1

Onderwerp: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Sinds kort begonnen met buiten zwemmen (2km). Ik doe dat 2x per week in water dat als "goed" bestempeld is door zwemwater.nl. Ik hou de berichtgevingen op zwemwater.nl in de gaten in verband met de hoge temperaturen de laatste dagen maar omdat het water waar ik zwem goed circuleert met groter water, verwacht ik geen noemenswaardige problemen. Ik maak me verder geen zorgen over het oplopen van iets bij het zwemmen in open water, maar wat vrienden en familie doen nogal hyper over de risico's. Na het zwemmen heb ik nog de smaak van het bakkie koffie in mijn mond van voor de start, dus water krijg ik niet of nauwelijks binnen.

Mijn vraag is dus, is een inenting echt noodzakelijk, wenselijk, gewoon voor eigen gemoedsrust of lekker blijven zwemmen?

2

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Ik ken niemand die het doet? Voor welke ziektes wil je je inenten?

3

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

mstyz schreef:

Ik ken niemand die het doet? Voor welke ziektes wil je je inenten?

Geen idee. Dat weten de "experts" in de vriendenkring ook niet te vertellen. lol Enige dat ik zou kunnen verzinnen zou de ziekte van Weil zijn. Maar die kans is nihil. En als die kans er al zou zijn, zou dat zeker niet onopgemerkt blijven bij de maandelijkse keuring van het water.

4

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Geen idee of het kan of waarvoor maar denk dat de kans dat je ziek word van zwemmen in buitenwater te verwaarlozen is....

Ik doe in totaal zo`n 25 jaar aan watersport ( windsurfen en kitesurfen ) en kan zeggen dat ik toch al wat binnen gekregen heb, ook triathlon doe ik nu zo`n 5 jaar met heel wat kilometers buitenwater zwemmen..

Ikzelf ben er nog nooit ziek van geworden, is natuurlijk geen garantie dat het niet zou kunnen maar denk dat de kans wel erg klein is

5 Laatst bewerkt door Louise (07-06-16 12:02:35)

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Toevallig is mijn zwemmaatje van afgelopen zaterdag daarna zwaar aan het overgeven geslagen, en ik ben zelf ook heel licht misselijk geweest en wat onrust in de darmen. Dat is overigens geen officieel goedgekeurd zwemwater (de Schie), maar er wordt veel in gezwommen en ik doe het zelf ook al  jaren zonder problemen. Misschien is het iets anders/toeval, geen idee. Ik ben er wel van geschrokken.

Maar in elk geval: ik heb net gister wat zitten googlen en volgens mij kun je je daar niet tegen inenten, tegen de dingen die buikklachten veroorzaken; is het enige echt zorgelijke inderdaad Weil en botulisme, maar die kansen zijn heel klein, en ook daar kun je je niet tegen inenten.

Wel vind ik het voor elke buitensporter verstandig om tetanus op peil te houden, maar dat is niet specifiek voor het zwemmen.

Louise

6

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Wordt op diverse plaatsen ook aangeraden om na het zwemmen in buitenwater een blikje cola te drinken. Dat schijnt heel wat bacteriën te doden.

7

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

O, grappig, dat had ik net zelf bedacht ook. Ik heb gister met die vage misselijkheid al cola gedronken (doetzeandersnooit, ik vind het niet eens lekker) en had ook al gedacht: misschien na het zwemmen preventief ook maar gaan doen. Deed het in Afrika ook goed, tegen de bacteriën daar.

Louise

8

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Louise schreef:

Wel vind ik het voor elke buitensporter verstandig om tetanus op peil te houden, maar dat is niet specifiek voor het zwemmen.

Tetanus is ook al geruime tijd discutabel als inenting: http://www.vaccinatieraad.nl/2013/11/te … e-onnodig/


Cola (de originele Coca Cola in ieder geval), zorgt ervoor dat de zuurgraad (pH) in de maag wordt verhoogd door het fosforzuur (E338) dat er in zit. Dat dood niet de bacteriën maar isoleert ze zodat ze minder actief zijn. Maar een glas cola zal in dat opzicht weinig uithalen, dan wordt het eerder een fles. Dus het is vooral de zuurgraad die invloed heeft. En verder stimuleert het koolzuur de maag en de cafeïne de darmenbeweging waardoor eventuele bacteriën sneller door het darmkanaal zijn. Overigens werkt de combinatie Coca-Cola en Lays Paprika ribbelchips nog beter (ook na een avondje te enthousiast stappen lol ).

