1

Onderwerp: Welk sporthorloge kiezen?

Dag allemaal,

Ik het pas dit forum ontdekt omdat ik met een vraag over hartslagmeter zit en stilaan gek aan het worden ben van alle webpagina's die ik al geraadpleegd heb.

Concreet: ik ben altijd een loper geweest en een hobby fietser.
Ik zou graag af en toe recreatief (alhoewel de competitiegeest altijd zal aanwezig zijn dus recreatief zal ik maar met een korrel zout nemen...) meedoen aan een triathlon. Hiervoor ben ik op zoek naar een nieuwe, goede hartslagmeter voor verschillende trainingen. Mijn huidige polar is alleen voor lopen en fietsen uitgerust en kan ook geen verbinding met Strava maken of tracks downloaden.

Als surfend kwam ik uit op enkele modellen en had graag eens de mening van jullie, experten ten velde, geweten.
De modellen die ik hier opgeschreven heb:
- Suunto Ambit3 (er blijken er 3 te zijn: Peak, sport en vertical. Mij niet helemaal duidelijk welke best in aanmerking komt)
- Garmin Forerunner 910xt (of 920 xt, ook geen idee wat het verschil is).

Kunnen jullie een klein beetje advies geven zodat ik een keuze kan maken?
(Of nog een ander model als de bovenstaande totaal fout moesten zijn...)

Alvast bedanktç

2

Re: Welk sporthorloge kiezen?

De 920xt kan alles zeg maar wat je nodig hebt maar kost wel iets meer dan de 910xt die dat ook kan maar al iets veroudert is.

3

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Nadat mijn man met zijn eerste twee of drie Garmin-sporthorloges wel erg veel problemen had, is hij op Suunto overgestapt en inmiddels heb ik er ook al een tijdje één, en zijn we zeer tevreden.

Je moet bij Suunto inderdaad wel goed kijken naar de soort, ja, want ze zijn allemaal meer en minder goed in bepaalde dingen. Wij hebben allebei een 2 (die koppeling met je telefoon van de 3-serie vind ik niet interessant genoeg om voor bij te betalen), hij 2R geloof ik, in elk geval vooral voor lopen en wandelen/bergsport enzo, de mijne is een 2S multisport. Die hebben verschillende voor- en nadelen maar voor af en toe een triathlon is die van mij in elk geval veel geschikter - die multisportmodus heb je echt nodig. In de 3-serie zijn volgens mij de Sport en de Peak geschikt voor triathlon. De Peak kan een heleboel extra's wat je niet nodig hebt en waar je ook behoorlijk voor betaalt. Da's een keuze...

Louise

4

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Heb de 920XT. Fantastisch ding. Is wat duurder dan de 910 maar kan ook meer.
Heel duidelijk display naar eigen inzicht diverse velden in te delen.
Als je budget het toe laat dan zou ik zeker voor de 920 gaan.
Zie Garmin site voor de mogelijkheden

5

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Hier ook een tevreden Suunto (Ambit 2) gebruiker. De 2-serie heeft nog connectie mogelijkheden met ANT accessoires, de 3 is bluetooth.

Volgens mij ontlopen de Garmins en de Suunto's elkaar niet zoveel qua features. Het is maar net wat je fijn vindt om je pols en wat je er goed uit vindt zien.

6

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Ik ben erg tevreden over mijn Garmin 920XT, makkelijk in het gebruik en goed afleesbaar.

7

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Bedankt voor de info!

Het is dus de Garmin 920XT geworden. Ligt ondertussen al voor mijn neus...

Ondanks de beknopte handleiding al wat filmpjes op YouTube bekeken om wegwijs te geraken.

Nog 1 vraagje aan de gebruikers van dit toestel. Wat met het batterij gebruik?
Toen ik de USB instak stond toestel op 97%. Met enkele instellingen te wijzigen en connect te installeren (alles bij elkaar half uurtje met alles bezig geweest stond het op 57%). Is dat niet wat snel? Of is dat tijdelijk.
Wat moet je aan/uit zetten bij niet gebruik en gebruik om de batterij niet binnen te kortste keren plat te krijgen?

8

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Ik dacht dat de batterij van de 920xt toch wel een 18u meeging?

9

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Ik dacht ook iets in die buurt vandaar mijn vraag.
Zou kunnen dat batterij niet volledig opgeladen was (alhoewel er 98% opstond toen ik ze instak). Heb nu eens ingestoken en eens tot 100% laten gaan en eens kijken.

Maar misschien zijn er zoals met telefoons wel 101 verborgen dingen die openstaan die aan je batterij vreten die je best afzet...

10

Re: Welk sporthorloge kiezen?

De batterij gaat heel lang mee. Je moet hem eerst even helemaal opladen tot 100%.
Hij gaat bij mij zeker wel een uur of 16 mee. Nu heb ik schermverlichting wel uitgezet.
Is nu toch niet nodig. In de winter gaat hij weer aan ;-)
Ook die optie voor nauwkeurige GPS (glonass) staat bij mij uit. Niet nodig, horloge is nauwkeurig genoeg.
Zelf in het begin ook een beetje zitten experimenteren en dit is voor mij de beste optie.
Ben benieuwd.

msparrow schreef:

Bedankt voor de info!

