1 Laatst bewerkt door Jorw (14-06-16 17:43:59)

Onderwerp: Derailleur telkens opnieuw afstellen?

Deze week nieuwe wielen gekocht. Nu wil ik ze op mijn fiets zetten, maar de derailleur bleek volledig verkeerd afgesteld, want de ketting versprong telkens en bij het kleinste tandje liep de ketting er zelfs van. Dan heb in de adjust modus geweest (is di2) en 12 stappen omhoog moeten zetten, hij zit 4 stapjes van het maximum, en dan schakelt alles perfect. Wil ik nu echter het origineel wiel eronder zetten, schakelt dat natuurlijk voor geen meter meer. Bestaat er hier een oplossing voor zodat je gemakkelijk van wiel kan wisselen, of moet je telkens opnieuw afstellen?

Origineel zat er op mijn oud wiel een 12-25 cassette en op dat nieuw wiel een 11-28, maar die heb ik gewisseld omdat ik liever 12-25 heb. Kan het hier aan liggen? Ik dacht van niet aangezien het oude wiel met de 'nieuwe' cassette wel nog perfect schakelde, maar je weet maar nooit dat jullie denken dat het daar aan kan liggen.

Jorrit

2

Re: Derailleur telkens opnieuw afstellen?

Heb je de cassette goed uitgelijnd met de benodigde spacers?

3

Re: Derailleur telkens opnieuw afstellen?

Euh... Cassette uitlijnen. Ik wist niet dat je dat moest doen hmm
Heb dit net eens opgezocht, maar kun je die spacers in de winkel kopen of zelf iets verzinnen?

Jorrit

4

Re: Derailleur telkens opnieuw afstellen?

Het beste is bij de lokale FM te vragen welke erop moet. Ik wist bij mijn wielen ook niet precies wat erop moest, ik heb nu maar een excelbestandje er voor aangemaakt. Je hebt 2 soorten spacers, een dikke en een dunne, maar soms heb je er ook geen 1 nodig.

Wellicht kan je aan de hand van je merk wielen icm cassette opzoeken wat er nodig is?

5

Re: Derailleur telkens opnieuw afstellen?

Ok, bedankt!