9

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

marcelca schreef:

Geen idee of het kan of waarvoor maar denk dat de kans dat je ziek word van zwemmen in buitenwater te verwaarlozen is....

Ik doe in totaal zo`n 25 jaar aan watersport ( windsurfen en kitesurfen ) en kan zeggen dat ik toch al wat binnen gekregen heb, ook triathlon doe ik nu zo`n 5 jaar met heel wat kilometers buitenwater zwemmen..

Ikzelf ben er nog nooit ziek van geworden, is natuurlijk geen garantie dat het niet zou kunnen maar denk dat de kans wel erg klein is


Ik weet niet of jij veel surft op binnenwateren of op zee. Denk dat het namelijk wel iets uitmaakt. Ik golfsurf zelf ook al jaren en heb ook veel (zout)water binnen gekregen.

10

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Ik zwem al jaren buiten en dit nooit eerder gehoord. Ook met zeezwemmen heb ik wel eens een slokje binnen gehad en dat geeft heus geen problemen.
Ik heb wel eens gehoord (weet niet wat ervan waar is) dat kans op ziekte van Weil e.d. het grootst is als je vlak langs de kant zwemt. Over 5 minuten ga ik er weer op uit, heerlijk!

11

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

EB86 schreef:
marcelca schreef:

Geen idee of het kan of waarvoor maar denk dat de kans dat je ziek word van zwemmen in buitenwater te verwaarlozen is....

Ik doe in totaal zo`n 25 jaar aan watersport ( windsurfen en kitesurfen ) en kan zeggen dat ik toch al wat binnen gekregen heb, ook triathlon doe ik nu zo`n 5 jaar met heel wat kilometers buitenwater zwemmen..

Ikzelf ben er nog nooit ziek van geworden, is natuurlijk geen garantie dat het niet zou kunnen maar denk dat de kans wel erg klein is


Ik weet niet of jij veel surft op binnenwateren of op zee. Denk dat het namelijk wel iets uitmaakt. Ik golfsurf zelf ook al jaren en heb ook veel (zout)water binnen gekregen.

90% van de tijd is het binnenwater ( markermeer ), zoet water dus...

12

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Sleurhutje schreef:
Louise schreef:

Wel vind ik het voor elke buitensporter verstandig om tetanus op peil te houden, maar dat is niet specifiek voor het zwemmen.

Tetanus is ook al geruime tijd discutabel als inenting: http://www.vaccinatieraad.nl/2013/11/te … e-onnodig/

http://www.vaccinatieraad.nl/ is volgens mij niet echt een officieel instantie en typisch een 'anti vaxxers' website, die officieel probeert te lijken.

13

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Ik maak me er verder ook niet druk om. Het is meer om de "wannabe kenners" de mond te snoeren. lol Dank voor jullie feedback/eigen ervaringen.

Gisteravond heerlijk gezwommen in de kanobaan in Spaarnwoude. big_smile

14

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

racechinees schreef:

http://www.vaccinatieraad.nl/ is volgens mij niet echt een officieel instantie en typisch een 'anti vaxxers' website, die officieel probeert te lijken.

Ja, en dan ook nog met een erg misleidende naam.
Wannabe kenner, bedoel je mij daarmee, vanwege die tetanus-opmerking? Ik hoop het niet.

Louise

15

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Ook toevallig, daar zwom ik gisteravond ook tussen 19 en 20 uur


Sleurhutje schreef:

Ik maak me er verder ook niet druk om. Het is meer om de "wannabe kenners" de mond te snoeren. lol Dank voor jullie feedback/eigen ervaringen.

