf

2

Re: (te) hoge hartslag

Loop op hartslag, en kijk niet naar je snelheid. Voor een langzame duurloop kun je eigenlijk niet te langzaam lopen. Ik had er ook moeite mee, voor je gevoel doe je geen reet. Sinds ik vaker ben gaan lopen (van 3 naar 5 keer per week), heb ik er minder moeite mee om regelmatig een echt rustige loop te doen, en die lage hartslag lopen worden vanzelf sneller.

3

Re: (te) hoge hartslag

Zijn je zones al eens bepaald?
Hoe oud ben je?
Wat noem je rustig lopen?
Zomaar een paar vragen die wel belangrijk zijn om hier een antwoord te krijgen op een dergelijke vraag. Wat voor de een rustig lopen is kan voor een ander wel heel snel zijn. Belangrijk is in elk geval als je net met hardlopen bent gestart (of weer hebt opgepakt) is dat je techniek goed moet zijn, waarbij het tempo absoluut ondergeschikt is.

4

Re: (te) hoge hartslag

Idd wat voor de meeste hier een rustige duurloop is is voor mij een zware intervaltraining.

5 Laatst bewerkt door onthecountof23 (21-04-16 18:27:32)

Re: (te) hoge hartslag

ronnyke schreef:

Idd wat voor de meeste hier een rustige duurloop is is voor mij een zware intervaltraining.

Dan loop je te hard! Ik loop zelf niet met hartslagmeter maar puur op inspanning, gevoel dus. Bij een langzame duurloop moet ik nog een korte zin (goedemorgen, mag ik er langs etc.) met mijn mede weg of trailgebruikers kunnen wisselen.

Ik gebruik de eerste 2 km om in mijn ritme van de dag te komen en te scannen hoe mijn lijf aanvoelt. Als het ritme is gesettled loop ik   van daaruit verder.

Een tempoloop is die mate van inspanning waarbij ik nog met ja of nee op een vraag zou kunnen antwoorden, maar ook niet meer dan dat.

Sprints, zijn ook precies dat. Volle bak, vol tempo en volle focus. Spreken, nu even niet!

Een lange langzame duurloop moet ook ECHT langzaam zijn anders is het niet zinvol.
Laat als je graag op hartslag wil lopen eens goed uitzoeken wat jouw zones zijn en werk daarmee. Maar anders of tot die tijd heb je misschien wat aan bovenstaande.

Els

6

Re: (te) hoge hartslag

Bij een langzame duurloop probeer ik op een tempo te lopen dat ik nog normaal een gesprek kan voeren, bij een tempoloop loop ik met een tempo waarbij ik net niet buiten adem raak, en dus nog een korte zinnen kan zeggen. Maar hoe die zones ervaren worden is voor iedereen verschillend natuurlijk.

7 Laatst bewerkt door ErikE (21-04-16 22:54:20)

Re: (te) hoge hartslag

aaron schreef:

Dag allemaal

Al een tijdje ben ik aan het trainen voor de 10 km.
Ik heb telkens mijn trainingen opgebouwd en zit momenteel aan 7km.
Maar wat me opvalt is dat ik telkens met een redelijk hoge hartslag loop.
Als ik 'rustig' loop zit ik al snel aan een hartslag van 170 bpm, ook al doe ik m'n best om niet te snel te lopen.
Want als ik probeer om m'n hartslag laag te houden, bv onder de 160, loop ik wel erg traag.
Iemand tips over hoe ik verder train?

Alvast bedankt! - See more at: http://hardloopforum.com/viewtopic.php? … 1UTiq.dpuf

Geef je over aan het schildpadden tempo. Ik was ook eigenwijs, maar ben er op terug gekomen. Het tempo is ondergeschikt aan de hartslag bij extensieve duurtraining. Dus gewoon lekker in z1 hobbelen en die hartslag zakt dan vanzelf bij jouw 'trage' tempo, wat dat ook moge wezen.

8

Re: (te) hoge hartslag

Wat ik zelf heel interessant vond is hoe snel je die lage zones kun verbeteren.
Ik trainde ook altijd vrij hard in hoge zones maar ben vorig jaar zomer gaan trainen voor de marathon Amsterdam. De eerste training zone1 (HR 145-150) begon nog vrij aardig maar al snel liepen km-tijden op tot boven de 6:00/km tot 6:15/km
Gewoon stug door blijven trainen met exact dezelfde hartslag en in ongeveer 2 maanden tijd liep ik een 15km training met een hartslag 147 met een gemiddeld tempo van 4:55/km.
Kortom, de trainingen zijn erg saai en lastig vol te houden op het begin, maar je hebt er ontzettend veel aan op lange termijn.