1

Onderwerp: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

Hoera! Ik heb voor mijn verjaardag wat liquide middelen gekregen voor het kopen van sportkleding - of artikelen en een van de dingen die ik in elk geval wil hebben is een goede zwembril.

Mijn sprint triathlon is in Doetinchem, dus open water. Mijn trainingen (vanaf eind juni) zullen zich deels in zwembaden, deels in open water afspelen. Zijn er dingen waar ik bv natuurlijk pasvorm wat persoonlijk is, rekening mee kan houden of merken en modellen waarmee jullie goede ervaringen hebben?

Els

2

Re: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

Wil niet anders dan de Zoggs Predator flex voor open water met polarized glazen.
Hier ga je geen spijt van krijgen.
http://www.wiggle.nl/dames/?s=zoggs+predator+flex

Voor in het zwembad heb ik de donkere en lichte glazen. Bij veel intervallen de lichte glazen om veel op Garmin te kijken,
bij duurtrainingen de donkere glazen.

Pasvorm is prima!

Succes!
gr, Emiel

3

Re: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

Wat Emiel zegt. Ook ik gebruik al jaren de Zoggs Predator en heb in Aix weer een nieuwe bril gekocht. Aan het begin van mijn triathloncarriere heb ik verschillende brilletjes geprobeerd en ik ben bij de Zoggs blijven hangen vanwege de pasvorm en het zicht. De 'echte' zwembrilletjes zijn een stuk kleiner, maar voor open water zwemmen moet je ook nog een beetje om je heen kunnen kijken.

Maar pasvorm is natuurlijk persoonlijk, dus probeer het een en ander uit indien mogelijk. Indien niet mogelijk, koop gewoon de Zoggs, can't go wrong.

4

Re: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

1. Als je hem opzet en een beetje aandrukt moet hij even blijven kleven, alsof je hem los op kunt houden.
2. De bandjes mogen niet losschieten, is mij wel eens gebeurd met mijn Head bril met grote Open Water glazen. De bandjes zitten vast met een pennetje en dat kan losschieten als je hem aandoet. Dat is me eens overkomen 1 minuut voor de start, wat een zenuwengedoe om dat pennetje er weer in te passen.
Ik gebruik meestal mijn Zoggs met donkere glazen, zit heerlijk en beslaat niet zo erg.

5 Laatst bewerkt door Emiel1969 (04-05-16 17:16:00)

Re: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

Gouden tip tegen beslaan van zwembrilletje:
Druppel doucheschuim uitsmeren aan de binnenkant glas en afspoelen.
Geen last meer van beslaan glas.
Nog meer tips van Klazien uit Zalk op aanvraag ;-)

Jack33 schreef:

1. Als je hem opzet en een beetje aandrukt moet hij even blijven kleven, alsof je hem los op kunt houden.
2. De bandjes mogen niet losschieten, is mij wel eens gebeurd met mijn Head bril met grote Open Water glazen. De bandjes zitten vast met een pennetje en dat kan losschieten als je hem aandoet. Dat is me eens overkomen 1 minuut voor de start, wat een zenuwengedoe om dat pennetje er weer in te passen.
Ik gebruik meestal mijn Zoggs met donkere glazen, zit heerlijk en beslaat niet zo erg.

6

Re: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

Douchegel ga ik eens proberen want dreft is toch ook niet echt ideaal. Ik heb nu de zoggs titanium flex en deze heeft een volledig andere pasvorm dan de predator flex en zit dus niet zo goed bij mij.

7

Re: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

Ik heb voor open water ook de zoggs. Voor in het zwembad sinds een paar weken de Roka F2, ook heel tevreden mee.

Qua fit kijk ik vooral of het brilletje gewoon lekker in of op m'n oogkas zit. De Zoggs zitten er echt omheen, de Roka en andere brilletjes gemaakt voor het zwembad zitten er wat meer "in", en dat kan soms best onprettig aanvoelen. Heb ook een tijdje met van die zweede brilletjes gezwommen, en dat was echt te minimalistisch voor mij wink

Verder kan de tint van het glas idd ook belangrijk zijn, maar je bent volgens mij op zoek naar 1 brilletje dus dan zou ik voor een beetjr medium tint gaan, te donker in het zwembad is niet fijn (al helemaal niet bij slechte belichting) en te fel tijdens een zonnige triathlon kan ook vervelend zijn.

8

Re: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

Ik heb - omdat ik voor het kopen passen toch wel prettig vond - een bril van Speedo gekocht bij een plaatselijke sportzaak. Het is het model futura biofuse met gepolariseerde glazen.

Ik heb hem nu een keer kunnen testen in het zwembad en hij blijft uitstekend op zijn plaats. Aangezien ik echt nog nooit eerder met een zwembril heb gezwommen was het best wel een openbaring. Mijn borstcrawl gaat nog op zijn hondjes, maar een deel van de onhandigheid wordt door die bril al weggenomen, dus nu ben ik heel benieuwd wat er gebeurt als ik straks wat echte zwemtraining krijg

9 Laatst bewerkt door Hedcandy (16-05-16 20:40:50)

Re: Waar op letten bij aanschaf zwembrilletje

Was je wat ongeduldig? big_smile Je post staat er 4x

Maar fijn dat het bevalt!

-edit- 3 berichten verwijderd