Gisteravond heerlijk gezwommen in de kanobaan in Spaarnwoude. big_smile

16

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Lijkt me inderdaad een anti-vaxxers site. Teveel schrijffouten ook voor een website van een officiele instantie, en ze hebben duidelijk geen kaas gegeten van statistiek. Ze presenteren 'verhalen' over mensen die een slechte ervaring hebben met vaccins. Die zijn er natuurlijk altijd wel te vinden, en bij lang niet alle is het uitgesloten of de symptonen niet door iets anders dan het vaccin kunnen zijn veroorzaakt.

17

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Louise schreef:

Wannabe kenner, bedoel je mij daarmee, vanwege die tetanus-opmerking? Ik hoop het niet.

Nee zeker niet, ik schaal een ieder op dit forum onder de noemer ervaringsdeskundigen. Vandaar mijn vraagstelling hier en niet op het Viva forum. lol wink


Jack33 schreef:

Ook toevallig, daar zwom ik gisteravond ook tussen 19 en 20 uur

Dan moeten we elkaar gezien hebben. Ik ben om 19:40 vertrokken voor een rondje. Ik als grijze/kale (nog redelijk) gevulde koek in een zwart/blauw Zone3 wetsuit met SaferSwimmer en een maatje met krulletje in een lichtgrijze wetsuit. big_smile

18

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Dan moeten we elkaar gezien hebben. Ik ben om 19:40 vertrokken voor een rondje. Ik als grijze/kale (nog redelijk) gevulde koek in een zwart/blauw Zone3 wetsuit met SaferSwimmer en een maatje met krulletje in een lichtgrijze wetsuit.


Om ca.20 uur ging ik er bij de steiger uit en toen zat er ca. 400m achter me iemand met een oranje safe swimmer, maar die was alleen en keerde vlak voor de steiger om en zwom weer terug richting Noordzee kanaal.

19

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Sleurhutje schreef:
Louise schreef:

Wannabe kenner, bedoel je mij daarmee, vanwege die tetanus-opmerking? Ik hoop het niet.

Nee zeker niet, ik schaal een ieder op dit forum onder de noemer ervaringsdeskundigen. Vandaar mijn vraagstelling hier en niet op het Viva forum. lol wink

Dan is het goed wink Mijn tetanus-opmerking was overigens inderdaad op ervaring gebaseerd, niet van mezelf (ik ga net vaak genoeg op verre reizen om DTP sowieso te onderhouden), maar van twee fietsmaatjes in de loop der jaren, die na een stevige valpartij in het ziekenhuis halsoverkop alsnog gevaccineerd moesten worden, en dat is ingrijpender dan wanneer je het bijhoudt (ik weet het niet meer precies, maar ik geloof dat het dan pijnlijker is en herhaald moet worden).

Ik geloof ook dat het de officiële richtlijn is dat ze bij verhoogd valrisico aanraden om de vaccinatie op peil te houden. Niet dat ik per se alle officiële dingen klakkeloos slik, maar deze vind ik redelijk klinken. Het is ook een kleine moeite.

Louise

20

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Tetanus ben ik zowiezo voor ingeënt ivb met mijn werk. Schijnt verplicht te zijn.

21

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Wat doe jij dan voor werk?

22

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

racechinees schreef:

http://www.vaccinatieraad.nl/ is volgens mij niet echt een officieel instantie en typisch een 'anti vaxxers' website, die officieel probeert te lijken.

+1

Gevaarlijke lui, kortom.

/Herman

23

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Ik ben bakker maar denk dat je in de voeding het gewoon verplicht bent hier want als ze (ver) verlopen is krijg ik ze gewoon als ik op onderzoek/keuring voor het werk moet. 2 jaar geleden heb ik nog eentje gehad en die is voor  10 jaar geldig.

24

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

Ik ben ook voor vrijwel alles inge-ent, zeker tot een paar jaar geleden. Zelfs een keer preventief een antibioticakuur in moeten nemen nadat we wat zieke leeuwen hadden behandeld en er achter waren gekomen dat ze miltvuur hadden... Afrika en werken met wilde dieren, dan spuiten ze je wel vol met inentingen big_smile .

25

Re: Inenting i.v.m. open water zwemmen?

MontanaMan schreef:

Afrika en werken met wilde dieren, dan spuiten ze je wel vol met inentingen big_smile .

Potverdorie, toffe baan lijkt me dat! smile