1

Onderwerp: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

Vorige week zondag heb ik mijn eerste 1/8 triathlon gedaan in Eindhoven. Daarna, op dinsdag, gezwommen in Nuenen, in de zwemplas. We zwemmen daar heen en weer langs een lijn, maar recht zwemmen vind ik knap lastig. Ik begin op ongeveer 2 meter van de lijn, en de ene keer kom ik op ruim 5 meter van de lijn uit, de andere ker zwem ik zo de lijn in. Hoe lossen jullie dat op? Is dat te trainen?
In het zwembad lukt het me wel, maar da's niet moeilijk, met lijnen op de bodem.

2

Re: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

Af-en-toe vooruit kijken wil nog wel eens helpen, in combinatie met het in je hoofd hebben van een oriëntatiepunt.

Iets in de trant van "ik zwem rechtsstreeks naar die/dat boom/huis,bosje enz en vervolgens kijk ik om de 4 slagen even of ik nog op koers lig.

Groet,

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

Eer bestaat een bepaalde zwemtechniek voor: de Popov-techniek. Hiermee kom je boven water kijken om dan een oriëntatiepunt te nemen. Sommige (geoefende) zwemmers kunnen hier mee zelfs adem nemen maar de kans op een golf binnen te krijgen is natuurlijk reëel.

Ik zelf kom ook boven kijken maar ik adem NIET. Wat ik wel doe is dan onmiddelijk naar opzij ademen.

4

Re: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

Hoi,
Orientatie in buitenwater is heel belangrijk. Ik ga hier zelf ook meer op oefenen. Afgelopen vrijdag heb ik meegedaan in Leidschendam. We moesten twee ronden om een aantal boeien, en tussendoor een keer in en uit het water. De eerste ronde ging hartstikke goed, ik zwom vrij vooraan. De tweede ronde wilde ik iemand inhalen na een boei, en ben tijdens het inhalen de verkeerde kant op gegaan. Door het inhalen was ik wat gaan versnellen waardoor ik wat minder vaak gekeken heb of ik nog de goede kant op ging. Toen ik weer mijn normale tempo aannam en opkeek zag ik een boot(????), bleek de reddingsbrigade te zijn, die me wilde duidelijk maken dat ik helemaal verkeerd zwom. Hiermee mijn positie voorin dus verknald. Toen ik weer op route lag, zat ik gelukkig nog ergens in de middenmoot, maar je baalt verschrikkelijk natuurlijk van zoiets. Deze fout heeft me ook nog een keer extra meters laten zwemmen in hoog tempo, waardoor je toch vermoeider het water uit komt.
Ik heb me voorgenomen om het orienteren in buitenwater meer te gaan trainen. Om de 4 a 5 slagen even naar voren kijken om je positie te bepalen, en daarbij je ritme zo min mogelijk verstoren. Extra lastig als er stroming staat, omdat je dan ook nog een soort resultante moet bepalen in die korte tijd.

5

Re: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

zie ook alle tips en info in het bondsblad van deze maand.... heel stuk over zwemmen in buitenwater (van Adrie Berk)

6 Laatst bewerkt door Paul851 (26-06-07 04:40:43)

Re: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

Oké, dat zijn tips waarmee ik aan de slag kan, ik heb nog 1½ week tot m'n volgende 1/8 triathlon. Hooge Mierde dus. Komen daar nog mensen van hier?

7

Re: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

Hallo Paul,
Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar het niet recht zwemmen, bedoel je dan ook dat je door het water 'kronkelt'? Heel veel zwemmers steken hun armen te schuin in, hiermee bedoel ik dat je eigenlijk je armen in het verlengde van je rug etc. in moet steken, maar dat velen de arm te schuin insteken. Je moet bij het insteken van je armen denken dat je je armen in een hoek van +/- 135 graden hebt met je benen, en dat voelt dan heel raar, dat vond ik eerst ook, maar als je het dan terugkijkt op video of het ziet bij anderen, zie je een hele verbetering. Hierdoor kronkel je minder, en zwem je denk ik ook rechter. Ook inderdaad dat naar voren kijken helpt, al moet je daar wel een aantal keren op oefenen om er niet al te vermoeid van te raken.

Groetjess...

8

Re: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

Ging vooral over het niet in een rechte lijn  kunnen zwemmen in open water, door het ontbreken van een lijn op de bodem. Ik heb ondertussen geleerd om tijdens het ademen vooruit te kijken, en het gaat een stuk beter.

9

Re: Help! Ik kan niet recht zwemmen!

Persoonlijke ervaring:
In principe moet je in het zwembad voor een baan met je ogen dicht moeten kunnen zwemmen zonder echt hard scheef te gaan. Veel zwemmers steken niet mooi recht voor hun schouders in maar voor hun hoofd. Ik zou iemand tijdens de training specifiek laten kijken of je slag goed ism veel mensen moeten voor hun gevoel namelijk heel 'breed' zwemmen. Als je dan in buitenwater zwemt word het inderdaad lastig corrigeren als je geen referentie hebt. Wat voor mij hielp was gewoon in buitenwater trainen, idd zoals al vermeld is na een aantal slagen kijken welke afwijking je hebt, en aan de hand daarvan je handen bij je insteken iets anders positioneren. zo leer je hoe je die correctie in buitenwater moet toepassen. Maar zou altijd even met je zwemtrainer overleggen, die weet het over het algemeen het beste