1

Onderwerp: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Vandaag heb ik mijn allereerste koppeltraining gedaan; 40 min fietsen, 20 min lopen.
Het lopen ging verschrikkelijk! Is dit een bekend fenomeen, en belangrijker nog; wen ik daaraan?
Hoe kan ik deze overgang verbeteren?

2

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

lam.vink schreef:

Vandaag heb ik mijn allereerste koppeltraining gedaan; 40 min fietsen, 20 min lopen.
Het lopen ging verschrikkelijk! Is dit een bekend fenomeen, en belangrijker nog; wen ik daaraan?
Hoe kan ik deze overgang verbeteren?

Veel voorkomend probleem!! erop blijven trainen.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

3

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Trainen trainen trainen. Het is normaal dat je benen gevoelloos aanvoelen na het fietsen maar dit went en is perfect trainbaar. Je hoeft daarvoor niet altijd eerst een aantal km te fietsen gewoon een 4x8 keer squatten voor je duurloop eventueel met wat gewichten kan hetzelfde gevoel geven. Succes alvast.

4

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Ja, dat went, en wat ook helpt: goeie afstelling van je fiets en tegen het eind op souplesse fietsen, dus met een (relatief) licht verzet.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

5

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Meestal voelt het alleen vreselijk (want langzaam), maar is de prestatie prima. Daar kan je je het beste maar overheen zetten dus wink

6

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Dat lichte verzet is tegenwoordig een beetje achterhaald. De meeste gaan naar een tandje groter en lager cadans. Ook wel wat persoonlijk maar zo een licht verzet werkt niet bij mij. Wat wel wat verschil maakt zijn ovale tandwielen, die werken dan weer wel en maken de overgang wat makkelijker.

7

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Het zal zeker ook persoonlijk zijn, ik moet juist echt niet opschakelen voordat ik ga lopen. Maar ik ben sowieso meer een souplesse-fietser. Hoezo achterhaald trouwens?

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

8

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Wel vroeger deed iedereen het zeg maar op een uitzondering na met een kleiner verzet naar de wissel rijden. Nu worden er meer en meer studies in vakbladen gezet waar ze bewijzen dat een zwaarder verzet beter is. Ook word tegenwoordig over het algemeen een licht verzet met hoge cadans over heel de fietsproef een beetje ondermijnd en gaat men vooral op de langere afstanden meer en meer naar een lager cadans met hoger wattage.

9

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Ik denk dat vooral de gewenning belangrijk is.
Ik doe veel koppeltrainingen ook afwisselend in zones. Dus bijvoorbeeld op fiets Zone 1 en dan lopend in Zone 3.
Veelal doe ik 2 of 3 herhalingen. Dus 2 keer of 3 keer fietsen en net zo vaak lopen. Dan afwisselende zones.
Ik probeer vaak wel na het fietsen hard weg te lopen en totdat ik in de juiste zone zit.
Dit is verder niet fysiologisch onderbouwd ofzo, maar tijdens wedstrijden probeer ik ook altijd hard te vertrekken de eerste paar honderd meter totdat ik op mijn wedstrijdtempo zit.

10 Laatst bewerkt door marcelca (30-04-16 12:42:20)

Re: Koppeltraining: 'Zware benen' na fietsen, wen je daar aan?

Heel veel oefenen, mijn ervaring is dat je echt geen 20 minuten hoeft te lopen voor de koppeltraining, ik rijd wel met ovale bladen, naar mijn mening helpt dit echt ( blijft persoonlijk ) en schakel lichter voor de wissel zodat ik ongeveer mijn loopcadans trap, dus als ik een loopcadans van 180 wil hebben dan trap ik zeker op het laatst op de fiets rond de 90 Rpm..

De trainingen die ik hiervoor doe is 2-3km volle bak fietsen, snelle wissel ( dus niet eerst omkleden ofzo, gewoon in trisuit doen ) en dan 1km lopen, dit herhaal ik dan 10-15 x achter elkaar, dit werkt voor mij goed...

ik doe dit op een industrieterrein waar je een rondje hebt van 1km, wel zorgen dat er iemand bij je fiets is natuurlijk