1

Onderwerp: Dacht ik het te weten....

Had ik bijna de knoop doorgehakt om mijn vertrouwde Garmin Forerunner 405 te vervangen met een Fenix 3 komt ineens de Garmin Forerunner 735Xt op de markt. De twijfel is vooral toegeslagen omdat mijn polsen heel dun zijn en de Fenix 3 wel 6mm groter is en bijna 2x zo zwaar. Daarnaast zijn de horloges volgens mij bijna vergelijkbaar al heeft de Fenix 3 iets meer opties. Weet niet in hoeverre sapphire glas echt noodzakelijk is?

Heeft iemand enige op- of aanmerkingen, tips om mijn keuze makkelijker te maken?

2

Re: Dacht ik het te weten....

Ik heb de fenix3 en ben daar enorm tevreden over maar ken de 735xt natuurlijk niet maar ben er van overtuigd dat dit ook een prima toestel zal zijn. Ik ben nu eenmaal een garmin liefhebber.

3

Re: Dacht ik het te weten....

ronnyke schreef:

Ik heb de fenix3 en ben daar enorm tevreden over maar ken de 735xt natuurlijk niet maar ben er van overtuigd dat dit ook een prima toestel zal zijn. Ik ben nu eenmaal een garmin liefhebber.

Ik heb ook echt meer dan 10 jaar ontzettend veel plezier gehad van mijn forerunner. Ik neig iets meer naar de 735xt omdat die 44 gram is en de fenix volgens mij bijna 80 gram. Daarnaast is een horloge van 42mm al groot om mijn pols en de 735xt is 45 en de fenix 51 volgens mij. Ik ga vanavond ook wel even lekker filmpjes op youtube bekijken over beide horloges.

Met hardlopen heb ik bijna nooit krassen op mijn horloge, merken jullie wel dat er meer krassen komen bij het zwemmen en fietsen?

4

Re: Dacht ik het te weten....

Ik wil m'n arm nog wel eens tegen zo'n lijn van het zwembad aangooien als ik wat minder geconcentreerd bezig ben, ben zelfs eens half blijven haken haha, dus ja denk zeker dat dit wat kan schade kan veroorzaken. Heb wel wat krasjes maar kan niet 100% zeggen dat het door het zwemmen komt, ik gooi dat ding vaak achteloos in een tas of wat dus tsja. Bij het fietsen heb ik 'm om de pols ook dus dat is niets anders dan met lopen. Wel eens om het stuur gedaan maar dan zonder een houder, dat is ten zeerste af te raden (bij alu sturen iig), dat levert op beide oppervlakken schuurplekken... Waarschijnlijk met houder blijft hij gewoon netjes wink

Is die fenix 3 ook met optische hartslag? Ikzelf heb nooit zoveel last van een band dus ben niet perse geneigd om naar een optische HR te gaan, zeker omdat de kinderziektes er ook nog niet helemaal uit zijn dacht ik in wat reviews te lezen, maar het is natuurlijk wel fijn dat je nergens meer aan hoeft te denken. Horloge om en gaan.

5

Re: Dacht ik het te weten....

thomass schreef:

Ik wil m'n arm nog wel eens tegen zo'n lijn van het zwembad aangooien als ik wat minder geconcentreerd bezig ben, ben zelfs eens half blijven haken haha, dus ja denk zeker dat dit wat kan schade kan veroorzaken. Heb wel wat krasjes maar kan niet 100% zeggen dat het door het zwemmen komt, ik gooi dat ding vaak achteloos in een tas of wat dus tsja. Bij het fietsen heb ik 'm om de pols ook dus dat is niets anders dan met lopen. Wel eens om het stuur gedaan maar dan zonder een houder, dat is ten zeerste af te raden (bij alu sturen iig), dat levert op beide oppervlakken schuurplekken... Waarschijnlijk met houder blijft hij gewoon netjes wink

Is die fenix 3 ook met optische hartslag? Ikzelf heb nooit zoveel last van een band dus ben niet perse geneigd om naar een optische HR te gaan, zeker omdat de kinderziektes er ook nog niet helemaal uit zijn dacht ik in wat reviews te lezen, maar het is natuurlijk wel fijn dat je nergens meer aan hoeft te denken. Horloge om en gaan.

Beide zijn met optische hartslagmeter te verkrijgen. De 735xt heeft hem altijd, bij de fenix 3 optioneel. Volgens mij is het grootste verschil dat de Fenix 3 meer fashionable is (maakt mij niet uit, draag hem alleen bij het sporten) en dat er een golfmodus op zit (doe ik ook niet aan). Ik denk daarom dat ik voor de 735xt ga. Vooral het formaat en het gewicht zijn gewoon een voordeel. Er zit op de 735xt ook een standaard suffer score optie op strava, niet dat ik dat echt gebruik maar hey het zit er in ieder geval op smile

6

Re: Dacht ik het te weten....

Check in depth review van DCRainmaker http://www.dcrainmaker.com/2016/06/garm … eview.html

7

Re: Dacht ik het te weten....

Zag inderdaad dat hij net online was, ga meteen kijken. Weet iemand het verschil tussen een HRM tri en een HRM run?

8

Re: Dacht ik het te weten....

Denk dat de tri versie ook onder water werkt? Ben nu de review aan het lezen, en die 735 ziet er wel gelikt uit ja.