Het is dus de Garmin 920XT geworden. Ligt ondertussen al voor mijn neus...

Ondanks de beknopte handleiding al wat filmpjes op YouTube bekeken om wegwijs te geraken.

Nog 1 vraagje aan de gebruikers van dit toestel. Wat met het batterij gebruik?
Toen ik de USB instak stond toestel op 97%. Met enkele instellingen te wijzigen en connect te installeren (alles bij elkaar half uurtje met alles bezig geweest stond het op 57%). Is dat niet wat snel? Of is dat tijdelijk.
Wat moet je aan/uit zetten bij niet gebruik en gebruik om de batterij niet binnen te kortste keren plat te krijgen?

11

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Hier ook een tevreden Suunto gebruiker. Ik heb een Suunto ambit 3 peak en ben er zeer over te spreken. Zeker dat je hartslag ook gemeten word tijdens het zwemmen (als je de hartslagband draagt natuurlijk)

Enige nadeel vind ik is dat bij mij nu na 1,5 jaar het horlogebandje al afgebroken is, maar deze zijn gelukkig zo opnieuw te bestellen en te vervangen.

12

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Veel plezier met je horloge. Heb zelf net de nieuwe garmin forerunner 735XT gekocht, ook een echt triathlonhorloge en ben er dol op! Met Garmin kan je eigenlijk niet fout gaan.

13

Re: Welk sporthorloge kiezen?

EB86 schreef:

Veel plezier met je horloge. Heb zelf net de nieuwe garmin forerunner 735XT gekocht, ook een echt triathlonhorloge en ben er dol op! Met Garmin kan je eigenlijk niet fout gaan.

Ik peins dat dit  ook mijn volgende gaat worden, hoewel ik ook nog in de running ben om een Sunto Ambit 3 peak over te nemen van een collega (nieuw in doos, gewonnen bij een of ander seminar).

Ik heb gelezen over de 735 en wat ik las beval me zeker.

14

Re: Welk sporthorloge kiezen?

musicmaestro schreef:
EB86 schreef:

Veel plezier met je horloge. Heb zelf net de nieuwe garmin forerunner 735XT gekocht, ook een echt triathlonhorloge en ben er dol op! Met Garmin kan je eigenlijk niet fout gaan.

Ik peins dat dit  ook mijn volgende gaat worden, hoewel ik ook nog in de running ben om een Sunto Ambit 3 peak over te nemen van een collega (nieuw in doos, gewonnen bij een of ander seminar).

Ik heb gelezen over de 735 en wat ik las beval me zeker.

Het ligt er ook een beetje aan wat je er precies mee wil doen. Op DC rainmaker staat een goede review. Ikzelf ben er helemaal happy mee.

15

Re: Welk sporthorloge kiezen?

EB86 schreef:

...

Het ligt er ook een beetje aan wat je er precies mee wil doen. Op DC rainmaker staat een goede review. Ikzelf ben er helemaal happy mee.


thanks!
keertje kijken binnenkort

16 Laatst bewerkt door jdek (26-06-16 23:56:33)

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Ik heb een Fenix 3, ook van Garmin. Qua features vergelijkbaar met de 920XT, alleen heeft hij ook nog een barometer.
Ik ben erg tevreden over het horloge. Ik vind hem ook mooier dan de 920XT en draag hem inmiddels bijna dagelijks.
Verder zeer te spreken over Garmin, de synchronisatie, de app etc. Er is er ook nog een versie met optische hartslagmeter. Dat kan aantrekkelijk zijn maar vermindert de batterijduur, en dat was voor mij een belangrijk punt.

Als ik er nu een zou moeten kopen zou ik weer de Fenix 3 kopen.

17

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Welke modellen van Garmin hebben een geintegreerde hf meter (in de pols dus) en een triathlon modus?
Ik zie door de bomen het bos even niet meer met al die modellen en nummers

18

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Volgens mij alleen de Fenix3 (zijn twee varianten van dacht ik, een met en een zonder) en deze nieuwe 735XT.

19

Re: Welk sporthorloge kiezen?

thomass schreef:

Volgens mij alleen de Fenix3 (zijn twee varianten van dacht ik, een met en een zonder) en deze nieuwe 735XT.

Klopt helemaal!

20 Laatst bewerkt door Hedcandy (27-06-16 08:31:43)

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Dank je, dan had ik er toch geen gemist... ik zal ze eens gaan vergelijken.

21

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Sinds paar weken Garmin Forerunner 735XT. Ben er erg content mee. Veel mogelijkheden en hartslagmeting op de pols.
Zie voor een overzicht van alle Garmin modellen:
http://explore.garmin.com/nl-NL/forerunner/

22

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Ik overweeg hem ook.
Hoe lang kun je ermee doen voordat de batterij leeg is? (En dan bedoel ik in de trainingsmodus dus met hartslag aan etc)

23

Re: Welk sporthorloge kiezen?

Onlangs heb ik meerdere hele dagen gefietst. Meestal haalde de batterij het einde van de dagtocht niet. Moeilijk om preciese aantal uren aan te geven. Circa uur of acht. GPS en hartslag zijn dan continu aan. Bluetooth leek niet veel invloed te hebben op batterijduur.