9 Laatst bewerkt door HermanB (10-06-16 23:23:17)

Re: Dacht ik het te weten....

De HRM tri heb ik zelf. Werkt inderdaad ook onder water. Het ANT+ signaal kan dan weliswaar niet worden doorgezonden naar het horloge (maar daar kun je toch niet op kijken tijdens het zwemmen), maar hij slaat het dan tijdelijk op in de HR-sensor en combineert de gegevens zodra je weer boven water bent en de training afsluit.

Best grappig hoor, om je HR-gegevens eens te zien van het zwemmen. Dat je hartslag lager ligt tijdens het zwemmen blijkt inderdaad te kloppen. Al doe ik daar in de praktijk eigenlijk nog niks mee. Ik heb deze band vooral gekocht omdat ik een nieuwe nodig had, en verder heeft hij dezelfde eigenschappen als de HRM run.

/Herman

10

Re: Dacht ik het te weten....

Als ik het goed begrepen heb heeft de 735 maar een batterijduur van 12 uur.Voor mij helaas tekort tijdens een longdistance triathlon

11

Re: Dacht ik het te weten....

Dc rainmaker zegt in zijn review 14uur, en 15u als je een hartslagband gebruikt ipv de optische meter. Wel armoedig dat er geen barometrische altimeter op zit eerlijk gezegd.

12

Re: Dacht ik het te weten....

Volgens mij benadrukte rainmaker ook dat dat de absoluut maximale duur is. Dus als het horloge net nieuw is, en veel functies niet gebruikt worden. Als je een hele tri van plan bent te doen zou ik hem niet aanschaffen, maar voor halve tri's en minder lijkt het me een mooi horloge!

13

Re: Dacht ik het te weten....

Wel gek dat je als pakket alleen de hrm tri en hrm swim hebt of de hrm run. Zeker omdat de prijs 100 euro meer is. Eigenlijk heb je meer dan genoeg aan de hrm tri.

Maar die barometrische barometer is dus alleen van belang tijdens het lopen zelf. Daarna past garmin connect het aan als ik het goed begrijp....

14

Re: Dacht ik het te weten....

Lijkt me juist tijdens het fietsen wel handig. Met klimmen etc. Percentages, totale steiging, al dat soort spul. Correctie achteraf is vaak op basis van de gps plot die over een hoogtekaart wordt gelegd, dit maakt eea niet veel nauwkeuriger (kijk maar naar de hoogtemeters die Strava berekent als je hun app gebruikt vs. een apparaat met een barometer).

15 Laatst bewerkt door FrankGNL (11-06-16 09:02:19)

Re: Dacht ik het te weten....

Ik heb een 920XT, Fenix 3 gehad en heb nu de 735XT.
Wat ik erg fijn vind aan de 735XT is het gewicht en de omvang. Dat was voor mij de reden om over te stappen van de Fenix 3

Zelf geef ik geen ene moer om een barometer, sport tenslotte toch 99% van de tijd in NL.

Ik vind het display erg scherp, weet niet of de pixel dichtheid hoger is of dat de resolutie hoger is.
Ohhh, lees net dat de resolutie van de Fenix 3 hoger is en het scherm qua diameter kleiner is. Naja dan is het mijn gevoel smile
Leest buiten erg goed af

Backlight is een beetje knullig weggewerkt, dus je hebt een beetje last van backlight bleeding onderaan.

In Nieuwkoop dit horloge gebruikt, deed er 5:09:00 over en het koste mij +/- 30/40% batterij
Dit is zonder OHR. en met X aantal ANT+ sensoren.

Je kan trouwens je horloge opladen tijdens het sporten. Beetje onhandig, maar het is mogelijk.

Ik ga IM Maastricht hiermee doen en ik vermoed dat de 735XT het wel haalt.

16

Re: Dacht ik het te weten....

thomass schreef:

Dc rainmaker zegt in zijn review 14uur, en 15u als je een hartslagband gebruikt ipv de optische meter. Wel armoedig dat er geen barometrische altimeter op zit eerlijk gezegd.

Wat Montanaman zegt, heb ik ook eruit begrepen. Namelijk dat je eerder van 12 uur moet uitgaan

17

Re: Dacht ik het te weten....

FrankGNL schreef:

Ik heb een 920XT, Fenix 3 gehad en heb nu de 735XT.
Wat ik erg fijn vind aan de 735XT is het gewicht en de omvang. Dat was voor mij de reden om over te stappen van de Fenix 3

Zelf geef ik geen ene moer om een barometer, sport tenslotte toch 99% van de tijd in NL.

Ik vind het display erg scherp, weet niet of de pixel dichtheid hoger is of dat de resolutie hoger is.
Ohhh, lees net dat de resolutie van de Fenix 3 hoger is en het scherm qua diameter kleiner is. Naja dan is het mijn gevoel smile
Leest buiten erg goed af

Backlight is een beetje knullig weggewerkt, dus je hebt een beetje last van backlight bleeding onderaan.

In Nieuwkoop dit horloge gebruikt, deed er 5:09:00 over en het koste mij +/- 30/40% batterij
Dit is zonder OHR. en met X aantal ANT+ sensoren.

Je kan trouwens je horloge opladen tijdens het sporten. Beetje onhandig, maar het is mogelijk.

Ik ga IM Maastricht hiermee doen en ik vermoed dat de 735XT het wel haalt.

Ben benieuwd naar je ervaringen in Maastricht